גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"אם תחזיקי שקית של ויקטוריה סיקרט תרגישי יותר סקסית"

מחקר חדש מצא כי דווקא אנשים שלובשים מותגי יוקרה נוטים להתנהג בצורה יותר חברתית ■ עפ"י החוקרים, השינוי מתבצע בתת-מודע, והוא עשוי להיות חשוב במיוחד עבור משווקים שמנסים לגלות את תחושות הצרכנים כדי לקדם מותג

חבורה של נסיינים מתחילה להסתובב עם מעילי פראדה, משקפי שמש של גוצ'י, שעון רולקס או תיקים של לואי ויטון. מיד לאחר מכן הם מתחילים לרכוש יותר מוצרים מתוצרת מקומית, לתת יותר כסף לצדקה, להעדיף קריאת מגזינים חברתיים על פני בידור קליל יותר ולהתמיד במשימות קשות.

מה הקשר? במהלך כנס השיווק האקדמי הבינלאומי שנערך בתחילת החודש על-ידי רקנאטי, הפקולטה לניהול באוניברסיטת תל-אביב בשיתוף מוסדות אקדמיים ישראלים נוספים, הציג פרופ' קית' ווילקוקס מבית-הספר למנהל עסקים באוניברסיטת קולומביה מחקר הבודק איך משפיעה צריכת מוצרי יוקרה על ההתנהגות החברתית של הצרכן.

"מחקרים קודמים בעולם כבר מגלים כי יוקרה מזוהה עם מעמד ועושר, וכי סטטוס ויוקרה משחקים תפקיד מרכזי בהחלטה לרכוש מוצרי יוקרה", הוא אומר ל"גלובס", "אבל אף אחד לא חקר עדיין את ההשפעות של מותגי יוקרה על התנהגות של אנשים ועל הצריכה שלהם".

לדבריו, "מוצרי יוקרה הם כבר לא לאנשים עשירים בלבד; אנשים בכל העולם צורכים אותם, ולפעמים גם לאנשים ממעמד נמוך יותר יש גישה אליהם. לכן ההשפעה רלבנטית יותר היום ממה שהייתה, נניח, לפני עשור".

לצורך המחקר התבקשו המשתתפים להסתובב משך זמן עם המותגים היוקרתיים, לתאר בכתב את הרגשתם, להתמודד עם שאלון המדמה מצבים שונים ועם סיטואציות מבוימות - כמו מגזינים שונים שהונחו לבחירתם בחדר ההמתנה.

- למעשה, אנחנו צורכים מוצרי יוקרה בשביל איך שניראה בעיני עצמנו או בשביל איך שניראה על-ידי אחרים?

ווילקוקס: "בגלל שמוצרי יוקרה מוערכים במיוחד בחברה, במקום שבו אנשים לובשים אותם זה גורם להם להתנהג בצורה יותר חברתית או מוערכת חברתית. כשאתה לובש מוצרי יוקרה אתה מרגיש מוערך חברתית. אתה רוצה להצדיק את זה בהתנהגות שלך. אבל זה כמובן תלוי בתפיסות שלך: יכול להיות שהתפיסה שלך לגבי מוצרי יוקרה היא שלילית - סנובית, למשל - כך שלא נראה את ההשפעה החברתית בעקבות הצריכה שלהם. רק כשהתפיסה לא בעייתית, גדלה הסבירות שיתרמו יותר כסף לצדקה".

- עד כמה אנשים מודעים לשינוי בהתנהגות?

"אנחנו טוענים שהשינוי מתקיים ברמת התת-מודע. אפשר למצוא לכך הסברים שקשורים להערכה עצמית, לרגשות".

אחד המחקרים בסדרה מייחס משמעות לגודלו של הלוגו המוטבע על מוצרי היוקרה: דווקא כשהוא גדול יחסית מתמעטת ההשפעה החיובית על התנהגויותיו החברתיות של האדם הלובש אותם. כלומר, מותג יוקרה בעל לוגו בינוני - שאינו בולט לעין בצורה קיצונית - יגרום לצרכן להיות חברתי יותר, על-פי הטענה. ההסבר לכך אולי טמון בציפייה חברתית נמוכה יותר ממי שמתהדר בצורה קיצונית במותגים היקרים שהוא נושא.

- מה יכולים אנשי שיווק בגוצ'י ובפראדה ללמוד מהמחקר?

"כאיש שיווק, אם תבין מה קורה ללקוחות שלובשים את המוצר תוכלו לקדם נכון יותר שימוש במותג".

החולצה משפיעה על ההתנהגות

העיסוק בנושא אינו זר לגמרי גם לחוקרים בארץ. כך למשל, נערך לאחרונה בהנחיית פרופ' רמי שחר ופרופ' דן אריאלי מאוניברסיטת תל-אביב מחקר מקיף הבודק את האופן שבו מותגים משפיעים על האנשים שמשתמשים בהם.

"הזמנו מעל לאלף נבדקים לניסוי שכביכול בודק השפעה של צבע על זיכרון ועיבוד מידע", מספרת ד"ר לירז לסרי, מעורכות המחקר בפקולטה לניהול באוניברסיטת תל-אביב. "הכנסנו אותם לחדר ואמרנו שהיום אנחנו בודקים את השפעת הצבע השחור. כולם קיבלו חולצות שחורות והסברנו שמדובר בעודפים ממפעל, לכן רק הצבע רלבנטי".

בפועל, הודפסו על החולצות התארים "אגואיסט", "פסימי" או "ניטרלי" - על חלקן מבחוץ ועל חלקן מבפנים, כך שרק מי שלבש את החולצה ידע מה רשום עליה. המשתתפים נשלחו למשימת סרק. כשבדרך חזרה מהניסוי פגשו "במקרה" נסיינית מניסוי אחר. שם, למעשה, התקיים הניסוי האמיתי: "נתנו להם לשחק משחקים כלכליים שבהם נדרשו לחלק כסף בינם ובין אחרים באסטרטגיות שונות", אומרת ד"ר לסרי, "ובדקנו איך המילה על החולצה משפיעה על האופן שבו הם מחלקים כסף - מחליטים להיות נדיבים או לא".

- הייתה לחולצה השפעה?

"מצאנו שקודם כל, לא משנה איפה הייתה ההדפסה על החולצה, אנשים הושפעו ישירות בתפיסה שלהם ממה שכתוב עליה. אנשים שהיה כתוב להם "אגואיסט" תפסו את עצמם יותר ככאלה, בלי שהיו בהכרח מודעים לזה. ראינו שההדפסה על החולצה השפיעה גם באופן ישיר על האופן שבו אנחנו חושבים שהאחרים תופסים אותנו; אם אני אגואיסט אני חושב שאנשים רואים אותי ככזה".

- זה לא גורם לך לנסות דווקא לפצות ולהתנהג בצורה הפוכה?

"ההבדל היה אם ההדפסה בחוץ או בפנים. כשההדפסה הייתה בפנים, ורק המשתמש ידע מה כתוב על החולצה, אנשים התנהגו בדיוק בהתאם למה שהיה כתוב על החולצה, גם כשזה לא תאם את האסטרטגיה של המשחק. אבל כשההדפסה הייתה בחוץ, אנשים ניסו לפצות ולנהוג בצורה הפוכה".

"אם ננסה להשליך מזה למוצרי יוקרה", אומרת לסרי, "נגלה שברגע שאתה לובש מוצר יוקרה, אתה מרגיש יותר את מה שאתה חושב שאומר מוצר יוקרה. אולי חלק יפרשו את זה כ'עשיר' וחלק יפרשו את זה כ'סנוב', אבל ההתנהגות של כל אחד מהם תהיה בהתאם. הייתה לנו אפשרות לפרק את זה ולראות שזה לא ביצה ותרנגולת אלא השפעה חד-כיוונית - מה שאתה לובש משפיע על איך שאת מתנהג".

מחקרים שונים, מספרת לסרי, בדקו תפיסות של מותגים על ההתנהגות. "נשים שמסתובבות עם שקית של 'ויקטוריה סיקרט' תופסות את עצמן סקסיות יותר גם אם אין בשקית כלום. השלכה אפשרית היא למשל - מה יקרה אם בכניסה לחנות יתנו לך שקית של גוצ'י - האם תקני יותר? זה כמובן קשור גם למה שאתה חושב על מי שמסתובב עם מותגים של גוצ'י. אנחנו בעניין שבו הכל נע סביב צריכה, ודווקא בגלל זה אנשים מחפשים משמעות".

עיקרי הממצאים

■ אנשים שלבשו מותגי יוקרה החלו לתרום לצדקה ולהיות חברתיים יותר.

■ ככל שהלוגו היוקרתי גדול יותר -כך פוחתת ההתנהגות החברתית.

■ אנשים מושפעים מלוגואים וכתובות שמופיעים על פרטי הלבוש שלהם.

עוד כתבות

בחינות הסמכה / צילום: אלון רון

תוצאות בחינת ההסמכה בראיית חשבון: הסטודנטים של מכללת ספיר בראש

מדובר בבחינת ההסמכה הראשונה שהתקיימה מאז פרוץ המלחמה ● הסטודנטים מהאוניברסיטה העברית נמצאים בתחתית הטבלה ● שיעור המעבר הכללי של כלל הנבחנים בבחינה עומד על 68%

מגרש מכבי יפו לשעבר / צילום: תמר מצפי

מעט הצעות ומחיר נמוך בתל אביב: אקרו ואשדר זכו במכרז - 412 דירות במכבי יפו

הזכייה במכרז היא על שטח שהיה בעבר של אצטדיון מכבי יפו בתל אביב תמורת 378.5 מיליון שקל ● מדובר בסכום נמוך ב-149.5 מיליון שקל ממחיר השומה שעמדה על 528 מיליון שקל

שיגור מיירט ה'חץ' במהלך המלחמה / צילום: דוברות משרד הביטחון

"הדבר הכי טוב שאנחנו מכירים בשוק": ההתעניינות במערכות היירוט הישראליות בשיא

ביצועי ההגנה האווירית בשבת זכו לסיקור תקשורתי באירופה, ולגלובס נודע כי בחברות הביטחוניות בישראל נרשמה התעניינות גבוהה מהרגיל בטכנולוגיות שלהן בימים האחרונים ● בגרמניה, המדינה היחידה שרכשה את חץ 3, היוו היירוטים הוכחה לכך שההשקעה הייתה נבונה. כעת עולה במדינה השאלה: "מתי כבר היא תגן עלינו?"

גל בר דעה, מנכ''ל בנק ONE ZERO בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

גל בר דעה, מנכ"ל ONE ZERO: "רוצים להיות בנק גדול. טכנולוגיה היא הדרך היחידה לתת ייעוץ לכולם"

מנכ"ל ONE ZERO אמר בכנס TECH IL של גלובס כי על הבנקים לקחת אחריות לעתיד הכלכלי של הלקוחות שלהם, להוציא אותם ממינוס ולאפשר להם לשפר את האשכול הסוציו-אקונומי שלהם ● על וואן זירו אמר: "בנקאות זה מרתון, אנחנו מתכוונים להיות בנק גדול ומשמעותי במערכת הישראלית"

רינת זילברשטיין, סגנית נשיא ומנכ''לית מרכז המו''פ של AT&T בישראל, בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

סגנית נשיא AT&T העולמית: שלושה אנשים יושבים בחדר וממציאים מוצר שנוגע במיליוני אנשים - זה התבלין הסודי שלנו בישראל

רינת זילברשטיין, סגנית נשיא ומנכ"לית מרכז המו"פ של AT&T בישראל, אמרה בכנס TECH IL של גלובס כי מה שייחודי בדנ"א של ההייטק הישראלי הוא "הפיוז'ן שקיים פה בין סטארט-אפים לחברות גדולות, החינוך לטכנולוגיה, המיקס של חוש הישרדות ומנהיגות שמפתחים בצבא"

חן חיים, סמנכ''לית התפעול של חברת הרחפנים XTEND ליאור סגל, מנכ''ל חברת גילוי הרחפנים, העין השלישית, חגי בלשאי, מנכ''ל חברת הרובוטיקה הצבאית רובוטיכאן בשיחה עם אסף גלעד / צילום: כדיה לוי

"פרדוקס": מנהלי חברות הרחפנים חשפו – זו הסיבה שסין מנצחת אותנו

חן חיים, סמנכ"לית התפעול של XTEND, ליאור סגל, מנכ"ל עין שלישית, וחגי בלשאי, מנכ"ל חברת רובוטיכאן, השתתפו בפאנל בכנס TECH IL של גלובס ● הם שוחחו עם אסף גלעד על הלקחים מהמלחמה, ולאן מתקדמת טכנולוגיית הרחפנים

יירוטי כיפת ברזל מעל שמי אשקלון, ערב מתקפת הכטב''מים מאיראן / צילום: Reuters, Amir Cohen

ישראל החליטה: תקיפה ברורה ונחרצת נגד איראן; נשלמה היערכות חיל האוויר

דיווח: סעודיה ואיחוד האמירויות חלקו מידע מסווג עם ארה"ב כדי לסכל את המתקפה האיראנית ● קבינט המלחמה התכנס ב-14:00 לדיון נוסף על תגובת ישראל מול איראן ● נשיא צרפת מקרון הודיע כי ישוחח היום עם נתניהו; שר החוץ הבריטי: "שוקלים להטיל סנקציות נוספות על איראן" שר החוץ של ארה"ב אנתוני בלינקן שוחח עם שרי החוץ של ערב הסעודית, ירדן ומצרים עדכונים שוטפים

מייסדי סנאפי, חני גולדשטיין ודביר כהן / צילום: Elad Malka

הגיוס מגלה: השווי של הסטארט-אפ נחתך בחצי, אבל ההכנסות עלו

חברת הסטארט-אפ סנאפי, פלטפורמת המתנות לעובדים וללקוחות, השלימה סיבוב גיוס הון חדש בהובלת קרן קומרה ● הסיבוב בהיקף של 25 מיליון דולר משקף לחברה ירידת שווי, שנע כעת בין 180-200 מיליון דולר - כמחצית מהשווי הקודם שקיבלה החברה בשנת 2021

גיל שויד / צילום: גלובס

גיל שויד על הפרישה מתפקיד מנכ"ל צ'ק פוינט: "לא מתחרט על כלום, רוצה לבנות את המוצר הבא"

"אני גאה שצ'ק פוינט תמיד הייתה יציבה, לא הייתה שנה אחת שלא הרווחנו", כך אומר גיל שויד, מנכ"ל חברת הסייבר צ'ק פוינט ב-31 השנים האחרונות, בשיחה עם עורך ההייטק של גלובס, אסף גלעד, בכנס TECH IL של גלובס ● על השפעות המלחמה אומר שויד כי "הנזק המקומי הוא לא הבעיה, אלא הנזק שייגרם לטווח רחוק"

רחוב כנפי נשרים 24 בירושלים / צילום: דוברות עיריית ירושלים

רשות המסים שכרה מקומות חניה ל-17 עובדים. כמה היא משלמת?

מאז פרצה המלחמה, רשות המסים שוכרת חניה ל־17 עובדים ותשלם כ־180 אלף שקל עד סוף 2024 ● "העובדים הועסקו במוקד למתן מענה לצורכי המלחמה. עובדים אלו נדרשו להגיע בשעות הבוקר המוקדמות וסיימו את עבודתם בשעות הערב המאוחרות" ● נכון להיום רשות המסים שוכרת חניות מבעלי חניונים פרטיים ב־48 חניונים ברחבי הארץ

נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

ועדת האיתור הכריעה: זה המנכ"ל המיועד של נמל אשדוד

ניסן לוי, המכהן כסמנכ"ל ההון האנושי בבנק מזרחי טפחות, צפוי לקבל את תפקיד מנכ"ל נמל אשדוד ● ההמלצה של ועדת האיתור תעלה לאישור דירקטוריון הנמל בהמשך השבוע, ולאחר אישור הדירקטוריון המינוי טעון את אישור ועדת המינויים ברשות החברות

חייל רוסי סוחב רחפן אוקראיני שתוקן ועודכן על ידי הצבא / צילום: ap, Russian Defense Ministry Press Service

איך נכשלו הרחפנים האמריקאים לחולל מפנה במלחמה באוקראינה?

רוב הרחפנים הקטנים של חברות אמריקאיות נכשלו בביצועיהם מול הטכנולוגיה הרוסית, ונחשבים כעת ליקרים ונוטים לתקלות ● בהיעדר פתרונות מהמערב, פנתה אוקראינה למוצרים סיניים זולים

האינפלציה בישראל מתחממת / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

האינפלציה מרימה ראש? מדד מרץ חם מהצפוי - קצב של 2.7%; מחירי הדירות ממשיכים לעלות

בקצב חודשי עלה המדד ב-0.6% • נתוני האינפלציה הפתיעו את התחזיות המוקדמות, שציפו לעלייה חודשית של 0.5% ועלייה שנתית של 2.6% ● מחירי הדירות ממשיכים לטפס ● מתן שטרית, הכלכלן הראשי של קבוצת הפניקס: "בנק ישראל ימשיך לנקוט משנה זהירות, ולכן הסיכויים להפחתת ריבית בהחלטה הקרובה נמוכים בשלב זה"

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בתל אביב; מדד ת"א בנקים 5 ירד בכ-1.1%

מדד ת"א 35 צלל ב-1.2% ● מדד המחירים לצרכן בישראל יפורסם הערב, מה צופים הכלכלנים? ● BDO: "המתיחות מול איראן תשפיע על שוק הנפט" ● בזכות מאזניהן החזקים, בוול סטריט צופים תשואת יתר ל"שבע המופלאות" ● וגם: 10.5 טריליון דולר - שיא בשווי הנכסים שמנהלת בלקרוק

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

הבורסה ננעלה בירידות; מדד הבנקים ירד ב-1.2%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.3% ● התנודתיות החריגה בשווקים לאור המתיחות בין איראן לישראל ממשיכה, וגם בשאר העולם אי הוודאות מורגשת ● אי.בי.אי מתייחסים לזינוק באגרות החוב הממשלתיות: "ניתן לנצל את עליית התשואות להארכה הדרגתית של מח"מ התיק" ● מדד המחירים לצרכן הפתיע לרעה, והסיכויים להפחתת ריבית הולכים ומתרחקים ● לאומי: "התנודתיות תימשך, בגלל רגישות מחיר הנפט למתיחות באזור"

דני בן עטר, מנכ''ל משותף אינטל ישראל, אורי פרנק, סגן נשיא להנדסה, Google Cloud, עמית קריג, מנהל מרכז הפיתוח של אנבידיה בשיחה עם אסף גלעד / צילום: תמר מצפי

העתיד, השכר והאם מדובר בבועה? מנהלי חברות השבבים הגדולות מדברים על התחום הלוהט

דני בן עטר מאינטל ישראל, אורי פרנק מגוגל קלאוד ועמית קריג מאנבידיה, שוחחו בכנס TECH IL של גלובס על תפקידה של ישראל במפת תעשיית השבבים העולמית ובתחום ה-AI ● איך הם מתווכים את המלחמה להנהלות הגלובליות, איך מטפחים טאלנטים מקומיים ואיך מצמצמים את הדומיננטיות של המזרח הרחוק, כדי להימנע ממשבר כמו זה שפרץ בקורונה?

מפגינה באיסטנבול מניפה דגלי פלסטין בהפגנה למען עזה. בציבור הטורקי גוברות הקריאות לניתוק הקשרים הכלכליים עם ישראל / צילום: ap, Khalil Hamra

"מרמרה 2" ודיונים על הרחבת החרם: בטורקיה מחריפים את הטון נגד ישראל

ההחלטה של טורקיה לפגוע קשות בסחר עם ישראל נובעת גם מהאיסור הישראלי להצניח סיוע בעזה, אבל בעיקר מהדרתה מדיוני השיקום של עזה, שעשויים להכניס הרבה כסף למקורביו של ארדואן ● מהלומה נוספת לסחר עלולה להיגרם ממשט מתוכנן לרצועת עזה, שטורקיה תיטול בו חלק

שיגור כטב''ם איראני / צילום: Reuters, dpa via Reuters Connect

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

מדד ינואר-פברואר של 2024 קבע שיא חדש במחירי הדירות / אילוסטרציה: Shutterstock

מחירי הנדל"ן בדרך לשיא חדש, ואלה הדירות והמיקומים שהרוכשים מעדיפים

הירידות נמחקו לחלוטין, ומדד ינואר-פברואר של 2024 קבע שיא חדש במחירי הדירות ● עיון בנתונים מוצא כי בשלושת החודשים שבין דצמבר לפברואר השנה הוביל מחוז המרכז את עליות המחירים, עם 3.6% עלייה ● הבעיה המסתורית היא ההיצע 

ערן רביד, CIO, מקורות / צילום: כדיה לוי

ערן רביד, CIO במקורות: "המשכנו לספק מים גם למוצבים בצפון שנפגעו קשות בלחימה"

בחברת המים הלאומית מקורות מספקים מים, גם בשעות משבר ● ערן רביד CIO במקורות, הוצנח לתפקיד יממה אחרי פרוץ המלחמה ● במהלך כנס TECH IL של גלובס הוא הציג את דרכי ההיערכות הטכנולוגית של החברה לזמני משבר