גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מבחן דרכים: הפיאט 500L החדשה - חסכונית ופרקטית

הפיאט 500L היא בבואה של התרבות האיטלקית: שמה דגש רב על עיצוב ואסתטיקה ולעתים גם מעגלת פינות ■ אבל, אין שום פגם שאספרסו איטלקי אמיתי לא יכול להשכיח

אפילו זקני פיאט לא זוכרים מתי מצב עסקי הרכב של החברה באירופה היה כה עגום. המיתון המתמשך באירופה ובאיטליה בפרט הביא את פיאט-אירופה להפסד תפעולי מצטבר של כ-2 מיליארד אירו מאז 2011, שמהם נשרפו כ-300 מיליון אירו בשלושת הרבעונים הראשונים של 2013.

אמנם הרווחים הנאים של קרייזלר, שאותה רכשה פיאט במחיר מציאה, מאפשרים לפיאט להמשיך ולצוף. אבל עד (ואם) שהיא תצליח לראות את פירות ההשקעה בדגמים האירופיים שהיא מפתחת יחד עם קרייזלר, נאלצת החברה להתמקד בהרחבת סדרת הפיאט 500, שהיא נקודת האור היחידה בהיצע הדגמים שלה באירופה.

הפונטו, אחד הסמלים הנצחיים של פיאט, תרד מהבמה בקרוב ותוחלף בפיאט 500 בעלת חמש דלתות, שתיוצר בפולין במקום באיטליה. בהמשך 2014 יושק גם רכב פנאי/שטח חדש עם עיצוב של פיאט 500 ומכללים של קרייזלר. בין לבין מנסה החברה להחדיר לשוק את הפיאט 500L - מובילת נוסעים קומפקטית, שהקשר היחיד בינה לבין סדרת ה-500 המקורית הוא בעיצוב ובשם.

בכל הנוגע לעיצוב החיצוני, נראה שתרגיל המיתוג של הרכב הוכתר בהצלחה. בניגוד לרוב המיניוואנים, שנצמדים לעיצוב קופסה/תיבה תכליתי ונטול מעוף, השכילה פיאט להעניק לנציגה שלה בפלח עיצוב צעיר ורענן עם יציבה רחבה על הכביש, חרטום מדורג בעל פנסים גדולים בנוסח פיאט 500 המקורית, פרופיל צדי מעניין עם הרבה משטחי זכוכית ופנסים עגולים וחצופים מאחור.

למכונית אין אמנם מראה הרטרו הנוסטלגי של הפיאט 500 האמיתית, אבל כשמשלבים את העיצוב הרענן עם חישוקים ספורטיביים נאים וגג בגוון שונה משל שאר הרכב, קל לחשוב שמדובר ברכב פנאי אופנתי ולא במיניוואן שאורכו 4.15 מ' בלבד (בגרסת ה-5 מקומות). על כבישי ישראל הפכה מכונית ההדגמה שלנו למוקד התעניינות ציבורי ועממי.

הכניסה לתא הנוסעים מגלה מרחב פנימי מפתיע עבור רכב שקצר בכמעט 30 ס"מ מזה של משפחתית ממוצעת. המושבים הקדמיים מציעים שפע של מרחב לכתפיים ולראש ושלושה מבוגרים יכולים להתמקם מאחור בנינוחות ולמתוח את רגליהם קדימה מבלי להיתקל במכשולים.

לתחושה המרווחת תורמים בסיס גלגלים באורך מכובד של 2.62 מ', גג גבוה במיוחד, חלונות פנורמיים, תנוחת ישיבה גבוהה ושולטת נוסח ג'יפונים ותכנון חכם ומודולרי של החלל הפנימי, שמקטין למינימום את בליטת עמדת הפיקוד לכיוון הנוסעים ומאפשר להסיט את המושבים בשלל תנוחות וזוויות. את החבילה הפרקטית להפליא משלים תא מטען רציני.

עיצוב הפנים של ה-500L מזכיר, למי ששכח, שאיטליה היא עדיין מעצמה של עיצוב תעשייתי. במבט ראשון משטחי הדיפון המבריקים שמגיעים בצבעים פסטליים נראים ילדותיים, אבל צריך לזכור, שעיצוב צבעוני-מבריק היה אחד הטרנדים החמים והיוקרתיים בתערוכת הריהוט הבינלאומית של מילאנו בשנה שעברה. לוח המחוונים עצמו משלב שלל צגים אלקטרוניים עם מחוונים אנלוגיים בוהקים. הוא לא הכי ידידותי לשימוש, וחומרי הדיפון זולים, אבל בהחלט נראה אופנתי. כנ"ל לגבי המתגים הבשרניים שמפעילים את מערכות המשנה.

את השוס האמיתי מצאנו בתוך מחזיק הכוסות מאחור. מדובר במכונת אספרסו איטלקית מקצועית בעיצוב דמוי תרמוס, שתוכננה במיוחד עבור הרכב הזה בשיתוף עם חברת לוואצה. צריך רק לשים את הקפסולה למעלה, למלא מים מינרליים ולקבל אספרסו איטלקי אמיתי, קצר ועצבני, עם רעמת קצף, תוך כדי זחילה בפקקים. חיפשנו ברז גראפה סמוי אבל לא מצאנו. אולי יהיה במודל 2015.

השילוב של מרכב קומפקטי, בסיס גלגלים ארוך ורוחב מכובד מעניק ל-500L התנהגות כביש מפתיעה. למרות הגובה הנכבד שומרת המכונית על יציבות מפתיעה בפניות הדוקות, ובשילוב עם היגוי קל אך מדויק, היא נעימה לנהיגה נמרצת. אין לה יומרות ספורטיביות, אבל היא לא גורמת לנהג להרגיש כאילו הוא נוהג במסחרית או במיניוואן. השיוט על הכביש המהיר נינוח מאוד ואילו ספיגת הזעזועים טובה ברוב תנאי השטח, למעט על רמפות האטה עירוניות, שגורמות למתלים לחבוט במרכב.

כראוי ליצרנית איטלקית גאה, פיאט מסרבת בעקשנות להיכנע לטרנד האוטומטי של המתחרות ולא טורחת לפתח או לרכוש תיבות אוטומטיות "אמיתיות" עבור הדגמים הקומפקטיים שלה. לפיכך, הגרסה האוטומטית היחידה של הפיאט 500L מצוידת בתיבת הילוכים רובוטית בשילוב עם מנוע טורבו-דיזל בנפח 1.3 ליטר - שני מרכיבים שדי בכל אחד מהם לבדו כדי להניס את הלקוח הישראלי הטיפוסי מאולם המכירות.

הדיזל הקטן מייצר 85 כ"ס, אבל גם מומנט נאה של 20 קג"מ בסל"ד נמוך. אחרי שמתגברים על הזינוק הראשוני המהוסס והעצל, מגלים שהוא מספק דחף מכובד, צולח עליות תלולות בקצב סביר ומשייט בשלווה רבה במהירויות של 130 קמ"ש פלוס. התיבה הרובוטית מקבלת את הציון "נסבל" ותו-לא. היא מפגינה את כל הסימפטומים המוכרים של תיבות מהזן הזה, כולל העברות לא חלקות בהאצה אגרסיבית, נקישות ושיהוקים. מי שיסגל את סגנון הנהיגה הנכון יוכל לחיות עם התיבה הזו בשלום, אבל רוב הנהגים האוטומטיים עצלנים מכדי לסגל לעצמם סגנון נהיגה חדש.

את הגלולה הרובוטית ממתיקה צריכת דלק פנטסטית: כ-25 קילומטרים לליטר בממוצע מוצהר וקרוב ל-18 קילומטרים לליטר בתנאי נהיגה אמיתיים. בקיצור, מכונית ששונאת תחנות דלק.

דגם הדיזל האוטומטי מגיע ארצה עם תג מחיר של 145 אלף שקל, שמוציא אותו מחוץ לסקאלה. אבל דגם הבנזין הידני, שעולה 115 אלף שקל, הוא אלטרנטיבה רצינית למשפחות צעירות ושוחרות עיצוב. הפיאט 500L היא מיקרוקוסמוס של התרבות האיטלקית: לא מושלמת, מרגיזה לעתים, אבל עושה הכול עם כל כך הרבה אסתטיקה וקסם אישי, עד שאי אפשר שלא להתאהב בה. וחוץ מזה, אין לנו אפילו מילה אחת רעה להגיד על מכונית שמגיעה עם מכונת אספרסו מובנית.

פיאט

חלק מהמתחרות

סיטרואן C3 פיקאסו

ב-130 אלף שקל מציעה סיטרואן את גרסת הטורבו-דיזל האוטומטית של C3 פיקאסו. כמו פיאט, הפיקאסו קומפקטית מבחוץ עם גג גבוה ומרחב פנימי נדיב. המנוע 1.6 ליטר טורבו דיזל עם 92 כ"ס ותיבת ההילוכים רובוטית. צריכת הדלק נמוכה אפילו מזו של הפיאט.

רנו קאנגו 2014

הדור האחרון של הרנו קאנגו, שנחת בארץ בינואר, צועד לכיוון הרבה יותר אופנתי: חרטום אלגנטי נוסח רנו קליאו ועיצוב פנים מפנק בדגם הנוסעים המהודר. הטורבו-דיזל מגיע עם תיבה ידנית, ושוחרי האוטומט ימצאו מבוקשם בדגם ה-1.6 ליטר בנזין, ב-132 אלף ש'.

קיה סול 2014

באמצע הדרך בין ג'יפון לוואן אופנתי ניצב הדור החדש של ה-SOUL, שייצא לשוק בקרוב. העיצוב סופר-אופנתי, תנוחת הישיבה גבוהה ויש הרבה מרחב. עם מנוע דיזל חזק (128 כ"ס) ותיבה אוטומטית אמיתית, מחירו 137 אלף שקל.

עוד כתבות

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

הבורסה בפריז, צרפת / צילום: Shutterstock

עליות בבורסות אירופה; סנאפצ'אט מזנקת במסחר המוקדם

אינטל נופלת ב-7% במסחר המוקדם לאחר שהחמיצה את הציפיות למכירות ברבעון הראשון של 2024 ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● בהמשך היום יתפרסם בארה"ב מדד מחירי ההוצאה הפרטית (PCE), מדד האינפלציה המועדף על ידי הפד

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם