גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"דף המידע של איקיוטק לצרכן לא מדויק מבחינה משפטית"

כך טוען משרד המשפטים במכתב למנכ"ל המועצה לצרכנות, עו"ד אהוד פלג ■ בין השאר מעלה המשרד תהיות בעניין תוקף ההתקשרות של איקיוטק עם קטינים ומתייחס לאיומי החברה לפתוח תיקי הוצאה לפועל נגד חייבים

פרשת איקיוטק עולה שלב: משרד המשפטים שלח היום (ה') מכתב למנכ"ל המועצה לצרכנות, עו"ד אהוד פלג, בו נכתב כי "התיאור המשפטי והעובדתי שכלול בדף המידע ששולחת איקיוטק לציבור הוא לא מדויק מבחינה משפטית".

ואלו הנימוקים שמספק המשרד:

ראשית, איקיוטק מציגה את עצמה כמי שמספקת שירותי תוכן בתשלום הנגבה באמצעות חשבון הטלפון הנייד או באמצעות כרטיס אשראי. אלא שלאחר בירור מול משרד התקשורת עולה כי בעל רישיון סלולר רשאי לספק באמצעות הטלפון שירותי תוכן אשר בגינם הלקוח יחויב - הרעיון הוא שחברת הסלולר מעבירה תשלום לספקית התוכן, בין אם הצרכן שילם לה או לא.

חברת הסלולר משמשת כמעין חברת כרטיסי אשראי במקרה כזה - היא מעבירה את התשלום וגובה אותו מהלקוח, ואם נוצר חוב של צרכן שקיבל שירותי תוכן אבל לא שילם עבורם, הרי שספק התוכן חייב להפסיק את השירות. מכאן שטענה של ספק תוכן כי צרכנים חייבים לו כסף עבור שירותי תוכן שהם קיבלו בסלולר - אינה אפשרית.

שנית, בדף המידע ששלחה איקיוטק נאמר כי בעת ההתקשרות עם הצרכנים החברה פעלה לפי הנחיות משרד התקשורת הדורשות אימות ודאי של מבקש השירות. אלא שההנחיות יצאו רק בנובמבר 2011, שנים אחרי מועדי הרישום שאיקיוטק טוענת בדרישות החוב. "לא ניתן לפעול לפי הנחיות שלא היו קיימות", מציין משרד המשפטים.

ההסבר הוא כזה: בעקבות פניות של צרכנים על זיופים ברישום המקוון, בנובמבר 2011 הוציא משרד התקשורת הנחיה לגבי אופן הזמנת שירות באינטרנט, לפיה מי שתערוך את האימות היא חברת הסלולר באמצעות אימות בין הסיסמה שהוקלדה לבין סיסמה שנשלחת לטלפון הסלולרי. הנחיה כזו כאמור לא הייתה קיימת קודם לכן.

טענה אחרת שהעלתה איקיוטק בדף ההסבר היא כי היא מחזיקה בחתימה דיגיטלית "מחייבת וכשרה" שאושרה על-ידי חברות הסלולר, משרד התקשורת ובית המשפט. אלא שבאישור שצורף למכתבים ששלחה איקיוטק ללקוחות לא מוצגת כל חתימה של הלקוח, והוא חתום, כך לפי משרד המשפטים, במה שמתיימר להיות חתימה אלקטרונית מאומתת של החברה עצמה. בדף המידע גם מוזכר חוק מסחר אלקטורני, אלא שאין חוק כזה במדינת ישראל (בעבר הייתה הצעת חוק שלא התגבשה לכדי חקיקה).

"לא מוצגת כל חתימה או הוכחה אחרת שהצרכנים הם אלה שחתמו על ההסכם מול החברה... גם הקלדת סיסמה כשלעצמה אינה יכולה להוות חתימה, ועל החברה להוכיח כי לצרכן ניתנה הזדמנות לקרוא את תנאי ההסכם, וכי הסכמתו לתנאי ההסכם ניתנה במפורש ומדעת", לשון המכתב.

בעניין איומי החברה לפתוח תיק הוצאה לפועל נגד החייבים לה, במשרד המשפטים מציינים כי לפי הנהלים אין לפתוח תיק בהוצאה לפועל בגין חוב אלא אם קיימת ראייה בכתב, ולכן לא ניתן להתקדם עם הליך כזה על בסיס צילום מסך של פרטי הרישום. לגבי צרכנים שנרשמו באינטרנט מבלי שחתמו בנוסף על הסכם, לא מתקיימת דרישת הכתב, ולפיכך לא ניתן לפתוח תיק הוצאה לפועל מבלי לפנות ראשית בתביעה משפטית.

אין פיקוח ממשלתי - בדף המידע מוצג כי החברה ואופן פעילותה מפוקח/ מאושר על-ידי משרד התקשורת, אלא שמשרד התקשורת, כך צוין במכתב, אינו מפקח כלל על פעילותן של ספקיות תוכן אלא על חברות סלולר.

עוד דן משרד המשפטים בעניין תוקף ההתקשרות עם קטינים. הטענה של איקיוטק כי ההתקשרויות תקפות לפי חוק מצריכות בחינה משפטית.

לבסוף התייחסה עו"ד הילה דוידוביץ'-בלומנטל ממשרד המשפטים לספק האם איקיוטק פעלה לפי טענותיה בהתאם לחוק הגנת הפרטיות. "יש לבדוק האם הצרכן נתן את הסכמתו באופן הנדרש בחוק לשימוש שעושה החברה במידע אודותיו, לרבות התכנים שלכאורה צרך, והאם החברה אגרה את המידע בהתאם להוראות הדין".

איקיוטק: טענות שגויות

מחברת איקיוטק נמסר בתגובה: "לצערנו, ניכר כי משרד המשפטים מתבסס על טענותיו השגויות של משרד התקשורת, ואשר לגביהן הועברה על-ידי החברה בשבוע שעבר תלונה למבקר המדינה באשר להתנהלות המשרד.

"תלונתנו למבקר המדינה מתבססת על העובדה שקיימות סתירות רבות בגרסותיו השונות של משרד התקשורת בהנחיותיו לציבור, כפי שניתן למצוא בהנחיית שר התקשורת דאז אריאל אטיאס העתק נוסח רישיון חברות הסלולר משנת 2007, מכתבים של משרד התקשורת ופרסומים תקשורתיים בדבר ההנחיות שנכנסו לתוקפן - כולם, כאמור, הועברו לשולחנו של מבקר המדינה, ואנו מקווים שיקבל את מסקנותיו בנושא בהקדם.

"אנו קוראים לחייבים לשלם את חובותיהם על מנת להימנע מצבירת תשלום ריביות".

עוד כתבות

ההפגנות בקמפוסים בארה"ב העירו את תעשיית הפייקים

המחאות בקמפוסים הפכו לוויראליות. אבל לא כל מה שפרסמו עליהן נכון ● המשרוקית של גלובס

שר החוץ הטורקי, הקאן פידאן / צילום: Associated Press, Bilal Hussein

האינטרס המשותף של טורקיה ואיראן נחשף בראיון של שר החוץ

בתקופה האחרונה, רבים הרימו גבה בשל הפגישות התכופות של בכירי טורקיה דווקא עם מקביליהם האיראנים ● כעת מתברר כי שר החוץ של טורקיה טען בראיון, כי הוא מאמין שהמיליציות הפרו־איראניות בעיראק יכולות לפעול כנגד המחתרת הכורדית באזור סינג'אר שבצפון עיראק

בארה"ב בטוחים: זה עומד להיות המבצע המסוכן ביותר אליו תצא ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הסכנות בכניסת צה"ל לרפיח, איך איראן יכולה להרוויח מההפגנות בקמפוסים בארה"ב ומה באמת חשוב לאמריקאיים בשנת הבחירות ● כותרות העיתונים בעולם 

מתוך הקמפיין של רשות המסים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

תוכנית הדגל של רשות המסים נכנסת היום לתוקף. כל מה שכדאי לדעת

תוכנית "חשבוניות ישראל" של רשות המסים למאבק בהון השחור, שתאפשר לקזז מע"מ מחשבונית רק לאחר קבלת מספר מיוחד, נכנסה היום לתוקף ● איך התוכנית החדשה תעבוד, על מי היא חלה, ומהן הסנקציות על מי שלא יפעל לפי החקיקה החדשה? מומחי המס מסבירים

דב קוטלר, מנכ''ל בנק הפועלים / צילום: תמר מצפי

אחרי חמש שנים: מנכ"ל בנק הפועלים דב קוטלר פורש

דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים, הודיע על החלטתו לסיים את תפקידו ● דירקטוריון הבנק החליט למנות ועדת דירקטוריון לאיתור מנכ"ל, בראשה יעמוד יו"ר הדירקטוריון ראובן קרופיק

ינקי קוינט, מנהל רמ''י ומ''מ מנהל רשות החברות הממשלתיות / צילום: שלומי יוסף

בעיכוב של עשרות שנים, המדינה תפריט קרנות השתלמות של מאה אלף עובדים

ועדת השרים להפרטה תדון בשבועות הקרובים במכירת החזקות המדינה בשבע קרנות השתלמות, מלבד אלו של המורים והשופטים ● לפי ההצעה, המניות יעברו לידי ההסתדרות, כשהיקף הנכסים הוא כ־8.4 מיליארד שקל ● המטרה: הפחתת הנטל על המדינה ● מה צפוי לחוסכים? ● גלובס עושה סדר

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

נכנע ללחץ תושבי פתח תקווה? סמוטריץ' דורש לדון מחדש בתוכנית המטרו שכבר אושרה

שר האוצר מבקש ממזכיר הממשלה לאפשר לו להגיש בקשה לדיון נוסף בתוכנית לקו M2 של המטרו, בטענה שלא נשלחה לשרים כנדרש ● גורם המעורה בפרויקט: "מביך ששר האוצר מתנהג כמו אחרון המתנגדים, מטעמים צרים"

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

לספר לדור הצעיר את סיפור השואה אחרי ה-7 באוקטובר - זו לא רק זכות, אלא חובה

השנאה כלפי מדינת ישראל מרימה ראש בכל כמה דורות ● לצד האסונות טבועה בנו, כחלק בלתי נפרד מה-DNA שלנו, היכולת המופלאה והחוסן לקום מהאסון הכי גדול ולהצליח לעשות ממנו נס ● גם הפעם, הדור הצעיר הוא שיכתבו את פרק התקומה

נגמ''ש צה''לי / צילום: צילום מנתק

עסקת הענק של משרד הביטחון בתחום השריון

קבוצת אימקו ומשרד הביטחון הודיעו על הסכם מסגרת רב־שנתי בסך 377 מיליון שקל ● ההסכם החדש צפוי יותר מלהכפיל את צבר ההזמנות של הקבוצה לסך של כ־725 מיליון שקל ● בעקבות העסקה, מניית אימקו זינקה ב-19% ● ובאיזה חוזה זכתה היום אלביט?

שרון רן שגב ונעמי רינת / צילום: יח''צ

לזכור ולא לשכוח: יוזמות אזרחיות להנצחת זכר השואה

גלובס מרכז שורה של יוזמות אזרחיות בולטות להנצחת זכר השואה בישראל ובעולם, במרחב הפיזי והדיגיטלי ● ישראל מתגייסת 

אילוסטרציה: shutterstock

ההתייקרות כבר פה, אספקת חומרי הגלם בסכנה: החרם הטורקי מכה בענף הבנייה

שלוש חברות הודיעו על העלאת מחירי מוצרים המשמשים לבנייה, בעקבות חסימת היצוא מטורקיה ● הפתרון המיידי: מסלולי "מעקף" שצפויים להוסיף עלויות ולעכב את הגעת הסחורות ● הקבלנים אובדי עצות: "חברות ביצוע יקרסו, עבודות תשתית יתייקרו, והציבור ישלם מחיר"

שיפוצים בבניין / צילום: כדיה לוי

בניין הוכרז כמסוכן, אך דייר סירב לשלם על שיפוץ. מה קבע ביהמ"ש?

המפקח על רישום המקרקעין דחה תביעה של בעל דירה שסירב לשלם את חלקו בשיפוץ של בית משותף בבת ים

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יוסי גם זו לטובה, אורן דאי, אייל טואג, ראובן קפוצ'נסקי

אלו החברות שהכי מעניינות משקיעים בת"א

את בנק לאומי, חנן מור ואל על המשקיעים חיפשו הכי הרבה במאיה, כך עולה מנתוני הפעילות באתר הבורסה ● כ-20% מהחברות הנסחרות בת"א המתינו עם פרסום הדוחות השנתיים עד לרגע האחרון, ושיעור נמוך יותר תרגמו את הדיווחים לאנגלית ● וגם: מי החברה שאחריה עוקבים הכי הרבה משקיעים באופן קבוע

מחלקת מוצרי חשמל / צילום: תמר מצפי

החרם הטורקי יעלה את מחיר המקררים והתנורים, המרוויחה הגדולה תהיה סין

בענף החשמל מחפשים פתרונות למחסור בעקבות המהלך הטורקי, מהחלפת ספקים ועד הובלה דרך יוון וקפריסין ● ההערכות הן שבכל מקרה המחירים יעלו ב-10%-20% וזמן האספקה יתארך, וכולם מנסים לעקוף את הגזרה: "זה פוגע גם ביצרנים הטורקים"

גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר

יפספסו את הריבאונד: מה חושבים בשוק על הצעד המפתיע של אלטשולר שחם

בעקבות חשיפת גלובס על המהלך שמוביל בית ההשקעות הגדול בישראל, בדקנו מה עושים בגופים המתחרים ● אלה, מתברר, עדיין מזהים הזדמנויות ותמחור נוח בשוק המקומי, למרות הקונצנזוס בקרב בתי ההשקעות שרוב התיק מופנה לחו"ל ● איפה שיעור החשיפה הגבוה למניות ישראליות ואילו גופים עשויים לשנות אסטרטגיה?

מתחם תע''ש השלום / צילום: דמיטרי ספקטור

בכמה מכרה המדינה את הקרקע הכי לוהטת בכניסה לתל אביב

החברות אקרו נדל"ן וקטה ירכשו את הקרקע במתחם תע"ש השלום תמורת 644 מיליון שקל ועוד 67 מיליון שקל הוצאות פיתוח, פער של כמעט פי חמישה ממחיר המינימום אך נמוך משמעותית ממחיר השומה ● 5 הדונם ששווקו במכרז מיועדים למגורים בבנייה רוויה עם חזית מסחרית

אהוד אולמרט, רה''מ לשעבר / צילום: שלומי יוסף

האם החלטה 1701 קוימה בזמן כהונתו של אהוד אולמרט?

אולמרט טען כי בתקופתו החלטה 1701 קוימה. הממשלה בראשותו גרסה אחרת ● המשרוקית של גלובס

בבסיס סודי שמתרחב במהירות: כך נערכת איראן למתקפה הבאה נגד ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מה גורם לצבאות של מדינות הערביות להיות לא יעילים, הבסיס הסודי של איראן וסיפורה של ניצלות שואה שהייתה בקיבוץ מפלסים ב-7 באוקטובר ● כותרות העיתונים בעולם 

5 דברים לפני פתיחת המסחר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה

יום המסחר צפוי להיפתח במגמה מעורבת ויושפע מההתפתחויות הבטחוניות ● השקל התחזק מול הדולר, 3.71 שקלים ● דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים פורש מתפקידו ● IBI: "חלון ההזדמנות להורדת ריבית בישראל הולך ונסגר" ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר" ● עונת הדוחות בארה"ב: הרווח הממוצע למניה זינק ב-5% ● גלובס עושה סדר לקראת פתיחת המסחר בבורסה 

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: דיויד קארב, Shutterstock

המניה קרסה בוול סטריט, וחברת האוטוטק מגייסת חוב בת"א

ארבה רובוטיקס של קובי מרנקו תנסה להנפיק אג"ח ב־120 מיליון שקל ולהירשם בבורסה בת"א, לאחר קריסת המניה בנאסד"ק ● כספי הגיוס יועברו לחברה בכפוף לחוזה עם יצרן רכב מוביל