גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

השחקן מולי שולמן: "לא התאים לי להיות עוד טיפה באוקיינוס"

השחקן מולי שולמן ששיחק לצד עדי אשכנזי ב"בלתי הפיך" מדבר על הקריירה ועל המחסום שסוף-סוף נפרץ עם תפקידים ראשיים בתיאטרון באר שבע: "יכול להיות שאני באמת 'לייט בלומר'"

עם משפטים מסקרנים דוגמת "מה שלא נספיק בשעה ורבע, כבר לא נספיק בחיים שלמים", או "הבה נפגש בתשע. כמה דקות לפני עשר יישאר רק ריח הקולון שלי", כבר מהתכתבויות האס.אם.אס לקראת הפגישה שלנו, הבנתי שמולי שולמן הוא טיפוס לא שגרתי. אבל אף שלשולמן יש המשהו האחר הזה שהופך שחקנים לכוכבים, הוא לא הצליח במשך שנים לחדור את חומת הקליקה. הוא מצא את עצמו בפרינג' ובמופעי אלתור עד שהמחסום סוף-סוף נפרץ עם תפקידים ראשיים בתיאטרון באר שבע, ועם תפקיד ראשי בפריים-טיים של ערוץ 2, ב"בלתי הפיך" לצד עדי אשכנזי.

"בגלל שהתיאטרון הרפרטוארי הוא קליקה סגורה, אף אחד לא ראה אותי", הוא אומר בדיבור מהיר, משפט רודף אסוציאציה. "עשר שנים הייתי בפרינג' עד שחזרתי לתיאטרון באר שבע לפני שלוש שנים וחצי. היו אירועי חשיפה של שח"ם, מין אודישנים פתוחים לבמאי ולמנהלי תיאטראות כדי שיפגשו שחקנים לא מוכרים, אבל בשלב שזה התחיל לקרות, הרגשתי כבר מבוגר ומנוסה מספיק, שאני לא נמצא כבר בפוזיציה של חשיפה".

- למה לא? מה הבעיה עם זה?

"אגו, לא יודע. משהו סמנטי עם המילה נחשף".

- איך "בלתי הפיך" מצאו אותך בכל זאת?

"כבר ביום הראשון של האודישנים. סיגל אבין, הבמאית, ראתה עוד שחקנים, אבל ידעה שזה אני. התוכנית התבססה על אלתור, שזה התחום שלי".

- הייתה לך עבודה גם לפני הסדרה?

"הייתה בהצגות ילדים, בהצגות רחוב, בתיאטרון היסטורי; עסק שבשיאו העסיק 25 שחקנים. אני והשותף שלי פנינו לרשות הטבע והגנים והצענו להם תחליף להצגות המקובעות שערכו בקיסריה על הורדוס והיהודים, בהצגה שתקים אותו לתחייה.

"היינו צריכים לגשת לכל אתר ולשווק את עצמנו. השותף היה אמון על התוכן ואני על הצד העסקי, עם טעויות תוך כדי תנועה. למדתי להציג את עצמי בצורה הטובה ביותר, היו עניינים של מה שטוב להם לא טוב בשבילנו, אבל לאט-לאט בנינו תיק עבודות ומצגת קטנה. ידענו מה היחס שאנחנו קיבלנו כשחקנים ומה השחקנים צריכים, ונתנו להם תנאים טובים. גם כשביימתי בפרינג' אף שחקן לא שיחק בהתנדבות, גם אם התשלום היה סמלי".

- העסק היה רווחי?

"לא הייתי איש משפחה, אז בשביל אדם בסוף שנות ה-20 לחייו זה בהחלט הספיק. באיזשהו שלב זה נהיה הרבה עבודה ותחזוקה, והייתי צריך להחליט אם אני הולך לביזנס שיכול לחסל שאיפות אמנותיות, או לחזור לאמנות. הרפיתי מזה בתהליך שלקח כמה שבועות, והעברתי את העסק לשותף.

"זכיתי עם 'גרעינים' בפסטיבל עכו. נכנסתי לדיבוב ולתרגום כי הייתי צריך כסף ולא הייתה לי סבלנות לחכות שדברים יקרו מעצמם".

- מה לגבי כתיבה? כשהיית בתיכון כתבת מחזה שהוצג בתיאטרון לנוער ברמת גן.

"אני עוסק במלאכת הכתיבה באלתור, כשאני מייצר בלייב סיפורים שנולדים מתוך המוח שלי, וכל הזמן באים בטענות, מה אתה לא כותב?".

- כי באלתור יש לטקסט תוקף קצר מאוד.

"איכשהו זמן התפוגה הזה מתאים לי. היכולת לכתוב מתבשלת. יכול להיות שאני באמת 'לייט בלומר'. כל הזמן אמרו - מלהקות, במאים, קולגות - איך יכול להיות שלא ראו אותך? שלא הצחקת?".

- ולא היה לך העכבר הקטן שמכרסם את הכבד מקנאה באחרים?

"בעיר שבה יש לכל אחד צורך להביע את עצמו לא התאים לי להיות עוד טיפה באוקיינוס, עם עוד מערכון, עוד תוכנית אינטרנטית. אם יגיע הרגע הוא יבוא בעצמו".

- איך נכנסת לאימפרוביזציה?

"קיבלתי הזמנה מחבר שלמד שנה מעליי בניסן נתיב, להצטרף לקבוצה בשם 'למה אלפקה', והופעתי איתם שש שנים. היה לנו מורה מיתולוגי, זאב שצקי, שלימד אותנו את רזי תת-התרבות הזאת, שאצלנו מכירים מהתוכנית 'של מי השורה הזאת', וכוללת גישה לחיים, צורת משחק וחשיבה. עשינו אירועי עובדים והצגות פתוחות בצוותא ובתמונע".

יש בזה פרנסה?

"באירועי חברה מרוויחים, ועד היום הם נגזרת חשובה בפרנסה שלי. אני עושה את זה בכל החברות הגדולות, היי-טק, כבלים, סלולרי. אנחנו מקבלים מילה או שתיים מהקהל ומייצרים הצגה של 45 דקות, עם תאורה, עם מוזיקה ועם שחקנים. בכל פעם קורה משהו אחר".

- ובאמת עושים הכול על המקום, או שיש איזו קונסטרוקציה מראש שעליה נשענים?

"מאלתרים מלמדים את עצמם מאה טכניקות של לספר סיפור, וחמישה מוחות שונים מחברים את הסיפור, בלי לתאם שום דבר מראש".

- הכימיה בין השחקנים הכרחית.

"מאסט. הכימיה הגדולה שלי הייתה עם ענבל לורי, אחת הקומיקאית הגדולות בארץ".

- שלא הרבה מכירים.

"היא חווה את מה שאני הרגשתי במשך הרבה שנים. גם לה אומרים אנשי מקצוע, איפה את? איך עוד לא ליהקו אותך?".

- מ"למה אלפקה" עברת להרכב "טרי פולינג" שאיתם אתה מופיע גם היום.

"אנחנו צוות שחקנים ודי-ג'יי שמאלתרים. כולנו שחקנים שעובדים בתיאטרון, ואנחנו עושים את זה פעמיים בחודש, מאהבה ולא מכסף, כי המסגרת הרפרטוארית לא נותנת לך את אותו החופש. אם הקבוצה מצליחה לייצר את הקסם יוצא משהו נדיר. מצטרפים אלינו גורי אלפי, אורי גוטליב, דביר בנדק, יעל לבנטל, נתן דטנר, אבי גרייניק".

- עדי אשכנזי?

"עוד לא. היא מופיעה בעצמה בימי שישי".

- העבודה התחילה לזרום בעקבות "בלתי הפיך"?

"העבודה בתיאטרון הרפרטוארי התחילה לצמוח לפני, אבל כמות ההצעות שקיבלתי אחרי שעלתה הייתה גדולה".

- ועדיין בחרת להישאר בתיאטרון באר שבע.

"הם הציעו לי דרך משפחתית, הביעו אמון ביכולות שלי וקידמו אותי מהר מאוד לתפקידים קדמיים. רפי ניב, המנהל האמנותי, לקח איתי את הסיכון ונתן לי תפקיד ראשי ב'סוביניר' אחרי שעשיתי תפקיד קטן ב'קומפני'".

- ביימת את "מר קולפרט", שזכתה לשבחים.

"את המחזה הגרמני הזה קיבלתי מחבר בתחילת המילניום, וכשבתמונע נפתחו לתיאטרון גרמני, הצעתי את עצמי, קיבלתי מלגת תרגום ממכון גתה וקפצתי למים. ביימתי את אשתי, אפרת ארנון".

- אתגר על אתגר.

"לא היה קל, אבל זה מה ששומר אותנו דרוכים. מר קולפרט רץ שלוש שנים, ובפרינג' זה לא שכיח; הביקורות היו מצוינות".

- אז למה לא ביימת מאז שוב?

"לוקח זמן עד שאני נדלק על חומר חדש, ונכנס לעבודת המנכ"לות הזאת שקוראים לה בימוי. שום דבר לא בכוח".

- מנכ"לות? בימוי לא אמור להיות אמנות נטו?

"בתיאטרון הלא רפרטוארי זה לסחוב תפאורה, לתאם חללי עבודה ושחקנים, לנסוע באוטו שלך, לקנות דברים מהכיס שלך. האמנות נדחקת לחללים של בין לבין".

- נשמע שוויתרת.

"מה פתאום, אני רוצה לביים".

- בבאר שבע? דיברת איתם על זה?

"לא. כרגע אני מבשיל יותר כשחקן, ולתיאטרון חשוב יותר לכרות את המשאב הזה ממני כרגע".

- בין לבין עשית קמפיין לויזה כאל.

"פרסומת לשחקן זה כמו לגרד חיש גד".

- אז אתה במקום טוב היום?

"כן. אני שבע רצון מהפרנסה, שמתבססת על התיאטרון ופה ושם אימפרוביזציה. אני מופיע ב'רק אתמול נולדה' שיצאה לא מזמן, והתגלתה כפלא שאמור לרוץ ברחבי הארץ, אני ב'בין חברים' של עמוס עוז. אם את שואלת על שאיפה, אני רוצה לביים לתיאטרון, להיות מתרגם ודרמטורג, שזה משהו חדש שהתחיל בקרן למחזאות של מפעל הפיס. זו עבודה עם משך והדהוד משמעותיים מאוד".

עוד כתבות

השטח שעליו תוקם תחנת ''קסם'' / צילום: דין שמואל אלמס

המחיר שהמדינה תקבל על הקרקע של תחנת הכוח קסם

תחנת הכוח "קסם" צפויה לשלם למדינה כ־300 מיליון שקל עבור הקרקע שעליה תוקם, על בסיס תעריף חכירה קבוע לפי הספק הייצור

עיבוד: טלי בוגדנובסקי

איך תשפיע הורדת הריבית על הקרנות הכספיות? התשובה של צבי סטפק

קרנות הנאמנות הכספיות חוו בארבע השנים האחרונות זינוק אדיר בנכסיהן - כמה מזה קשור לרמת הריבית במשק, והאם כעת האטרקטיביות שלהן תפחת? ● עוד מיתוסים שחשוב לבחון: האם רק דמי הניהול מבחינים בין הקרנות, ומה פוטנציאל הצמיחה על חשבון הפיקדונות בבנקים​

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

פחות מה-OECD: בבנק אוף אמריקה צופים לישראל צמיחה של 4.2% בשנת 2026

הבנק האמריקאי מעריך כי התאוששות הכלכלה הישראלית תימשך בשנתיים הקרובות, אך בשיעור נמוך מזה שצפו בארגון המדינות המפותחות ● בנוסף, בבנק צופים המשך שמירה על הסטטוס קוו, אך מציינים כי המתיחות בין ישראל לאיראן עשויה לשוב ולצוף

התחדשות עירונית בתל אביב. להבטיח את הזכויות בחוזה / צילום: דיויד לוין

להגן על זכויות הדיירים: מה עושים כשיזם של פרויקט התחדשות עירונית נקלע לקשיים?

לאחרונה נקלעו כמה פרויקטים של התחדשות עירונית ברובעים 3 ו־4 בתל אביב לקשיים שהובילו לעצירתם ● אילו סעיפים חשובים כדאי לדיירים להוסיף לחוזה ההתקשרות עם היזם כדי להגן על עצמם, ומה עושים כשהפרויקט נתקע?

חדשות ההייטק / צילום: Shutterstock

ניו יורק טיימס: כלי רכב אוטונומיים מעורבים ב-91% פחות תאונות

לפי דו"ח חדש, כלי הרכב האוטונומיים של ווימו מעורבים בעשרות אחוזים פחות תאונות, ורופאים קוראים למהפכה רגולטורית ● במהלך מימון אסטרטגי מהגדולים שיצאו מישראל, צ'ק פוינט מגייסת עד שני מיליארד דולר בהנפקת אג"ח להמרה ● טיקטוק תשקיע כ-37 מיליארד דולר באחד מפרויקטי התשתית הגדולים בדרום אמריקה ● וגם: מייסד PerimeterX חושף סטארט־אפ חדש ● חדשות ההייטק

סמטת דיאגון מתוך ''הארי פוטר'' באולפני הוורנר ברדרס / צילום: Associated Press, Ross D. Franklin

נטפליקס תרכוש את אולפני הקולנוע וורנר ברדרס ופעילות הסטרימינג ב-72 מיליארד דולר

שירות הסטרימינג הגדול בעולם רוכש את האולפן המיתולוגי ב-72 מיליארד דולר, לפי שווי של 82.7 מיליארד דולר - ומקבל לידיו את HBO, "הארי פוטר", "חברים" וקטלוג מהעשירים בתעשייה ● רשתות CNN, TBS ו-TNT יפוצלו לפני השלמת העסקה

זום גלובלי / צילום: Reuters

ענקית הקמעונאות נגד טראמפ, והמחאה שעצרה תקציב מדינה

לאחר הפגנות סוערות, ממשלת בולגריה נסוגה מתוכנית התקציב ל־2026 ● באוסטרליה נערכים לאסור על בני נוער שימוש ברשתות החברתיות, ומטא נוקטת בצעד ראשון ● והאם דרום וצפון קוריאה בדרך לאירוע תקדימי? ● זום גלובלי, מדור חדש

אלי גליקמן, נשיא ומנכ''ל צים / צילום: איתי רפפורט - חברת החדשות הפרטית

ענקית הספנות הבינלאומית הפג לויד הגישה הצעה לרכישת צים

במסגרת שורת הבעלים בחברה הגרמנית נמנות קטאר החזקות, זרוע של רשות ההשקעות הקטארית, וגם קרן העושר הסעודית ● בוועד העובדים של צים מתנגדים לעסקה בחריפות וקוראים למדינה למנוע את המהלך

השגרה החדשה של צו 8 / צילום: Associated Press, Tsafrir Abayov

המדרון החלקלק של צו 8: כך הפך גיוס החירום לשגרה שצה"ל התאהב בה

שנתיים אחרי 7 באוקטובר, צו 8 כבר מזמן אינו כלי חירום אלא מנגנון הגיוס היחיד של צה"ל ● ההישענות עליו יצרה שגרה יקרה, לא מפוקחת ולעיתים גם מנוצלת לרעה, עם סבבים מתמשכים ופערים גדלים בין החוק למציאות ● ניסיון החקיקה להסדרת המילואים נפל והצבא השלים עם הסיטואציה שנוחה לו, בעוד שבאוצר מזהירים: מיליארדי שקלים מתבזבזים

ארסוף. חסידות גור מחזיקה קרקעות באזורים אטרקטיביים במיוחד / צילום: איל יצהר

"אנא, תהיו כאיש אחד בלב אחד": כששר אוצר ניסה למנוע את ביטול מס רכוש

הניסיונות להחזיר לחיינו את מס רכוש על קרקעות פנויות, מזכירים את קריאתו של יעקב נאמן לתקן את העיוות ● אלא שבמקום מס שפוגע בקבוצות לחץ ברורות, בממשלה מעדיפים גזרות על כולם

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ’ / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

שר האוצר מציג את תקציב 2026: "יהיה מס על בנקים. הוא יהיה קבוע וגדול"

שעות לפני ההצבעה על הצעת התקציב בממשלה, מערכת הביטחון והאוצר עדיין חלוקים על תקציב הביטחון השוטף וההתמודדות עם האיום האיראני ● נתניהו מבקש עוגן תקציבי לעשור קדימה, שמקבע את המסגרת ומצמצם תקציבים אזרחיים ● עוד ברקע: רפורמות במחלוקת, מאבקים מול שרים והסתדרות מוחלשת

תחנות כוח / צילום: באדיבות החברה

שלוש תחנות כוח קיבלו אישורים לבנייה, למה חלקן עדיין תקועות?

מנהל התכנון הפיק היתר בנייה לתחנת הכוח "קסם", שצפויה לקום ליד גוש דן ● בנוסף ניתן אישור למתן היתר להרחבת "דוראד" באשקלון, אך זו נמצאת בקשיים משפטיים וסכסוך עמוק בין השותפים ● גם השדה הסולארי "דימונה דרום" קיבל אישור למתן היתר, וצפוי להפוך לשדה הסולארי הגדול בישראל

פרופ' יצחק פריד / צילום: רמי זרנגר

אחד מחוקרי המוח המובילים בעולם מקים מרכז מחקר חדש בישראל: "בעוד 20 שנה העולם יופתע ממה שעושים היום במעבדה"

פרופ' יצחק פריד גויס על ידי אוניברסיטת רייכמן כדי לעמוד בראש מכון מחקר שיתמקד בממשק שבין המוח האנושי לבינה מלאכותית ● בראיון לגלובס הוא מדבר על רצון חופשי, על הבעיה עם עודף מידע והאפשרות לתת לחולי דמנציה עוד כמה שנות זיכרון ● על המיזם החדש הוא אומר: "אני מקווה שימנע עזיבת מדענים"

בצלאל סמוטריץ', שר האוצר / צילום: מירי שמעונוביץ

תקציב 2026 אושר בממשלה

תקציב המדינה לשנת 2026 אושר כעת בממשלה ברוב גדול. בין היתר, אושרה הרפורמה במשק החלב שעמדה במחלוקת עד הרגע האחרון ● התקציב יעבור כעת לתהליך החקיקה בכנסת, בדרך לדד ליין לאישורו הסופי במליאה, ה-31 במרץ. עד אז, תוכנית התקציב עשויה עוד לעבור שינויים

מטוס של איזי ג'ט / צילום: Shutterstock

ענקית הלואו קוסט מודיעה: תחזור לטוס לישראל בסוף מרץ 2026

חברת התעופה הבריטית איזי ג'ט מאותתת על חזרה לישראל, וזאת לאחר שהפסיקה לטוס לארץ בקיץ 2023 ודחתה מאז פעם אחר פעם את חידוש הטיסות ● ההיערכות כוללת בחינת קווים קיימים לצד פתיחת קווים נוספים

ליאור דיב / צילום: סייבריזן

הסטארט-אפ של יוצאי סייבריזן מגייס 130 מיליון דולר בסבב A

הגיוס של חברת הסייבר 7AI היה בהובלת אינדקס ונצ'רס ובהשתתפות זרוע ההשקעות של בלקסטון לצד משקיעים נוספים ● החברה פועלת בתחום של סוכני בינה מלאכותית המשמשים לאבטחת ארגונים

אוניית תובלה של צים / צילום: Craig Cooper

מבעלי השליטה ועד לתגובת המניה: ההצעה לרכישת צים שנחשפה בגלובס מסעירה את המשקיעים

בענף הספנות הבינלאומית מפנים תשומת לב רבה להתפתחויות בנוגע להתעניינות הרחבה של ענקיות הספנות בצים, שהרי עסקאות בסדר גודל שכזה לא מדוברות באופן שגרתי בתחום המסורתי ● כל זה מתרחש בעת שבהשפעת הזינוקים האחרונים במניה, שווי החברה הנוכחי עומד על כ־2.46 מיליארד דולר ● יו"ר ועד העובדים: "רכישת צים ע"י הפג לויד, שנשלטת בידי קטאר וסעודיה, היא סכנה ישירה לביטחון המדינה"

ג'אקו 8 / צילום: יח''צ

שבעה מקומות וטווח חשמלי חריג: האם המכונית ההיברידית הזו מצדיקה את המחיר?

ג'אקו 8, הקרוס־אובר של ג'אקו, מציע עיצוב מרשים, אבזור שופע, מערכת הנעה מתוחכמת וטווח חשמלי ארוך ● יש מרווחים ממנו, אבל ברמת המחיר יש לו מעט מתחרים

רכבים באירופה / צילום: Shutterstock

היבואניות הישראליות כובשות את אירופה עם זיכיונות לרכבים מסין

יבואניות הרכב הישראליות מרחיבות את פעילותן באירופה עם שורה של זיכיונות חדשים לייבוא מותגי רכב סיניים, ובראשם צ’רי וג’ילי ● קרסו, כלמוביל, גרנד אוטו, סמלת ויוניון מתבססות בשווקים כמו אוסטריה, רומניה ויוון - וצפויות להתרחב לשוויץ ולבולגריה ב־2026 ● וגם: הנחות חריגות לסוף השנה ומגוון דגמים חדשים שהושקו בישראל ● השבוע בענף הרכב

מאיה ורטהיימר בקמפיין יד2 / צילום: צילום מסך יוטיוב

תקציב הפרסום של יד2 עובר למקאן תל אביב

בשמונה השנים האחרונות טופל תקציב יד2 בראובני-פרידן, והחל מ-2026 הוא יעבור למשרד פרסום חדש ● השבוע נמכרה פלטפורמת היד השנייה לקרן אייפקס העולמית תמורת 3.1 מיליארד שקל