גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הגזר הגדול והגזר הקטן

שוק הרכב צועד לכיוון נקי יותר, אך לא בהכרח זול ונגיש יותר

אחרי שנתיים סוערות, שבהן בחש הרגולטור בשוק הרכב הישראלי והבטיח לשנות סדרי עולם, נראה היה ש-2014 תהיה שנה של הפוגה בחזית הרגולציה. אמנם "חוק שירותי הרכב" של משרד התחבורה - אותו חוק שעליו נטען כי "יוריד את מחירי הרכב החדש ב-20%" - עדיין נידון בוועדת הכלכלה, אבל מעיון בנוסח העדכני והמתוקן של כמה מסעיפי הליבה בחוק, שיידונו השבוע בכנסת, נראה שהוא עבר בינתיים ריכוך ונטרול יסודי והשפעתו על השוק תהיה זניחה.

גם עדכון "המס הירוק", שנכנס לתוקף בשלהי השנה שעברה, עבר בינתיים ללא השפעה מהותית על המחירים, הודות לכרית הספיגה של שערי המטבע. שינויים נוספים במס הקנייה לא צפויים השנה ומשרד האוצר גם הבהיר באופן נחרץ כי הוא אינו מתכוון לפתוח חזית בכל הנוגע לשווי השימוש של ציי הרכב.

אבל בשקט, מאחורי הקלעים, מתבשלת בחודשים האחרונים רפורמת רגולציה מקיפה חדשה, שעשויות להיות לה השפעות מרחיקות לכת על שוק הרכב והתחבורה בישראל בשנים הקרובות ועל שוק הציים בפרט.

"ועדת המיסוי הירוק", גרסה 2

הרפורמה החדשה מתבשלת במסגרת צוות עבודה באוצר, שמכונה באופן לא רשמי "ועדת המיסוי הירוק השנייה" (הראשונה פעלה בסוף העשור הקודם). מדובר באחד מכמה צוותי עבודה ממשלתיים, שהוקמו בעקבות החלטת הממשלה 707 מאוגוסט 2013, שכותרתה "תוכנית לאומית למניעה ולצמצום של זיהום אוויר בישראל". ההחלטה מתגלגלת במסדרונות הממשלה כבר מ-2008 אבל בעקבות גילוי הגז, והמשך הלחץ הבינלאומי על ישראל לעמוד בהתחייבויותה הסביבתיות, הוא נכנס כעת למישור אופרטיבי.

המנדט שניתן לצוות המיסוי נשמע אולי מעורפל אך הוא בהחלט מרחיק לכת: "להטיל על שר האוצר, בהתייעצות עם השר להגנת הסביבה, בהתאם להחלטת הממשלה ומסקנות והוועדה הבין-משרדית למיסוי ירוק, לקבוע שיעור מס דיפרנציאלי שיופעל בהדרגתיות על סוגי דלקים שונים, בפרט סוגי מזוט שונים, באופן שישקף את ההשפעות הסביבתיות הנגרמות כתוצאה מהשימוש בהם ויעודד את השימוש בדלקים מזהמים פחות, הכול בשים לב לגובה המיסוי המקובל בעולם לדלקים דומים. כמו כן, להטיל על שר האוצר לבחון מתן תמריצים לעידוד השימוש בתהליכים או באמצעים מוכחים להפחתה משמעותית של הפליטות, עד ליום 1.1.2015 ובכפוף לזמינות של תחליפי דלק נקיים, כגון גז טבעי".

ההשלכות של יצירת "מדרג מיסוי חדש" לדלקים עשויות להשפיע באופן מהותי על הביקוש לסוגי רכב שונים, כפי שמוכיח המצב בשטח. כך, למשל, ההעלאה ההדרגתית של הבלו על הסולר בשנים האחרונות, שייקרה אותו ביחס לבנזין, חיסלה באופן אפקטיבי את שוק רכבי הדיזל הפרטיים בארץ ופתחה פתח לא קטן שדרכו נכנסו כלי רכב חסכוניים אחרים כמו כלי רכב היברידיים. מנגד, הבלו המופחת על הגז הפחמימני המעובה (גפ"מ) יצר שוק קטן אך משגשג של כלי רכב מונעי גפ"מ בישראל.

המחיר הלא זול של הדלק

בשלב זה אנחנו כבר יכולים לשמוע ברקע תשואות סוערות מכיוון האגף החברתי-סביבתי. "סוף סוף חשיבה רציונלית", אומרים לעצמם הירוקים, "ישראל נכנסת לעידן של דלק ידידותי לסביבה, שיהיה זמין לכול ובמחיר זול". הכול נכון, פרט לעניין "המחיר הזול", שכלל אינו עומד על הפרק.

הכנסות המדינה מבלו על דלק עמדו בשנה שעברה על קצת יותר מ-16 מיליארד שקל והאוצר הבהיר כבר מבראשית, שאין לו שום כוונה לוותר על ההכנסות הללו בטווח הארוך. כלומר, המטרה היא אמנם לעודד את השימוש בדלקים נקיים יותר כמו גז, אבל אם אלה יזכו להצלחה מסחררת בשוק ויפחיתו את השימוש בדלקים המסורתיים (והמזהמים) המיסוי עליהם יעלה כדי "לפצות" את קופת האוצר.

אז איך בכל זאת מעודדים את השימוש בדלק נקי לתחבורה בלי לאבד הכנסות? התשובה היא "להגדיל את המקל ולהותיר את הגזר ללא שינוי". זה התרגום המעשי של יצירת "מיסוי דיפרנציאלי" בדלק. כלומר, אפשר לייקר בהדרגה את הבלו על בנזין וסולר כדי להפחית את הכדאיות היחסית של השימוש בהם ביחס לדלקים אחרים.

הסבירות שהוועדה תמליץ להעלות את הבלו על בנזין בשלב הראשון היא נמוכה. מעבר להשלכות החברתיות-פוליטיות של צעד כזה, המטרה בשלב הראשון היא שוק התובלה והתחבורה הציבורית, שמבוסס על מנועי דיזל. העלאת הבלו על הסולר, עם או בלי צעד משלים של צמצום החזרי המס על השימוש בו, יכולה להוות תמריץ רציני לציי התובלה לבצע הסבה לגז טבעי או לשיטות הנעה מקבילות. אמנם העלאת הבלו תחסל סופית גם את הכדאיות של רכישת רכבי דיזל פרטיים, אבל זהו "נזק היקפי".

אם מישהו רוצה עוד הוכחה לכך שלמדינה אין כוונות "להכניס את היד לכיס" לצורך הפחתת הזיהום מתחבורה הוא יכול למצוא אותה באותה החלטת ממשלה 707, שלפיה הממשלה מוכנה להקציב סכום מגוחך של 5 מיליון שקל בשנה לצורך גריטת כלי רכב ישנים ומזהמים עד 2017 - סכום שמספיק לכשבועיים של גריטה. באותה החלטה, לצורך "מתן תמיכות לעידוד מעסיקים במשק להפחית את זיהום האוויר הנובע מיוממות" (נסיעה לעבודה ובחזרה ברכב) מוקצה סך של 28.5 מיליון שקל לכל השנים 2013 עד 2017. בשוק של 330 אלף כלי רכב צמודים, הסכום הזה הוא אפילו לא בדיחה.

אבל בשיטת "הגדלת המקל והקטנת הגזר", אפשר למצוא עוד רעיונות מעניינים ואפקטיביים, שמתגלגלים כיום בוועדת "המס הירוק". כך, למשל, לא סביר שהאוצר יפחית את שווי השימוש כדי לעודד עובדים וציי רכב לעבור לרכב עם דלק אלטרנטיבי. זהו מקור הכנסה של כ-5 מיליארד שקל בשנה לקופת האוצר, ואפילו הרכב החשמלי של אגסי לא קיבל הטבה כזו (מה שסייע לחיסול המיזם). לעומת זאת ניתן ליצור תמריץ דומה אם, למשל, יותנה החזר המס על הוצאות הדלק של המעבידים במעבר לאחוז מסוים של כלי רכב "אלטרנטיביים" מכלל הצי.

סקטור הגז מחמם מנועים

למרות שפעילות הוועדה למס ירוק מתבצעת מתחת למסכי הרדאר של רוב ענף הרכב, בענף האנרגיה ומקורות ההנעה האלטרנטיביים דווקא מודעים לה מאוד. בראש הממתינים נמצאים ספקי הגז הטבעי, שרואים בהמלצות הוועדה קרש קפיצה להרחבת החדירה של הנעת גז טבעי לשוק הרכב המוסדי והפרטי. כיום ניצבים לא מעט מכשולים של טכנולוגיה ועלויות בפני המעבר מהנעה בסולר ובנזין לגז. אבל תמרוץ ממשלתי הולם יכול לספק שטיח אדום.

אבי בן אסאייג, מנכ"ל דלק ישראל שמקדמת כיום במרץ את המעבר לגז טבעי בתחבורה, מספק כמה רמזים לכיוון הכללי שאליו חותר, או צריך לחתור, הרגולטור. לדבריו, "המשק הישראלי והנהג הישראלי יכולים למצוא עצמם בשנת 2014 בפתחה של מהפכה חסרת תקדים בתחום התחבורה, שתוזיל את עלויות התחבורה בישראל בעשרות אחוזים (עד כדי 50% מהעלויות האנרגיה היום), תשפר את איכות הסביבה ותאפשר את עצמאותה האנרגטית של התחבורה בישראל".

לשם כך, אומר מנכ"ל דלק, "נדרשים כמה מהלכים רגולטוריים משמעותיים כמו השלמת מסקנות ועדת המיסוי הירוק אשר תאפשר ודאות מיסויית לתחום הגז הטבעי בתחבורה לעשור הבא. "אנו צופים שמסקנות הוועדה יתמכו ביתרון הרב הקיים בשימוש בגז טבעי לתחבורה על פני כל מקור אנרגיה חלופי אחר", הוא אומר. מהלך זה צריך להיות מלווה לדבריו ב"עידוד הצרכן הישראלי להסב את כלי התחבורה שברשותו לשימוש בגז טבעי על ידי מהלכי פרסום והסברה ומתן שורה של תמריצים אשר יאיצו את תהליך ההמרה לשימוש בגז טבעי לתחבורה".

קבוצת סמל"ת: צופה גידול מואץ בשנים הקרובות; יוצאת במהלך שיווקי אגרסיבי בסובארו

קבוצת סמל"ת, יבואנית פיאט וסובארו, שואפת להשיג מכירות קבוצתיות של כ-20 אלף כלי רכב בשנה בתוך שלוש שנים - כך אמר היום מנכ"ל החברה אורי להב במסיבת עיתונאים שבה הוצגה אסטרטגיית הצמיחה של הקבוצה, שרכשה השנה את זיכיון סובארו מידי גד זאבי. בשנה החולפת עמד נתח השוק של הקבוצה, כולל סובארו, על 3.4 ומכירותיה עלו ב-16% במותג פיאט וב-39.5% במותג סובארו.

השנה תרחיב החברה את היצע הדגמים שלה עם כמה גרסאות נוספות של סדרת פיאט 500, אלפא ג'ולייטה ו"מיטו" מחודשות ועוד. החברה צופה שתכפיל את מכירות סובארו השנה.

בימים אלה פועלת החברה המאוחדת למזג מערכי לוגיסטיקה ותמיכה במכירות. בין השאר מתכוונת החברה לעזוב את מרכז האכסון וההכנסה למסירה של סובארו הנמצא כיום בשכירות בגלילות ולמזג אותו עם האתר של פיאט בפארק ראם. כמו כן יותאם המוסך המרכזי העתידי של פיאט לשמש גם כמוסך המרכזי של סובארו וייתכנו שינויים במערך הדילרים הארצי של שני המותגים.

במקביל הודיעה סובארו על מהלך שיווקי אגרסיבי לשיווק המשפחתית אימפרזה החדשה. רוכשי הרכב ישלמו מקדמה ראשונית של 5,000 שקל בלבד והיתרה תשולם ב-36 תשלומים של 1,500 שקל. הלקוח מקבל מהחברה התחייבות לרכוש את הרכב במחיר מחירון מלא בתום התקופה. על פי חישובי החברה, הלקוח משלם כ-45% ממחיר הרכב לאורך התקופה, כאשר המימון הוא ללא ריבית.

מיסי דלק

עוד כתבות

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק קפץ ב-1.5% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● מחירי הנפט עלו ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בארה"ב ירד והוביל לירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-680 מיליון דולר, ואף עשוי להגיע ליותר מכך ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת בצעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לאמריקה וכיצד תושפע הפעילות בישראל

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

חופית באטה, חוקרת בינה מלאכותית ב-AI21 / צילום: יונתן בלום

היא התגייסה ליחידת מודיעין, צוללת עם כרישים ועובדת בתחום הכי חם בעולם

היא שובצה במודיעין אך התעקשה להתגייס לקרבי, שימשה אלגוריתמאית במובילאיי ויש לה תואר במתמטיקה ● כיום חופית באטה היא חוקרת ב-AI21 Labs, שנתמכת בידי ענקיות הטכנולוגיה ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בנימוק כי הבורר סבור שהוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות עם יו"ר לשכת עורכי הדין לשעבר אפי נוה - מהן עולה חדש ליחסי תן וקח בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי