גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עלילת-שווא על הטרדה מינית

הגרסה הישראלית של קרב הגירושים בין וודי אלן ומיה פארו

הבמאי המוערך וודי אלן ואשתו לשעבר, השחקנית מיה פארו, ניהלו לפני כ-20 שנה הליך גירושים מכוער ביותר, במסגרתו האשימה פארו את אלן בכך שהטריד מינית את בתה המאומצת בת השבע.

אלן הכחיש בזמנו את הטענות ולא הועמד לדין בגינן מחמת היעדר ראיות. השבוע הנושא חזר לכותרות, לאחר שהבת העלתה מחדש את הטענות בדבר ההטרדה המינית בכלי התקשורת, וגם הפעם אלן דבק בעמדתו כי מדובר בעלילת-שווא שיצרה אשתו לשעבר כדי לנקום בו, וכי ברצונה לבוא עימו חשבון, שטפה את מוחה של הבת להאמין במעשים שייחסה לו.

כמובן שאין בידינו הכלים לדעת היכן האמת במקרה של וודי אלן, אך גם במשפט הישראלי מתועדים מקרים מחרידים שבהם בני זוג העלילו על בני זוגם לשעבר עלילות-שווא על אלימות והטרדות מיניות כחלק מטקטיקה משפטית במסגרת הפירוד או הגירושים. והעונש? בדרך-כלל קנס כספי סמלי.

במאי 2012 אב לילדה בת 4, שחי בנפרד מאימה, הגיש תביעה להעברת המשמורת של הילדה אליו, בטענה כי האם מזניחה את הילדה. לאחר מספר שבועות האם פנתה לבית המשפט ובקשה להוציא צו הגנה שירחיק את האב ממנה ומהילדה, בטענה כי האב מטריד אותה, מאיים עליה ועוקב אחריה.

בית המשפט, אשר חשד שהאם הגישה את הבקשה רק כדי לסכל את האפשרות שהילדה תעבור לחזקת האב, שלח את הצדדים לפוליגרף. האם התחמקה מביצוע בדיקת הפוליגרף בתירוצים שונים במשך חצי שנה, אך לבסוף נאלצה לעבור את הבדיקה, אשר העלתה כי היא דוברת שקר, בעוד שהאב דובר אמת.

בסיומו של ההליך בית המשפט קבע מפורשות כי האם בדתה את הסיפור מליבה, והורה לאם לפצות את האב בסכום של 4,000 שקל.

שנה קודם לכן דן אותו בית משפט במקרה הפוך, שבו אב העליל על האם שהיא מתעללת פיזית ומינית בילדיהם הקטנים. האב הגיש במשטרה תלונה מפורטת הכוללת תיאורים מחרידים של אותם מעשי התעללות, ועוד באותו היום האם הורחקה מביתה ומהילדים למשך 7 ימים. גם הפעם הצדדים נשלחו לבדיקת פוליגרף, שהעלתה כי האב דובר שקר, והאם דוברת אמת, ובית המשפט הסיק כי מדובר בעלילת-שווא.

בית המשפט הדגיש את הנזק הנפשי העצום שנגרם לאם בהרחקתה הפתאומית מהבית ומהילדים על לא עוול בכפה, כמו גם את הנזק לילדים שאימם נלקחה מהם בהרף-עין, ואף את הנזק לשמה המקצועי של האם, בהיותה מורה בבית-הספר. בית המשפט חייב את האב לשלם לאם פיצוי בגובה 5,000 שקל, בנוסף להוצאות משפט ומימון בדיקת הפוליגרף. בשורה התחתונה, לא עונש מרתיע ולא פיצוי מספק.

גם בפסיקת בתי הדין הרבניים מופיעים מספר מקרים שבהם אישה העלילה על בעלה שהוא מתעלל בילדים, ובאחד מפסקי הדין אף מצוין כי מדובר בתופעה המוכרת לבתי הדין. ההשלכה של עלילת-שווא מעין זאת בבית הדין הרבני היא הפסד תשלום הכתובה לידי האישה, כאשר בימינו ממילא ברוב מקרי הגירושים אין משמעות לסכום הכתובה.

מסקירת הפער בין העוול הנורא שגורמת עלילת-השווא לבין השלכה העונשית הקלה, נקל להבין את התסכול של הקורבנות. נשים המגישות תלונות-שווא זוכות לכמעט חסינות משפטית בהוראת בית המשפט העליון והפרקליטות, בניגוד לחוק העונשין הקובע מאסר של 5 שנים על תלונת-שווא.

בשנים 2003 ו-2004 ניתנה הנחיה לפיה ניתן להעמיד לדין מתלונן על עבירת מין שהעיד עדות שקר רק במקרים נדירים; ובאותה עת בית המשפט העליון קבע גם כי אין לפרסם את שמן של נשים שהגישו תלונה בגין הטרדה מינית, אף במקרים שבהם התקיים משפט פלילי מלא, והתברר כי לא היו דברים מעולם.

אמנם בשנת 2011 הורשעה בצעד נדיר אם ל-6 ילדים, אשר הגישה כנגד בן זוגה 3 תלונות-שווא על ביצוע מעשים מגונים בכוח ואיומים, ואף נדונה ל-8 חודשי מאסר בפועל על כך, אך מדובר במקרה חריג, ובאישה שהודתה במפורש בהגשת תלונות-השווא.

המדיניות העומדת מאחורי ההגנה על מתלוננות-השווא היא החשש שהעמדתן לדין ירתיע את מתלוננות האמת מהגשת תלונות, פן הנאשם האמיתי ייצא זכאי שלא כדין, והקורבנות ימצאו את עצמן בתפקיד הנאשם. יש לזכור כי פעמים רבות נאשמים מזוכים בדין מסיבות טכניות ואחרות, והעובדה שאדם לא הורשע בדין, אין פרושה בהכרח שהוא חף מפשע ושהמעשים המיוחסים לו לא נעשו.

עם זאת, במקרים המעטים שבהם אכן ניתן לקבוע מעל לכל ספק כי התלונה היא עלילת-שווא מכוונת, יש מקום למצות את הדין עם המעליל או המעלילה, ולעשות כן באופן פומבי.

לא רק גברים חפים מפשע ירוויחו מכך אלא גם מתלוננות האמת, שכן הגשת תלונות-שווא פוגעת באופן עקיף באמינותן של כלל המתלוננות, וככל שתתרחב התופעה, - כך האמון שיתנו בתלונות האמת תפחת.

* עו"ד ליהיא כהן דמבינסקי, מומחית לענייני משפחה וירושה, מנהלת פורום דיני משפחה ב"גלובס".

עוד כתבות

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

אילוסטרציה: Shutterstock

גבולות אחריות המתווך לספק מידע ללקוחו

האם מתווך יכול להסתפק בנתונים שנמסרו לו על ידי המוכרים, או שעליו לקיים בדיקות עצמאיות לגבי מצב הנכס?

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

מה הוביל לקפיצה במספרי תו החניה לנכים?

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

מפגין מניף שלט עם ''מהפכת אינתיפאדה'' בוושינגטון. תמיכות מפורשות באלימות / צילום: Associated Press, Lindsey Wasson

״אינתיפאדה עולמית״ מתפשטת בקמפוסים של ארה״ב אבל היא עשויה לחזק דווקא את הימין

זה מה שקרה למחאות הענק נגד מלחמת וייטנם ולמרד הסטודנטים בצרפת לפני 60 שנה ● התנועה הנוכחית מעתיקה בהצלחה גוברת את דפוסי הפעולה של המאבק נגד אפרטהייד לפני 40 שנה ● ישראל הופכת למנוף של שינוי

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד