גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עמוס לוזון ובעלי פאואר סנטר ירקונים נקנסו ב-15 מיליון שקל

עמוס לוזון, לוי שטרית ואפרים מאיר, שהורשעו בעבירות בנייה ושימוש ללא היתר בקרקע חקלאית במחתם ירקונים בפ"ת, ישלמו קנס בסך 1.5 מיליון ש' כ"א

בית משפט השלום בכפר-סבא גזר הבוקר (ה') קנס חסר תקדים בסך 15 מיליון שקל על ‎‎בעלי הנכסים במתחם ירקונים שבפתח-תקווה, ובהם נשיא קבוצת הכדורגל מכבי פתח-תקווה עמוס לוזון וחברת הכשרת היישוב שבבעלות עופר נמרודי.

עמוס לוזון, לוי שטרית ואפרים מאיר, ‎‎שהורשעו על-פי הודאתם בביצוע עבירות בנייה ושימוש ללא היתר בקרקע חקלאית, ישלמו קנס בסך 1.5 מיליון שקל כל אחד, ויחתמו על התחייבות בסך מיליון שקל להימנע מביצוע עבירות בנייה.

על חברת הכשרת היישוב של נמרודי נגזר הקנס הגבוה ביותר, בסך 6 מיליון שקל - המהווה 40% מהקנס הכולל שהוטל על כל הנאשמים בפרשה; ושאר החברות שהפעילו את העסקים על הקרקע החקלאית בירקונים - ע. לוזון נכסים והשקעות, ל.א. שטרית נכסים והילת השרון השקעות - ישלמו קנס בסך 1.5 מיליון שקל כל אחת.

כאמור, בסך-הכול נגזר על בעלי העסקים והחברות שבבעלותם קנס חסר תקדים בסך 15 מיליון שקל, כפי שביקשה המדינה לגזור עליהם במסגרת הסדר הטיעון.

השופט מיכאל קרשן ציין בגזר הדין כי הקנס הראוי לנאשמים "צריך היה לעלות עשרות מונים על תקרת הקנס בהסדר הטיעון", אך השית קנס זה רק משום שלא מצא הצדקה להתערב בהסדר הטיעון.

עוד ציין השופט כי הטיל על לוזון ובעלי החברות האחרים קנס זהה לעונש שהוטל על החברות, כיוון ש"יש מקום לפגוע באופן ממשי בכיסם האישי של יחידי הנאשמים, לצורכי הרתעה והלימה כאחד".

כן ניתנו צווים להפסקת השימוש בקרקע החקלאי, וצו הריסה למבנים המסחריים שהופעלו שם. מדובר בסגירתם של העסקים במתחם הקניות "פאואר סנטר" במתחם ירקונים. המתחם נבנה בינואר 1998 על שטח של כ-44 דונם שייעודן חקלאי.

עמוס לוזון, שאחיו הבנקאי אבי לוזון משמש כיו"ר ההתאחדות לכדורגל, והנאשמים האחרים - הודו בהקמתם של המבנים ללא היתר, שימוש בקרקע חקלאית בניגוד לייעוד שלה, סטייה מהיתר ומתוכנית ואי-קיום צו הריסה מינהלי למבני המשמש את מתחם החנויות והעסקים.

לוזון ובעלי העסקים האחרים הורשעו במסגרת הסדר טיעון בעבירות בנייה ושימוש ללא היתר, בניגוד לתוכניות החלות על השטח, והפרת צו מינהלי.

על-פי הסדר טיעון הוגש כתב אישום מתוקן, בו צוין כי על שטח ירקונים חלו בתקופה הרלוונטית תוכניות שמייעדות את הקרקע לחקלאות, ואילו מתחם ירקונים שימש לשטח מסחרי, כולל "פאואר סנטר".

‏‏כתב האישום מפרט 4 חברות נכסים, כולל של לוזון והכשרת היישוב, וכן את לוזון עצמו והמפעילים של חברות הנכסים.

את לוזון ייצגו עורכי הדין איל מאמו ומירי כהן ממשרד אגמון ושות', רוזנברג הכהן ושות'.

במסגרת הסדר הטיעון שמע בית המשפט את הודאתם של ראש עיריית פתח-תקווה לשעבר, גיורא לב, שהיה גם יו"ר הוועדה המקומית, ושל מהנדסת העיר לשעבר, מדלן אונגיל, בעובדות כתב האישום שהוגש נגדם בפרשה, בגין הוצאת היתרים שלא כדין לקמת "פאואר סנטר" במתחם ירקונים והפעלתו כמרכז מסחרי.

לפי הסדר הטיעון הודו לב ואונגיל בעבירות לפי סעיף 48 לחוק התכנון והבנייה, אשר איפשרו לקבוע עובדות בשטח בניגוד לתוכניות החלות על הקרקע, ונתנו ידם להקמת מבנה מסחרי רחב-היקף על קרקע חקלאית. במעשים אלה הביאו השניים לייעוד הקרקע בפועל במתחם ירקונים, בניגוד לחוק, ותרמו לעיכוב של התוכנית להקמת פארק מטרופוליני באזור.

מדובר בשניים הראשונים שהועמדו לדין בגין מתן היתרים בלתי חוקיים לפי סעיף 48 לחוק התכנון והבנייה.

עניינם של לב ואונגיל כאמור הופרד מהדין בתיק של עמוס לוזון והנאשמים האחרים, ובאוקטובר 2012 החליט השופט קרשן להימנע מהרשעתם.

האיש החזק במכבי פתח-תקווה

עמוס לוזון נחשב ל"איש החזק" בקבוצת הכדורגל מליגת העל מכבי פתח-תקווה, בעיקר מאז עבר אחיו אבי לוזון לתפקידו כיו"ר ההתאחדות לכדורגל. במהלך השנים האחרונות הצהיר עמוס לוזון מספר פעמים על החלטתו לעזוב ולהתנתק מהכדורגל - הצהרה שבפועל מעולם לא מומשה.

במקביל, מנהל לוזון עסקי נדל"ן במרכז הארץ, ובין היתר חתם לאחרונה על הסכם אופציה עם חברת ישראלום, שבשליטת מתיו ברונפמן ושלום פישר, לרכישת מגרש ברחוב הרב מלכה באזור התעשייה קריית אריה בפתח-תקווה, תמורת סך כולל 54 מיליון שקל.

מלבד פרויקטים למגורים בפתח-תקווה, ברמת-השרון ובנתניה, מחזיק לוזון גם במספר פרויקטים מניבים, כשהבולט בהם היה המתחם המסחרי בצומת ירקונים בפתח-תקווה.

"מכת מדינה"

השופט ציין בגזר הדין כי "עבירות על חוקי התכנון והבנייה הפכו זה מכבר למכת מדינה. תוצאותיהם קשות ליחיד ולחברה. אמצעים רבים שהפעילה המדינה ומפעילות רשויות התכנון נמצאו בלתי יעילים על מנת לבלום את התפשטות התופעה".

עוד הוסיף השופט כי "שימוש מסחרי בקרקע חקלאית מוכרזת גורם תקלה משמעותית במיוחד לציבור", וכי "הקמת הפאואר סנטר במתחם ירקונים, בלב הריאה הירוקה של גוש דן, השפיעה שלא כדין על תכנון האזור כולו. גודלו העצום של מבנה המסחר שהוקם על קרקע חקלאית מוכרזת, והעובדה שפעל במשך שנים, השפיעו על שיקול-הדעת של גורמי התכנון, שנאלצו בסופו של דבר להסכין עם קיומו".

עוד כתבות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / חומרים: אתרי החברות, Shutterstock

תוספים וטריקים: כך קונים ברשת חכם ובזול

היקף הרכישות של ישראלים באונליין נמצא בעלייה מתמדת, אבל רבים לא מכירים את הכלים שמאפשרים לחסוך בתשלום ● מתוספים שמשתלם להתקין בדפדפן ועד שיחה עם צ'אטבוט

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק קפץ ב-1.5% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● מחירי הנפט עלו ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בארה"ב ירד והוביל לירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כאב הראש החדש של האחים אמיר בשופרסל

‎בבקשה לאישור תובענה ייצוגית, נטען כי האחים יוסי ושלומי אמיר ביקשו לרכוש את השליטה בשופרסל באופן שיפטור אותם מלשלם לציבור את מלא פרמיית השליטה, כדי לא להיקלע לתחרות על השליטה בחברה ● התובעים מעריכים את הנזק לבעלי המניות מהציבור בסכום הנע בין 146-232 מיליון שקל

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

שיתוף הפעולה החדש של איראן שמדאיג את ארה"ב

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

דיזנגוף סנטר / צילום: גיא חמוי

מעל 3 מיליון שקל בדקה: זינוק בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד

לפי נתוני חברת שב"א, בין השעות 8:00-14:00 הוציאו הישראלים סכום של 735 מיליון שקל • מדובר בזינוק של 14% בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד • בשנה שעברה בשעות אלה נרשמו הוצאות בכרטיסי אשראי בסכום כולל של 645 מיליון שקל • ומה הייתה הדקה העמוסה ביותר היום?

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו 

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון הרצועה

אלכרישאת, גשש בן 42 מאבו רובייעה, נפל בקרב בעזה ● דובר צה"ל לעזתים שבבית לאהייא: "עזבו את האזור מיד" ● צה"ל תקף בדרום לבנון; רקטות שוגרו למרחב מרגליות שבאצבע הגליל ● שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה ● כל העדכונים

הסופרקמפיוטר של חברת Cerebras בחוות שרתים בקליפורניה / צילום: Reuters, REBECCA LEWINGTON/CEREBRAS

בחסות אלטמן ומשקיעים מישראל, המתחרה באנבידיה יוצאת להנפקה

סריבראס, יצרנית "השבב הגדול בעולם", בה מושקעים מייסדי OpenAI וכן ישראלים ואמירותים רבים, מתקדמת להנפקה ● בינתיים היא גייסה 723 מיליון דולר

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

הבורסה בפריז, צרפת / צילום: Shutterstock

מגמה חיובית באירופה; ענקית מוצרי היוקרה הצרפתית קרינג צוללת ב-10%

מדד הנג סנג עלה ב-2% ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

נתב''ג בליל התקיפה האיראנית. השמיים נסגרו במפתיע / צילום: Reuters, Nir Keidar

הטיפים והטריקים: איך לקנות ביטוח נסיעות לחו"ל?

עשרות אלפי ישראלים נותרו ללא טיסות אחרי ששורת חברות הודיעו על ביטול הטיסות לארץ וממנה ● האם הכיסוי לביטול נסיעה שמציעות חברות הביטוח יבטיח לכם פיצוי? מה קורה אם גויסתם למילואים? וגם: מתי כדאי לרכוש את הביטוח, והטיפ שיחסוך לכם מאות שקלים בהשכרת רכב בחו"ל

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

ד''ר נטע מימון, מנכ''לית Neuro-Fi, חוקרת מוזיקה ומוח / צילום: יונתן בלום

החוקרת שיכולה להשפיע על המוח שלנו, בלי שנשים בכלל לב

ד"ר נטע מימון משלבת בין מוזיקה לחקר המוח כדי לסייע לחולי אלצהיימר ופרקינסון ● היא גם הקימה חברה שרוצה להפוך את מה שאנחנו שומעים באוזניות לגירוי מוחי שיעזור לנו להירגע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס