גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תלונות: רשות המסים שלחה קנסות שגויים עקב תקלה

רו"ח עופר מנירב עתר נגד רשות המסים בטענה כי הטילה עליו עיצום כספי בסך אלפי שקלים בגין איחור לכאורה בהגשת דוח מס אישי מקוון ■ ‎לאחר העתירה העיצום בוטל ■ רשות המסים ולשכת רו"ח הקימו צוות לבדיקת הנושא

רשות המסים ולשכת רואי החשבון הקימו צוות לבחינת טענותיה של הלשכה ושל נישומים רבים, בעלי שליטה בחברות, בנוגע להטלת עיצומים כספיים, בהיקף של אלפי שקלים על כל נישום, עקב תקלה במחשבי הרשות - כך נודע ל"גלובס".

הקמת הצוות היא תולדה של פניות שונות מטעם לשכת רואי החשבון בראשות הנשיא דודי גולדברג, ובאמצעות רו"ח עופר מנירב, יו"ר ועדת המסים והקשר עם רשויות המס בלשכה, שנענו בהצעה של מנהל רשות המסים, משה אשר, לבדוק את הדברים.

במקביל קורא נשיא הלשכה גולדברג למשרד האוצר לאשר בדחיפות תקציב לשדרוג מערכת המחשבים של רשות המסים ותקני כוח-אדם נוספים, "על-מנת למנוע מצבים שבהם כשלים טכנולוגיים גורמים לנזקים מיותרים".

לדבריו, "לא ייתכן שבשנת 2014, בגלל מערכות טכנולוגיות מיושנות נגרם סבל וטרטור מיותר לאזרחים ולמייצגים".

הטענה בנוגע לעיצומים הכספיים השגויים עלתה גם בעתירה שהוגשה לאחרונה לבית המשפט לעניינים מינהליים בתל-אביב על-ידי רו"ח מנירב ורעייתו.

בעתירה נטען כי עקב בעיות מחשוב ברשות המסים, במקרים רבים מוטלים עיצומים כספיים שגויים בסך אלפי שקלים על נישומים, שהינם בעלי שליטה בחברות, בגין איחור בהגשת דוח מס מקוון בתיקם האישי, למרות שבפועל התקבלה ארכה להגשת הדוח.

לפי העתירה, הנישומים נאלצים להיכנס לסבך ביורוקרטי מייגע כדי לבטל את העיצומים. זאת בניגוד להנחיה פנימית ברשות, לפיה יש לבטל אוטומטית כל עיצום כספי שהוטל בטעות.

הארכה לא התעדכנה

בעתירה נגד רשות המסים טענו בני הזוג מנירב כי בדצמבר האחרון הם חויבו בעיצום כספי בסך של 4,600 שקל בגין פיגור כביכול בהגשת דוח מקוון לשנת 2012.

לטענתם, "מדובר בהודעה שגויה בעליל, הנובעת מבעיות מחשוב של תוכנת המחשבים של רשות המסים (שע"מ), שכתוצאה מהן לא עודכנו אוטומטית הארכות - להן הם זכאים לצורך הגשת דוח המס האישי השנתי - בהתאם לארכות שניתנו לחברה שבשליטתם".

השניים ביססו את טענתם על הוראות הרשות, לפיהן זכאי בעל שליטה בחברה לארכה אוטומטית להגשת הדוח השנתי, בהתאם לארכה שאושרה לחברה שבשליטתו.

במארס 2013 פנה רו"ח מנירב למנהל רשות המסים והציג בפניו את "מאות ואולי אלפי עיצומים כספיים שהוטלו בחודש פברואר 2013" על בעלי מניות,הזכאים לארכות הזהות לאלה של החברות שבשליטתם, וזאת כאשר הדוחות הוגשו במועד.

לטענת מנירב, אשר השיב כי מדובר בבעיית מחשב הידועה לרשות המסים, אך חרף זאת הבהיר כי על אותם נישומים לפנות אישית לרשות כדי לבטל את העיצומים.

על כך השיב מנירב, לפי העתירה, כי "לא יעלה על הדעת כי בגלל כשל של המערכת יצטרכו המייצגים להשקיע אלפי שעות עבודה, כאשר בינתיים חשופים הנישומים לפעולות אכיפה וגבייה, וזאת במקום שרשות המסים תמצא פתרון מיידי לבעיה".

לטענת מנירב, התשובה שקיבל הייתה כי עובדי שע"מ עסוקים כרגע בדברים אחרים, וייקח זמן עד שיוכלו לטפל בפתרון הסוגיה.

"השלכות רוחב"

בהמשך לפניות נוספות מצדו בנושא, טוען מנירב, נקבע באפריל 2013 הנוהל, לפיו אם עקב טעות לא נרשמה ארכה זהה לבעל השליטה כמו לחברה שבבעלותו, יש לוודא אישור ארכה כזו בעקבות בקשת הפונה ולבטל את הקנס בגין האיחור.

במכתב ששיגר מנהל רשות המסים למנירב במאי אשתקד, שצורף לעתירה, הזכיר אשר נוהל זה וכתב כי "משרדי השומה כבר הונחו לבטל את העיצומים הכספיים לבעלי השליטה", וכי ברשות "פועלים למתן ארכה אוטומטית לבעלי שליטה, בעת מתן הארכה במסגרת הסדר הארכות לחברה".

ואולם, נטען, למרות זאת, בדצמבר הוטל על מנירב הקנס בסך 4,600 שקל, ואף הוחלט באופן שרירותי לדחות את השגתו על כך. יצוין כי לאחר הגשת העתירה בוטל העיצום הכספי שהוטל על מנירב.

לדברי מנירב, "בעקבות העתירה התקשרה אליי סגנית פקיד השומה, התנצלה על מה שקרה, תוך שהיא מסבירה לי כי לצערה יש עשרות פניות לביטול בעקבות בעיית המחשב".

ואולם, מנירב עומד על כך שעתירתו תישמע, כיוון שלדבריו, יש לה השלכות רוחב על נישומים רבים, שאינם יודעים לפעמים שהעיצום שגוי או אינם מסוגלים להתמודד עם סבך הביורוקרטיה הנדרש לביטולו.

מרשות המסים נמסר בתגובה: "העיצום הכספי על מנירב הוטל בהתאם לקריטריונים ולא בשל טעות מחשב. משהוסר על-ידי העותר מחדל בתיקו, העיצום בוטל, ובשל כך העתירה מתיירת.

"יצוין כי בימים האחרונים סוכם על-ידי מנהל רשות המסים, יחד עם לשכת רואי החשבון ולשכת יועצי המס, על הקמת צוות משותף לאיתור המקרים בהם הוטל עיצום כספי על-ידי מערכת המחשב באופן שגוי והדרכים לטיפול בנושא".

עוד כתבות

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

הבניין ברחוב גורדון 22 בתל אביב / צילום: דנה אטיאס

2.5 מיליון שקל לדירת 2 חדרים בבניין לשימור מחמיר בת"א

דירה במבנה היסטורי ברחוב גורדון בתל אביב, שתכנן האדריכל שלמה גיפשטיין, נמכרה לאחרונה ● לדירה יש זכויות בנייה נוספות בשטח של כ־40 מ"ר, אולם המחיר לא משקף אותן ● המתווכת בעסקה: "עסקאות במחירים של 2.3 מיליון שקל עד 3.1 מיליון שקל קיבלו 'בוסט' בשלושת החודשים האחרונים"

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

ח'ליל אל-חיה, בכיר בזרוע המדינית של חמאס שלקח חלק במשא ומתן לעסקה, במהלך ראיון לסוכנות הידיעות AP / צילום: Associated Press, Khalil Hamra

בכיר חמאס ל-AP: חמאס תניח את נשקה אם תקום מדינה פלסטינית

חבר הזרוע המדינית של חמאס, ח'ליל אל-חיה, קרא להקים מדינה פלסטינית בגבולות 67 • דיווח: צה"ל תקף בעומק השטח הלבנוני בבעלבכ • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • אחרי פרסום הסרטון: מחאה בירושלים להחזרת החטופים • עדכונים בולטים

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי־ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן, וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת ת"א לבינלאומיות

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר, מתוכם 100 מיליון דולר יוקצו לשימור יזמים ועובדים ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה - או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לארה"ב, וכיצד תושפע הפעילות בישראל?

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי