גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"שאלות על תסכול צריך להפנות לחיפה והפועל ת"א, לא אלינו"

"מצפים מאתנו שנהיה אלטרנטיבה, אבל נבנינו שונה" ■ "אלונה הרבה יותר חכמה ומנוסה ממה שהיתה בהתחלה" ■ ריאיון עם מאמן ב"ש אלישע לוי

אין משהו שיותר מתסכל קבוצה שעושה עונה חלומית, מנצחת את כל הגדולות, צוברת אחוז הצלחה מדהים, 73%, שמעולם לא היה לה (ואנחנו מדברים על קבוצה עם שתי אליפויות ברזומה) - וזה לא מספיק לה ליותר ממקום שני, בפער שהולך וגדל. ככה הפועל ב"ש, שהשבוע גילתה כי הפער בינה לבין מכבי ת"א צמח לשש נקודות והרגל של האלופה עוד נטויה. הזדמנות טובה לבדוק למה אנחנו מתוסכלים יותר עבור המאמן שלה, אלישע לוי, שהולך ומוכיח גם בגיל 56, שהוא אחד הטובים שמסתובבים פה.

***

אלישע קודם כל מרגיע את הציבור במדינת ת"א כי הכל בסדר מדרום לצומת פלוגות: "ברור שאנחנו מסתכלים למעלה כי אנחנו נמצאים במקום שני ולא נסתכל פתאום למטה, אבל אם אתה שואל אם אנחנו רודפים אחרי מכבי ת"א, או אם הקבוצה נבנתה כדי לקחת אליפות - התשובה היא לא. המטרה הראשונית שלנו היתה לבנות קבוצה אחרת, לעומק, שבעתיד תביא תארים, אבל קודם כל שתתברג בשישייה הראשונה ופה אנחנו בכיוון הנכון".

- לא צריך כבר להגזים. בשישייה אתם תסיימו.

"אז המטרה המשנית, בגלל מה שעשינו עד עכשיו, זה הניסיון להשיג את אחד הכרטיסים לאירופה. רק תסתכל מי נאבק: מכבי חיפה, הפועל ת"א וקרית שמונה. כל הקבוצות האלה בהחלט יתמודדו עד הרגע האחרון, הן לא יוותרו. אלה מועדונים שבינואר יעשו שינויים. גם אם יש פער של תשע נקודות, המאבק יהיה יותר קשה. צריך להתמקד בלעשות את הכל כדי לא למעוד, כדי להמשיך לעשות את הדברים הגדולים".

- אבל בתור קבוצה שבטבלה הפנימית בין הגדולות נהנית ממספר הנקודות הגבוה ביותר, אפשר לשאוף ליותר, לא?

"נגיע לפלייאוף העליון ואז כל משחק יכול להתפתח אחרת. מה שהיה לא אומר שזה מה שיהיה. השנה אנחנו שונים. בשנה הזו אנחנו קבוצה שונה ברמה המנטלית, לא מתבטלים בפני אף אחד. אנחנו מנצחים בשיניים ולא מפחדים מאף אחד. מקצועית, לב"ש יש כוח הרתעה ומתנהגים אלינו כמו שמתנהגים כלפי מכבי ת"א ומכבי חיפה, וזה מקשה".

- המרדף לא מתסכל?

"אנחנו לא מתוסכלים. צריך לשאוף להיות במקום הזה עד הסוף. אם נדע להמשיך ולהיות באותו מצב, אז נהיה היחידים שנמצאים הכי קרוב. כדי להשיג את אחד הכרטיסים צריך להמשיך להיות שם. שאלות התסכול צריכות להיות מופנות להפועל ת"א ולמכבי חיפה שנבנו כדי להתמודד, לא אלינו. אולי מצפים מאתנו שאנחנו נהיה אלטרנטיבה, אבל נבנינו בצורה שונה".

- עושה רושם שהנמכתם ציפיות שלא לצורך. אף אחד לא מביא את אליניב ברדה מבלגיה כדי לסיים במקום השישי.

"זה לא ריאלי מה שאתה אומר. ברדה לא יכול לשחק לבד. אנחנו לא מנמיכים ציפיות אלא מאוד ריאליים. כשאתה מצהיר על דברים אתה צריך להיות ריאלי. אליפויות עושים, לא מדברים. דיבורים לא עוזרים".

אליניב ברדה / צלם: שלומי יוסף

***

- דיברו השבוע על ועדות איתור לנבחרת ודיברו על אנשים שלא עשו הרבה כמאמנים, אבל אתה עם האליפויות וליגת האלופות, כל הניסיון והיכולת המוכחת לחבר חדרי הלבשה שזה כל כך חשוב בנבחרת - לא נספרת בכלל. לא מעליב?

"לא יודע מה אמות המדינה ומה הקריטריונים. אם מודדים לפי מה שאתה אמרת, אני בהחלט בפנים. אני לא נעלב אף פעם. יש לי את הסגנון שלי. אני עובד ברציפות, אני נהנה, יוצר כל הזמן, כך שאם אני מסתכל מהצד, אני שמח שבחרו מאמן ונגמרה הפארסה הזו. זה לא הוסיף כבוד לכדורגל שלנו. אני תמיד מאמין בדרך שלי ובסגנון שלי. אני מאוד מתוקשר ומוערך ולא צריך להיות איש שיווק או בברנז'ה כזו או אחרת כדי שיציעו אותי".

- עברת במכבי חיפה ועולה פה שאלת ההשוואה. האם נכון להניח שבב"ש יש לך חופש מקצועי הרבה יותר גדול משהיה לך בחיפה, בעיקר בכל האמור להרכבת הסגל?

"בחיפה היה אמנם מנגנון מסודר, אבל גם בב"ש אני לא יכול להביא את כל מי שאני רוצה. ברדה היה רעיון שלנו, ביחד. אני עם ברדה כבר דיברתי לפני. עצם העובדה שהוא יליד ב"ש ורצה לגור בב"ש, עם יכולות כאלה, רק הוסיף. אני ואלונה (ברקת, הבעלים - ר"ע) חשבנו שזה יהיה הכי טוב. בדיעבד רואים את המשקל שלו. ברדה הוא אחד מאלה שעשה את השינוי. יש לו יכולות פיזיות ויכולות מנטליות חזקות. הוא ליגיונר שחזר ואתה רואה איזה דוגמא הוא נותן. רעב יותר מכולם".

- בכלל, מדובר בבחירת סגל מדויקת.

"נכון, זה מה שעשינו, ראיתי את הפוטנציאל הזה, מכל הבחינות. ברמה המקצועית, ברדה ובוזגלו עושים את ההבדל. עשינו כמה צעדים שגרמו לקבוצה להיות שונה לגמרי כמו ההמשכיות עם אוסטין אג'ידה, להפוך את סוארס לבלם. היה כאן המשך של תהליך. זה שינה לנו את הקבוצה. היתה סבלנות מצד הבעלים להמשיך בדרך. זה לא מובן מאליו. פתאום מתפלאים שאני המאמן היחיד שממשיך בשנה שעברה, ואני אומר את זה בציניות. אין פה סבלנות. מה חושבים, שמאמנים הם קוסמים? אם המאמן הוא טוב, צריך לתת לו לעבוד. צריך לדעת להשתנות, להתקדם מקצועית, צריך שיהיו לך היכולות האלה".

- אלונה נראתה בהתחלת הדרך כמו מישהי שסחבו לה את הכספומט מאחרי הגב.

"זה סיפור הצלחה. גם למכבי ת"א לקח הרבה זמן עד שלקחו אליפות. בכדורגל היא הרבה יותר חכמה ומנוסה ממה שהיתה בהתחלה. היא מקבלת את העצות הנכונות, יש לה את היכולות. אני לא חושב שיש לה שום חסרון, ההיפך. אנחנו עובדים בהרמוניה מאוד טובה. יש לנו השנה צוות שעושה עבודת קודש, מקצועית ומנטלית, ויש לנו פסיכולוגית שעובדת אתנו, ואנשים מקומיים שעושים עבודה נהדרת".

אלונה ברקת / צלם: תמר מצפי

- איך לוקחים קבוצה שכמעט ירדה ליגה שנתיים ברצף והופכים אותה לכזאת מכונה משומנת ומפחידה. מה אתה חושב שעשה את השינוי הקיצוני הזה השנה?

"זה עניין של תהליך. כשבאתי בהתחלה הציפיות היו גבוהות ממאמן שלקח אליפויות. רציתי להסתכל מבפנים והיתה לנו שנה לא פשוטה שרק במחזור האחרון הצלחנו להישאר. אחרי היכרות עם הקבוצה ידענו להצביע בדיוק על הדברים שיכולים להפוך את הקבוצה לקבוצת צמרת, דיברנו על המטרות הרשמיות, ועשינו תיאום ציפיות. הגדלנו את הבסיס, השארנו את מי שצריך, השארנו את אג'ידה, הבאנו מרכז הגנה, חיזקנו את השלד שהיה עם גבאי ונסאר ואביתר אילוז ודוידזדה, הלכנו על שחקני בית שהתקדמו כמו לוטם זינו, ועליהם היה צריך להביא שחקנים עם אופי כמו ברדה ובוזגלו. לפעמים זה לא נתפס - כמו הפועל ת"א - ופה זה הצליח. עדיין צריך לעשות דברים ואולי בינואר נעשה. זה שילוב של כמה דברים. זה יצר מכונה וגם הקהל פה זה משהו. יש פה מסות של קהל שאוהב את הקבוצה ללא תנאי, הוא רעב, הוא אוהב את מה שהוא רואה, הוא בעד הקבוצה. הוא שווה נקודות. קבוצה כדורגל מצליחה לא יכולה בלי צבא אחריה, ויש מאחוריה צבא. יש אנרגיות מאוד טובות. אתה בא למשחק בית עם 7,000 איש וזה מסה. הקהל חיובי והוא טוב".

עוד כתבות

מנת כתף טלה של נסרין מנאסרה / צילום: נסרין מנאסרה

בחצר בית בכפר ערבי בגליל מצאנו את ארוחת הצהריים המושלמת

כנסייה צבעונית במיוחד, מסעדה שמגישה עוף לוהט מהטאבון וקובה נייה שהיא מעדן, סדנה לקליעת שרפרפים ומיזם נשי שלא יאפשר לכם לעזוב בידיים ריקות ● ביקור בכפר ריינה

אבי גבאי, בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית של גלובס / צילום: כדיה לוי

מנכ"ל פרטנר אבי גבאי: "המשק מפספס את החברה הערבית בענק"

מנכ"ל קבוצת פרטנר אבי גבאי דיבר הערב בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית בישראל ואמר כי "החברה הערבית היא קטר צמיחה"  ● "אני מאמין שכל ממשלה היא מכונה משומנת להרחבת פערים. בבסיסה, זה מה שהיא עושה"

נשיא מצרים א סיסי וראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו / צילומים: AP, Shutterstock, מארק ישראל סלם (ג'רוזלם פוסט)

קהיר מאיימת על ירושלים, בזמן שהיא זקוקה לגז הישראלי יותר מאי פעם

בעקבות תמרון צה"ל במרחב רפיח בוחנים המצרים מחדש את היחסים עם ישראל, אלא שנראה שבפן האנרגטי, האפשרויות של מצרים מוגבלות ● ישראל אמנם צריכה את צינורות ההולכה המצריים, אבל גם השכנה ממערב זקוקה לנו, נוכח צפי למחסור חמור בגז בקיץ

כוחות איחוד והצלה בזירת תאונה. ''לרענן את מערך הבטיחות בתאגידים'' / צילום: חילוץ והצלה

כך תשפיע הרפורמה בתקנות הבנייה על האחריות לתאונות בענף

הרפורמה מבקשת לשנות את מדרג בעלי התפקידים באתרי הבנייה, כך שתוטל לראשונה אחריות ישירה בדין לבטיחות באתרים על שורת בעלי תפקידים נוספים

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות קלות; וולמארט שברה את שיא כל הזמנים לאחר הדוחות

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● האיחוד האירופי פתח בחקירה נגד מטא ● ברק עילם, מנכ"ל נייס פורש מתפקידו • יפן: התוצר הגולמי ירד ב-0.5%, יותר מהצפי ● אוסטרליה: עלייה בשיעור האבטלה ● וגם, התעלומה שנפתרה: נחשפה המניה שוורן באפט רוכש בסתר כבר חצי שנה

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

סמוטריץ' מקשיח עמדות מול ארדואן בשעה שבמכס הישראלי מעודדים יבוא מטורקיה דרך מסלולים עוקפים

שר האוצר סמוטריץ' הודיע על הטלת מכס של 100% על ייבוא מוצרים וסחורות מטורקיה, זאת לאחר שנשיא טורקיה הורה על עצירת הייצוא הטורקי לישראל ● בינתיים, לגלובס נודע כי במקביל במכס הישראלי פועלים להקלה על יבוא מטורקיה דרך מדינות צד שלישי

דב קוטלר בכנס הפוטנציאל והתשואה של החברה הערבית בישראל / צילום: כדיה לוי

דב קוטלר מדבר לראשונה על הפרישה, בריחת גופים מממנים זרים והפוטנציאל של החברה הערבית

מנכ"ל בנק הפועלים הפורש השתתף בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית של גלובס והתייחס למצב הכלכלי של ישראל ● "יחסית למלחמה אנחנו בהחלט במצב סביר, אבל השאלה היא התשקיף קדימה ואותי הוא מטריד", אמר דב קוטלר ● "יש לבנק 20 סניפים בחברה הערבית. אין ספק שבהרגלי הצריכה של עולם האשראי, יש הבדלים משמעותיים אבל יש גם התקדמות וצריך להשקיע גם בחינוך"

עו''ד ד''ר גיל-עד נועם במהלך הדיון / צילום: Reuters, Yves Herman

ישראל לבית הדין בהאג: משמעות עצירת המלחמה - 132 חטופים ירקבו במנהרות חמאס

אחרי שבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג קיים דיון בבקשה שהגישה דרום אפריקה להוציא צווים להפסקת המלחמה, המשלחת הישראלית השיבה על טענותיה ● המשנה ליועמ"שית למשפט בינלאומי, עו"ד ד"ר גיל-עד נועם, העומד בראש המשלחת: "לקרוא למשהו 'רצח עם' שוב ושוב, לא הופך את זה לרצח עם" ● במהלך הדיון נקראו קריאות ביניים והדיון הופסק למספר שניות

אונייה של צים / צילום: Shutterstock

צים מייקרת את הובלת המכולות מהמזרח לישראל

חברת הספנות הודיעה על התייקרות עלויות הובלת המכולות שלה מהמזרח הרחוק לישראל החל מה-25 במאי ● עם היטלים ומסים מחיר מכולות מגיע לכ־4,260 דולר עבור מכולת 20 רגל

נתי אמסטרדם, Country Director, אנבידיה ישראל / צילום: ניב קנטור

הילד שמכר קרח בנתניה הוא היום מנהל בכיר בחברה הלוהטת בעולם. כך הוא עשה זאת

להייטק הוא הגיע כמעט בטעות, וב־2017 הציעו לו לבנות מאפס את הפעילות העסקית של אנבידיה ● כיום נתי אמסטרדם מלא בגאווה על הדרך שעבר, ולא מודאג ממצב הענף הישראלי: "יש פה הרבה טאלנטים ורעב גדול להצלחה. זה לא ישתנה לעולם" ● שיחה קצרה עם נתי אמסטרדם, Country Director, אנבידיה ישראל

ד''ר קלאוס בוגסו / צילום: מהאלבום הפרטי

המדען שהמציא את הציפרלקס מודה: "היה רגע שבו התרופה נגד דיכאון כמעט נגנזה"

ד"ר קלאוס בוגסו, כימאי רפואי שנחשב "בעל ידי הזהב" בפיתוח תרופות נוגדות דיכאון, הוא בין האחראים הבולטים למהפכה בטיפול במחלה שלוותה בבושה ובסטיגמות ● רק במלחמה הנוכחית זינק מספר המטופלים בתרופות נוגדות דיכאון ב־10%־20% ● בראיון לגלובס, הוא מספר למה לקח כל כך הרבה זמן להוציא את התרופה לשוק ומדוע קשה לפתח מוצר שיעזור לכולם

הדמיה של פרויקט The LINE מוצגת בתערוכה בינלאומית / צילום: Reuters, Balkis Press/ABACA

פרויקט הבנייה הגדול בעולם נאלץ להתמודד עם המציאות

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התוכניות של ערב הסעודית להקים גורדי-שחקים תאומים בגובה אלפי רגל ולאורך 105 מייל בעיר העתיד ניאום, איבדו מומנטום כשנקלעו לסחרור עלויות ולרצף תקלות בנייה

תחנת כוח אשכול / צילום: יוסי וייס חברת החשמל

דליה השיגה מימון לתחנת הכוח אשכול

חברת דליה חברות אנרגיה בע"מ, בשותפות עם חברות נוספות, חתמו על הסכם למימון רכישת תחנת הכוח אשכול בהיקף כולל של כ־9.15 מיליארד שקל לא כולל מע"מ ● רכישת האתר, שממוקם בחלקו הצפוני של אזור התעשייה באשדוד, כוללת את תחנת הכוח הקיימת וגם שטחי נדל"ן עבור מסחר ותעשייה באזור מבוקש בין נמלי אשדוד

טנקי Leopard 2 במפעל נשק גרמני. ''מוכנות מיידית'' / צילום: Associated Press, FABIAN BIMMER

ספינות קרב, טילים ונשק לייזר: מי המדינה שמובילה במרוץ החימוש העולמי?

המציאות הגלובלית החדשה שמה קץ לעשורים של שלום - ושלחה מדינות רבות למסע התחמשות ● באירופה מתארגנים לעימות כולל עם רוסיה, איראן מתקדמת לגרעין, ואפילו אוסטרליה הכריזה על חיזוק המערך הצבאי ● בשנה החולפת ההוצאה העולמית על ביטחון רשמה את הזינוק החד ביותר זה 15 שנה ● גלובס מציג את המהלכים הגדולים בדרך למלחמה הבאה

אילוסטרציה: Shutterstock

האתר שהבטיח לעשות סדר ברגולציה לעסקים עלה לאוויר, אבל לא מקיים

רשות האסדרה פרסמה מאגר הכולל רגולציות לעסקים, בהתאם להחלטת הממשלה מ-2021 ● הבעיה: המאגר לא נגיש, וכלל חלק קטן בלבד מכלל הרגולציות על עסקים

אתר בנייה. ''יותר מ־90% מכוח האדם במקצועות 'הרטובים' היו בידי עובדים פלסטינים'' / צילום: Shutterstock

חומרים תוצרת הארץ ושימוש בטכנולוגיה: איך להוציא את ענף הבנייה לעצמאות

אירועי מלחמת "חרבות ברזל" הבהירו היטב עד כמה היה ענף הבנייה תלוי שנים בגורמים לא יציבים ● האתגר העצום שאיתו הוא מתמודד עשוי לסייע בשינוי החשיבה: "המדינה צריכה להיות עצמאית גם בבנייה"

טנק ישראלי בצד העזתי של מעבר רפיח / צילום: דובר צה''ל

הנפת דגל ישראל על אדמת רפיח סימנה נקודת שבר ביחסים עם מצרים

היחסים בין ישראל לשותפה הביטחונית מצרים הגיעו לשפל תקדימי עם ההשתלטות על מעבר רפיח, צעד שבעיניים מצריות נתפס ככיבוש ● הנשיא אל־סיסי מנסה למצב את עצמו כמבוגר האחראי באזור, אך יש מחירים שהוא לא יכול לשלם

מיירט הלייזר ''דראגון פייר'' / צילום: יוטיוב

הטיל הקטלני החדש של רוסיה, וישראל מקדימה את בריטניה ביירוט לייזר

ארה"ב מקדמת את שדרוג טילי הכתף וטילי השיוט הזעירים שלה ● רוסיה הופכת את טילי השיוט שלה לקטלניים יותר ● וספינות מלחמה חדשות של בריטניה יכללו את מערכת יירוט הלייזר "דראגון־פייר" ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

רס''ם רן יעבץ / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ם (מיל') רן יעבץ נפל בפיצוץ אמצעי לחימה בעוטף

יעבץ ז"ל, בן 39, שירת כלוחם בגדוד הסיור 6828 והניח אחריו הורים, אח ואחות, אישה ו-3 ילדים ● לוחם נפצע קשה מפגיעת כטב"ם של חיזבאללה שהתפוצץ במטולה • פיגוע בצומת יצהר: מחבל דקר איש קבע שהיה ברכבו ונמלט ● עדכונים שוטפים

יעל דיין / צילום: איל יצהר

חה"כ לשעבר יעל דיין הלכה לעולמה

לאחר שנים רבות של פעילות ציבורית וחברתית, יעל דיין נפטרה בגיל 85 • דיין, בת למשפחת ה"אצולה" הישראלית המפורסמת, התפרסמה גם כסופרת וכפעילה למען השלום במגוון מסגרות, וכיהנה עד לשנת 2013 במועצת עיריית תל אביב - שם שימשה גם כסגנית ראש העירייה