יעקב אילון רגיל לנהל את העניינים. הוא אף פעם לא היה מגיש חדשות או קריין טקסטים. בכל מערכת חדשות שבה עבד אילון הוא הקפיד להיות מורגש ולהבהיר איך צריך ונכון שהדברים יתגלגלו.

אופן שידור החדשות האמריקאי תמיד קסם לו, וניסיונותיו להלביש את החדשות הישראליות בסטנדרטים הזרים כשלו לא אחת. עכשיו, כשהוא יושב באולפנים המפוארים של הערוץ הבינלאומי i24news, רגע אחרי שסיים להגיש עוד תוכנית באנגלית לעשרות מיליוני צופים, נדמה שזה סוף-סוף הצליח לו.

מסביב מדברים באנגלית, צרפתית וערבית, ואילון מתיישב בנינוחות חדשה על כיסא מגיש התוכנית "העולם השבוע". האולפן כבר למד את המגיש הוותיק, התאורה מכוונת היטב מעליו, המצלמות חושפות את הצד הטוב שלו.

- מחר אתה מקבל טלפון ממישהו ב-CNN שישב וראה אותך משדר את התוכנית הזו. אתה עוזב הכול ונוסע?

"לא כל-כך מהר, תודה רבה על ההצעה".

- כי זה הרי מה שאתה רוצה, לא?

אילון צוחק ועונה: "אחד התנאים העיקריים הוא שבלי החומוס של אבו חסן מיפו אני לא עוזב".

- זה מה שרצית תמיד, נכון? להגיש בערוץ חדשות בינלאומי.

"כן. ולכן זה נחמד ומעניין. במשך השנים היו כל מיני דיבורים, וגם הגיעו אליי אנשים עם הרבה שאיפות, ועוד יותר מזה הרבה יותר כסף, לעשות דברים שיביאו את ישראל לעולם, ובסופו של דבר אף אחד לא הרים את הכפפה, חוץ מבמקרה הזה.

"מה שחשוב מאוד הוא, שכשהם עשו את הערוץ הזה הם לא טעו ועשו ממנו ערוץ פרופגנדה של 'איזה יופי הכול בישראל'. זו טעות איומה לעשות דבר כזה. הם עשו אותו ערוץ פתוח לחלוטין - כל הדעות, כל האירועים, כל הדברים נאמרים פה, וזה הכוח הכי גדול של ישראל - הפתיחות והדמוקרטיה".

"יש מקום לעוד ערוצים"

אילון, 53, יפואי במקור, אוהב להגיד שהוא חזר הביתה. אחרי הכול, העזיבה המתוקשרת שלו את חדשות 10 בפברואר 2012, נקשרה בתנאים המאולתרים שבהם נאלץ לשדר את מהדורת החדשות מירושלים.

כעת, בתוך חדר חדשות מרווח, שוקק וניאוני, הנח על הנמל של יפו, נעים לו הרבה יותר. "מה ששבר אותי בערוץ 10 זה לא העליות לירושלים, אלא הצורה שאליה הידרדרה מהדורת החדשות. שידור מאיזה חדרון בירושלים, ללא תוחלת וללא שום קשר למערכת בגבעתיים. זו פשוט הייתה פארסה במקרה הטוב".

- מאז שעזבת את המהדורה, כשאתה צופה בה היום, איך היא נראית לך?

"אני מביט הרבה יותר על זו של חדשות 2 כי שם אני עובד, וזה חשוב לתוכנית שבה אני עובד ("העולם הלילה" - המשודרת בקשת פעמיים בשבוע, ל"א), ולכן אני מחובר למהדורה ולחומרים שם. אני רואה מדי פעם כמובן גם את מהדורת חדשות 10, היא טובה לכשעצמה, אבל המצב היום הוא שאנחנו לא רואים תחרות אמיתית. זה העניין העיקרי שמטריד בסיטואציה הזו, שערוץ 2, ובמיוחד החדשות, נמצאים במצב של חוסר תחרות".

אילון אומר ש"כאיש חדשות, ולא כנציג של אף זכיין או ערוץ, צריכה להיות תחרות יותר אמיתית בתחום החדשות בטלוויזיה בישראל. זה מטריד המון אנשים שאין תחרות בקוטג' ושאין תחרות בהרבה דברים אחרים - ובצדק, אבל צריך להטריד גם שאין מספיק תחרות בתחום החדשות".

- זה שונה מהימים שבהם אתה היית בערוץ 10?

"אני חושב שהיום זה מאוד חד, וצריך לעשות משהו. זה לא דברים בשמיים, אלה דברים שצריכים להיעשות. שוק הטלוויזיה בישראל נמצא בתקיעות מסוימת, בלשון המעטה, וצריך לשנות את המצב הזה".

- למה זה קורה, למה אין את התחרות הזו?

"השוק תקוע כי ערוץ ציבורי, שעולה לך מיליארד שקל בשנה, לא מספק לך שום דבר בתמורה. השוק המסחרי לא נורמלי, יש לך שני ערוצים בתוך ערוץ אחד, וכל תזוזה שמישהו מנסה לעשות מיד נחשפת. וכשניסו לעשות ערוץ חדשות, זה לא קרה".

- אתה מדבר בעיקר על משאבים ויכולות כלכליות. היית רוצה לראות עוד ערוצים בעברית, ערוצי חדשות?

"אני מדבר בעיקר על פתיחת השוק, וסלח לי על המילה 'רגולציה'. משאבים והיתכנות יש. בין אם זה ערוצי חדשות או מהדורת חדשות נוספת, בהחלט יש מקום לעוד. חייבת להיות תחרות".

- באמת? כי בחדשות 10 יגידו לך שהתחרות היום כבר לא הגיונית, ואתה רוצה עוד גופים שייכנסו למשחק הזה?

"כן. תחרות ב-3 ראשים היא לא דבר מופרך. שני ערוצים מסחריים וערוץ ציבורי? מה, נמשיך לנצח לשלם מיליארד שקל בשנה בלי כלום? למהדורת חדשות שרואים אותה 2%-3%? זה לא הגיוני. לא רק שזה לא הגיוני, זה לא בריא ולא טוב".

"העולם השבוע" (The world this week) היא תוכנית שמיועדת מלכתחילה לקהל האמריקאי. "זה השלב הבא של הערוץ הזה", אילון אומר, "הערוץ עוד לא יושב על הפלטפורמה בארצות-הברית, אבל אומרים לי שהוא בדרך, ויש מגעים עם חברות כבלים באמריקה".

חדשות לקהל האמריקאי

כבר דובר לא אחת על כך שאת שידורי רשת i24news - שיושבת על גבי פלטפורמות כבלים רבות באירופה, באפריקה ובמזרח התיכון - אפשר לקלוט בארץ רק באמצעות האינטרנט. זאת, לאור העובדה שמועצת הכבלים והלוויין עדיין לא פסקה סופית באם העובדה שפטריק דרהי, שהוא בעל השליטה בערוץ, מפריעה להעלותו על גבי הפלטפורמות הישראליות. זאת, על אף שהאוריינטציה הברורה של השידורים היא פרו-ישראלית.

- איך עושים את החדשות שלנו לחדשות שאמריקאים יוכלו להבין?

"ההנחה היא שהצופים שלנו הם מלכתחילה אנשים שמתעניינים במה שקורה במזרח התיכון, ובישראל עצמה. איך עושים את זה מעניין? קודם כל מביאים את זה בשפה שלהם, מעלים את הנושאים, מסבירים אולי קצת זוויות שלא מובנות מאליהן בתקשורת הבינלאומית, שלא מגיעה להתעסק בכל דבר. הכוח האדיר שיש לישראל הוא להראות שיש פה גיוון של דעות, יש זוויות שנוות, לא הכול שחור ולבן. רחוק מזה".

תוכניתו של אילון משודרת ביום ראשון - יום השבתון במרבית העולם - ומספקת מעין סיכום שבועי אקטואלי רך, בפרספקטיבה בינלאומית. למרות היומרות הבינלאומיות של הרשת, עדיין היכולות הטכניות - בעיקר בכל הקשור למצבת כוח-האדם - לסקר את מה שקורה ברחבי העולם, די מצומצמות.

"בערוץ הצרפתי זה מתקדם יותר, ויש אולפן בפריז. בחלק האנגלוסקסי, ברגע שתהיה יותר חדירה לארצות-הברית, אז יהיו גם שידורים מניו-יורק, מוושינגטון וממקומות אחרים. אין ספק שצריך להגדיל את הכיסוי, וזה גם חלק ממה שאני עושה פה יותר ויותר, גם בתוכנית שמשודרת בקשת, 'העולם הלילה', וגם בתוכנית השבועית".

- אף אחד לא רואה אותך בארץ. לא חסר לך?

"בוא נפריד. יש את 'העולם הלילה' בקשת, שמשודרת בערוץ 2. זה שלא רואים את ערוץ i24news, האם זה הגיוני? לא נראה לי הגיוני".

יחזור למהדורה מרכזית?

- ובכל זאת, גם המשבצת שלך בקשת היום היא לא המשבצת המרכזית - למרות שהרייטינג לעיתים גבוה מחדשות 10.

"אז אמרת בעצמך, התוכנית 'העולם הלילה', שעושה דבר שלא עושות תוכניות אחרות, מכסה את העולם בצורה יפה מאוד. רק בתוכנית האחרונה היו לנו שידורים מ-6 נקודות ברחבי הגלובוס, באיכות טובה, וזה מבחינתי אחלה דבר".

- ולהיות זה שמשדר את הידיעה המרכזית של היום, זה שמגיעה מפיו החדשה המרכזית, לא חסר לך?

"יכול להיות שכן, אבל כרגע אני עושה את התוכנית הזו".

- וזה משהו שאתה רואה את עצמך חוזר אליו?

"אולי, אולי. יכול להיות".

כיסאות מוזיקליים בהגשת המהדורות המרכזיות

כשאילון עזב את מהדורת החדשות של 10, תמר איש-שלום נותרה להגיש. עכשיו, כשיונית לוי יצאה לחופשה והוחלפה בקרן מרציאנו, לא הורגש זעזוע משמעותי למהדורות.

אילון אומר כי "ערבבת הרבה דברים. למה ציפית? שיונית תצא לחופשה, ופתאום מהדורת ערוץ 2 תקרוס? אלה דברים שנבנים במשך שנים, זה לא דברים שקורים".

- השאלה היא מה יותר חזק, האם הטאלנט באמת מחזיק את מהדורת החדשות - או שמהדורת החשדות מחזיקה את הטאלנט?

"אין לי תשובה לשאלה כזו, יש לי תשובה לשאלה אחרת - מהדורת חדשות, אם היא טובה ומוגשת בצורה טובה, ויש בה עוגן רציני, אז היא טובה. לא יודע מה מחזיק את מה, זה לא משנה גם".

- כלומר, הירידה ברייטינג של חדשות 10 אחרי עזיבתך הייתה קשורה בעזיבתך?

"אתה שואל שאלה שאני לא יכול לענות עליה, כי זה לא יפה".

- דווקא שאלה לגיטימית ביותר.

"אני לא יכול לענות על שאלה כזו. אבל לעיתים יש הגזמות לכאן ולכאן. גם הדיבורים האלה, שלא חשוב מי מגיש את החדשות, זו גם כן אמירה קצת מופרכת. כמובן שהחשיבות של הפלטפורמה או התוכניות של לפני ואחרי היא חשיבות עצומה".

- גדי סוקניק הטיח בפניה של תמר איש-שלום שהיא 'מי טו' - העתק - של יונית לוי. מה אתה חושב על זה?

אילון מבהיר שהוא לא רוצה לענות על השאלה. "כאן בערוץ i24news נעשית עבודה ממש יוצאת מן הכלל, והיא מביאה את ישראל לכל העולם, ואני ממליץ לך לצפות בערוץ בצרפתית".

מחדשות 10 נמסר בתגובה: "אנו ממליצים בחום ליעקב איילון לצפות יותר במהדורת החדשות של ערוץ 10. לו היה עושה כך, היה נחשף רק בימים האחרונים, כמו עוד מאות אלפי צופים, לדיווח הבלעדי על פרשת הרב פינטו וניצב ארביב, היה שומע בראש המהדורה על הסערה שקמה בעקבות הציטוט מלשכת נתניהו על הכוונה להותיר התנחלויות בשטח פלסטין, והיה נחשף למחדל כריתת-השד לאישה הבריאה בבית החולים רמב"ם בחיפה - סיפורים שלא הופיעו במהדורה המתחרה, אבל מעסיקים את כל כלי התקשורת כבר ימים ארוכים. עזיבתו של יעקב איילון את מהדורות החדשות שאותן הגיש לא פגעה בהן, ובחודשים האחרונים, בחדשות 10, אפשר לראות שאפילו להפך".