גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מבחן דרכים: היונדאי i10 החדשה - קטנה ממש גדולה

בכל מרכיביה של היונדאי i10 החדשה ניכר כי נעשה מאמץ איתן לשדרג אותה אל מעבר למקובל בסקטור רכבי המיני ■ ויש בה אפילו מידת-מה של "קסם ננסי"; אותה תחושה נעימה של חיבור בין נהג לבין מכונית. כאילו לא נוהגים בה, אלא לובשים אותה

סוף סוף אופנה מוטורית טובה, נאה, נכונה, צודקת והגיונית. אופנת הננסים. מכוניות המיני בתנופה. שבה ועולה הפופולריות של חבילות התנועה הקטנות, הצנועות והמשתפרות. אלה הנותנות תשובה נאותה לצורכיהם של רוב האנשים, מבלי לנקב יתר על המידה את האוזון, להרעיל את היערות, לחמם את העולם, להעשיר את טייקוני הנפט, לגזול מטרים מיותרים של מרחב חניה יקר מפז ולהעיק יותר מן הדרוש על עומסי הכבישים.

האופנה המתעצמת הזאת היא תוצר מבורך של הבלגן הכלכלי אשר נחת על העולם. מתברר שגם למשברים כלכליים יש תופעות לוואי חיוביות. שהרי גם נרקומן רכב מוחלט (כמוני למשל), חייב להודות כי טירוף כוחות הסוס, הממדים, המחירים והפינוקים, מגרד כבר מזמן את גבולות ההיגיון. לכל אלה יש כמובן זכות קיום (ולדידי - אפילו חובת קיום), אך גם לאלטרנטיבה השפויה יש מקום. וטוב שהיא זוכה לאהדה ציבורית חדשה ומתעצמת.

חשיבותם ונחיצותם של ננסי-הכביש הללו גדולה שבעתיים במדינות שממשלותיהן אינן טורחות ליצור תשתית יעילה של תחבורה ציבורית, אלא מעדיפות לעסוק בעניינים חשובים הרבה יותר, כמו זירוז בואו של המשיח והתעמרות בפליטים.

בעת האחרונה, אין כמעט יצרן שלא מציג עתה מכונית מיני בתפריטו: פיג'ו, סיאט, שברולט, סוזוקי, סקודה, פולקסוואגן, סיאט, טויוטה, סיטרואן, וכמובן - קיה ויונדאי. המלכה הנוכחית של הפלח הזה היא קיה-פיקנטו. והנה, דווקא מתוך המשפחה צמחה לה מתחרה לא פשוטה: יונדאי - בעלת הבית של קיה - הציגה את ה-i10 החדשה שלה. דור שני לדגם הזה, ואולי דור שלישי - אם מייחסים את תחילת השושלת ליונדאי "אתוס", שנולדה כבר ב-1999.

והנה תמיהה קטנה: בהשקת i10 החדשה, יצאו אנשי יונדאי מעורם כדי לשוב ולהדגיש ולהסביר ולשכנע וללמד שהמכונית הזאת היא "אירופית" בכל רמ"ח איבריה ושס"ה ברגיה. התכנון - גרמני, הייצור - טורקי (וזו, לידיעת המלעיזים, מחמאה!), ולא היה חסר הרבה שהם גם יתהדרו בכך שהמכונית בכלל לא מבינה קוריאנית.

מדוע כל הטרחה הזאת? יונדאי כבר זכאית למידה הרבה יותר גדולה של ביטחון עצמי ביכולותיה ובמוצריה. קפיצת המדרגות, הכיתות, ואפילו הקומות - שהחברה הזאת ביצעה בשנים האחרונות - מתירה ליונדאי לעמוד כבר ללא היסוס על רגליה הקוריאניות. אין לה צורך להיצמד לסינר האירופי. אז למה? לא ברור לי.

i10 החדשה היא ננסית מרשימה. בכל מרכיביה ניכר כי נעשה כאן מאמץ איתן לשדרג אותה אל מעבר למקובל בסקטור המיני (הלא-פרימיומי). אולי ההמחשה הטובה ביותר למאמץ הזה היא העובדה שבאופן מוצהר החליטו ביונדאי כי ב-i10 הזאת לא יהיו עוד משטחי פח גלויים מול פניו של הנהג, וגם ראשי הברגים לא יציצו אל הנוסעים מן החיבורים (כנהוג ברבות מן המכוניות הקטנות). זה אולי נשמע טריוויאלי, אך חלק לא מבוטל מתחושת האיכות המוקרנת מתא הנוסעים של ה-i10 נובע ממשטחי הפלסטיק הקשיח שמסתירים את הפח, ומהיעדרם של ראשי הברגים הספרטניים. רעיון פשוט, ונבון.

גם בעיצובה של המכונית בולט הרצון להשתדרג. צדודיתה ועכוזה הרמוניים, נעימים, עדכניים. רק עם החזית יש לי קצת בעיה. היא - איך לומר - קצת "מעוצבת" מדי. "פיסול נוזלי" מכונה השפה העיצובית הזאת במילון היונדאי (fluidic sculpture). ולא הצלחתי עד עצם היום הזה למצוא פשר או מובן לביטוי הנזיל הזה. מן הסתם פרי מוחו הקודח של פרסומאי יצירתי מדי, או של קופירייטר שקיבל מרופאו מרשם נדיב לקנביס רפואי.

אני, מה לעשות, לא משתגע על הלוע הגדול שבחזית ה-i10. הוא נראה כאילו המכונית שרויה באורח קבע אצל רופא שיניים הבודק את שיניה הטוחנות. גם הדמיון לבולענים המעטרים את חרטומיהן של מכוניות אאודי קצת מפריע לי. אבל זה באמת עניין של טעם אישי בלבד.

פנים המכונית מוצלח מאוד. הוא גם מרווח במפתיע, אף שממדי המכונית לא צמחו. ולמרות המרחב הנדיב והממדים הצנועים, הבגאז' אינו כוך מזערי לאחסון כרטיס אשראי בלבד, אלא מקום ראוי למטען ולכל הקניות השבועיות בסופר.

שני מנועים הוצגו בהשקה: 1.0 ליטר, שלושה צילינדרים, 66 כוחות סוס; ו-1.25 ליטרים, 4 בוכנות, 87 כוחות סוס. שניהם עם תיבה ידנית בת 5 הילוכים. קיימת גם תיבה אוטומטית בת 4 הילוכים. אמנם לא התנסיתי באוטומטית, אך נתוני המנועים - בעיקר באגף המומנט שמושג בסל"ד די גבוה - מעלים את החשש ששידוך עם תיבה אוטומטית מרובעת הילוכים, יסבול מרפיון מסוים. גם נתוני התאוצה מאששים את החשש הזה.

עם התיבה הידנית, ועם שני המנועים, האוטו די מפתיע. הוא חמודצ'יק. הוא נעים. הוא מתנהג יפה, כמעט שובב. ה-1.0 ליטר גם מייצר רעש ערב (לפחות לאוזניי). קצת כמו צ'יוואווה חצוף. ויש בה אפילו מידת-מה של "קסם ננסים"; אותה תחושה נעימה של חיבור בין נהג לבין מכונית. כאילו לא נוהגים בה, אלא לובשים אותה (נא לא להיתפש להגזמות; זו לא מיני-קופר-JCW, אך בכל זאת די נעים).

ושוב אין מנוס מלתהות מה יקרה לכל אלה עם התיבה האוטומטית. נקווה לטוב.

והנה הצימוק הגדול: רמת איבזור, סטנדרטית ואופציונלית, כמעט מסחררת; בקרת שיוט, כל החלונות חשמליים, דיבורית בלוטות', תאורת LED, מושבים עם חימום, חיישני לחץ אוויר, בקרת אקלים אוטומטית, מגוון מרשים של פתרונות אחסון, הפעלת רדיו, טלפון ומחשב-דרך מן ההגה (המחומם), וגם - חמש שנות אחריות יצרן. רשימה חלקית. רשימה מרשימה.

דומה על כן כי הגיעה השעה, גם בזכות ה-i10 החדשה, וגם לרגל הפופולריות המחודשת של כל מכוניות המיני, להעניק משמעות חדשה ומעודכנת לראשי התיבות SUV: לא עוד "Sport Utility Vehicle", אלא מעתה - "Small Utility Vehicle". כי הגודל כן קובע, וקטן זה שוב יפה.

הכותב היה אורח יונדאי בסרדיניה

יונדאי i10

חלק מהמתחרות

סוזוקי WIND

בתערוכת ז'נבה במארס תחשוף סוזוקי דגם מיני חדש, בשם "WIND" , שיהיה גדול, מודרני ומרווח יותר מהאלטו. בשלב הראשון לפחות הוא יימכר במקביל לאלטו ויהיה מעט יקר יותר, אם כי בסופו של דבר יחליף אותו. אפשר לצפות למנוע חדש ותיבה רציפה.

סוזוקי/ צילום: יחצ

טויוטה AYGO/פיג'ו 107

שתי המכוניות, שחולקות ביניהן את אותו פס ייצור, עברו בשנה שעברה מתיחת פנים, אבל הדור החדש שלהן ייצא לשוק בשנה הבאה. המכוניות יהיו מרווחות יותר, ישמרו על חזות מעניינת וצפויות להשיג ציונים גבוהים יותר במבחני הריסוק.

טויוטה/ צילום: יחצ

רנו טווינגו 2014

בשנה הבאה ייצא לשוק הדור החדש של מכונית המיני-טווינגו. זו תהיה מכונית גדולה יחסית ויהיו לה גרסאות של 3 ו-5 דלתות ומנועים אולטרה-חסכוניים. המכונית מפותחת יחד עם מרצדס ותהווה בסיס לדור הבא של הסמארט.

רנו טווינגו / צילום: יחצ

עוד כתבות

נשיא המדינה, ראובן ריבלין / צילום: מארק נוימן, לע"מ

החברה להגנת הטבע ביקשה, ובית הנשיא וחברת אינטל מפסיקים להשתמש בפלסטיק

בית הנשיא וחברת אינטל נענו לפניית החברה להגנת הטבע והארגונים הירוקים, והחליטו להפסיק את השימוש בכלי פלסטיק חד-פעמיים • לעומתם, מרבית הגופים האחרים אליהם נעשתה פנייה לקראת ועידת האקלים הישראלית לא השיבו, ומקצתם טענו כי ייבחנו את הבקשה

הנסיך אנדרו / צילום: רויטרס

הנסיך אנדרו פורש מפעילות ציבורית בשל פרשת אפשטיין: "מתחרט על הקשר עמו"

בנה של המלכה אליזבת השנייה, שספג ביקורת לאחר ששמו נקשר עם עבריין המין והמיליארדר האמריקאי ג'פרי אפשטיין, אמר כי הפרשה גרמה נזק לעבודת משפחת המלוכה בבריטניה ● אנדרו, שמכחיש כי נפגש עם נערה בת 17 לפני שני עשורים, אמר בהודעתו כי יסייע לרשויות שיחקרו את הפרשה

"ZULA" בפיליפינים / צילום: יח"צ

בזמן שישנתם: ההוסטלים הפכו לטרנד לוהט בקרב התיירים והיזמים

יזמים ישראלים כבר מבינים את פוטנציאל פתרונות הלינה המוזלים, והם אפילו מרחיבים את פעילותם בענף בחו"ל ● האם בקרוב מחיר הלינה בישראל יתקרב יותר למחיר הטיסה לארץ?

ניהול השקעות. דרוש מנהל בעל ידע, ניסיון ומסירות

תרומה קטנה, הכנסה גדולה: מה מאפשר למנהל התיקים לקבל החזרי עמלות מחבר הבורסה

בחוק הייעוץ נאסר על החברות לניהול תיקים לקבל תשלומים בגין ניהול תיק, שאינם שכר והוצאות כפי שנקבע בהסכם ההתקשרות ● לחוק הזה יש חריג אחד - האם הוא בכלל נחוץ? ומה באמת יודעים עליו הלקוחות המנוהלים?

קזינו באילת / צילום: Shutterstock א.ס.א.פ קרייטיב

אחרי ששוויו הוערך בעבר במיליארד דולר: קזינו לוטרקי ביוון צפוי להימכר ב-15 מיליון אירו

חברת קווינקו, המחזיקה במחצית מהשליטה בקלאב הוטל לוטרקי, צופה רווח של 5.5 מיליון אירו ממכירתה ורווח דומה ממכירת קרקע בקמבודיה

הורים עובדים / צילום: שאטרסטוק

לא קל למצוא מקום עבודה ידידותי למשפחה באמת

הורים עובדים צריכים להסתכל מעבר לדימוי של חברה או אפילו מדיניות שמצהירה על ארגון ידידותי למשפחה

בורסת הונג קונג. / צילום: Shutterstock

נטייה לירידות בוול סטריט; ארה"ב עשויה לדחות הטלת מכסים על סין

הדיווח לפיו ארה"ב עשויה לדחות את הטלת המכסים שנקבע ל-15 בדצמבר מספקת תמיכה לחוזים העתידיים ● מדד הייצור של פילדלפיה עלה מעבר לצפוי בחודש נובמבר ● דרישות האבטלה בארה"ב בשבוע שעבר נותרו בשיא של חמישה חודשים

אייל טריבר/צילום: יחצ

מיטרוניקס ממשיכה לצמוח בשיעור דו ספרתי והמניה דוהרת; קיבוץ יזרעאל מחזיק מניות בשווי 2 מיליארד שקל

יצרנית הרובוטים לניקוי בריכות שחייה דיווחה על הכנסות של כ-165 מיליון שקל ברבעון השלישי, צמיחה של 14% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● "העונה בחצי הכדור הצפוני התארכה לתוך הרבעון השלישי, שהתאפיין בהמשך ביקושים חזקים בארה"ב ופתיחה מרשימה של העונה באוסטרליה"

דוד אמסלם / צילום: יוסי זמיר

אמסלם תוקף: "הלוואי ואת שיעור הנאמנות של חברי הבלוק ילמד גם סער"

דוד אמסלם הגיב להודעת גדעון סער, שאמר כי יתעקש על קיום פריימירז בליכוד במקרה של סבב בחירות נוסף: "לא זמן למאבקים פנימיים על-בסיס אגו ואספרציות אישיות" ● ח"כ יואב קיש וח"כ מיכל שיר תומכים גם הם בקיום פריימריז

הבניין ברחוב יהודה עמיחי 6 בתל אביב / צילום: כדיה לוי

חברה בקבוצת רכישה ניצלה את מעמדה - ותפצה את שאר חברי הקבוצה ב-2.2 מיליון שקל

בעלת פנטהאוז בבניין בגוש הגדול בצפון ת"א חויבה לשלם לחברי קבוצת הרכישה פיצוי, לאחר שקיבלה תוספת ניכרת של שטחי גג מבלי ששילמה עבורן ● כמו כן, נקבע כי בעלה ניצל את היותו פעיל בקבוצה כדי להשיג הטבות כלכליות על חשבון יתר החברים

תחנת הכח אלון תבור /  צילוםיוסי זמיר חברת החשמל

אנרג'יאן תמכור לתחנת אלון תבור גז טבעי בכמיליארד דולר על פני 15 שנים

המחיר בעסקה נמוך בכ-40% מזה שמשלמת חחברת חשמל עבור גז ממאגר תמר ● העסקה מותנית בהשלמת הרכישה של אתר אלון תבור על ידי קבוצת MRC - הכוללת את  מאיר שמיר, רפק, קרן ג'נריישן קפיטל וחברה סינית - מידי חברת החשמל תמורת כ-1.9 מיליארד שקל

הון שחור לא טוב לחברות סגורות / צילום: shutterstock

האם הגיע הסוף למקלטי המס - ואיך זה קשור לעומר אדם?

3 ישראלים נעצרו השבוע בחו"ל, כיוון שלא דיווחו כראוי לרשות המסים על הכנסותיהם ● במקביל נקבעו כללים חדשים במקלטי מס רבים בעולם שעלולים להבריח את החברות שהתאגדו אצלם ● המלחמה הגלובלית בכסף השחור עולה מדרגה, והפעם הרשויות לא מרפות ● האזינו 

גורדון סונדלנד / צילום: Loren Elliott, רויטרס

עדות חדשה בשימועי האימפיצ'מנט מהדקת החבל סביב צוואר טראמפ

גורדון סונדלנד, שגריר ארה"ב לאיחוד האירופי: הייתה התניה של תן וקח בהתנהלות טראמפ מול נשיא אוקראינה זלנסקי ● בעבר הכחיש טראמפ בתוקף התניה כזו ● תגובה ראשונית של טראמפ הערב: "לא מכיר את סונדלנד כל-כך טוב. לא דיברתי אתו הרבה"

הבורסה בתל אביב / צילום: שאטרסטוק

ירידות קלות בת"א; המדדים משייטים סביב רמות הפתיחה

המדדים המרכזיים מאבדים עד 0.3% ● פז דיווחה אמש על ירידה של 7.4% ברווח הנקי ל-126 מיליון שקל ● מניית פועלים מאבדת 1.5% במחזור הגבוה בתל אביב

בניין ה-OECD בפריז / צילום: עמירם ברקת

ה-OECD צופה ירידה בצמיחה בישראל לקצב של 2.9% בשנתיים הבאות

כמו כן צופה הארגון ירידה בצריכה, האטה בשוק העבודה ודחיפה מסוימת מהריבית הנמוכה ומיצוא הגז ● בדוח הרבעוני שלו הודיע הארגון כי הצמיחה הגלובלית האיטית תימשך, וכי הוא צופה שיפור צנוע בקצב הצמיחה העולמית רק ב-2021

בני דרייפוס / צילום: כדיה לוי

"הגיע הזמן שמדינת ישראל תמסד את העיקרון של דיור בהישג יד, ולא רק כתגובה למשבר"

מנכ"ל משרד השיכון בני דרייפוס עושה בראיון ל"גלובס" חשבון נפש מקיף על התוכנית הלאומית לסיוע למחוסרי דיור • "מחיר למשתכן הוכיחה שהמדינה יכולה להשפיע אם היא רוצה"

רוכב אופניים בתל אביב/ צילום: איל יצהר

רוכבים על גל הפינטק: החברה שתבטח לכם את האופניים

המהפכה הדיגיטלית שהפכה את העיתונות, הטלוויזיה, המסחר הבינ"ל ומה לא, מגיעה גם לתחום הפיננסים ● במדור חדש זה נעסוק במה שקורה וחם בעולם הפינטק הצומח במהירות ● והפעם: הסטארט-אפ Laka שמציע מודל מקוון מקורי לביטוח לאופניים

יצחק תשובה/ צילום: איל יצהר

ישראמקו ותמר פטרוליום פנו לממונה על התחרות בגלל סירוב שותפותיהן ב"תמר" לאשר עסקה עם חברת החשמל

ישראמקו, תמר פטרוליום, דור גז ואוורסט תשתיות, המחזיקות יחדיו ב-53% מהזכויות במאגר, טוענות כי שותפותיהן למאגר, דלק קידוחים ונובל אנרג'י, מונעות תיקון הסכם לאספקת גז בין תמר לחברת החשמל בשל האינטרסים שלהן במאגר המתחרה לוויתן

בני גנץ ובנימין נתניהו בפגישה עם הנשיא ראובן ריבלין / צילום: חיים צח, לע"מ

המנדט של גנץ נגמר וישראל נקלעה למצב תקדימי: מה צפוי לקרות ב-21 הימים הבאים?

הודעתו של אביגדור ליברמן כי מפלגתו לא תצטרף לאף אחד מהגושים, מובילה את ישראל לראשונה למצב שבו אף מועמד לא הצליח להקים ממשלה בתום 28 ימים שקיבל מהנשיא • האם יש דרך להימנע מבחירות שלישיות?

רנדי צוקרברג / צילום: Andrew Kelly, רויטרס

רנדי צוקרברג תתחיל להשקיע בסטארט-אפים בתחום המדיה בישראל

צוקרברג מצטרפת כשותפה כללית לקרן חדשה בשם סבבה ונצ'רס ● לפי הודעת הקרן, היא מבקשת לגייס 35 מיליון דולר להשקעות