גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אי ושמו ישראל: אזור גוש דן מתחזק - ושאר המדינה נחלשת

יותר ממחצית התוצר הישראלי מקורו במטרופולין אחד (כמעט שיא עולמי) ומחקר חדש מזהיר: ריכוז עסקים ותעסוקה במקום שבו מעטים יכולים לגור מחליש עוד את השוליים ומקטב פערים

את הריכוזיות שמשפיעה כנראה במידה המשמעותית ביותר על ישראל לא תמצאו בין סעיפי "חוק הריכוזיות" שנחקק החודש בכנסת. מדובר בכוחו האדיר והיוצא דופן מבחינה עולמית של מטרופולין תל אביב: אותו חצי סהר שנמתח מנתניה לאשדוד ובמרכזו ראש העין ששטחו משתרע על 1,500 קמ"ר בלבד, ובו מתגוררים 44% מהישראלים.

פחות ידוע - ולו משום שהלשכה המרכזית לסטטיסטיקה אינה מפרסמת זאת - שגוש דן רבתי אחראי לנתח עצום מהתוצר הישראלי - לא פחות מ-54% הלאומי שלנו נוצר באזור המצומצם הזה. לאומדן, שמתייחס לשנת 2012, אחראי מכון המחקר ברוקינגס. חלקו הגבוה של גוש דן בתוצר הלאומי בהשוואה לחלקו באוכלוסייה מוסבר בפריון הגבוה יותר, נקודה שעוד נשוב אליה.

עד כמה מרכזי גוש דן בכלכלה, יחסית לעולם המפותח? בעתיד הקרוב צפוי OECD להכליל את ישראל ברשימת המעקב שלו שבה 275 מטרופולינים, והתשובה תהיה ברורה.

בינתיים ניתן להעריך בזהירות, על סמך נתוני OECD (ל-2010) ומכון ברוקינגס, שהמטרופולין העברי הראשון מתמקם במקום השני בעולם בחלקו בתוצר הלאומי, מיד אחרי טאלין שבה מופק 60% מהתוצר של אסטוניה. הוא היה משאיר מאחור את דבלין ובודפשט (48%), סנטיאגו (47%), אתונה וסיאול (45%).

כפי שניתן להיווכח מהתרשים, הכרכים החזקים ביותר יחסית למשק נמצאים במדינות קטנות-בינוניות בסדר הגודל של ישראל. גם בהיבט זה אנחנו מובילים, בעוד המקבילות בגודלן אינן מגיעות לחצי התוצר, גוש דן חוצה בקלות את 50%, כמעט ללא תקדים בעולם (מה שכמובן גם מבהיר שברמת הפרט הרצון להתגורר במרכז אינו מנותק מהיגיון כלכלי).

באשר למדינות הגדולות, לחלקן יש כרכים דומיננטיים מאוד כמו פריז, לונדון וטוקיו, שחלקם בתוצר הלאומי עומד על 31%, 28% ו-32%, בהתאמה. לאחרות, כמו ארה"ב וגרמניה הפדרליות, אין כרך דומיננטי יתר על המידה; הכרך האמריקאי הכי גדול - ניו-יורק - אחראי לפחות מ-10% מהתוצר האמריקאי.

נחזור לשאלת הפריון; נתוני OECD מלמדים כי בכרכים רבים, אם כי בהחלט לא בכולם, התוצר לנפש ופריון העבודה עוברים את הממוצע הלאומי, וכאמור זה נכון גם לישראל.

ביל תומפסון, ראש התוכנית לפיתוח אורבני ב-OECD ומי שאחראי להחלת המעקב גם אחרי גוש דן, מסביר את הקשר החיובי בין התרכזות אוכלוסייה לפריון: "פעילות כלכלית נוטה להתקבץ גיאוגרפית. אנשים רוצים לחיות סמוך למקומות עבודה, והחברות מצדן מעוניינות להתקרב למקורות הביקוש למוצריהן.

"ריכוזיות במיקום ספציפי נוצרת כשחברות נהנות מתשואה לגודל (IRS). תהליך זה מושך חברות נוספות, ובעקבותיהן עוד עובדים שמחפשים משרות מתגמלות יותר ומגוון משרות גדול יותר. במקביל, ישנן הוכחות לכך שעובדים וחברות הופכים יצרניים יותר במקומות צפופים. זהו שיקוף של יכולתן של ערים לשתף נכסים, לייעל את תהליכי ההתאמה בשוק העבודה ולאפשר חלחול של ידע".

אלא שהיתרון לכרך, מרכזי ככל שיהיה, עלול להוות חיסרון ברמה הלאומית. כלומר אולי זה טוב לתל אביב, אבל רע לישראל. אם אפקט הריכוזיות משיא את הפריון במטרופולין בזכות עובדים צעירים ו/או משכילים ו/או מיומנים שנמשכים למוסדות מחקר ולחברות חדשניות ומצליחות, אז ביתר חלקי המדינה נרשמת "בריחת מוחות".

בהקשר הישראלי התהליך המעגלי שעליו דיבר תומפסון - שמביא להתרכזות של פירמות איכותיות ועובדים מיומנים - מעצים מאוד את כוח המשיכה של גוש דן. אחת התוצאות היא פקקי תנועה חריפים בהשוואה לפריפריה, והשנייה היא הביקוש הגובר לדיור שמתבטא במחירי שיא של הדירות.

ועדיין יש מקום לשאלה האם התעצמות מרכז הארץ היא תהליך דטרמיניסטי? "מאז קום המדינה מדברים על פיזור אוכלוסין ופערים בין מרכז לשוליים", מזכיר פרופ' ערן רזין מהמחלקה לגיאוגרפיה באוניברסיטה העברית, "היו כלכלנים שאמרו שהארץ כל כך קטנה ומרחקי הנסיעה מזכירים את מטרופולין לוס אנג'לס או ניו-יורק. המציאות מראה שמראשית המדינה ישנם פערים כלכליים מאוד גדולים בין מרכז לפריפריה.

"בהתחלה אמרו 'נפזר את התעשייה', אח"כ אמרו 'נדאג לכבישים טובים לפריפריה על מנת שאפשר יהיה ליומם בקלות למרכז'. עכשיו יש מי שאומרים שבכלל טוב שישנה 'מדינת ת"א' כי אנשים יוצאים מת"א לפרברים יותר ויותר רחוקים. אשקלון, קריית גת, חדרה ויוקנעם הם בכלל פרברי ת"א.

"בכל מקרה העצמת מרכז הארץ נובעת מהיות ישראל 'מדינת אי', מדינה שמבודדת מהמרחב הגאוגרפי שבו היא נמצאת. זה מה שמבדיל ביננו לבין מדינה כמו שוויץ שהיא בסדר גודל שלנו, ושם גם באזל וגם ז'נבה מהוות מוקדי פעילות כלכלית. לנו אין גשרים לסוריה ולבנון, וגם מעט הקשר עם המצרים והירדנים לא משמעותי כדי לעודד פיתוח. לפעמים גבול מחולל פעילות כלכלית - אצלנו ההיפך. כל זמן שאין שלום אמיתי ואין שכנים ברמה כלכלית דומה לנו, אז מה יש לבית שאן להציע, את הגבול לירדן? אז אפשר להעביר פעילות כלכלית לצפת ולקרית שמונה אבל זה יהיה במיקרו. שדה תעופה בנגב? זה יהיה פיל לבן".

רזין: "אנחנו עדיין במנטליות של פיזור אוכלוסין, אבל האתגר הגדול הוא לפתח תעסוקה בפריפריה. כשבאים אנשי 'פורום ה-15', שמייצגים ערים חזקות כמו פתח תקווה וראשון לציון, ומתנגדים לבניית מסה של דירות בשטחם בשם שמירה על שטחים פנויים ופיזור אוכלוסייה, אז הם אמנם מציגים עמדה מקצועית אבל פועלים ממניע כלכלי.

"על שטחי מגורים לא מרוויחים, על תעסוקה כן. לכן הם רוצים מעט מגורים והרבה תעסוקה. אלא שאם נציף את מרכז הארץ בתעסוקה, נקבור את הפריפריה. ואם במקביל לבניית שטחי תעסוקה במרכז נמנע הקמת דירות במרכז, אז הכי מסכנים יאלצו להגר והקיטוב החברתי רק יחריף".

- אז בעוד כמה שנים נראה את מטרופולין ת"א מרכזי יותר?

"זה מפתיע אבל למרות כביש 6 והרכבת, השינויים איטיים מאוד. אז יהיו אולי שינויים, אבל קטנים מאוד. ייתכן שגבולות המטרופולין ישתנו, ויכללו למשל את זכרון יעקב. אגב, משקלה של ת"א העיר בתוצר של המטרופולין הולך וקטן בגלל הפרבור, כך שמקסימום התעסוקה תתפזר לעוד טבעת מרוחקת מסביב ת"א.

"שלא ישתמע מדבריי מסר של ריפוי ידיים, כאילו ת"א תצמח וכל השאר יהיו מסכנים. אבל אנחנו פועלים נגד הזרם. יש בעיה בסיסית - אנחנו מדינת אי ותמיד יהיו מרכז ופריפריה".

- אז למה לפזר אוכלוסיה?

"הרציונל היחידי לפיזור, במובן של להפנות לפריפריה כמה שיותר תושבים, לרוב יהודים ולרוב חלשים יחסית, הוא גיאו-פוליטי. אין לו היגיון חברתי-כלכלי ובוודאי לא סביבתי, הפגיעה בשטחים הפתוחים בצפון הרבה יותר כואבת מאשר במרכז".

אז האם רובנו צפויים לחיות במין לוס אנג'לס אינסופית? תומסון מסביר שלא, משום שבנקודה מסוימת החסרונות הכלכליים שטמונים בריכוזיות עולים על היתרונות, מה שמביא לנדידה של חברות ומשקי בית.

"אין גודל אוכלוסייה ספציפי שמעבר לו כוחות הדחייה חזקים מכוחות המשיכה. זה תלוי גם בגורמים כמו זמינות קרקע, פוליטיקה ומדיניות".

המטרופולינים האחרים נעלמים: אפילו ממשגב מעדיפים לנסוע לכיוון תל אביב

בניגוד לסברה הרווחת, המטרופולינים של ירושלים, באר שבע ובמיוחד חיפה - אינם מצליחים להתחזק. המטרופולין התל אביבי, לעומתם, דווקא כן. כך מגלה מחקר חדש שערך פרופ' ערן רזין מהמחלקה לגיאוגרפיה באונ' העברית ביחד עם ד"ר יגאל צרני מהמחלקה לגאוגרפיה באונ' חיפה.

החוקרים הסתייעו בנתונים שנאספו ממכשירי סלולר כדי להתחקות אחרי שיעור המיוממים (Commuters) מיישובים נבחרים אל אזורי תעסוקה במטרופולינים. מקובל להניח שסף מינימלי של 20% יוממים מיישוב כלשהו קושר אותו למטרופולין. וכפי שניכר בתרשים, יישובים כמו זכרון יעקב, בנימינה, פרדס חנה, מגדל העמק ואפילו כרמיאל אינם מצליחים להגיע לרף יוממות מינימלי לאזור חיפה, ולכן לא ניתן להגדירם חלק מהמטרופולין. יקנעם עדיין מקושרת לחיפה, אם כי מגמת הירידה ניכרת.

הצניחה הדרמטית ביוממים לחיפה בין 1995 ל-2008 נרשמה ממשגב; מ-1 מכל 2 תושבים לפני כ-20 שנה ל-1 מכל 5 לפני חמש שנים.

ישנה יוממות גדלה מאזור בנימינה, פרדס חנה וזכרון יעקב לאזור ת"א, אולי בזכות הרכבת, וכך גם מיקנעם (כביש 6) וכאמור אפילו מיישובי משגב. המוקד התעסוקתי של מטרופולין ת"א שולח ידיו לעמק חפר ולמרבית היישובים היהודיים בוואדי ערה (התושבים הערביים מיוממים לת"א זה זמן רב). למעשה, כל האזור שמשתרע בין זכרון יעקב לחדרה נכנס לאטו לתחום ההשפעה של ת"א, ולא של חיפה. גם נתוני 2013 מגלים כי מטרופולין ת"א ממשיך לצמוח, שעה שהאחרים נחלשים.

התחזקות המרכז, ככל שהיא באה על חשבון מוקדי המשנה, מזרימה עוד דלק למנוע הריכוזיות הגיאוגרפית-כלכלית של ישראל, עם ההשלכות שיש לכך על תחומי הדיור והתחבורה.

מטרופולין תל אביב

עוד כתבות

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן / צילום: ap, Jacquelyn Martin

דיווח: ביידן שוקל לספק לישראל נשק ביותר ממיליארד דולר

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ממשל ביידן שוקל לספק פגזי טנקים, מרגמות וכלי רכב צבאיים ● מדובר באחד ממשלוחי הנשק הגדולים מאז 7 באוקטובר

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדיווחים על תקיפה באיראן הביאו לצלילת השקל, אך לא לאורך זמן

שני אירועים שהתרחשו הלילה הובילו לפיחות בשער השקל מול הדולר: הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת S&P ודיווחים על תקיפה ישראלית באיראן ● אלא שלאורך שעות הבוקר השקל החל להתייצב ● מה הוביל לשינוי ומה ניתן ללמוד מהעבר?

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

חיים ילין / צילום: פרטי

"אני לא מוצא את עצמי בתל אביב": חיים ילין לא מפסיק להתגעגע הביתה

הוא היה בממ"ד 12 שעות רצופות, שמע את הערבית, ראה את המלחמה ● אבל איכשהו זה המקום היחיד שעדיין נותן לחיים ילין כוח: "אני נמשך לשם כמו מגנט" ● פרויקט מיוחד 

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

מאחורי הציפייה לאירועים שליליים / צילום: Shutterstock

מדעי האימה: מה קורה למוח שלנו כשאנחנו מחכים לטיל איראני, או אפילו לזריקה

לא נרדמתם בציפייה לטילים האיראניים? מחקרים שעוסקים בציפייה לאירועים שליליים מגלים מה מתרחש במוח בזמן המתנה מורטת עצבים, מה הקשר בין ציפייה לזריקה להתנהגות כלכלית לא רציונלית, וגם איך מתמודדים עם תחושת האימה וחוסר השליטה

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

מיכאל כגן / צילום: כדיה לוי

הדרך של מיכאל כגן ממשרד ישן ביקנעם לצמרת החברה הלוהטת בעולם

מיכאל כגן, סמנכ"ל טכנולוגיות עולמי באנבידיה, סיכם 25 שנה במלאנוקס עד שהחברה נמכרה לענקית השבבים ● "מצד אחד, רצינו לבנות חברה ישראלית, אך מצד שני הבאנו לארץ השפעה בינלאומית" ● בראיון בלעדי לגלובס, הוא מדבר על תחילת דרכו במלאנוקס, מתייחס לחשש מהיעדר תחרות בשוק שבבי ה־AI ונותן טיפ ליזמים צעירים בישראל: "אל תהיו כבולים לעבר"

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

רגע לפני שנפרדים מהחמץ: מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין

משפחות חטופים חוסמות את כביש 1 בדרך לירושלים

משפחות חטופים חסמו את כביש 1: "כל חטוף חייב לשוב"

שרי החוץ של מדינות ה-G7: נמשיך לפעול למניעת הסלמה של הסכסוך בין ישראל לאיראן • הקרמלין: "קוראים לצדדים להפגין איפוק" • דיווח: ביידן שוקל לשלוח סיוע ביטחוני בסך מיליארד דולר לישראל • בפעילות סמוך לטול-כרם: ארבעה לוחמים נפצעו בינוני וקל, מפקד גדוד טולכרם של גא"פ חוסל • עדכונים בולטים 

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

שכונת עומרים באופקים. 45 דירות בפרויקט של בראל־סלעית בשכונה נמכרו מאז ה־7 באוקטובר / הדמיה: אול אין

הנתונים מגלים שהמסר ברור: התותחים לא עוצרים את המרוץ לדירה

אלפים ממשיכים להאמין בהשקעה בארבעה קירות שעומדים במוקד העימות והסכנה הכי גדולים כרגע במזרח התיכון, ומאות עסקאות נרשמו גם על הגבול עם עזה, בשדרות ובאופקים ● סיבות כלכליות יש, אך יותר מכל, החלום הנדל"ני של עם ישראל עדיין בועט