גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ישראלים שהשקיעו בנדל"ן בחו"ל מספרים איך הלך להם

ישראלים שקפצו למים וקנו נכס בחו"ל מדברים: "היו לי 100 אלף שקל והייתי יכול לקנות דירה בחיפה עם משכנתא או להיכנס לפרויקט של מיליוני דולרים. העדפתי להיכנס לפרויקט" ■ "במקום הדירה בירושלים קניתי 3 בתים בדטרויט"

יוקר הנדל"ן בישראל, הריבית המעליבה שמציעים הבנקים על הפיקדונות, וההצעות הבלתי פוסקות שקופצות מכל פינה מושכים עוד ועוד ישראלים עם כסף פנוי להשקיע בנדל"ן מעבר לים. האם אכן מדובר באלטרנטיבת השקעה ראויה בתקופה המאתגרת בה אנו נתונים כעת? ארבעה משקיעים שהתנסו בהשקעה מן הסוג הזה בצורה כזאת או אחרת חולקים כאן מניסיונם וחוויותיהם בניסיון לענות על השאלה.

דב קרבל (60) נשוי 3 מירושלים העובד כטכנאי שיניים, רכש שלושה בתים באזור דטרויט במדינת מישיגן, ארה"ב, דרך חברת ההשקעות הישראלית SB CAPITAL. "היתה לי דירה בירושלים שהייתי משכיר", הוא מספר, "אבל התשואה שהייתי מקבל בעבורה נעה סביב 3% בשנה, ולכן החלטתי לחפש מקור אחר שבו אקבל תשואה גבוהה יותר עבור הכסף שלי. ידעתי שאני יכול למכור את הדירה בירושלים ולקנות בחיפה או באר שבע, אבל גם שם התשואות לא גבוהות יותר מ-6% וגם שם יש סיכון. לכן לא נרתעתי מלהשקיע בנדל"ן בחו"ל - שם התשואות על הכסף פשוט משמעותית יותר גבוהות.

"בתחילת 2012 רכשתי שלושה בתים צמודי קרקע באזור דטרויט תמורת 170 אלף דולר. באזור דטרויט קמו ערי לוויין בקירבה למפעלים רבים בתחום הרכב והמים, ובגלל התעסוקה יש דרישה לבתים להשכרה. הבתים שרכשתי הם שלושה בתים דו קומתיים עם מרתף על מגרש בשטח 600 מ"ר, והשכירות עליהם מניבה לי 18 אלף דולר לשנה, מה שמשקף בשורה התחתונה תשואה של כ-9% נטו אחרי תשלום מסים והוצאות תחזוקה".

קרבל מוסיף כי "העובדה שבמקרה גיליתי במהלך תחלופת המיילים עם החברה שאני מכיר באופן אישי את אחד המשווקים, גם נתנה לי יותר ביטחון ועזרה לי לקבל החלטה". לגבי השקעה ביעדים אחרים בחו"ל הוא אומר כי התלבט "אם להשקיע בברלין, אבל לברלין יש את החסרונות שלה, כמו למשל שקשה מאוד להוציא דייר שלא משלם שכירות".

ומה לגבי הסיכונים הקיימים בהשקעה? לדבריו הוא מודע מאוד למקרים של הוצאות שעלולות לכרסם בתשואה, וגם מסכים שההשקעה בנדל"ן בחו"ל אינה מתאימה לכל אחד. "מי שחושב להשקיע בחו"ל צריך לשאול את עצמו שאלה פשוטה: האם הוא רוצה השקעה יותר בטוחה עם סיכון יותר נמוך, או השקעה עם סיכון יותר גבוה ותשואה יותר גבוהה? בעצם בעסקה נותנים לי מוצר מוגמר, שהוא בית צמוד קרקע שעם הרכישה מתאימים אותו לדרישות של העירייה, כדי שניתן יהיה להשכיר אותו".

מה עוד יכול ללמוד מי ששוקל השקעה בתחום מהניסיון של קרבל? למשל שהתמונות בפרוספקטים שמציגות החברות תמיד נראים "כמו באגדות". "כשנסעתי בעצמי לראות את הנכסים שנה אחרי הרכישה הבתים במציאות נראו אחרת", הוא מספר.

לדבריו, המספרים המפתים שמציגות החברות השונות שמשווקות נדל"ן בחו"ל הם תמיד מספרים אופטימיים יתר על המידה, ויש לקחת בחשבון הוצאות נוספות בגין עלויות ש"בדרך כלל לא רשומות בטבלאות, כמו עלויות ביטוח, למשל. הטבלאות מציעות ביטוח בסיסי, אבל יש הבדל אם משקיעים בנכס ישן או חדש. בדטרויט, למשל, מדובר באזור ותיק עם בתים משנות ה-40 ולכן חייבים לקחת ביטוח תחזוקתי מורחב יותר, למקרה שיש תקלות שדורשות תיקון בבית. שווה להרוויח אחוז פחות בתשואה ולקבל שקט תעשייתי, בלי להיגרר להוצאות שהביטוח הבסיסי לא מכסה".

בינתיים, שנתיים לאחר ההשקעה שלו, קרבל מסכם את הצעד ההשקעתי כהצלחה. "לקחתי סיכון מחושב, צריך להסתכל על ההשקעה ככזו שמתנהגת כמו משהו שבין אג"ח בדירוג בינוני ומטה לאג"ח זבל לתקופה של חמש שנים. קניתי את הנכסים בסכום שהוא נמוך יותר מהמחיר שעולה לבנות את הבתים, ולכן זה זמן טוב להשקיע בכזה נכס, בדיוק כמו שאם בירושלים היה עולה לבנות בית 500 אלף שקל, והיו מציעים לי אותו ב-300 אלף שקל, זה היה טוב לקנות אותו. לא לקחתי בחשבון בהשקעה שמחיר הנכסים יעלה, אבל הסיכוי שזה יקרה הוא גבוה בגלל שקניתי אותם במחיר נמוך. בכל מקרה, בינתיים אני מקבל הכנסה שוטפת גבוהה".

"ניו יורק יש רק אחת בעולם"

אחת מקרנות ההשקעה הישראליות שמגייסת משקיעים ישראלים לצורך השקעה בפרויקטי נדל"ן גם בישראל וגם בחו"ל היא קרן הגשמה. הקרן היא לא קרן יזמית שבונה בעצמה פרויקטים, אך היא מגייסת משקיעים עבור יזמים שנמצאים רגעים לפני סגירת עסקה, וזקוקים להשלמת הון לצורך גיוס הון עצמי.

אחד המשקיעים בקרן הוא שי קירזון (39) נשוי 2 מחיפה, בעל חברת "קירזון שוורץ מתכננים פיננסים", שמספר איך הגיע להשקעה מן הסוג הזה. "אני אדם עסוק, וחיפשתי לפזר את ההשקעות שלי גם בחו"ל, על רקע זה שהתשואה על אג"ח נמוכה והתשואה על נדל"ן בארה"ב גבוהה יותר".

לפני חצי שנה השקיע קירזון בפרויקט "מולטי פמילי" בן 200 דירות במדינת טנסי בארה"ב, סכום של 110 אלף שקל, שהוא הסכום המינימלי שדורשת הקרן על מנת להיכנס להשקעה. "מבחינתי ארה"ב נמצאת בשלב התאוששות כלכלית, ולכן זה זמן טוב להשקיע בה בנדל"ן", הוא אומר. "החלטתי להיכנס להשקעה אחרי שהבנתי שמדובר בקומפלקס בנוי ועובד שמושכר בתפוסה של 96%, ואחרי שקרן הגשמה עשתה בדיקת נאותות על המקום ותפרה עסקה מעניינת.

"כל רבעון אני מקבל חלק מההשקעה בחזרה, ואחרי שלוש שנים הנכס יימכר באפ-סייד אחרי השבחה שלו, כך שבתוך שלוש שנים אני מקבל את כל ההשקעה שלי בחזרה בתוספת 15%-20% תשואה לשנה".

לדברי קירזון, מודל ההשקעה הזה מתאים לו, והוא כלל לא נסע לראות בעצמו את הנכס. "את 100 אלף השקלים שהשקעתי שם הייתי יכול להשקיע במניות, קרנות נאמנות, או דירה בשכונת הדר בחיפה עם משכנתה, אבל לא הייתה לי את היכולת להיכנס לפרויקט של מיליוני דולרים. דרך הגשמה נכנסתי לפרויקט כזה".

ומה לגבי חששות אפשריים מהשקעה מהסוג הזה? "נכון שיש לא מעט מקרים שבהם משקיעים איבדו כספים בגלל שהחברות ששיווקו את הנכסים לא עשו בדיקות נאותות מחמירות", הוא אומר, "אבל בהגשמה קודם מאתרים את הפרויקט, ואחרי זה מאתרים את המשקיעים, והחברה עושה בדיקות נאותות ובוחרת רק את הפרויקטים הטובים ביותר באמצעות רואי חשבון, שמאים, עורכי דין, שעושים עבודה שלי אין זמן לעשות. נכון שלא מתחייבים לי לתשואות, אבל אני יודע שההשקעה מוגבלת לשלוש שנים, ועל סמך הבדיקות המקדימות, התשואה הצפויה היא יפה".

*** הכתבה המלאה - במגזין money time של "גלובס". עוד במגזין: המלצות השקעה ל-2014, המניות שלא מפסיקות להשתולל בארה"ב, דירוג הגופים המנהלים בקרנות הנאמנות, קופות גמל, ביטוחי מנהלים ועוד.

עוד כתבות

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

וול סטריט / צילום: Shutterstock

הירידות בוול סטריט מתמתנות; מטא צוללת ב-10%, אנבידיה עולה ב-4%

נאסד"ק יורד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM צוללת ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן מזנקת לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי־ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן, וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת ת"א לבינלאומיות

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. אלו הסיבות

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ