גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בעלי אושר עד: "מהלכי הרגולטור רק יעלו את יוקר המחיה"

אריה בוים, מבעלי רשת השיווק אושר עד: "מי שרוצה לדעת איפה זול ואיפה יקר, שיפתח את הדוחות הכספיים של הרשתות ויסתכל על הרווח הגולמי"

"הצרכן שלנו לא נותן צ'אנס לספקים קטנים. הוא פשוט לא נותן להם צ'אנס. אנחנו עובדים המון עם ספקים בינוניים וקטנים ומשתדלים לדחוף אותם, אבל אני כל הזמן שומע טפטופים כמו 'מה זו הסחורה המוזרה הזאת?'. לצרכן הישראלי יש העדפה ברורה למותגים, והוא לא כל-כך פתוח להתנסות. החדירה של המותג הפרטי באירופה ובארה"ב הרבה יותר גבוהה מאשר בארץ, וזה אומר שהצרכנים שם הרבה יותר פתוחים להתנסויות, וכל הגלגל נע בצורה אחרת".

את הדברים האלה אומר אריה בוים, מבעלי רשת השיווק "אושר עד", שלא מביע אופטימיות ביחס לניסיונות הרגולטור להתערב בשוק.

"בוועדת הכלכלה יושבים אנשים אינטליגנטים עם הרבה רצון טוב, אבל כמו נגר - כל בעיה נראית להם כמו מסמר, וכל פתרון נראה כמו פטיש. הם לא באמת מזהים את המנגנונים הסמויים שמשפיעים על התחרות. הם רואים רק את הרובד החיצוני ומנסים לנעול את המנגנון באמצעות רגולציה. לא רק שזה לא יעבוד, אלא בסופו של דבר הם יגלו שהמהלכים האלה רק גורמים לעלייה ביוקר המחיה".

- הממשלה הכניסה לפיקוח את הגבינה הלבנה והשמנת המתוקה.

"כנראה שחסרה תחרות, ותחרות לא מניעים על-ידי מחיר מפוקח. זה הפרט הכי פחות מטריד בעניין הזה. אם מחיר מפוקח הוא פתרון, שיעשו מחיר מפוקח לכל המוצרים. כל פתרון שלא נכון למכלול, לא נכון לבעיה".

- הכנסת מוצרים לפיקוח היא לא תמרור אזהרה?

"תמרור אזהרה למי? הכוונות שלהם חינוכיות? ברור שיוקר המחיה צריך טיפול, אבל התחושה היא שהם לא נוגעים במנגנונים הנכונים. לדוגמה, יש הצעה חדשה שמדברת על התערבות הרגולטור בהקצאת שטחים במדף לספקים. אני מניח שהכוונה היא לעודד ספקים קטנים. בפועל, מה שיקרה הוא שמוצרים שמוכרים הרבה ימשיכו למכור הרבה, ומוצרים שמוכרים מעט ימשיכו למכור מעט. כתוצאה, עלויות הטיפול במוצר יגדלו, כי במקום למלא את המדפים פעמיים ביום, יצטרכו למלא 10 פעמים ביום".

- בקטגוריית התה ויסוצקי תופס את רוב המדף. איזה סיכוי יש לשחקן אחר?

"הסיכוי תלוי בצרכן, ולא משנה כמה שטח אני אקצה למתחרה שלו. זה בכלל לא רלוונטי".

"בעיה של הפניית משאבים"

בוים מותח ביקורת גם על היוזמה לאסור על הספקים בחקיקה לסדר את המדפים. "החוק כבר לא רלוונטי, כי שופרסל ומגה עברו משיקולים שלהם לסדרנות עצמית. הנחת היסוד של יוזמי הצעת החוק היא שליצרן הגדול יש יותר משאבים מאשר ליצרן הקטן, ויש לו מספיק משאבים לעשות סדרנות ולקדם מכירות. משמעות החוק היא שליצרן הגדול יתפנה תקציב.

"במצב הזה יש לו שתי אפשרויות: האחת - הוא יכול לתת את התקציב לקמעונאי שיסדר, ואז לא עשינו כלום חוץ מזה שהפכנו לפחות יעילים. השנייה - הספק יכול להשקיע את המשאבים בפרסום ולאלץ את הקמעונאי, דרך פרסום מסיבי, לתת מקום למוצרים. במילים אחרות, תוצאה של דרישה מהשטח, מהצרכנים. זאת אומרת שהם לא באמת טיפלו בבעיה. באותה מידה אפשר למתוח את העניין עד אבסורד ולהגיד לו: 'אני אוסר עליך לפרסם מעבר לכמות מסוימת'. ליצרן הגדול יש משאבים להשקיע בטכנולוגיות של ייצור ואיכות, אז אולי גם זה ייאסר עליו?

"הבעיה היא בעיה פשוטה של הפניית משאבים, הכוח של היצרן הגדול והמשאבים הגדולים שלו. כל עוד אנחנו בשוק חופשי אין דרך להתמודד עם זה, כי עובדה שיש לו משאבים, ויש לו עוד כמה דרכים לנצל את המשאבים ולהשיג יתרון על הספק הקטן".

לדבריו, "בשופרסל ובמגה הבינו את גודל הבעיה שתיווצר להן במעבר לסדרנות עצמית, ולכן הן תומכות בחוק, כדי לוודא שהוצאות גבוהות יחולו גם על הרשתות האחרות".

- אתה פוסל את מה שנעשה. מה לדעתך כן צריך לעשות?

"אחד המנגנונים הנסתרים והבעייתיים הוא ה'לוס לידר' (מוצר הנמכר במחיר הפסד כפעולה שיווקית, א"ח), השייך תמיד ליצרן או לספק גדול. אף פעם לא תמצאי לוס לידר של יצרן בינוני. מה בעצם קורה בלוס לידר? הקמעונאי צריך להגיע לרווח הגולמי שלו, ויש לו 10,000 פריטים לשחק איתם. על כל שקל שהוא מוריד ברווחיות של היצרן הגדול, הוא מעמיס אותו על היצרן הקטן, כי מישהו צריך לעזור לשורת הרווח הגולמי להגיע לממוצע שלה. זה מוביל לתהליך שבו מתמחרים את היצרנים הגדולים נמוך, כי להם יש את הלוס לידר, ואת הקטנים והבינוניים מתמחרים גבוה. מאיפה מממנים את הלוס לידר? מהיצרנים הבינוניים והקטנים. חד וחלק.

"זה מנגנון שאין לו סוף: ככל שמכירות הלוס לידרים עולות - כך צריך יותר מימון מהספקים הבינוניים והקטנים, והמחיר האפקטיבי שלהם הולך לאיבוד. ברור שאם קמעונאי שרוצה לעבוד עם רווח גולמי של 17% היה מתמחר את כל המוצרים לפי 17% רווח, אז פער המחירים בין הבינוניים לקטנים היה הרבה יותר גדול.

"הקמעונאי צריך לפצות את עצמו כי הוא צריך את המרווח הגולמי שלו. זה לא משנה אם זה 17% או 22%. הוא צריך להשיג את הרווח הגולמי שאיתו הוא שורד. ברגע שהוא עובד עם אפס רווחיות על חלק מהפריטים של יצרן גדול, הוא מתמחר במחיר כפול מוצרים של יצרנים בינוניים וקטנים. התוצאה היא שהגדולים - גדלים, והקטנים - נדחקים".

- אף אחד לא מכריח אותך למכור לוס לידר.

"בהחלט. כאן נכנסת הפסיכולוגיה של הקמעונאי, שאומרת שהצרכן הממוצע זוכר מחיר של מקסימום 15-20 פריטים שרובם לוס לידרים, אז אתה מוריד את המחיר שלהם עמוק ובכל השאר מפצה את עצמך. תזכרי שסופרמרקט מחזיק 10,000 פריטים. רוב האנשים לא זוכרים".

- יש בלוף אחד גדול בתדמית של רשתות השיווק?

"ברור. מי יותר ומי פחות, אבל בגדול כן. צרכן שרוצה לדעת איפה זול יותר ואיפה יקר, שיפתח דוחות כספיים ויסתכל על הרווח הגולמי. איפה שהוא גבוה - הרשת יקרה, ואיפה שהוא נמוך - הרשת זולה. נקודה".

- מגה עם הרווח הגולמי הגבוה ביותר. היא הכי יקרה?

"יש כאן עוד קטץ', שפועל לרעת הגדולים שלא בצדק. העסק שלהם מעורב משני עסקים: דיסקאונט ושכונתיות, ורואים את הממוצע הכללי שלא בהכרח משקף את חנויות הדיסקאונט. אבל זה המדד היחיד לחנות יקרה או זולה. כל השאר זה טריקים שהם לגיטימיים, כי כך השוק עובד".

- השאלה המתבקשת היא מה הרווח הגולמי שלכם?

"אני לא יכול לחשוף אותו. הוא נמוך משמעותית מהמתחרים".

- הוא נמוך מהרווח הגולמי של רמי לוי?

"גם".

- צריך לאסור על מכירת לוס לידר?

"אני לא בעד רגולציה. אבל אם רוצים לטפל במנגנון שמקדם את הגדולים ודוחק את הקטנים, זה אחד המנגנונים לעשות את זה. הוא הרבה יותר מהותי מכל השאר".

"ללוס לידר יש רובד פסיכולוגי"

וזה לא הכול. תופעת הלוס לידרים משפיעה לדברי בוים גם על הסחר. "למנגנון הזה יש עוד רובד פסיכולוגי. כשמדובר בלוס לידר, והקמעונאי יודע שהפתרון האמיתי מונח במוצרים אחרים, אז הוא לא מנהל את המשא-ומתן שלו עם היצרן הגדול עד הסוף. הוא אומר לעצמו 'בין כה וכה אני לא מרוויח, אז עזוב אותי'. אף אחד לא יודה בזה, וכולם מנהלים משא-ומתן עד כמה שהם יכולים, אבל יש דברים שהם בתת-מודע. נכון שהוא יודע כמה הוא מרוויח פחות ושהוא מפסיד על קוקה-קולה. מהצד השני, הספק מכיר בכוח המותג שלו ולא ממהר להתפשר. הראייה לכוח המותג היא הלוס לידר, ועובדה שהצרכן מעדיף את המוצר הזה על המוצר ההוא".

- מי המתחרה הכי בולט שלכם?

"בנקודת הזמן הזאת, רמי לוי הוא עדיין המתחרה הכי מעניין" .

- השליטה בשופרסל עוברת ידיים. איך זה ישפיע?

"אני לא חושב שיש לזה הרבה משמעות. אין לשופרסל לאן לגדול, אולי בשוליים. היא בפריסה מלאה, מנוהלת טוב וממצה את פוטנציאל המכירות למ"ר. אפשר לחדד פה נקודה ושם נקודה ולחלום על עסקים סינרגטיים, אבל אני לא רואה משהו דרמטי".

- מה לגבי מגה?

"היא בפריסה מצוינת, אבל רחוקה ממימוש הפוטנציאל. בשוק הזה יש עניין של תזמון. אני לא יודע מה מצבם מבחינת התזמון, כי בינתיים כל מי שסביבם גדל".

שנת 2013: מכירות של 1.45 מיליארד שקל ל"אושר עד"

נראה כי בעלי רשת "אושר עד" - אברום-משה מרגלית, אריה בוים ויהודה לניאדו - לא היו יכולים להיות מרוצים יותר מפירוק השותפות עם רשת שופרסל.

5.5 שנים אחרי שמכרו את חלקם ברשת "אלף" לשופרסל ו-4.5 שנים אחרי השקת הסניף הראשון של "אושר עד", הרשת נמצאת כבר בקצב מכירות שנתי של 1.7 מיליארד שקל. את שנת 2013 הם חתמו עם גידול של 24% במכירות שנסקו ל-1.45 מיליארד שקל.

"המכירות של רשת 'אלף' בשיא היו 900 מיליון שקל. היום המכירות שלנו כפולות מנקודת הזמן שבה מכרנו את חלקנו לשופרסל בעסק המשותף, והיום אין לנו שותף. יכול להיות יותר טוב מזה?", אומר בוים.

שלשום (ג') פתחה הרשת את הסניף ה-11 במושב בת הדר, הסמוך לעיר אשקלון. "אני מעריך שעוד 5 שנים נהיה עם מכירות של 4-4.5 מיליארד שקל. אני לא יודע אם מעבר לזה ניתן למצות את המשאבים לעבודה יעילה".

- כמה סניפים תפתחו?

"נפתח סניפים כל עוד אני מסוגל לשבת עם המנהלים שלי סביב אותו שולחן. זו הנקודה שבה אני אעצור. כל עוד מסוגלים לשמור על קשר שוטף, אישי ויומיומי עם המנהלים, אז אפשר לגדול. מעבר לנקודה הזאת, זה הופך להיות ביזנס אחר שאני לא יודע אם הוא מעניין אותי".

רשת "אושר עד"

שנת הקמה: יולי 2009

בעלים: אריה בוים, אברום-משה מרגלית ויהודה לניאדו

מספר סניפים: 11

מחזור מכירות 2013: 1.45 מיליארד שקל

קצב מכירות שנתי 2014: 1.7 מיליארד שקל

עוד כתבות

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

רחפן של Spear UAV / צילום: Spear UAV

התקיפה באיראן: איזה חימוש קצר טווח מחזיקה ישראל

אחת מהאפשרויות שעלו היום, היא שישראל תקפה באיראן באמצעות חימוש משוטט של הסטארט-אפ התל אביבי "ספיר" (Spear UAV) - נשק בו היא משתמשת בזירות השונות של מלחמת "חרבות ברזל" ● כך משמש החימוש בעל יכולות AI את ישראל במלחמה

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים / איורים: גיל ג'יבלי

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים

הממשלה פרסמה את יעדיה השנתיים לשנת 2024, אך הפירוט הארוך כולל אינספור דוגמאות להתחמקות מהצגת יעדים קודמים, שינויי מתודולוגיה חשודים, מניפולציות במספרים או תוכניות לא ריאליות

מטוס אל על / צילום: דני שדה

פעם בחצי שנה זה קורה: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

אילוסטרציה: shutterstock

החשש מחלחל לשווקים: פרמיית הסיכון של ישראל בשיא של 11 שנים, ומרווחי האג"ח ממשיכים להתרחב

מדד ה-CDS הישראלי, המגלם את עלות הסיכון שמדינת ישראל לא תצליח לשלם את חובותיה, עלה ב-18% בשבוע האחרון ● במקביל, המרווחים של איגרות החוב הדולריות של ישראל מול ארה"ב קופצים

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"שחקנית מרכזית במזרח התיכון": למה הבכירים הישראליים מתייצבים לתדרך את התקשורת בארצות הברית?

משעות הבוקר המוקדמות, גורמים ישראליים בכירים מתייצבים בתקשורת האמריקאית כדי לתדרך על התקיפה באיראן ● כך בוחרים את גופי התקשורת מולם הם עובדים בארה"ב ומה הם מנסים להשיג?

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

שכונת עומרים באופקים. 45 דירות בפרויקט של בראל־סלעית בשכונה נמכרו מאז ה־7 באוקטובר / הדמיה: אול אין

לעם ישראל יש מסר ברור: התותחים הרועמים לא יעצרו את המרוץ לנדל"ן

אלפים ממשיכים להאמין בהשקעה בארבעה קירות שעומדים במוקד העימות והסכנה הכי גדולים כרגע במזרח התיכון, ומאות עסקאות נרשמו גם על הגבול עם עזה, בשדרות ובאופקים ● סיבות כלכליות יש, אך יותר מכל, החלום הנדל"ני של עם ישראל עדיין בועט

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי