גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

איזי כהן: "ההסכם עם הוועד טוב, סביר והוגן לשני הצדדים"

בראיון ל"גלובס" אומר מנכ"ל כלל ביטוח: "הרוכשים הסינים של החברה יודעו בתהליך, ואנו מתואמים עמם בעניין. ההסכם הקיבוצי לא נחתם מתוך ואקום"

ביום חמישי שעבר נפל דבר בענף הביטוח - בחברת כלל ביטוח נחתם הסכם קיבוצי, שנראה ככזה שמסמן את הדרך להסכמים נוספים שייחתמו אחריו גם בחברות אחרות בענף. בסוף השבוע כלל ביטוח הצמידה להסכם את תג המחיר שלו, 19-39 מיליון שקל לשנה; לצד ההישג של עובדי החברה וההסתדרות ישנם גם כמה דגשים שהיו חשובים לחברה, ובהם קשירת חלק מהתגמול הנוסף של העובדים לעמידה ביעדי רווחיות.

"גמרנו את ההסכם הקיבוצי בכלל ביטוח תוך 10 חודשים, ובארגון של 3,000 עובדים זה מראה בגרות משני הצדדים", אומר היום (א') בראיון ל"גלובס" מנכ"ל כלל ביטוח, איזי כהן. "בהסכם הזה הבאנו כמה דברים חדשניים שחשובים לעידן הבא, והחשוב שבהם: ככל שהחברה תעמוד ביעדי הרווח שלה, העובדים יתוגמלו יותר-ויותר גם בשכר, שירותי רווחה ובונוסים.

"ההסכם טוב, סביר והוגן לשני הצדדים. מצד אחד החברה לא נתנה תוספות חריגות לשכר, ומהצד השני העובדים קיבלו הסכם ברור והוגן שמוגדר בו היטב מה יקבלו אם וכאשר התנאים המתלים ימולאו. זו פריצת דרך גם מבחינת החברה שקיבלה את ההכרה בכך שעמידה ביעדי הרווח של החברה הינה דבר מהותי וחשוב שלטובת הארגון וגם לטובת העובדים".

"מסתכלים קדימה"

ב-2012 הסתכמו עלויות השכר והתגמולים בכלל חברה לביטוח ופעילויות ביטוחי האשראי והבריאות בכ-691 מיליון שקל. מדובר בסכום שכולל גם תשלומים כפולים וגדולים לכמה בעלי משרה בכירים ועובדים אחרים שהועזבו מהחברה, כך שמדובר בגידול של כ-14% ביחס לעלות של 605 מיליון שקל שנרשמה ב-2011. כך, מדיווחי כלל ביטוח עולה כי העלויות הנוספות מהוות כ-3%-6% מהוצאות השכר שהיו עד כה, לשנה.

כהן: "לא מדובר בעלויות שהחברה לא תעמוד בהן. מה גם שחלק מהעלויות היינו משלמים בכל מקרה, ואין כאן בעיה של 'טייס אוטומטי' (העלאות שכר קבועות, ר.ש)".

תקופת ההסכם הקיבוצי נקבעה עד תום 2016. בהסכם נקבעו ארבע פעימות של העלאות שכר לעובדים (כולל בעבור 2013). העלאות השכר הללו אינן מקשה אחת, והן כוללות העלאת שכר שנתית של 3% לעובדים (שחצייה העלאה קבועה של 1.5% בשנה וחצייה לפי החלטת המנהלים). אם החברה עומדת ביעדי הרווח, תהיה תוספת שכר נוספת בשיעור 0.75%. בין היתר החברה גם תגדיל את ההפרשות לחיסכון הפנסיוני של העובדים ולקרנות השתלמות, תוך קביעת מנגנון שיקשה עליה לפטר עובדים ביחס לקיים כיום.

כמו כן, השכר המינימלי בחברה יעלה ל-5,000 שקל בחודש (מהלך שרלבנטי בעבור כ-130-140 עובדים). כהן: "עוד כשנכנסתי לחברה העליתי לבעלי השכר הנמוך את השכר ב-500 שקל. קביעת הרף התחתון היא בריחה מהאזור הלא רצוי".

התאפשר לך לחתום על ההסכם הקיבוצי כפי שהוא, עם ההתחייבויות העתידיות לעובדים, בין היתר משום שאין עכשיו בעל בית מובהק, שגם בוחן הוצאות בהסתכלות ארוכת טווח?

כהן: "לא. הבעלות בחברה לא שייכת בכלל לסוגיה זו. ההסכם הקיבוצי היה צריך לעבור אישור דירקטוריון וגם הסינים (רוכשים שחתמו כבר על הסכם לרכישת השליטה בכלל ביטוח, ושנמצאים כיום במגעים לאישורם מול גורמי הרגולציה, ר.ש) יודעו ואנו מתואמים עמם בעניין זה. לפיכך, הנושא הזה היה בידי ובידי ההנהלה עד אותו הרגע שהמלצנו לגופים הללו לחתום על ההסכם, והוא בשום פנים לא נעשה מתוך ואקום. החברה מתנהלת על בסיס ניהול תקין של עסקיה, ללא קשר לשאלת הבעלות בשליטה בה".

- הצורך בהסכם הזה מלמד שבמשך השנים העובדים הלא-בכירים בענף הביטוח השתכרו מעט מדי ולא נהנו מרווחי הענף?

"לא הייתה תלות בין עמידה ביעדים לקבלת תוספת שכר והכללים לא היו מוגדרים, גם בשירותי רווחה. עתה הכללים הברורים הוגדרו. החברות נתנו תוספות שכר לאורך השנים, וכעת זה מוגדר".

- מה אפשר ללמוד לדעתך מההסכם שלכם לגבי מה שיקרה בענף?

"יהיו עוד הסכמים בענף, ובמגדל זה כבר על הפרק. זה ברור ואין חולקים על העניין הזה. מהיום הראשון הכרתי בוועד ובהתאגדות. היה צריך להגיע להסכם לטובת שני הצדדים. חבל על כל שעה שעוברת במגדל ללא הסכם. לגבי ההסכמים, שאם וכאשר יבואו, חשוב שיכללו עמידה ביעדים - זה יוצר מחויבות לעובד".

- מאז כניסתך לכלל ביטוח קצצת פעילויות ומשרות בחברה. חברה שלא הספיקה להתייעל עד כה איחרה את המועד?

"לא, אבל הן תצטרכנה לעשות זאת בתאום מול הוועד".

- ביום חמישי איבדה מניית כלל ביטוח 1.8% מערכה, והיום נסחרה עד שעות הצהריים במגמת עלייה. המשקיעים במניות של חברות הביטוח צריכים לחשוש מכך שההסתדרות נכנסת לענף?

"בשום פנים ואופן לא. הניהול עדיין בידי ההנהלות. זה מוסיף הוצאות, אך אפשר לנהל את זה. שילבנו את העובדים בעשייה ובהבאת החברה להישגים".

- במערכת הבנקאות אנו רואים מקומות שבהם ההנהלות איבדו חלק ניכר מהכוח לנהל את החברות ולהוביל תהליכים.

"כאן זה לא יהיה כך".

- מה קורה עם העסקה לרכישת השליטה בכלל ביטוח?

"אני אשמח שהמהלך יתבצע. הם עובדים במלוא המרץ מול הפיקוח על הביטוח וגם בעלויות גבוהות מאוד. הם מנסים לעשות הכול לקצר את התהליך ולגמור את זה להשקעה לטווח ארוך".

- איך החיים בראשות כלל ביטוח בצל האירועים באולמו של השופט איתן אורנשטיין, שדן בחודשים האחרונים בעתיד השליטה באי.די.בי, ובשרשור גם אצלכם?

"אנו מנטרלים את כל האירועים הללו ומנהלים את החברה כרגיל. כלל ביטוח היא חברה נהדרת שעובדת תחת רגולציה מאוד הדוקה של חברות ביטוח. החברה עברה תהליכים מאוד רציניים של ארגון מחדש ב-2013 ואנו מסתכלים קדימה".

ובינתיים במגדל: העיצומים נמשכים

בה בעת שבכלל ביטוח נחתם הסכם קיבוצי, אצל המתחרה הגדולה מגדל אין לפי שעה צפי לרגיעה ביחסים בין ועד העובדים לחברה ובעל השליטה בה, שלמה אליהו, שלא מכיר בו.

במכתב שראשי ההתארגנות במגדל שלחו ביום חמישי שעבר לחברי דירקטוריון הקבוצה, ולמפקחת על הביטוח דורית סלינגר, נכתב: "במשך למעלה מחודשיים בעל השליטה בחברת הביטוח מגדל מסרב להכיר בהתאגדות העובדים כמתחייב בחוק הסכמים קיבוציים, וזאת למרות שמעל למחצית מעובדי מגדל חברה לביטוח הצטרפו להסתדרות". לדבריהם, אליהו פוגע במכוון בהתאגדות העובדים תוך פגיעה בממשל התאגידי והם מתריעים במכתבם: "לכם חברי הדירקטוריון חובת נאמנות אישית לחברה... באחריותכם להורות להנהלת החברה לכבד את החוק ולהפסיק לנסות לשבור את התאגדות העובדים הלגיטימית".

בד בבד, התארגנות העובדים במגדל וההסתדרות הודיעו היום (א') כי חלק מהעובדים נקטו עיצומים, בהמשך לעיצומים שנקטו עובדים אחרים בשבוע שעבר. "עובדי מרחב ירושלים במגדל עזבו את עמדות העבודה שלהם כמחאה על סירוב הבעלים וההנהלה להכיר בוועד העובדים", מסרו.

זאת, כאמור, בהמשך לעיצומים בעלי אופי דומה שהתקיימו בשבוע שעבר באזורים אחרים בארץ.

מטעם העובדים המשיכו והתריעו: "בימים הקרובים עיצומי העובדים יימשכו ויחריפו... כל השבוע נערוך עיצומים ברחבי החברה - בכל פעם במקום אחר".

עוד כתבות

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

אילוסטרציה: shutterstock

הסעיף "הקטן" בעסקת נדל"ן שיתחיל לסבך אתכם עם רשות המסים

באילו מקרים השחקנים בשוק הנדל"ן "בני חורין" מהקשר שנכפה עליהם ככלל עם רשות המסים? ● גלובס עושה סדר בזכויות החוזיות והתנאים שמשחררים אתכם מחובת הדיווח לרשויות המס, לפחות בשלב עריכת החוזה

היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

בג"ץ הגיוס: היועמ"שית אישרה ייצוג נפרד לממשלה בשל פערי העמדות

הממשלה תקבל ייצוג נפרד בבג"ץ הגיוס שיתקיים ביוני בהרכב מורחב של תשעה שופטים ● הסיבה: הפערים הגדולים בין עמדת הממשלה לבין עמדת היועמ"שית בהרב-מיארה ● הממשלה צפויה לשכור עו"ד פרטי 

קשת שביט, חוקרת בפרויקט Candle של נאס''א / צילום: שמוליק עלמני

"ניצלתי בנס": הצעירה שהגיעה עד לפרויקט השאפתני של נאס"א

בגילה הצעיר במיוחד קשת שביט הספיקה להיות חתומה על מאמר פורץ דרך בשער מגזין Science היוקרתי, ועובדת בפרויקט של נאס"א על מחקר שעתיד לדייק את המידע שיש לנו על כוכבים ● ב-7 באוקטובר היא הייתה בביתה בקיבוץ בארי, כשמחבלים ניסו לחדור אליו: "הוא ספג הרבה כדורים, ניצלתי בנס" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו 

ענבר שעשוע בר ניר ועדי אטון לפידות / צילום: דרור סיתהכול

קרן משפחת שעשוע תחלק 6 מיליון שקל לבעלי עסקים ששירתו במילואים

מענקי הצמיחה יינתנו לפי שיטה שבה בעלי עסקים שמגישים מועמדות צריכים במקביל לבחור מי מעמיתיהם ראוי לקבל את הכסף ● מאז פרוץ המלחמה חילקה הקרן 21 מיליון שקל למטרות שונות ● ישראל מתגייסת

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

איזה נשק ישראל תקנה בתקציב של 14 מיליארד דולר?

הסיוע האמריקאי לישראל שאושר בבית הנבחרים עומד על כ-26 מיליארד דולר, מתוכו 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

רס''ן דור זימל ז''ל / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: מת מפצעיו רס"ן במיל' דור זימל, שנפצע מכטב"ם הנפץ בצפון

דור זימל שנפצע אנושות מהתפוצצות הכטב"ם בערב אל-עראמשה מת מפצעיו ● ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס למבוי הסתום בסוגית העסקה לשחרור חטופים ● השר בני גנץ תקף את השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר והתייחס בדבריו לציוץ שלו שלשום ● חיל האוויר תקף יעדי טרור של חיזבאללה, מחבל חוסל ומבנים צבאיים הושמדו ● הקונגרס אישר חבילת סיוע של מיליארדי דולרים לישראל, גלנט בירך ● עדכונים שוטפים

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

ח''כ משה ארבל, מפלגת ש''ס / צילום: איל יצהר

"מוכרחים להבין את גודל השעה": ראיון חג עם השר הכי לא שגרתי שיש

שר הפנים משה ארבל מכוון אצבע מאשימה לבג"ץ שיצר תגובת נגד בציבור החרדי לשאלת הגיוס ● בענייני התכנון, הוא מגלה שהוא הודף לחצים להתערבות ומאשים את שרי הליכוד באינטרסים צרים ● את הפועלים הפלסטינים, הוא אומר, צריך להחזיר, "אין שאלה בכלל" ● ולמה הוא משוכנע שזה הזמן להעלות ארנונה

חיילי צה''ל בעזה / צילום: דובר צה''ל

יו"ר מועצת זכויות האדם באו"ם: "מבועת מההרס שבוצע בבתי החולים ברצועת עזה"

במהלך הלילה: אזעקות הופעלו במטולה ● מוקדם יותר - מטרה אוירית יורטה באזור קריית שמונה ● צה"ל פתח במבצע סיכול במסדרון החיץ ברצועה: מחבלים חוסלו, תשתיות טרור אותרו והושמדו • דיווח בניו יורק טיימס: ישראל תכננה מתקפה גדולה יותר נגד איראן, גם בטהראן שנבלמה ברגע האחרון ● כל העדכונים

ד''ר נטע מימון, מנכ''לית Neuro-Fi, חוקרת מוזיקה ומוח / צילום: יונתן בלום

החוקרת שיכולה להשפיע על המוח שלנו, בלי שנשים בכלל לב

ד"ר נטע מימון משלבת בין מוזיקה לחקר המוח כדי לסייע לחולי אלצהיימר ופרקינסון ● היא גם הקימה חברה שרוצה להפוך את מה שאנחנו שומעים באוזניות לגירוי מוחי שיעזור לנו להירגע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

במשרד המשפטים סבורים כי התיקון יעודד הגשה של תובענות ייצוגיות ראויות / אילוסטרציה: Shutterstock, Morakot Kawinchan

הסוף למסחרה? משרד המשפטים מקדם חוק שמבקש לטלטל את מוסד התובענות הייצוגיות

ברקע הסערה הציבורית בנוגע לתובענות ייצוגיות, משרד המשפטים הפיץ תזכיר חוק בנושא ● בתזכיר מוצע להגביל את מספר התובענות הייצוגיות שיכול אדם להגיש בשנה, לקבוע תקרות ברורות לגמול ושכר הטרחה, וגם לאפשר לשופטים לפסוק הוצאות משפט אישיות לחובתם של עורכי הדין במקרים של תביעות סרק

סקטור השבבים יורד / צילום: Shutterstock

אנבידיה יורדת למקום החמישי בשווי שוק: מה עובר על הסקטור הלוהט בוול סטריט?

ביום אחד איבדה החברה הלוהטת של וול סטריט 10% מערכה, והיא רק דוגמה לסגמנט השלילי שאפיין את שוק השבבים כולו ● אנליסטים מנתחים את הסיבות: מנתוני מאקרו בעייתיים שמכבידים על השוק כולו ועד ל"תיקון" בתחום, שנהנה מפריחה משמעותית בשנה האחרונה

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בתל אביב: מדד ת"א בנקים 5 זינק בכ-4%

מדד ת"א 35 קפץ ב-1.1% ות"א 90 הוסיף לערכו כ-1.4% ● הדולר חצה רף של 3.8 שקלים ונחלש חזרה בסוף השבוע ● S&P הודיעו על הורדת הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● הסיכויים להפחתת ריבית בישראל וארה"ב הולכים ומתרחקים ● בעוד שבישראל יתקיים שבוע מסחר מקוצר לרגל החג, בוול סטריט יפרסמו דוחות כמה מענקיות הטכנולוגיה המשתייכות לשבע המופלאות

איילת שקד / צילום: שלומי יוסף

מיליון וחצי שקל על משרה חלקית: איילת שקד מציגה - כך מכינים נקניקיות גם בעסקי הנדל"ן

איילת שקד השוותה בין מינוי בכירים במערכת המשפט להכנת נקניקיות ("מי שלא עומד בחום, שלא ייכנס למטבח") ● מעניין מה הייתה אומרת על מינוי פוליטיקאית לתפקיד בכיר במגזר העסקי

נתב''ג בליל התקיפה האיראנית. השמיים נסגרו במפתיע / צילום: Reuters, Nir Keidar

הטיפים והטריקים: איך לקנות ביטוח נסיעות לחו"ל?

עשרות אלפי ישראלים נותרו ללא טיסות אחרי ששורת חברות הודיעו על ביטול הטיסות לארץ וממנה ● האם הכיסוי לביטול נסיעה שמציעות חברות הביטוח יבטיח לכם פיצוי? מה קורה אם גויסתם למילואים? וגם: מתי כדאי לרכוש את הביטוח והטיפ שיחסוך לכם מאות שקלים בהשכרת רכב בחו"ל

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העלית בארה"ב צוברות תאוצה

כניסתו של פרופסור שי דוידאי, ישראלי המרצה באוניברסיטת קולומביה, נחסמה ● עשרות נעצרו באוניברסיטת ייל לאחר שהקימו מחנה אוהלים בקריאה לשחרור עזה

עלי חמינאי נפגש עם משפחות הבכירים שחוסלו בסוריה, אפריל 2024 / צילום: ap, Office of the Iranian Supreme Leader

החישוב הגרעיני של איראן נעשה כעת מסוכן יותר

המנהיג העליון חמינאי בוודאי תוהה אם מצבה של הרפובליקה האסלאמית היה טוב יותר לו כבר היה ברשותה נשק גרעיני ● המערב אינו צריך להמעיט בצורך של חמינאי להשאיר מורשת מפוארת