גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בדיקת "גלובס": האם כדאי לשדרג לסוני פלייסטיישן 4?

8 שנים של המתנה עשו את שלהן: סוני פלייסטיישן 4 היא קונסולת משחק מצוינת עם גרפיקה משובחת ומהירות ביצועים גבוהה ■ הממשק אמנם יכול היה להיות מוצלח יותר ואין עדיין מספיק משחקים, אבל הבעיה העיקרית כרגע היא מחסור זמני במלאי

8 שנים חיכו הגיימרים לדור ההמשך של הפלייסטיישן 3. לא בכל שנה משדרגות היצרניות את הקונסולות שלהן, כך שרף הציפיות מהקונסולה החדשה והמשודרגת גבוה. זו כנראה הסיבה שכרגע מוגדרת הפלייסטיישן 4 כחסרה במלאי בחנויות בארץ, לאחר מכירות של כמה אלפי יחידות בודדות במכירה מוקדמת.

אם החלטתם שאתם מעוניינים לרכוש את הפלייסטיישן 4, כרגע כדאי לדעת שקשה להשיג אותו גם בישראל וגם במדינות אחרות בגלל מחסור עולמי. יבואנית סוני, ישפאר, החלה במכירה מוקדמת של הקונסולה זמן רב לפני ההשקה הרשמית בסוף החודש שעבר, והמלאי הזה אזל מרוב רובן של החנויות.

חנויות שונות מציעות לרכוש קונסולות מייבוא מקביל (פרללי), אבל הלקוח ישלם עליהן מחיר גבוה יותר מהמחיר שגובה ישפאר, כשמדובר בתוספת של כ-700 שקל. בחודשים הקרובים בעיית המלאי אמורה להיפתר, כשמחברת ישפאר נמסר שמי שימהר להזמין יוכל לקבל קונסולה לקראת סוף חודש פברואר. מי שחשב לקנות את הקונסולה במדינות אחרות ימצא שהמחסור במלאי אינו מיוחד לישראל, אלא קיים במדינות נוספות.

המתחרה הישירה - אקס בוקס One של מיקרוסופט, עדיין לא נמכרת בארץ באופן רשמי על-ידי מיקרוסופט ישראל וקשה לדעת אם ענקית החומרה והתוכנה האמריקנית תפתיע את הישראלים ותמכור את המוצר בארץ עוד בשנה זו.

האם כדאי לשדרג את את הקונסולה הישנה, או שאולי זה בכלל הזמן לרכוש דווקא את הדגם הקודם? "גלובס" מביא את השיקולים העיקריים:

הדגם החדש מצריך משחקים חדשים

מי שלא חייב להחזיק בבית את הקונסולה החדשה, יכול להסתפק בדגם פלייסטיישן 3, שעדיין יקבל את כל המשחקים החדשים במשך תקופה ארוכה. המחיר של גרסה הכוללת נפח אחסון של 12 ג'יגה עומד על כ-1,100 שקל, ולגרסת הכוללת 500 ג'יגה - 1,500 שקל. הפלייסטיישן 4 לא יודע להריץ את המשחקים מהפלייסטיישן 3, לכן מי שמחזיק ספריית משחקים גדולה והוא עדיין מעוניין לשחק בה, כדאי שימשיך להחזיק את שתי הקונסולות במקביל. חוץ מזה, תמיד אפשר למכור את הקונסולה הישנה בשוק היד השנייה.

מבחינת משחקים, כל קונסולה חדשה סובלת ממגוון יחסית מצומצם, אבל בישפאר מבטיחים שבשבועות הקרובים יהיו כ-20 כותרים על המדפים. אילו משחקים אפשר למצוא כבר כיום? את משחק הפעולה קילזון (ראו מסגרת); משחק הפעולה-הרפתקאות Assassin`s Creed 4; משחק יריות מגוף ראשון קול אוף דיוטי - Ghosts; משחק הרפתקאות Knack; משחק ההרפתקאות לגו Super Heroe; משחק הכדורסל NBA2K14 ומרוץ המכוניות Need For Speed - Rivals. מחירי המשחקים עומדים על כ-300 שקל.

מחיר

מחירו של הפלייסטיישן 4 הוא 2,600 שקל למארז הבסיס, בעוד שערכת הפרימיום הכוללת שלט נוסף, מצלמת תנועה ואת המשחק Killzone עולה 3,200 שקל. עלות הפלייסטיישן 4 בגרסת הבסיס עומדת בארה"ב על 1,550 שקל באירופה 1,900 שקל. כאשר מביאים את המוצר לארץ צריך לשלם מיסים במכס ולקחת בחשבון שהאחריות לשנה לא תקפה בישראל.

גרפיקה

המשחקים שמגיעים היום לקונסולה עדיין לא מנצלים עד תום את היכולות הגרפיות של הפלייסטיישן 4 וייקח עוד זמן רב עד שנגיע לכך. בינתיים כשמשווים את המשחק קול אוף דיוטי Ghosts הקיים גם לפלייסטיישן 3, אפשר לראות גרפיקה נקייה יותר עם פחות פיקסלים ותנועות יותר חלקות. בכותר החדש מבית Killzone בשם Shadow Fall אפשר לראות רמה גרפית אפילו טובה עוד יותר.

שלטים

אחד השיפורים שהכי קל לחוש בו בפלייסטיישן 4 לעומת הדגם הקודם הוא שלט המשחק. הדגם החדש מעט גדול יותר, אבל נעים יותר למגע בזכות גומי רך העוטף אותו. לשלט נוסף משטח מגע בחלק הקדמי המשמש להפעלות מהירות של פעולות במשחקים. יש גם מנורה אחורית הנדלקת בצבעים שונים, המשמשת בעת חיבור למצלמת התנועה. אחד החידושים האהובים עלינו הוא היכולת לחבר אוזנייה חוטית לשלט האלחוטי של סוני ולהקשיב לסאונד של המשחק דרך האוזניות ולא באמצעות הרמקולים של הטלוויזיה. דיירי הבית הנוספים העריכו מאוד את השקט שהם קיבלו פתאום.

לשחק ולשתף

הפלייסטיישן 4 נבנה לעולם של הרשתות החברתיות. אפשר לשדר סרטוני וידיאו מהמשחק בזמן אמת לאתרים שונים ואפשר בלחיצת כפתור לשלוח סרטונים או תמונות לפייסבוק או לטוויטר.

מצב שינה

אחד הדברים הפחות חביבים בפלייסטיישן 3 היה זמן ההמתנה מרגע הפעלת הקונסולה ועד שהכותר מתחיל לפעול ואפשר לשחק בו. בפלייסטיישן 4 שילבה סוני מצב המתנה שמאפשר להפעיל את הקונסולה במהירות רבה יותר ולהגיע לתפריט הראשי בתוך המשחק. בשלב הבא שיגיע באחד העדכונים העתידיים, ניתן יהיה ממש לעשות עצירה במשחק, להעביר את הקונסולה למצב המתנה ולחזור לאחר מכן בדיוק לאותה נקודה, מבלי לחכות זמן רב.

בינתיים אפשר להרגיש שהמשחקים עולים קצת יותר מהר, כאשר גם הפעלת המשחק בפעם הראשונה לא דורשת לחכות זמן רב עד לסיום התקנה של הקבצים הראשונים והעדכונים. לאחר הכנסת הדיסק לקונסולה, הפלייסטיישן עושה התקנה של קבצים בסיסיים וניתן להתחיל לשחק יחסית במהירות, כששאר הקבצים מותקנים ברקע.

ממשק

הממשק לא מספיק מסודר. גם לאחר משחק של מספר ימים קשה להתרגל אליו, ואולי באחד העדכונים העתידיים סוני תעשה קצת סדר בו. סוני עדיין לא גיירה את הממשק שלה לעברית, אבל המחירים בחנות האונליין לרכישת משחקים מופיעים בשקלים.

אפליקציה

אפליקציה לסמארטפונים או לטאבלטים מאפשרת לרכוש משחקים מחנות האונליין, כך שהמשחק כבר ירד לקונסולה עד שהמשתמש יגיע הביתה. האופציה הזו יותר רלוונטית מעבר לים, ללקוחות שרוצים לרכוש סדרות או סרטים.

ויטה

קונסולת המשחקים הניידת של סוני ויטה, לא פופולרית אצל הגיימרים, אבל מי שכן רכש אותה, ימצא בה עכשיו שימוש לא רע בכלל. הפלייסטיישן 4 מאפשרת להזרים באמצעות רשת WiFi ביתית את המשחק שנמצא בקונסולה הנייחת ישירות לויטה. בצורה הזו, ניתן לפנות את הטלוויזיה לדיירים אחרים בבית ולהמשיך את המשחק בקונסולה הניידת.

בשורה התחתונה

הפלייסטיישן 4 היא קונסולה נהדרת לחובבי המשחקים. היא מציעה גרפיקה טובה יותר שעדיין לא מנוצלת במלואה, חוויה מהירה יותר וחיבור לרשתות חברתיות. מי שיצליח למצוא קונסולה כזו זמינה במלאי, בהחלט ישדרג את עולם המשחקים שלו.

קילזון: משחק קשה עם חוויית לחימה מהנה

אם הצלחתם להניח ידכם על קונסולת המשחקים החדשה של סוני, פלייסטיישן 4, ודאי גיליתם שמבחר המשחקים עדיין יחסית מצומצם. סדרת משחקי Killzone, שעליה אחראית סוני, נחשבת כבר מספר שנים למוצלחת. החלק החדש - Shadow Fall - לא מאכזב, בעיקר בגלל הגרפיקה המוצלחת שלו, שנהנית מהיתרונות הגרפיים שקונסולת הדור הבא מספקת לה. קילזון הוא משחק פעולה מגוף ראשון, העלילה מביאה את בני האדם למלחמה בבני גזע ההלגסט, שהם בני דודים של בני האדם.

לאחר מלחמה שנמשכת כבר 3 דורות, בני האדם וההלגסט חיים זה לצד זה בכוכב הלכת וקטה, כאשר חומה ענקית מפרידה ביניהם.

מעשי טרור בין שני הצדדים ממשיכים את המלחמה הארוכה הזו. גיבור המשחק לוקאס, אשר אביו נהרג על-ידי חיילי הלגסט בילדותו, נשלח להילחם ברעים, אבל בדרך מגלה שלא הכול שחור ולבן כמו שלימדו אותו. הרעיון של העלילה הוא לקרב בין שני המחנות, כאשר בדרך מתמודדים בשלבים ללא כוח משיכה בחלל ולחימה באזורים אורבניים עמוסים.

מבחר הנשקים רב ויש גם רובוט מסייע שתוקף אויבים בהוראה של השחקן (באמצעות משטח המגע החדש בשלט). הרובוט גם עוזר כאשר נפסלים ומחזיר את השחקן לחיים. בשורה התחתונה, קילזון הוא משחק קשה, אבל מספק חוויית לחימה מהנה.

עוד כתבות

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב״ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

הנוף הנשקף מהררית / צילום: ליבי לוי

נסעתם לגליל בחג? אתם חייבים לעצור ביישוב הזה לחוויה תאילנדית אמיתית

קפה שהוא גם גלריה, מופע מוזיקלי של ערפול חושים, מעדנייה משובחת ושופינג ברוח האנתרופוסופיה ● ביקור ביישוב הררית, שמרגיש כמו יקום מקביל

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי