גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"תוכן שיווקי הוא אחד המודלים שיחזיקו את התקשורת הקורסת"

ד"ר תהילה שוורץ-אלטשולר מהמכון הישראלי לדמוקרטיה גיבשה דוח המלצות לגבי תוכן שיווקי, אשר עשוי לשנות את פני התעשייה ■ לדבריה, הפתרון טמון בחינוך של הציבור לדעת לזהות פרסום בכל מקום שבו הוא נמצא

יש להתיר תוכן שיווקי בישראל - זו השורה התחתונה של דוח מפורט בנושא, שעליו עמלה בשנתיים האחרונות ד"ר תהילה שוורץ-אלטשולר, ראש פרויקט רפורמות במדיה במכון הישראלי לדמוקרטיה.

הדוח, "מידע סמוי לידע גלוי: הצעה לאסדרת פרסום סמוי בתקשורת בישראל", אשר עיקריו מתפרסמים ב"גלובס" בראשונה, כבר הוגש לרשות להגנת הצרכן במשרד הכלכלה ולרשות השנייה.

אם הרשויות ישכילו להתייחס ברצינות לדוח זה, בניגוד לדוחות קודמים בתחום (שקבעו מסקנות דומות, כמו ועדת אסא כשר), לא מן הנמנע כי לא ירחק היום והרגולטור הישראלי יאמצן.

לדברי שוורץ-אלטשולר, שניסחה את הדוח יחד עם תובל צ'סלר, היום אנחנו נמצאים בזמן הנכון ביותר לאמץ את המחקר המעמיק. "שוק התקשורת הרעוע זקוק למודל התוכן השיווקי כחלק מהיכולת שלו להתמודד עם התנאים המשתנים", היא אומרת ל"גלובס".

לדבריה, "המחקר הזה חשוב כי תוכן שיווקי הוא אחד המודלים העסקיים שיחזיקו את שוק התקשורת הקורסת. בימים שמדלגים על פרסומות, מפרסמים מחפשים ללא הרף נקודות השקה עם הלקוח, ותוכן שיווקי זו אחת הדרכים".

"ליצור משטר של גילוי"

בראש ובראשונה, אומרת שוורץ-אלטשולר, יש לחנך את הציבור לזהות פרסום בכל מקום שבו הוא נמצא - לא רק בכלי התקשורת. בכל הקשור לחוק, היא מוחה על האיפה והאיפה בין כלי התקשורת בכל הקשור לתוכן השיווקי - בזמן שהגבולות בין אמצעי המדיה השונים מטשטשים.

"בטלוויזיה - בברודקאסט ובכבלים ובלוויין, תוכן שיווקי אסור בתכלית האיסור. אבל זה לא אסור בעיתונות הכתובה ולא באתרי האינטרנט של העיתונות הממוסדת. אין שום סיבה להבחין בין כל אלה. זה מגרש משחקים עקום, שעליו חלק מהגופים יכולים לשדר תוכן שיווקי, וחלק לא. בעוד 5 שנים לא יהיה אפשר להבדיל בין מאקו לבין קשת, בין קשת ל-ynet, בין ynet ל'ידיעות אחרונות'. זו תופעת ההתלכדות. התרת התוכן השיווקי היא התמודדות עם פצצת הזמן הזו".

אם כן, פרט לעיקרון שלפיו חוקי התוכן השיווקי חייבים לחול על כל כלי התקשורת בישראל, המסקנות של המכון הישראלי לדמוקרטיה נשענות על עוד שני עקרונות. העיקרי שבהם הוא להפוך את התוכן השיווקי מסמוי לגלוי.

"לא צריך לאסור פרסום סמוי, אלא ליצור משטר של גילוי", אומרת החוקרת. "חוסר המודעות זו בעיה מאוד גדולה. כשפרסום סמוי הופך להיות גלוי ברדאר שלנו, אנחנו יודעים להתייחס אליו, ואנחנו מפתחים מנגנוני צריכה וצפייה ביקורתיים. ברגע שהצופים יידעו על התוכן השיווקי, ההתייחסות תהיה אחרת. אנחנו רוצים ליצור ידע".

ההתרה, על-פי הדוח, לא אמורה להיות גורפת. "שידורים או כתבות חדשותיות שישולבו בהם אינטרסים מסחריים יכולים לפגוע באמון שהציבור נותן בכלי החשוב הזה בדמוקרטיה. לכן, הוא אסור בתכלית האיסור בחדשות. כל השאר - בריאליטי, בבידור, בדרמה ואפילו בדוקו לפעמים, אין שום בעיה".

לדברי שוורץ-אלטשולר, יכולים להיות מוצרים כמו סיגריות וחומרים מסוכנים אחרים, אפילו מזון מזיק, שיהיו אסורים לקידום בפרסום סמוי.

לסווג תוכן שיווקי

עיקרון נוסף קשור בילדים. החוקרת מציגה מחקר שעוסק בפסיכולוגיה של צרכנות, שלפיו בגילאי 8-12 אדם כבר יודע לזהות פרסומת ויודע להתמודד איתה. ילדים צעירים יותר לא יודעים לזהות. לכן, צריך לסמן ולסווג פרסום סמוי ולאפשר לצרכן למנוע מילדיו, או להימנע בעצמו מצפייה בתכנים שמכילים פרסומת.

"יש את שיטת הסימון המוסכם - כלומר לשים שקופית עם סימן מסוים בזמן שידור התוכן השיווקי - אך זה עובד חלקית, ולכן צריך להוסיף לזה. ההצעה שלנו הולכת צעד אחד קדימה - להכניס גם תוכן שיווקי לכללי הסיווג והסינון, לצד מגבלות הגיל וסוג התוכן. סיווג יאפשר לתכנת את המערכת שלי מראש, וזה יהיה חלק ממנועי החיפוש העתידיים בטלוויזיות החכמות. יש לזה חשיבות אדירה, וזה יחליף את רגולציית הטלוויזיה".

- הטכנולוגיה תהיה הרגולטור?

"גם. אך מי שצריכה לאכוף את הכללים האלה, היא הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן במשרד הכלכלה ולא הרשות השנייה - כי לרשות להגנת הצרכן יש כוח על כלל גופי התקשורת, ולא רק על הטלוויזיה. כמו כן, באחרונה ניתנה לה גם היכולת להטיל קנסות".

לדבריה, "עד היום הרגולציה הייתה 'בואו נגן על הצופים, הם טיפשים'. זה נגמר. בעידן המידע חייב הצרכן לדעת את הדרכים שבהן המידע נשמר ונוצר. רק כשהוא יידע את זה, הוא יצרוך תקשורת בצורה יותר נכונה".

- מה באשר לסלידה שנדמה שיש לאנשים מפרסום הסמוי?

"זו סלידה שמקורה בחוסר הבנה ובחוסר ידע. לגיטימי שכלי תקשורת ינסה להתפרנס בכל דרך שהוא רוצה. אנחנו סולדים מזה, כשזה נתפס כהפרת חוזה בין הצופה למשדר - אני יודעת שאני משלמת כסף, ובתמורה הם אמורים לתת לי תוכן נקי משיווק. ברגע שזה יהיה חלק מהבחירה שלי, ומעל לשולחן, אני אחליט אם אני רוצה את זה או לא, ואז זה לא ירתיע אותי מראש".

- הרי הכוח של התוכן השיווקי הוא בהיותו סמוי. לא מרוקנים את השיטה הזו מתוכן אם חושפים את הרצון למכור?

"לדעתי המפרסמים לא מחפשים את הסמוי, אלא את הממשק עם הצרכן. גם כשזה גלוי, הצופה נחשף למותג והמפרסם לא מפסיד את נקודת ההשקה. התוכן השיווקי נעשה היום מתוחכם יותר מסתם כוס קוקה-קולה על השולחן. כמו למשל בשיחות על המותג. ראיתי לדוגמה בדרמה 'שטיסל', מה שנראה היה כמו תוכן שיווקי ל'מנה חמה'. השיחה בסצנה לא הייתה בהכרח חיובית על המוצר. אבל גם זו שיטה".

- זה גם חשש - שיוצרים ישנו את הסדרה בהתאם לצורך של מפרסם.

"כשהתחלתי לעסוק בנושא התוכן השיווקי, החופש העריכתי באמת היה החשש הגדול ביותר שלי. אבל ככל שהזמן עבר, וראיתי את מצבה הקשה של התעשייה, אני מבינה שאין ברירה. אני מעדיפה שהיצירה שתהיה שם, מאשר שלא תהיה יצירה בכלל, ונישאר עם ערכים יפים של חירות אמנותית".

עיקרי ההמלצות

■ להתיר תוכן שיווקי, אך להפוך אותו מסמוי לגלוי. להכניס לסיווג התוכניות גם מידע על התוכן השיווקי שבו.

■ להגביל תוכן שיווקי במשדרי חדשות.

■ להעביר את הרגולציה בנושא לרשות להגנת הצרכן.

■ להחיל את חוקי התוכן השיווקי על כל כלי התקשורת בישראל - לא רק על טלוויזיה ורדיו.

■ לחנך אנשים לצרוך נכון תקשורת - על האינטרסים הכלכליים השונים שקיימים בה.

עוד כתבות

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. אלו הסיבות

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

המיליארדר דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בסכסוך עם האחים גרטנר, בנימוק שאורנשטיין סבור כי גרטלר הוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות שלו עם יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה, מהן עולה חשש ליחסי "תן וקח" בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר