גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

גם בתחבורה: העניים בארץ מממנים את המרווחים הגדולים

מדינות, ובהן גם ישראל, דנות את מי שגילו, בריאותו או כיסו אינם מאפשרים להחזיק במכונית, לניתוק מתעסוקה ומשירותים. כשמוסיפים לכך גאות במחירי הנדל"ן באזורי ביקוש, מקבלים תשתית תחבורה שמגדילה פערים ומחריפה את האי שוויון החברתי

בעתיד כולנו אנשים נפלאים, נוהג לומר המומחה לכלכלה התנהגותית, הפרופסור דן אריאלי. לכולנו יש תוכניות שלפיהן בעתיד נעשה יותר פעילות גופנית, נראה פחות טלוויזיה, נאכל אוכל בריא יותר ונתרום לחברה. בפועל, אנחנו מעגלים פינות כמעט בכל דבר, כי התמריץ לעשות את "הדבר הנכון", כמו לשמור על כושר כדי להיות בריא, או להתנדב לעבודה קהילתית, הוא תמיד בעתיד בעוד התמריץ להמשיך לרבוץ על הספה, הוא בהווה.

גם בתחום המדיניות פועלים ברוב המקרים על בסיס אותו עיקרון. קשה לדמיין אנשים שאינם מאמינים בעקרונות כמו שוויון הזדמנויות, תכנון לטווח ארוך, הגינות ושקיפות, רק נדמה כי הפיתויים בדרך תמיד מסיטים אותנו לכיוונים אחרים, ונדמה שאין תחום שבו הפער בין הכוונות לתוצאות הוא כה דרמטי כמו בתחום התחבורה.

בעסקי התחבורה כמעט שאין דריסת רגל למגזר הפרטי, וזאת משום שבמרבית המקרים לתשתית התחבורה אין החזר כספי שיהיה כדאי לגוף פרטי. לכן בניגוד לתחומי כלכלה אחרים כמו תעשייה, חינוך או בריאות, מפת התחבורה הלאומית והעירונית כמעט כולה, וכמעט בכל העולם, היא כמעט תמיד שיקוף של מדיניות ציבורית, ולא של כוחות השוק.

במילים אחרות, אם הכוונה המוצהרת הייתה ליצור תשתית מתקדמת, מהירה, מגוונת ושוויונית וקיבלת תשתית מפגרת, פקוקה, עם עדיפות ברורה לכלי תחבורה מסוג מסוים (מכונית פרטית), המקפחת קבוצות אוכלוסייה שונות, אזי או שלא התכוונו לכך מלכתחילה או שפעלנו משיקולים אחרים.

מאחר שקצרה היריעה לתאר את כל המכשולים והמהלכים התקציביים, המשפטיים, הביורוקרטיים והתכנוניים הקשורים בתכנון תחבורה, נפנה כאן זרקור למרכיב אחד בלבד בתוך מכלול זה שיש בו בכדי להעיד על הפער בין כוונות ומעשים - היעדרם של שיקולים חברתיים במדיניות תכנון התחבורה.

למרות האמור לעיל, לאורך השנים התחבורה הציבורית לא זכתה להשקעה הנדרשת על מנת שתספק רמת ניידות מינימלית לכלל האוכלוסייה ושתהווה אלטרנטיבה ראויה לתחבורה הפרטית בהתאם לסטנדרטים המקובלים בעולם".

כלי התחבורה שהממשלה רוצה

בישראל אין נתונים מדויקים ומפולחים בקנה מידה ארצי, כמו באנגליה (ראה מסגרת), על היחס בין הכנסה לשימוש באמצעי תחבורה. אך ניתן לבחון את השימוש שעשויות לעשות בתחבורה שתיים מהקבוצות החלשות ביותר באוכלוסייה בישראל - נשים ערביות וגברים חרדיים. את הבדיקה נעשה ביחס לאפשרות לשימוש בכלי התחבורה המועדף על ממשלות ישראל בעשור האחרון הלא היא המכונית הפרטית, כפי שהוא עולה מסקירה מאירת עיניים של מרכז אדוה לגבי השקעות בתחבורה ב-2000-2012 שהתפרסמה בשנה החולפת.

על פי סקירה זו ההשקעה בתשתיות כבישים נעה בין 78% ל-60% בעשור החולף והיתר במסילות ברזל (כ-12%-28%) ובתחבורה עירונית (כ-9%-12%).

אם כך, כיצד משתמשות קבוצות אוכלוסייה שונות בתשתית העיקרית הממומנת ע"י הממשלה? הלמ"ס מפרסמת באופן תדיר נתונים לגבי המורשים לנהוג בכלי רכב בישראל - כך ב-2012, היו בסה"כ 188,121 נשים לא יהודיות בעלות רישיון נהיגה. שיעורן מכלל הנשים בעלות הרישיון (כ-1.6 מיליון) הוא 12%. אך באותה שנה עמד חלקן של הנשים הלא יהודיות מתוך הנשים הבוגרות בישראל על כ-18%, כלומר כשליש מהנשים הלא יהודיות הן בתת ייצוג בקבוצת הנהנים מהתשתית הקיימת. הנתונים לגבי החרדים נראים גרועים עוד יותר - אמנם הלמ"ס אינו מפלח רישיונות נהיגה על פי מידת דתיות, אולם ניתן לראות מה קורה בישובים בעלי צביון חרדי מובהק.

כך למשל שיעור בעלי רישיונות הנהיגה בבני ברק הוא 30,629 בהשוואה לאוכלוסייה בת כ-170 אלף איש שהם כ-18% (נתונים דומים ניכרים גם בערים חרדיות אחרות כמו אלעד עם 22% ובית"ר עילית עם 13%). זאת לעומת הרצליה למשל, בה בעלי רישיונות הנהיגה מהווה כ-65% מהאוכלוסייה.

קוראים זהירים יציינו כי מבנה הגילאים בחברה החרדית הוא שיוצר את היחס הזה, אבל בגילאים שבהם מותר להחזיק ברישיון יש בבני ברק 45 אלף מהגברים, כלומר גם במקרה של חלוקה שוויונית של מורשי נהיגה בין גברים לנשים בעיר, עדיין רק לשליש מהגברים יהיה רישיון, לעומת כ-77% באוכלוסיית הגברים הכללית בגילאים אלו.

ציניקנים עשויים להציע שאם זה המצב, כדאי לקבוצות אוכלוסייה אלו להתאמץ ולרכוש רישיון. אבל התעלמות מכל מי שידו אינו משגת לרכוש רישיון, להחזיק רכב, או מי שגילו, מצבו הרפואי או הפיזי אינם מאפשרים לו לנהוג או אפילו מי שלא מעוניין להחזיק רכב ולנהוג, דנה חלקים ניכרים באוכלוסייה לניתוק ממקומות תעסוקה ומשירותים חברתיים בסיסיים. תוסיפו על אלו אלמנטים כמו המרחק הגיאוגרפי של חלקי אוכלוסייה ממרכזי התעסוקה ואת מחירי הנדל"ן באזורי ביקוש ותקבלו תשתית שמקבעת אי שוויון במקום לצמצם אותו.

לדבוק בפרדוקס

הניסיון ממדינות אחרות מראה שהשקעה בתחבורה ציבורית לאורך זמן היא השקעה טובה הנושאת פירות לזמן רב, גם חברי ועדת טרכטנברג התייחסו לנושא והזכירו ש"עלות נסיעה בודדת בתחבורה ציבורית למשק נמוכה משמעותית (כשליש) מעלות נסיעה בודדת בתחבורה הפרטית, ומכאן שהגדלת שיעור השימוש בתחבורה ציבורית באחוז אחד שוות ערך לחיסכון של כ-400 מיליוני שקל למשק בשנה".

מכאן שבשנים הקרובות עלינו להחליט מה אנחנו מעדיפים כחברה - לדבוק בפרדוקס הדורש מכונית ורישיון נהיגה כאמצעי למוביליות חברתית ולשוויון הזדמנויות, או לדאוג לפיתוח תשתית תחבורה מגוונת יותר המאפשרת לכל אדם להגיע לכל מקום וכך לשפר את איכות החיים של כולנו.

בעלי הכנסה נמוכה מממנים בעלי ההכנסה הגבוהה

כדי להסביר את היחס הבעייתי בין השקעה לתחבורה המשרתת בעלי יכולת, לעומת השקעה בתחבורה המיועדת למעוטי יכולת, יש לבחון את מידת השוויון בתשתית התחבורה. כדי להבין כיצד בא לידי ביטוי אי השוויון בכבישים, נעזר בגרף המציג נתונים שאסף משרד התחבורה הבריטי ב-2011.

הגרף מראה את הנסועה השנתית ואת אמצעי התחבורה לפי רמת הכנסה לבית אב ומראה שככל שרמת ההכנסה גדלה, כן גדלה רמת הצריכה של תשתית התחבורה מכל הסוגים. כך, משפחה מהחמישון העליון נוסעת מרחק הגדול פי 2.5 ממשפחה מהחמישון התחתון; ואילו המרחק שבעלי ההכנסות הגבוהות נוסעים במכונית הוא פי 3 מהמרחק שנוסעים בעלי ההכנסות הנמוכות. במילים אחרות, נניח כי באמצעות התקציב הציבורי מוקנית לכל אזרח בריטי הזכות לצרוך 100 ק"מ של כביש, מס"ב וכו', תמורת 100 פאונד בשנה. בעלי ההכנסות הגבוהות צורכים 167 ק"מ בשנה, בעוד שבעלי ההכנסות הנמוכות צורכים רק 63 ק"מ בשנה, כלומר הם מממנים בפועל את בעלי ההכנסות הגבוהות.

גם היחס בין ההוצאה הציבורית על תחבורה לבין שימוש של משקי בית בתשתיות, אינו מעודד באנגליה. בחלוקה לפי צריכה בפועל של ק"מ תשתית, העשירון העליון צורך פי ארבעה הוצאה ציבורית מהעשירון התחתון. מצב זה נוצר כתוצאה משני גורמים - ראשית, כאמור בעלי ההכנסות הגבוהות מגיעים רחוק יותר (תרתי משמע) בכל שנה; שנית, ההשקעה בתחבורה מתעדפת באופן ברור את בעלי המכוניות מפני שההשקעה בתשתיות כביש גבוהה יותר מהשקעה באוטובוסים (גם בישראל) למשל. גרף אחר מראה שדווקא בקרב האוכלוסייה העשירה, יורד שיעור המחזיקים במכונית. ואם מדובר במגמה שתזלוג גם לעשירונים התחתונים, כדאי לממשלות להתייחס אליו.

תקציבי תחבורה

עוד כתבות

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר, מתוכם 100 מיליון דולר יוקצו לשימור יזמים ועובדים ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות