גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בכיר באיזי ג'ט: "לואו קוסט הוא לא שם נרדף לשירות רע"

יו איטקין, המנהל המסחרי של איזי ג'ט בבריטניה והמזה"ת, מסביר לישראלים איך להזמין את הטיסות הכי זולות של החברה ■ דילים של טיסה ומלון? טיסות המשך? מועדון נוסע מתמיד? כל אלה ממש לא בתוכניות של איזי ג'ט

השבוע יצאה לדרכה הטיסה הראשונה של איזי ג'ט בקו מתל-אביב לברלין. באפריל יתחילו לפעול טיסות למילאנו ולגטוויק, ובכך תשלים איזי ג'ט רשימה של שמונה יעדים בקו מתל-אביב ואליה ב-34 טיסות שבועיות.

"אנחנו חברת התעופה הגדולה בבריטניה (במונחי תנועת נוסעים) והשלישית בגודלה באירופה", אמר יו איטקין, המנהל המסחרי של איזי ג'ט בבריטניה והמזרח התיכון, בראיון ל"גלובס". "60 מיליון נוסעים טסו עם איזי ג'ט השנה, למעשה יש רק שני נמלים גדולים באירופה שאיננו מגיעים אליהם: הית'רו ופרנקפורט".

נדמה שאפשר להקביל את פעילותה של איזי ג'ט לזו של רמי לוי: כשהיא מכריזה על יעד חדש, התחרות מובילה למחירים מוזלים גם אצל המתחרים. כך קורה עם הקו לברלין, וכעת גם רומא שהפכה יעד תחרותי אחרי שאיזי ג'ט פועלת בו.

"אחרי שנפעיל את הקו למילאנו ולגטוויק ניקח הפסקה קטנה ונחשוב על היעד הבא", אומר איטקין. כדי לספק מחירים תחרותיים, מחפשות חברות הלואו קוסט יעדים לא רחוקים בשל עלויות הדלק. שני יעדים שהוא מזכיר הם נאפולי והמבורג.

כוונת איזי ג'ט להפעיל טיסות לפריז לא צלחה אחרי שרשות התעופה הצרפתית העניקה עדיפות לטראנס אוויה. "הרשויות בצרפת לא עושות לנו חיים קלים, אבל נגיש בקשה שוב ב-2015", אומר איטקין. "גם יעדים כמו פריז ייפתחו בהדרגה לתחרות. זה בלתי נמנע".

איזי ג'ט הבריטית הוקמה לפני 18 שנה. ב-2009 היא החלה לפעול בישראל עם טיסות ישירות ללוטון, נמל הבית שלה הממוקם צפונית ללונדון.

"מצי של שני מטוסים הגענו ל-200, כולם מתוצרת איירבוס", אומר איטקין. "חוללנו מהפכת מחירים בעולם התעופה. איך אנחנו מוזילים מחירים? מטוסים חדשניים וחסכוניים בדלק, צוות צעיר וחיסכון בכל שרשרת השיווק, כשערוץ המכירה הוא באתר האינטרנט בלבד".

- כשהגעתם לישראל הייתם חברת הלואו קוסט היחידה. היום כבר לא. איך זה משפיע?

"באירופה השמיים נפתחו לפני שנים, ואנחנו חיים בסביבה תחרותית ומתמודדים איתה בהצלחה. הסכם השמיים הפתוחים חשוב. חברות הלואו קוסט מקשרות את הנוסע הישראלי ליותר יעדים באירופה, ולנו חשובה גם התנועה אל ישראל ולהביא תיירים לכאן. 60% מהנוסעים לתל-אביב אינם ישראלים".

- איך תנהגו אם ריאן אייר, הידועה במחירים תחרותיים, תתחיל לפעול בארץ?

"אנחנו כבר 5 שנים פה עם מיליון נוסעים בקווים לתל-אביב וממנה. אני לא מודאג. אנחנו עוקבים אחרי המתחרים, אבל הרבה דברים אנחנו עושים לפני ריאן אייר, גם את הכניסה לישראל".

- חברות התעופה הזרות מציעות לתייר הישראלי טיסות המשך למגוון יעדים. האם גם בכוונתכם להציע מתכונת כזו?

"אין לנו כוונה להתרחב לכיוון טיסות המשך, זה מודל ישן שלא מתאים לפוקוס שלנו. המוצר שלנו הוא טיסות 'פוינט טו פוינט'. 80% מהנוסעים באירופה טסים ללא טיסות המשך ליעד נוסף. המטרה שלנו היא לעשות את החיים קלים ולאפשר טיסות ישירות לכמה שיותר יעדים באירופה".

- הזמנת הכרטיסים נעשית באתר בינלאומי, לא בעברית, ללא הזמנה טלפונית. האם זה מצמצם את הנגישות?

"לצרכן הישראלי יש מודעות גבוהה להזמנות באינטרנט, ואנחנו שוקלים לעברת את האתר. בשנה שעברה גיל הנוסעים הממוצע שלנו עלה, וזה מצביע על העובדה שהטכנולוגיה תופסת את כולם. בטיסה לתל-אביב ישבתי ליד שתי נוסעות מבוגרות שביצעו את כל ההזמנה בעצמן בלי בעיה. אני משוכנע שהן לא היחידות".

- איזי ג'ט גם לא מופיעה ברוב האתרים, והסוכנים לא מקבלים עמלה על מכירות של איזי ג'ט.

"המודל שלנו בכל העולם הוא להביא אנשים לאתר האינטרנט. יש לנו 400 מיליון גולשים מדי שנה באתר - זה האתר הפעיל ביותר באירופה ואחד הפעילים בעולם. אנחנו מציעים גם הזמנות באפליקציה סלולרית, שבה אפשר להזמין טיסה ב-30 שניות. ככל שנקצר את השרשרת בין החברה לצרכן הסופי, נוכל לשמור על מחיר נמוך. אם נשלם עמלות לסוכנים, נצטרך לייקר מחירים".

גם אנשי עסקים

- 40% מהנוסעים הישראלים הם נוסעים עסקיים. האם איזי ג'ט מתחרה בתחום הזה?

"יש לנו צוות מכירות שמחובר לסוכני הנסיעות בחברות הגדולות, אבל הפוקוס נשאר על המוצר שאנחנו מציעים: מחיר נמוך והזמנות דרך האינטרנט. יותר ויותר אנשי עסקים טסים בלואו קוסט. השנה טסו 11 מיליון אנשי עסקים עם איזי ג'ט. מנהלי הכספים בחברות מאושרים מזה, ואנחנו מציעים להם את מה שהם מחפשים.

"לואו קוסט הוא לא שם נרדף לשירות רע. נושא השירות הוא נר לרגלינו, ועל כך אנחנו מאד מקפידים. לנוסע העסקי חשובה אמינות והגעה בזמן - אנחנו עומדים כיום על נתון גבוה של 88% עמידה בזמנים".

- אייר ברלין הבינה שהישראלי מתוסכל מהתוספת עבור מזוודה, הושבה ומזון, והיא כוללת הכול במחיר הטיסה. אתם לא מקבלים תלונות על הצורך להוסיף 40-50 אירו למזוודה?

"הכול פונקציה של מחיר. אנו מציעים טיסותעם השירותים הללו במחיר גבוה יותר, אבל רוב הנוסעים מעדיפים את מחירי הבסיס ולהוסיף מה שהם צריכים. המחיר ההתחלתי מאוד נמוך. למה שאחייב אותך על מזוודה אם את נוסעת ליומיים עם תיק יד? למה שתשלמי על ארוחה אם את לא רוצה לאכול? שכל אחד ישלם על מה שהוא רוצה.

"היום הצרכנים מחפשים לטוס בזול. אם לפני שנים קפיצה לסופ"ש באירופה הייתה יקרה וזמינה רק בחברות הלגסי, היום זה אחרת, והנוסעים חושבים אחרת: אנו מציעים שירות שנקרא 'inspire me', שבו הצרכן קובע תאריך לנסיעה, ואנו מתאימים לו את הטיסה לפי התקציב. לפי זה הוא בוחר יעד. זה עולם הנסיעות של היום".

גם מועדון נוסע מתמיד אין באיזי ג'ט. נוסעים מתמידים מקבלים הטבות, אבל אין מנגנון של צבירת מיילים.

מזמינים מראש

- האם הצרכן הישראלי הפנים את רעיון ההזמנה המוקדמת?

"הדרך הבטוחה לקבל אצלנו הנחה היא להזמין את הטיסה כמה שיותר מוקדם. כש-60% מהנוסעים בקו תל-אביב-לוטון הם זרים, והם כבר מכירים את המנגנון של הזמנות מוקדמות, מכסת הכרטיסים המוזלים נגמרת מהר, כך שעל ישראלי שרוצה לשלם את המחיר הנמוך ביותר, לשריין טיסה מראש. הטיסות פתוחות 12 חודשים מראש, וכבר כעת יש הזמנות לפסח ולקיץ.

"הזמנה מוקדמת וההבנה שכל התקשורת נעשית דרך האינטרנט היא מגמה כלל-עולמית. כשנכנסו למוסקבה היינו בטוחים שתידרש עבודת שיווק קשה להחדיר את ההרגל הזה, והופתענו שזה זורם בטבעיות".

- מהו שיעור הכרטיסים המוזלים בכל טיסה?

"אין לנו סט מוגדר. בכל טיסה התחשיב משתנה, והמחיר דינמי. תמיד יהיה מספר מסוים של מושבים במחיר הכי נמוך".

- ובכל זאת, אם נבדוק כעת מחירים של טיסה לשבוע הבא ללונדון, ייתכן שנגלה שטיסה סדירה תהיה זולה משלכם.

"ב-80% מהזמן אנחנו זולים, ואכן יהיו מקרים נקודתיים שזה נכון. המודל שלנו הוא כזה שאנחנו נהיה זולים, והמחיר יעלה בהדרגה כתוצאה ישירה מהביקוש. הנוסעים מקבלים באתר את כל המחירים, והם יכולים - ורבים אף עושים את זה - לשנות את הטיסה בהתאם למחיר".

- כיצד קורה שיש טיסה ליעד מסוים ב-90 אירו, ולמחרת המחיר הוא פי שלושה?

"הביקוש הוא שיקבע את המחיר. אם לא מדובר על איש עסקים שחייב להגיע ליעד מסוים במועד מסוים, הנכון הוא לשנות את הטיסה בהתאם".

- מדיניות הביטולים שלכם קשיחה. הצרכנים מתוסכלים?

"מדיניות הביטולים היא חלק מהדיל, וזה מובן לצרכן שזו הדרך להביא מחירים נמוכים. לא מזמן ביקרנו במרכז שירות הלקוחות שלנו במטרה לענות לטלפונים. הופתעתי לגלות שכמעט כל הפניות היו לקבלת מידע, ורק בודדות נגעו לביטולים. יש מעט מאוד מקרים של נו שואו (נוסעים שלא מגיעים לטיסה)".

- מה לגבי חבילות טיסה ומלון?

"זה נוגד את המודל שלנו. אני רוצה למכור ישירות לצרכן ושהוא יעמוד בקשר ישיר איתי, למשל כדי שנוכל לשלוח לו הודעה על שינוי במועד ההמראה. לא מעניין אותי שיבוא סוכן ויקנה 30 מקומות ישיבה, אני אמכור את זה ישירות לנוסע".

- האם איזי ג'ט מציעה שירות של הזמנת בתי-מלון?

"זו פעילות שהיא בשוליים. יש לנו אפשרות לחבר את הנוסעים להזמנות דרך אתר בוקינג, וגם לנו יש מאגר מלונות, אבל הוא רלוונטי בישראל בעיקר לתיירות נכנסת".

- תקימו נציגות בישראל?

"רק היכן שממוקמים נמלי הבסיס שלנו יש לנו נציגויות. אין כוונה לפתוח כאן נציגות".

איזי ג'ט

רקע: הוקמה ב-1995 בלונדון על-ידי סר סטליוס הג'י-לואנו (בריטי במקור מיוון)

החברה נסחרת בבורסה בלונדון

מספר עובדים: 8,300 (מתוכם 2,000 טייסים ו-4,500 אנשי צוות)

צי מטוסים: 200

קווי טיסה: יותר מ-650 קווים ב-30 מדינות

המחיר הזול ביותר לטיסה: 55 ליש"ט לכיוון

מחזור ב-2013: 4.258 מיליון ליש"ט (גידול שנתי של 10.5%)

רווח (לפני מיסוי): 478 מיליון ליש"ט (גידול שנתי של 51%)

רווח נקי: 398 מיליון ליש"ט

החלה לפעול בישראל ב-2009

מספר נוסעים בקווים לישראל וממנה ב2013: 342 אלף

צפי למספר נוסעים ב-2014: 540 אלף

איזי ג'ט

עוד כתבות

איור: גיל ג'יבלי

תל אביב 125 מול S&P 500: איזה מדד יציג תשואה עודפת השנה?

אחרי שנה בה בורסת תל אביב השתרכה הרחק מאחורי וול סטריט, מדד תל אביב 125 מתחיל לצמצם את הפער מול S&P 500, והתחזיות לתשואה עודפת במדד הישראלי הולכות ומצטברות ● דודי רזניק מבנק לאומי אופטימי לגבי השוק המקומי, אבל מזהיר: אם תהיה הסלמה במלחמה, התמונה תתהפך ● מדור חדש

ינקי קוינט, מנהל רמ''י ומ''מ מנהל רשות החברות הממשלתיות / צילום: שלומי יוסף

רשות החברות דורשת להקפיא את הליך מינוי מנכ"ל נת"ע

דרישה מאחד מחברי ועדת האיתור לפרוש, גרמה למ"מ רשות החברות ינקי קוינט להקפיא את הליך בחית המנכ"ל "מחשש לתקינות ההליך" ● אך לגלובס נודע כי והבה לא השתתף בניקוד המועמדים ● ומי המועמדים המובילים לתפקיד?

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

נתניהו בראיון לד"ר פיל: "ננצח את חמאס, כולל ברפיח - אין לנו ברירה אחרת"

בריטניה וארה"ב לא מוכנות להציב חיילים ברציף ההומניטרי בעזה - הפיתרון: קבלן ישראלי ● דובר צה"ל עדכן כי 3 חיילים נפצעו בפיצוץ פיר ממולכד ברפיח, משפחותיהם עודכנו ● כלי טיס של חיזבאללה יורטו אחרי שורת אזעקות בגליל: נזק נגרם לבית בשלומי ● מטוסי קרב תקפו תשתיות טרור בלבנון ● פיצוץ המגעים בקהיר: המשלחת הישראלית חוזרת, משלחת חמאס עזבה לדוחה ● עדכונים בולטים 

הפגנה פרו־פלסטינית בטריניטי קולג' בדבלין, ביום שבת האחרון / צילום: Reuters, Mostafa Darwish

האוניברסיטה היוקרתית באירלנד שנכנעה למפגינים הפרו־פלסטינים

התקשורת בבריטניה דיווחה כי טריניטי קולג', המוסד האקדמי היוקרתי ביותר באירלנד, הודיע שיסיט השקעות מישראל, בתום משא ומתן עם מוחים פרו־פלסטיניים בקמפוס ● המפגינים השתלטו על הכניסה למכללה, המהווה אטרקציה תיירותית, ומנעו כניסה של תיירים ומבקרים לאתר

היישוב עלי ביהודה ושומרון / צילום: מיכאל יעקובסון

לראשונה: בג"ץ חייב את המשטרה לחקור בנייה לא חוקית ביו"ש

בג"ץ קבע כי על משטרת ישראל לפתוח בחקירה פלילית בגין בנייה לא חוקית במאחז היובל, שנמצא ביישוב עלי ● ההכרעה בעתירה, שהוגשה על־ידי תנועת "שלום עכשיו", נדחתה מאז 2018, עקב הצהרת המדינה כי תוקם יחידת אכיפה ייעודית שתחקור חשדות לבנייה לא חוקית - שהקמתה בסוף בוטלה

עמית גוטליב / צילום: ענבל מרמרי

"לא צריך להתנצל על זה שאני מרוויח": היו"ר החדש של ארגון הקבלנים בתל אביב בראיון

לתפקיד יו"ר איגוד הקבלנים בתל אביב נכנס עמית גוטליב בתקופה של משבר חמור בענף הבנייה, עם מחסור בכוח אדם וחרם על יבוא מטורקיה ● "אחי ואני באנו לאתר לעשות שפכטל בעצמנו כדי לסיים את הפרויקטים בזמן"

בניין חברת טבע / צילום: Shutterstock, Cineberg

האנליסטים מרוצים מטבע: "השוק עוד לא עיכל את שינוי ה-DNA בחברה"

טבע פרסמה אתמול דוחות ואשררה את התחזית השנתית, כשבמקביל דיווחה על תוצאות חיוביות בניסוי קליני בתרופה מקורית לטיפול בסכיזופרניה ● האנליסטים מעריכים כי התרופה תוכל להימכר במאות מיליוני דולרים ואף למעלה ממיליארד דולר

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

נתניהו על עצירת משלוחי הנשק מארה"ב: "אם נצטרך - נעמוד לבד"

דובר צה"ל עדכן כי שלושה חיילים נפצעו בפיצוץ פיר ממולכד • כמה כלי טיס של חיזבאללה יורטו אחרי שורה של אזעקות בגליל העליון והמערבי: נזק נגרם לבית בשלומי • הבית הלבן מבהיר אחרי ביטול משלוח הנשק: עדיין תומכים במיטוט חמאס - אבל מתנגדים למבצע נרחב ברפיח, ישראל תצטרך לקבל את ההחלטה • כל העדכונים

קמפיין free TV שעלה בקשת12 בחודש האחרון / צילום: צילום מסך

שנה להשקת FreeTV: האם מיזם הטלוויזיה הצליח לשנות את השוק?

בשנה החולפת הצליח מיזם free TV לגייס 50-60 אלף מנויים - הרבה פחות מהציפיות שתלו בו שתי השותפות, בעיקר לאור ההשקעה הגבוהה בפרסום ● גורמים בשוק טוענים כי כבר תקופה ארוכה קיימת מתיחות בין הצדדים, אך הדבר לא מפחית מהלחץ של המתחרות, שהורידו מחירים

חיילים וחיילות בצבא ברזיל, אפריל 2023 / צילום: ap, Eraldo Peres

בגלל מכתב מחאה? ברזיל משהה עסקה בשווי 145 מיליון דולר עם אלביט

לפי התקשורת המקומית בברזיל, הצבא במדינה החליט על השהיית רכישת 36 תותחי אטמוס מתוצרת אלביט ● המטרה מאחורי הצעד, על פי הדיווחים, היא להצדיק את ההחלטה לבחור באלביט בתור הזוכה במכרז ● סביר להניח כי מכתב מחאה עליו חתמו דמויות ציבוריות ברזילאיות, אמנים ופעילי זכויות אדם, תרם לעיכוב בעסקה

ערן כהן, מנכ''ל אלסטום ישראל / צילום: אלסטום

מנכ"ל אלסטום בישראל לא חושב שצפויה בריחת משקיעים: "הפן הכלכלי קובע"

ערן כהן, מנכ"ל אלסטום ישראל, תאגיד התשתיות הצרפתי, מסביר כי פעילות החברות הזרות לא נפגעה, למרות המלחמה: "מה שמוביל זה האינטרס העסקי" ● בראיון לגלובס הוא מתייחס לראשונה לטענות על עיכוב בקו האדום ולעזיבת החברה הספרדית שבנתה את הרכבת הקלה בירושלים

מטוס הריגול הבריטי ''Shadow R1'' / צילום: צילום מאתר חיל האוויר הבריטי

דיווח: מטוסי ריגול בריטיים אספו 1,000 שעות של צילום ברצועת עזה

לפי הפרסום באתר Declassified UK, במהלך גיחות האיסוף של חיל האוויר נאספו עד 1,000 שעות של צילומים מאז חודש דצמבר, ואלו נמשכות גם בימים האחרונים ● בין 132 החטופים שנמצאים בשבי חמאס מאז ה־7 יש שני אזרחים בריטים, והמשימות נובעות גם מהצורך לאתר אותם

אילוסטרציה: shutterstock

מאה יועצי השקעות מעריכים: זה מה שיקרה בשווקים

מהסקר שערכה הבורסה לניירות ערך בתל אביב עולה אופטימיות בקרב יועצי השקעות ישראלים ● רובם צופים עלייה של מעל 10% הן במדד תל אביב 125 והן במדד S&P 500, אבל מעריכים שהאינפלציה תעלה ● וגם: ממה מושפעות התחזיות הוורודות של היועצים המקומיים

משלוח יצוא בנמל אשדוד / צילום: תמר מצפי

"תהיו עם היד על הדופק": האזהרה לישראלים שמייצאים לדרום אפריקה

ברקע עצירת היבוא מטורקיה, חברת הביטוח "אשרא" פירסמה אזהרה ליצואנים לדרא"פ ● הבחירות במדינה בסוף החודש עלול לפגוע "בקשרי המסחר בין המדינות, באופן דומה למקרה של טורקיה"

דורון טאובמן / צילום: אמנון חורש

זה עורך הדין שייצג את הממשלה בבג"ץ חוק הגיוס

בחודש שעבר אישרה היועמ"שית לממשלה לקבל ייצוג נפרד בבג"ץ חוק הגיוס ● מי שהסכים לקחת את המשימה הוא עו"ד דורון טאובמן, שותף במשרד רם כספי, בעל ניסיון בייצוג בבג"צים המציגים עמדה שמרנית ● בין היתר מייצג טאובמן את הרבנים הראשיים בבג"ץ מתווה הכותל

שיגור מיירט חץ 3 / צילום: דוברות משרד הביטחון

הרכיבים המזויפים במטוסים, והטילים היקרים שגורמים מבוכה לארה״ב

לגלובס נודע כי החברה הביטחונית הממשלתית תומר מגייסת 60 עובדים חדשים, אלביט עם הזמנה ראשונה למערכות מרגמה, בריטניה שוקלת להיכנס לתוכנית מערך ההגנה האירופית, טורקיה מנסה לרכוש מטוסי קרב ממקורות רבים, ובכיר גרמני קורא להגדלה משמעותית של תקציב הביטחון ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

ארסנל נשק בלתי נגמר / צילום: Reuters, Iranian Army/WANA

ארסנל בלתי נגמר: איזה נשק יש עדיין לחיזבאללה?

מפצצות מרגמה, דרך קטיושות וכטב"מים ועד טילי סקאד וטילי שיוט ● האמצעים שהציג חיזבאללה עד כה הם כאין וכאפס לעומת אלה שהוא יכול להפעיל במקרה של מלחמה כוללת בצפון

עידו אהרונוביץ / צילום: מסע ישראלי

הסדנה שטייסי הקרב עוברים כדי לעבד את חוויות המלחמה

חיל האוויר וארגון מסע ישראלי מציעים לטייסים סדנה בת יומיים שבה הם רוכשים כלים להתמודדות עם קשיים רגשיים ומנטליים ● "אלה דברים שלא יעלו בתחקיר מבצעי", מסבירים המארגנים ● ישראל מתגייסת

פועלים של חברת החשמל / צילום: יוסי וייס, חברת החשמל

100 שעות בלי חשמל: הדוח שחושף את הנזק מאי הקמת תחנות כוח חדשות

דוח שהגיע לידי גלובס מונה את ההשלכות של העיכובים הנוכחיים בהקמת תחנות כוח חדשות בישראל ● לפיו, ב־2028 יתגברו הפסקות החשמל שיגרמו לנזק כלכלי של מיליארדי שקלים

שר האוצר סמוטריץ' וראש הממשלה נתניהו. הבור התקציבי מעמיק / צילום: Reuters, Ronen Zvulun

תתכוננו, העלאות מסים נוספות בדרך: באוצר מזהירים מגירעון של 7% ובוחנים צעדים כואבים

מהלומה נוספת צפויה להכנסה הפנויה שלנו לאחר ה"תגלית" שצצה במסגרת ההכנות באוצר לקראת תקציב השנה הבאה ● בין צעדי ההתכנסות שנשקלים כעת, כדי למנוע משיעור הגירעון לקפוץ ל־7%: הקפאת מדרגות מס הכנסה והעלאת המע"מ בשיעור גבוה מהמתוכנן - כבר ב־2024