גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

איך בודקים את מקורות ההון של מוטי בן-משה?

כיצד ייבדק מוטי בן-משה, מה עשוי להתגלות בבדיקות הללו, והאם הגופים הבודקים יעמדו בזמן שקצב להם השופט איתון אורנשטיין? ■ "גלובס" ממפה את השאלות הבוערות שיעמדו במוקד העברת השליטה בקונצרן הגדול במדינה

יומיים חלפו מאז החלטת בית המשפט המחוזי על העברת השליטה בקונצרן אי.די.בי לידי אנשי העסקים אדוארדו אלשטיין ומוטי בן-משה, בה הותנתה העברת השליטה בבדיקה אשר יערכו רשות ניירות ערך, הכנ"ר והמשקיף מטעם בית המשפט לצמד בעלי הבית החדשים, כאשר עיקר הבדיקה תתמקד בבן-משה.

בהחלטתו ציין השופט איתן אורנשטיין כי על שלושת הגורמים שמינה "לבחון את השליטה בתאגידים הרלוונטיים לביצוע ההשקעה באי.די.בי, לרבות בעלי השליטה והמקורות הכספיים שלהם. זאת בדומה למידע המאפשר פרסום תשקיף".

בן-משה (39), נשוי ואב ל-4 המתגורר במודיעין, הפציע לפני כ-4 חודשים משום מקום, כאשר הגיש הצעת השקעה במסגרת המכרז שניהל בית המשפט להעברת השליטה באי.די.בי (במסגרת הסדר חוב בקונצרן). בתחילה נחשב בן-משה למועמד בעל הסיכויים הקטנים ביותר, אלא שחבירתו לאיש העסקים אדוארדו אלשטיין סללה בפני השניים את הדרך לזכות באמון מחזיקי האג"ח ולגבור על הצעת נוחי דנקנר ואלכסנדר גרנובסקי.

המכשול האחרון שנותר בפני השניים הוא, כאמור, הבדיקה הצפויה לבן-משה, וכעת "גלובס" ממפה את השאלות הבוערות שיעמדו בשבועות הקרובים במוקד הבדיקה, וכיצד ישפיעו תוצאותיה על גורל השליטה בקונצרן.

מהם החששות העיקריים לגבי מוטי בן-משה?

למול אלמוניותו של בן-משה עומד לו ליתרון משמעותי העובדה כי הפקיד כ-600 מיליון שקל בחשבון נאמנות לטובת ההשקעה באי.די.בי.

יחד עם זאת, קשה להתעלם מהעובדה שמזה כמה חודשים נמנע בן-משה להציג מידע מספק אודות הונו ועסקיו, ולסלק את הספקות לגבי מקורם.

קבוצת גרנובסקי-דנקנר, המנסה לערער על הלגיטימיות של בן-משה, העבירה לבית המשפט דוח שהכין עבורה רו"ח יהודה ברלב, שקבע כי "ישנו ערפול מכוון מצדו של בן-משה לגבי המקורות הכספיים, השליטה והבעלות בקבוצת אקסטרה הולדינג", אך יחד עם זאת דוח ברלב לא מספק "אקדח מעשן" שבעזרתו ניתן להצביע על אי כשירות עסקיו או הונו. נראה כי בית המשפט חושש כי בהמשך הדרך, לאחר שיהפוך לבעלי אי.די.בי, יתברר שמקור הונו של בן-משה בעייתי בדרך כזו או אחרת.

מה יכולה לעלות בדיקת בן-משה?

לדברי מומחים בתחום ניירות הערך, בדיקת המקורות הכספיים של בן-משה עלולה להעלות סימני שאלה בנוגע למקורותיו הכספיים, אם תשובותיו יישארו מעומעמות. "אם הוא אמר בבית המשפט שהוא הבעלים היחיד, אז הוא כנראה לא יציג בעלים נוספים של החברות, אך אם ימצאו בבדיקה סכומי כסף לא מוסברים, שלא רואים אותם ברווחיות של החברות ולא ברור מאיפה הם הגיעו, אז סימני השאלה יוצפו בבית המשפט", אומר מומחה בתחום דיני התאגידים.

לדבריו, "זה יכול להעלות שאלות של הלבנת הון, העלמות מס ושאלות קשות נוספות. בן-משה כתב לבית המשפט כי הוא ייתן את הכסף אם לא יצטרך לחשוף את כל המקורות. שם נדלקו הנורות האדומות. זה יפתיע אותי מאוד אם הבדיקה לא תעלה סימני שאלה נוספים".

כיצד תתבצע הבדיקה?

רשות ניירות ערך, שהיא הגורם המרכזי שאמון על הבדיקה והגוף שבידיו הכלים הטובים ביותר לבצע אותה, תשאל את מוטי בן-משה שאלה פשוטה: "מה מקורות המימון שלך, מאיפה הבאת את הכסף לעסקה?".

כדי לענות על כך, יצטרך בן-משה להציג מאילו חברות בתוך הקבוצה שבבעלותו מגיע הכסף, מי הבעלים של החברות הללו, כשהכוונה היא ל"בעלים שביושר", הבעלים האמתי שהוא מקור הכסף, ולאו דווקא מי שרשום כבעלים בכל מיני חברות "אוף שור" במקלטי מס אקזוטיים (איי הבתולה וקפריסין במקרה של בן-משה). בן-משה יצטרך לחשוף כל זאת בפני רשות ניירות ערך אם הוא רוצה להתקדם בעסקה.

בנוסף, ייתכן שחלק מהכסף למימון העסקה התקבל כהלוואות. במקרה שכזה יידרש בן-משה להראות מי הביא את הכסף, ואם יש הלוואות שעל-פי ההסכם ניתן להמיר אותן למניות אי.די.בי.

ברשות ניירות ערך יכולים גם להקשות ולבקש מבן-משה לחזור אחורה בהיסטוריה, ולהראות כיצד החברות שבבעלותו הרוויחו את הסכומים שהביא לעסקה והאם הן נעזרו בכסף שהוזרם להם על-ידי שותף סמוי.

מתי רשות המסים תיכנס לתמונה?

רשות המסים מעודכנת בהתפתחויות האחרונות בסאגת אי.די.בי, אך לעת עתה צופה מהצד. גורם ברשות המסים אמר ל"גלובס" כי "לכאורה אין כאן אירוע מס מצדו של בן-משה, כך שהרשות לא הייתה אמורה לבחון אותו כקונה, ואולם כל הנתונים שמועברים לבית המשפט ולרשויות על מקורות המימון שלו יצטרכו להיבחן. האם הכול מדווח כנדרש? האם המידע בבית המשפט תואם את המידע שהיה לנו? וכדומה".

נראה כי השאלה שנותרה היא לא האם רשות המסים תיכנס לתמונה, אלא מתי. כאשר זה יקרה, יבחנו כל הצהרותיו של בן-משה לרשויות המס, הדיווחים שנתן, האם דיווח כראוי על החזקותיו בחו"ל והכנסותיו והאם שולם כל המס למדינת ישראל. להערכת גורמים מתחום המס, הרשות תחכה עד לסיום בדיקת העסקה והמצאת כל המידע על-ידי מוטי בן-משה, ורק אז תחל בבדיקה משלה כאשר כל הנתונים הבסיסיים שכבר נחשפו נמצאים בפניה.

האם מוטי בן-משה משתף פעולה?

עד כה משתף בן-משה פעולה באופן מלא עם הרשויות. אתמול נפגש למשך שעות ארוכות עם הגורמים שמינה בית המשפט, פגישות שצפויות להימשך גם היום. ככל הנראה העביר בן-משה לכנ"ר ולרשות ניירות ערך את המסמכים שהביא בתחילת השבוע לבית המשפט, ביניהם דוחות BDO אשר בדקו את החברות שלו בין השנים 2012-2013, את אישורי הבנקים הגרמנים אשר העבירו את הכסף לחשבון הנאמנות בארץ ותצהיר של העו"ד המלווה אותו, ארי רוזנברג, שרשם חברות אלה ואחראי לתשתית המשפטית של עסקי בן-משה.

מדוברו של בן-משה נמסר היום: "אנו מודים לרשות לניירות ערך ולכנ"ר שהסכימו להיפגש אתנו בדחיפות, בכוונתנו למסור את כל המידע המבוקש וכמה שיותר מהר, אנחנו מזמינים את הגורמים הרלוונטיים לערוך במידת הצורך את הבדיקות הנחוצות גם במטה החברה בגרמניה".

כמה זמן תערך הבדיקה?

השופט אורנשטיין ביקש מהגורמים שמינה דיווח עד ה-29 בדצמבר, אלא שבקרב הגורמים שמונו על-ידו קיימים חילוקי דעות לגבי עמידה בלו"ז ואף הועלתה הצעה לבקשת דחייה של כשבוע וחצי. זאת, לאור העובדה שעסקיו של בן-משה רשומים ופועלים בחו"ל, כאשר ביום ראשון הקרוב צפויה להתחיל חופשת הכריסמס, דבר שעלול להקשות על השגת המידע. אם יבחרו רשות ניירות ערך והכנ"ר לבקש דחיה, בית המשפט לא צפוי להתנגד לכך.

מה יחשב בעיני השופט למידע מספק?

גורמים משפטיים מעריכים שאם רשות ניירות ערך תיתן אור ירוק לעסקה, יאשר אותה השופט ללא בדיקות נוספות. להערכת גורם משפטי המכיר את התיק "כל מה שהשופט ניסה לעשות זה להסיר מעצמו את האחריות. הוא לא רוצה מצב שעוד חצי שנה העסק יקרוס, ויגידו לו שתמרור האזהרה היה שם והוא לא ראה אותו. הוא לא מתכוון להחליף את שיקול הדעת של הגופים שלהם מסר את הבדיקה".

מה יעשה השופט אם המידע שיקבל לא יהיה מספק?

אם ייוותרו סימני שאלה העסקה ככל הנראה תתבטל. מתוך שלושת הגופים שהשופט הטיל עליהם את מלאכת הבדיקה, הגוף העיקרי הוא רשות ניירות ערך, שכאשר היא רואה סימני שאלה ונורות אדומות היא יודעת לעשות שאילתות לחו"ל, לשלוח מעריכי שווי ולעשות עבודה יסודית של חשיפת המקורות של הכסף.

אם הרשות לא תשתכנע, ויישארו סימני שאלה בנוגע למקורות המימון של בן-משה, השופט יימנע מלתת אור ירוק לעסקה. במקרה כזה, אומר גורם משפטי בכיר, "עשויים לקרות דברים מעניינים. אני מניח שהחברה לא תגיע לפירוק ואולי אף תחזור לידי נוחי דנקנר באופן כזה או אחר".

נאמני אג"ח אי.די.בי לדירקטוריון: "השיבו לאלתר את הכספים שהוצאו מהקופה לטובת הצעת גרנובסקי-דנקנר"

נאמני אג"ח אי.די.בי אחזקות מסרו לדירקטוריון החברה מכתב בו הם דורשים כי "מקופת אי.די.בי אחזקות לא תוצא עוד כל הוצאה כספית, ולא יעשה שימוש במשאבי החברה לשם קידום הצעת המשקיעים (קבוצת גרנובסקי-דנקנר, א' פ') ומימון ההליכים המשפטיים שתכליתם המשך קידום הצעת המשקיעים על פני הצעת ההסדר שאושרה, לרבות באמצעות הגשת ערעור על החלטת בית המשפט המחוזי".

עוד מוסיפים הנאמנים כי "מחזיקי האג"ח מצפים מחברי הדירקטוריון לנהוג במלוא האחריות ולהשכיל הפעם לכבד את בחירת הנושים במטרה לצמצם עד כמה שניתן את הנזקים שנגרמו להם עד כה, ושעלולים להיגרם להם ככל שהחברה והנהלתה ימשיכו להתנהל באופן בו התנהלו עד כה במסגרת הליכי ההסדר".

בנוסף הם דורשים כי דירקטוריון החברה "ישיב לאלתר את כל הסכומים שהוצאו עד היום מקופת החברה בקשר עם הצעת המשקיעים", ומציינים כי אם לא ייעשה כן בעצם כך יהיו חשופים כל חברי הדירקטוריון לתביעות אישיות.

גם בעבר התריעו הנאמנים בפני הדירקטוריון באשר לשימוש הנעשה בקופת אי.די.בי אחזקות לטובת הישרדותו של בעל השליטה, נוחי דנקנר. הפעם מגיע מכתבם על רקע החלטת בית המשפט המחוזי מתחילת השבוע, לאשר את הצעתם המשותפת של אדוארדו אלשטיין ומוטי בן-משה - בה בחרו מחזיקי האג"ח. בית המשפט, שדחה את טענות קבוצת גרנובסקי-דנקנר, אף הדגיש כי הוא אינו רואה בהצעתם כהצעת החברה אלא כהצעה של קבוצת משקיעים עמה נמנה גם בעל השליטה הנוכחי.

למרות אישורו של הסדר החוב בחברה - בכפוף לאישור הכנ"ר ורשות ניירות ערך לגבי מקורות כספם של אלשטיין ובעיקר של בן-משה - תפקידם של הנאמנים טרם הסתיים, והם ממשיכים בו גם בימים אלה מכיוון שסמכויותיהם מוגדרות מכוחו של שטר הנאמנות שהונפק לאג"ח של החברה. תפקידם יסתיים רק כששטר הנאמנות עליו הם מופקדים יפרע או ימחק, שכן במסגרת הסדר החוב הצפוי אמור החוב להיות מומר למניות החברה הבת - אי.די.בי פתוח.

בסאגת הסדר החוב של אי.די.בי אחזקות מעורבות מרבית חברות הנאמנות הגדולות בשוק המקומי, ביניהן הרמטיק, רזניק-פז-נבו, ושטראוס-לזר.

מומחים: רישום מחצית הווילה של נוחי דנקנר בהרצליה פתוח על שם אשתו עלול להיחשב ל"הברחת נכסים"

הוכחה לכך שנוחי דנקנר הבין בחודשים האחרונים שזמנו בראשות אי.די.בי הולך ואוזל, ניתן למצוא בשתי פעולות אותן ביצע בספטמבר האחרון ברישום נכסיו הפרטיים, שנחשפו היום ב"ידיעות אחרונות".

3 חודשים לפני שבית המשפט החליט להעביר את השליטה באי.די.בי לידי אדוארדו אלשטיין ומוטי בן-משה, פתח דנקנר חברה חדשה בשם "אור עדן השקעות בע"מ" שכבעליה רשומים הוא, רעייתו ושלושת ילדיהם (20% לכל אחד) - ייתכן שלצורך קליטת נכסים שבבעלותו. בד בבד, הסב דנקנר מחצית מהבעלות בווילה המשמשת למגורי משפחתו בהרצליה פיתוח על שם אשתו, אורלי דנקנר. לפי הערכות שמאים, שוויו של הנכס עומד על כ-40 מיליון שקל.

סביר להניח כי בשתי פעולות אלה מבקש דנקנר להרחיק מעצמו את נכסיו הפרטיים, על מנת להיערך לסיטואציה בה ימונה לו כונס נכסים. לדנקנר, נזכיר, חובות פרטיים בהיקף עצום של כ-900 מיליון שקל לבנקים בישראל שאותם אין הוא מסוגל להחזיר. אם אכן ימנו הבנקים כונס לנכסיו הפרטיים של דנקנר, רישומם על שם אשתו וילדיו עשויה לסרבל ולהקשות עליהם. לכן, על-פי מומחים בתחום פירוק החברות ופשיטות-רגל, מעשה העברת הזכויות לאשה עלול להיחשב כהברחת נכסים וכ"מעשה פשיטת-רגל", המאפשר לכל אחד מנושיו של דנקנר להגיש נגדו כעת בקשה לכינוס נכסים.

"כשחייב מבריח נכסים זו אחת מהעילות שמאפשרות להגיש נגדו צו כינוס ולהכריז עליו פושט-רגל", מסביר מומחה בתחום. "כל נושה שחושב שנעשתה הברחת נכסים יכול להגיש נגדו עכשיו בקשה לכינוס נכסים. הברחת נכסים מהווה אירוע שנקרא 'מעשה פשיטת-רגל' ואז צריך לרוץ לבית המשפט להגיש בקשה לפני שיעלימו נכסים נוספים. מיום הבקשה אפשר לחזור 3 חודשים אחורה ולבטל את המהלך", מסביר המומחה. "במקרה של העברת נכסים לבן משפחה, החוק אף מחמיר יותר וקובע כי ניתן לחזור אחורה שנים".

לדבריו, "אם דנקנר העביר לאשתו נכס ללא תמורה אז זה נקרא 'הענקה'. ה'הענקה' מבוטלת אוטומטית במקרה שמוציאים צו כינוס שנתיים אחורה. בתנאים מסוימים אפשר לבטל הענקות כאלה גם 10 שנים אחורה". דוברו של דנקנר מסר בתגובה כי "על-פי הדין, חצי מהזכויות בבית המגורים שייכות לאישה ומחצית שייכת לבעל".

יצוין כי מכירת נכס שעוקל באמצעות כונס נכסים הופכת את בן הזוג של החייב לדייר מוגן, וקיים קושי לפנותו. אם הדברים יגיעו לכך, במסגרת כינוס הנכסים בהוצאה לפועל ניתן יהיה לממש את הווילה, ואולם יהיה צורך למצוא לאשתו של דנקנר דיור חלופי.

הווילה המפוארת של דנקנר כוללת בריכת נוי, חדר כושר ומעלית. ממסמכי הרישום שפורסמו היום עולה כי דנקנר רכש את זכויות החכירה בנכס ב-1998, בעלות של 9.3 מיליון שקל באמצעות משכנתא. עוד עולה מהם, כאמור, כי לפני כ-3 חודשים ביצע דנקנר שינויי רישום בנכס, כאשר חילק את ביתו ל-3 חלקות משנה, שמחצית הזכויות בהן הוענקה לרעייתו באמצעות "העברת שכירויות".

עוד כתבות

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים / איורים: גיל ג'יבלי

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים

הממשלה פרסמה את יעדיה השנתיים לשנת 2024, אך הפירוט הארוך כולל אינספור דוגמאות להתחמקות מהצגת יעדים קודמים, שינויי מתודולוגיה חשודים, מניפולציות במספרים או תוכניות לא ריאליות

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בוול סטריט; מחירי הנפט צללו בכ-3%

הנאסד"ק ירד ב-1.2% ● מדד הקאק עלה ב-0.6% ● ירידה במדד המחירים לצרכן בבריטניה, אך מעל הצפי ● יצרנית השבבים ההולנדית ASML יורדת ב-5% ●  ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" • מיקרוסופט תשקיע 1.5 מיליארד דולר בחברת ה-AI מאיחוד האמירויות • יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה"

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

אילוסטרציה: shutterstock

החשש מחלחל לשווקים: פרמיית הסיכון של ישראל בשיא של 11 שנים, ומרווחי האג"ח ממשיכים להתרחב

מדד ה-CDS הישראלי, המגלם את עלות הסיכון שמדינת ישראל לא תצליח לשלם את חובותיה, עלה ב-18% בשבוע האחרון ● במקביל, המרווחים של איגרות החוב הדולריות של ישראל מול ארה"ב קופצים

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

התחזית האופטימית של ענקית השבבים מטייוואן: ההכנסות יזנקו פי 2

יצרנית השבבים TSMC הציגה דוחות רבעוניים חזקים ועקפה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות והרווח ● המומנטום החיובי צפוי להימשך כשעל פי ההערכות החברה צפוי להכפיל את הכנסותיה

רונית אשל, לירון ישראלי ושי כהן, בשיחה עם גלית חתן, גלובס / צילום: כדיה לוי

המומחים שקוראים: יש להגדיר יעדי ייצור בחקלאות כדי להפחית את התלות ביבוא

במסגרת כנס ביטחון המזון של גלובס ותנובה, התקיים פאנל מומחים בנושא פתרונות הביטחון התזונתי הלאומי ● "אנחנו חייבים גם לתמוך בייצור מקומי בצורה הרבה יותר משמעותית, לרבות תמיכה ישירה בחקלאים ובתעשיינים", קרא שי כהן, מנהל החדשנות של תנובה

יו''ר בית הנבחרים, מייק ג'ונסון / צילום: ap, J. Scott Applewhite

4 מיליארד דולר לכיפת ברזל: חבילת הסיוע האמריקאית בדרך להצבעה

בוושינגטון, סוגיית חבילת הסיוע לישראל, אוקראינה וטייוואן עשויה להתקדם כבר בימים הקרובים ● יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון בשיתוף רפובליקנים נוספים הציגו אמש חבילת סיוע הכוללת 26.4 מיליארד דולר לישראל ● דיווח: ארה"ב הסכימה לתמרון ישראלי ברפיח, בתמורה לתגובה לא נרחבת נגד איראן

איך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

הבכיר שחושף באופן נדיר את הסודות על איך משקיעים את הפנסיה שלכם

הצצה אל מאחורי הקלעים של דיוני ועדת ההשקעות של גוף מוסדי: היכן להגדיל סיכון, כמה פיצוי נדרש עבורו, עד כמה משפיעים השווקים העולמיים על החוסך הישראלי, ואילו אתגרים ייחודיים עומדים בפני מנהלי קופות הגמל וקרנות הפנסיה וההשתלמות המקומיים

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

אנשי הפדרציה ואנשי המרכז הרפואי לגליל (במרכז איציק שמולי)

הפדרציה היהודית של ניו יורק תורמת כ־40 מיליון שקל ליישובי הצפון

מאז תחילת המלחמה תמכה הפדרציה ביישובי קו העימות ביותר מ-300 מיליון שקל ● המנכ"ל בישראל, איציק שמולי: "יש תחושה שהצפון נשכח מאחור, והסיוע נועד להדגיש את מחויבותנו" ● ישראל מתגייסת

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה