גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

סערה בהזמנה: כך מנסה האדם לשלוט במזג האוויר

האמריקאים יצרו מונסונים כדי לעכב את הגרילה בווייטנאם; הסינים הפיקו גשמים לניקוי האוויר; ובקטאר המציאו ענן שמתפקד כמזגן טבעי ■ החוקרים מזהירים: זה עלול לגרור נזקים לא צפויים ואף להפוך את מזג האוויר לכלי נשק צבאי

מזג האוויר הוא כנראה האלמנט הכי דינמי בעולם. הנה, לפני שבועיים נצבעה ישראל בגוונים של לבן מושלג ואפור מקפיא, ובשבת האחרונה השמיים כבר היו תכולים והשמש יצאה. האקלים המשתנה, קבע האו"ם, הוא האתגר הראשון של האנושות במאה ה-21, ואפילו בארץ לבנטינית ונוחה מבחינה אקלימית כמו ישראל אפשר להבין מדוע.

למרות הקידמה המדעית, מתברר שלא הרבה יודע האדם על מזג האוויר: הדינמיקה של אידוי ועיבוי המים עדיין לא פוצחה לגמרי והאטמוספירה על שכבותיה עדיין מסתורית, שלא לדבר על זרמי האוויר שאינם פוסקים לנדוד בין היבשות ולעטוף את הכדור בכל רגע נתון.

השליטה באקלים מיוחסת לכוחות גדולים, בלתי צפויים וחמקמקים, וגם המודלים המשוכללים ביותר מצליחים להטעות את האדם. כפי שגרס בזמנו המתמטיקאי והמטאורולוג אדוארד לורנץ, מחלוצי תורת הכאוס, די במשק כנפיו של פרפר כדי להניע תהליך שייגמר בסופת טורנדו מאות קילומטרים ושנים מאוחר יותר.

יחד עם זאת, סקירה בנושא מספקת תפריט מפואר של תיאוריות הגורסות כי לאדם יש יותר שליטה על מזג האוויר ממה שנהוג לחשוב. חלק מהתיאוריות האלה מגובה במחקר, חלק אחר מפליג על כנפי הדמיון למחוזות קונספירטיביים.

עד כמה רחוק היום שבו יידע האדם להנדס גם את האקלים של כדור הארץ? קשה לדעת. מה שבטוח הוא שאנחנו מנסים.

עיקרון אי הוודאות

"בואי נפריד בין מזג אוויר ואקלים", פרופ' קולין פרייס עושה סדר. "יש מאמצים להשפיע גם על מזג האוויר, כלומר בשאלה מה יקרה מחר או בשבוע הבא; ויש מאמצים להשפיע על האקלים לטווח ארוך, נניח לעשור הקרוב. אלה ניסיונות נפרדים, אך בשניהם יש מחקרים ותוכניות להשפעה".

- אם כך, בוא נתחיל במזג האוויר.

"מה שרלבנטי במזג האוויר הוא בעיקר כמות הגשם. יש בארץ את תוכנית 'זריעת עננים' של מקורות שפועלת במימון ממשלתי משנות ה-60 ושמטרתה להשפיע על כמות הגשמים".

- זה מצליח?

"תלוי את מי שואלים. אין הסכמה בקרב החוקרים על ההצלחה של זריעת העננים וקשה לבדוק זאת באופן סטטיסטי. נהוג לייחס לזריעת העננים הצלחה של 15% יותר משקעים".

אחת הבעיות בניסויים בנושא, מסביר פרייס, מדען אקלים מאוניברסיטת תל אביב, היא שלא כמו בתחומים אחרים, באקלים או במזג האוויר לעולם לא תהיה קבוצת ביקורת. כלומר, אם נתערב במזג האוויר לעולם לא נדע מה באמת תוצאות הניסוי, שכן כל אזור מאופיין בפרמטרים אקלימיים משלו. לעולם לא יהיו שני אזורים עם מזג אוויר זהה.

הנתון הזה לא ממש משנה לסינים, שטוענים להצלחה בשליטה על העננים. זה קרה באולימפיאדת בייג'ין ב-2008, אז פורסמו מאמציהם לנתר את זיהום האוויר הידוע לשמצה ולכונן מזג אוויר נוח בזמן המשחקים. מעבר לצעדים כמו העתקת מפעלים מזהמים ומתן קנסות לכלי תחבורה, הם גם זרעו עננים, המטירו גשמים כדי לנקות את האוויר ולקראת המשחקים התערבו שוב, הפעם כדי למנוע גשמים בימי המשחקים האולימפיים. ואכן, מזג האוויר אותם ימים היה נוח ובהיר יחסית.

"יש הרבה ויכוחים אם זה עזר להם או לא", מעיר פרייס. "הסינים כמובן חושבים שכן. באופן תיאורטי זה כן יכול לעבוד".

- מה עומד בעצם מאחורי השיטה הזאת?

"חומר שנקרא יודיד הכסף. מטוסים טסים ושורפים חומר עם יודיד כסף במטרה שהחלקיקים ייכנסו לעננים וייצרו עוד קרח. הבעיה היא שאם מכניסים יותר מדי יודיד כסף אז בעננים יש 'תחרות' וכל חלקיק של יודיד כסף הופך לקרח. אם יש יותר מדי קרח החלקיקים מאוד קטנים ואין משקל וזה דווקא מפחית את כמות הגשם או הברד. בקנדה, למשל, יש מחקרים על שימוש ביודיד הכסף כדי למזער את הברד, שמזיק לחקלאות".

- אז באופן תיאורטי אפשר היה לזרוע את ענני הסופה האחרונה בכמויות גדולות של יודיד הכסף ולהקטין את כמות המשקעים?

"אולי היינו יכולים להשפיע ברמה של 10% פחות שלג או גשם. אבל הכוח של הסופה היה כל-כך עצום, והדינמיקה של האטמוספירה בשילוב הלחץ הנמוך ושאר הפרמטרים גרמו לעוצמה שלה".

מיזמים בינלאומיים כמו אירועי הספורט הגדולים הם סיבה מספיק טובה עבור המדינות להשקיע מאמצים באפיקי המחקר לשליטה במזג האוויר. למשל, בקטאר, שצפויה לארח את המונדיאל ב-2022, הציגו חוקרים מבית הספר להנדסה באוניברסיטת קטאר ענן מלאכותי ש"ימזג" את האוויר עבור המשתתפים והצופים עד לרמה של חמש מעלות צלזיוס פחות. צורתו תהיה מלבנית, והוא יהיה עשוי מסיבי פחמן קלים ולוחות סולאריים. העלות: כחצי מיליארד דולרים.

בנוסף, במגזין טיים פורסם לפני כשנתיים על קבוצה של 52 חוקרים מאבו דאבי, שהצליחה לייצר סופות גשמים מלאכותיות; וישנן גם טכנולוגיות פחות מתוחכמות כמו זו שמציג נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ממש בימים אלה, כשהוא מייצר שלג מלאכותי על מנת להשמיש את העיירה החמימה סוצ'י לאולימפיאדת החורף הקרובה.

אפקט הר הגעש

הנדסת כדור הארץ, המכונה גם הנדסת אקלים (geoengineering) היא תחום מחקר עולה בשנים האחרונות, על אף היותו שנוי במחלוקת.

"כולם מדברים על התחממות כדור הארץ ויש פטנטים שעולים פתאום עם ההתגברות של תחום הנדסת האקלים", מסביר פרייס את מקור המוטיבציה.

- הרווה אותנו בדוגמאות, פרופסור.

"הנה דוגמה: ב-91' התפרץ הר געש בפיליפינים, ולהתפרצות הזו אפשר לייחס השפעה על החורף הקשה שהיה בישראל ב-1992".

- איך בדיוק זה עבד?

"האפר והגזים בהתפרצות מגיעים עד לגובה של 30-20 קילומטרים לסטרטוספרה. החלקיקים נשארים שם שנה-שנתיים ויש להם תפקיד דומה למראות. הם מחזירים חלק מאנרגיית השמש לחלל ומקררים את פני השטח".

- אז אפשר ליצור את האפקט באופן מלאכותי.

"יש חוקרים שמציעים לעשות זאת כדי לטפל בהתחממות כדור הארץ, כן. בפועל, ההצעה היא לקחת רקטות או מטוסים עם חומר שדומה לזה שנפלט מהר הגעש ולפזר אותו בסטרטוספרה".

- מה עוד?

"לצבוע את העננים".

די, נו.

"ברצינות! פשוט לשחק עם הצבע של עננים. אם אנחנו רוצים לקרר את כדור הארץ, העננים צריכים להיות לבנים יותר, ממש כמו שחולצה לבנה מחזירה יותר אור מהשמש לעומת חולצה שחורה".

- ואפשר לעשות את זה?

"כן. אם נכניס יותר חלקיקי מלח לעננים נמוכים זה ישפיע על הבהירות שלהם והם יהיו לבנים יותר. אם אפשר לעשות זאת בסקאלה גדולה, זה יכול לקרר את כדור הארץ".

- ומה לגבי סופות, אילו אפיקים נבחנים להפחתת העוצמה שלהן?

"מדברים על שיטות להפחתת עוצמת הוריקנים לפני שהם מגיעים ליבשה. למשל, לקרר את המים באופן שיפחית את האנרגיה של ההוריקן. יש חוקרים שחושבים שגם אפשר לבצע פיצוצים בתוך הסופה כשהיא מתרחשת וכך לפרק אותה".

- אתה נשמע מסויג.

"זה ממש לשחק עם הטבע וברור שיהיו לזה תופעות לוואי".

- אבל תחשוב על כל החיים שזה יכול להציל.

"תראי, כל מערכת שואפת לשיווי משקל. היא עושה זאת גם באמצעות סופות כמו שראינו עכשיו בישראל. הן לא סתם קיימות. יש להן תפקיד. אם היינו מונעים מהסופות להתפתח, היינו רואים יותר גלי חום באפריקה או יותר גלי קור באירופה".

איך מייצרים טורנדו

את הגילוי המסעיר ביותר שומר פרייס לסוף השיחה: חיקוי אפקט הזוהר הצפוני, שנחשב למופע היפה בטבע. "יש באלסקה מתקן של האמריקאים שמשדר גלי רדיו חזקים לתוך האטמוספירה. הם הצליחו לחמם אותה בעזרת גלים אלקטרומגנטיים ולראות פליטה של אור כתוצאה מהשידור".

המתקן שמתייחס אליו פרייס הוא חוות המחקר HAARP (High Frequency Active Auroral Research Program) שסביבה נבנו תלי קונספירציות - משליטה על מוחות האזרחים ועד לשינוי האטמוספירה.

ד"ר רועי צזנה, חוקר ביחידה לחיזוי טכנולוגי וחברתי באוניברסיטת תל אביב, עוקב אחר הנושא: "זו שכבה שנקראת יונוספירה, שהיא מעבירה ומשקפת קרינה אלקטרומגנטית. היונוספירה, מטבעה, היא רנדומלית כמו נייר אלומיניום שקימטת ופתחת מחדש. עכשיו הוא מלא בקמטים, גבעות ועמקים. מייחסים לאמריקאים הצלחה ביצירת מראות ביונוספירה שניתן לשלוט עליהן".

- צעד קטן לאטמוספירה, צעד גדול לאדם?

"אם אנחנו משנים ושולטים ביונוספירה, אנחנו יכולים לעזור או להפריע לגלי רדיו. אז יש קונספירציות שממשלת ארצות הברית מנסה לעשות דברים איומים ונוראים עם הטכנולוגיה הזו. המציאות, כמובן, אפורה יותר, אבל לא פחות מעניינת: כל העולם מבוסס על תשדורות רדיו למרחקים ארוכים ותחשבי איזה יתרון יש למדינה או לצבא שיכולים להעביר תשדורות רדיו בקלות מעבר לאופק או לשבש תשדורת רדיו של האויב. הרי כבר לפני יותר משבעים שנים קבע הגנרל ג'ורג' קלי שהאומה שתלמד ראשונה איך לשלוט בזמן ובמקום של ירידת הגשמים תהיה האומה שתשלוט על כדור הארץ".

- מציאות שבה לאדם יש שליטה על רעידות האדמה נשמעת כמו גן עדן וגיהינום ביחד.

"זה אתגר גדול וצפוי שיהיו שינויים גיאו-פוליטיים משמעותיים בגינו. יש הערכה, למשל, שכמות המים המתוקים תלך ותקטן ולכן טוענים שיותר מדינות ינסו למצוא דרכים לשלוט בירידת המשקעים. במצב כזה אפשר לדמיין את התסריט שהציג הסופר אסף גברון בספרו 'הידרומניה', על מצב שבו במזרח התיכון יתחוללו מלחמות מים ומדינות יילחמו על העננים".

האם שליטה באקלים תגרום לקונפליקט העולמי הבא? פרופ' אייל וינטר, ראש המכון לחקר הרציונליות באוניברסיטה העברית, משיב: "אם קיימת טכנולוגיה שיכולה להשפיע על מזג האוויר של מדינה אחרת בטווח זמן קצר, ברור שיש לזה משמעות צבאית. זה דבר שיכול לשנות מאזן אימה. בדרך כלל כשטכנולוגיה כזאת יוצאת, היא יוצרת אמביציה אצל הצד השני לפתח טכנולוגיה דומה".

- גם אם מדובר בטכנולוגיה לצורכי הגנה?

"זה לא משנה את המשמעות במאזן האימה. כל טכנולוגיה, ולא חשוב לאיזו מטרה, שיש לה גם פוטנציאל צבאי - ומספיק רק הפוטנציאל - יש סכנה שתייצר כדור שלג של התחמשות דו צדדית".

- לדעתך נשק שליטה במזג האוויר יהיה על השולחן בעתיד?

"זה בהחלט נראה לי סביר. לטכנולוגיה כזאת יש יתרונות גדולים למניעת אסונות טבע ואם זה יגיע לכדי מימוש, זה יהיה צעד אדיר בהתפתחות של הטכנולוגיה האנושית. אבל אז נהיה זקוקים גם למנגנונים מאוד חזקים כדי למנוע את השימוש בטכנולוגיה לצרכים צבאיים".

- וכאן כבר צריך לסמוך על מזגו של האדם.

"בדיוק, ואנחנו מכירים כבר את טבע האדם".

הכתבה המלאה - במגזין G

עוד כתבות

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

רשא חולי, מנכ''לית חברת הביומד מדיפלסט / צילום: יונתן בלום

המנכ"לית שנוסעת 5 שעות ביום כדי להגיע לעבודה: "חיה באוטו"

רשא חולי, מנכ"לית חברת הביומד מדיפלסט, תמיד ידעה שהיא רוצה לנהל מפעל ייצור ● היום היא אחת המנכ"ליות הערביות היחידות בישראל, ובכל יום נוסעת חמש שעות למשרד ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

מטוס אל על / צילום: דני שדה

פעם בחצי שנה זה קורה: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

התחזית האופטימית של ענקית השבבים מטייוואן: ההכנסות יזנקו פי 2

יצרנית השבבים TSMC הציגה דוחות רבעוניים חזקים ועקפה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות והרווח ● המומנטום החיובי צפוי להימשך כשעל פי ההערכות החברה צפוי להכפיל את הכנסותיה

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל ● שער הדולר-שקל נסחר ברמה של כ-3.8 שקלים, שיא של חמישה חודשים

אנשי הפדרציה ואנשי המרכז הרפואי לגליל (במרכז איציק שמולי)

הפדרציה היהודית של ניו יורק תורמת כ־40 מיליון שקל ליישובי הצפון

מאז תחילת המלחמה תמכה הפדרציה ביישובי קו העימות ביותר מ-300 מיליון שקל ● המנכ"ל בישראל, איציק שמולי: "יש תחושה שהצפון נשכח מאחור, והסיוע נועד להדגיש את מחויבותנו" ● ישראל מתגייסת