גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עומדים בפקקים? בעוד 5 שנים המצב יהיה הרבה יותר גרוע

"ישראל תצטרך להשקיע 250,000,000,000 שקל כדי שתהיה לה תחבורה ציבורית כמו בעולם המפותח" ■ תיאלצו לבזבז בפקקים שעה אחת נוספת מדי יום והפסד התוצר למשק יגדל ל-25 מיליארד ש' בשנה ■ מחדל התחבורה, כתבה ראשונה בסדרה

תקועים בפקק / אלי ציפורי

נצלו את ההזדמנות, כשאתם נשרכים בעוד אחד מאותם פקקים שגרתיים ומעצבנים בדרך לעבודה, בדרך מהעבודה, ברכב הפרטי, בתחבורה הציבורית, בבוקר, בערב, בכניסה לתל אביב, בכניסה לירושלים, ביציאה מתל אביב, ביציאה מירושלים ובעורקי תחבורה ראשיים נוספים בישראל - נצלו את הזמן הרב, המיותר והמתיש הזה כדי להרהר בכמה מספרים.

בישראל צפיפות הכבישים היא מהגדולות בעולם, פי 4 מדנמרק, פי 4 משווייץ, פי 2 מבריטניה; בישראל אחוז הנסיעות בתחבורה הציבורית מכלל הנסיעות הוא מהנמוכים בעולם: כ-23%-24% בערים הגדולות לעומת ממוצע של 40% במטרופולונים מסביב לעולם; בישראל נדרש הזמן הרב ביותר בעולם כדי להקים קו ראשון של רכבת קלה מרגע ההחלטה ועד להפעלה: 16-20 שנה לעומת 5-10 שנים בערים כמו ליון, ברצלונה, וושינגטון ועוד; הפער בהשקעות בתשתיות תחבורה בין הערים הגדולות בישראל לערים אחרות בעולם עומד על עשרות מיליארדי שקלים ויותר; המהירות הממוצעת של התחבורה הציבורית בישראל נמוכה באופן משמעותי, בכ-10 קמ"ש, מתחבורה ציבורית במטרופולונים בעולם.

בקיצור, הבנתם למה אתם תקועים זמן כה רב בפקקים: ההשקעות בתשתיות בישראל נמוכות, הביורוקרטיה היא פקק בפני עצמו, מאבקי האגו בתוך הממשלות, לצד מאבקי האגו בשלטון המקומי, הם פקק נוסף, וכל זה, למרבה הצער, לא עומד בפני מפנה גדול.

"גלובס" מתחיל היום בסדרת כתבות, פרי עטו של עמירם ברקת, על אחד התחומים החשובים והמפגרים ביותר בישראל: תשתיות התחבורה. תת-ההשקעות בתחום והתארכות זמני הפרויקטים, ובראשם פרויקט הרכבת הקלה בגוש דן, עלולים להחריף מאוד את הבעיה בשנים הקרובות וזמן ההמתנה בפקקים עלול להתארך באופן משמעותי. בסדרת הכתבות נלמד עד כמה ישראל מדדה מאחור לעומת מדינות מפותחות בעולם, מהם הפתרונות, ובאילו פרויקטים בוזבזו מיליארדים מיותרים ולמה.

תשתיות הן הבסיס לכל מדינה מפותחת ולכל כלכלה בריאה, והשפעתן על התוצר והפריון היא משמעותית. תשתיות תחבורה, כמו תשתיות מים, תשתיות ביוב, תשתיות בריאות, תשתיות תקשורת, תשתיות חינוך ותשתיות בכל תחום הן המצע שעליו צומחת כלכלה משגשגת. האחריות של הממשלות והמעורבות שלהן בהקמת התשתיות האלה הן קריטיות, כמובן לצד השקעות של הסקטור הפרטי. המשוואה היא די פשוטה: הממשלה גובה מסים מהאזרחים והיא אמורה להחזיר להם אותם באמצעות שירותים מגוונים, בין היתר תחבורה ציבורית ראויה. השקעות ציבוריות מעטות פירושן שירותים ציבוריים מעטים מדי, ואפשר לראות זאת גם בתחום הבריאות שעלה לכותרות.

ניהול כלכלי בכלל ובניית תשתיות בפרט הם לא עניין לשליפות מהשרוול, אלא לתכנון ארוך טווח, ל-5-10 שנים קדימה לפחות. ישראל אינה יכולה להרשות לעצמה לבזבז עוד זמן ועוד כסף מיותר על פרויקטים של תחבורה שהיו צריכים לשרת את הציבור כבר מזמן.

מחדל התחבורה / עמירם ברקת

170 שקל, זה המס שאתם משלמים למדינה בכל גיהוץ אשראי בתחנת הדלק אחרי שמילאתם את המכל ב-40 ליטר של בנזין 95. המס בישראל מייקר את הדלק מ-3.2 שקלים לליטר בנזין למחיר שאתם משלמים בתחנות, העומד נכון להיום על 7.36 שקלים. בממשלה לא מבינים על מה הכעס הציבורי. מחיר הדלק כאן אינו גבוה מהמחיר באירופה, הם שבים ואומרים. גם שם משלמים מסים גבוהים על הדלק. גם כאן, כמו באירופה, ההצדקה לגביית המסים היא שהנסיעה ברכב פרטי מזהמת ומביאה לבזבוז משאבים. את הכסף שאנחנו גובים מבעלי הרכב הפרטי אנחנו משקיעים במערכות תחבורה ציבורית להמונים, מסבירים לנו בממשלה. ממש צדק חברתי.

אבל אם אתם מרגישים שהכניסה בשעות הבוקר לתל אביב, לירושלים ולערים גדולות אחרות הפכה בשנים האחרונות לסיוט, שרק הולך ומתארך - יש לנו חדשות לא טובות בשבילכם: בעוד חמש שנים תצטרכו לבחור בין האופציה לבלות עוד שעה ביום בפקקים או פשוט להישאר בבית.

איך אנחנו יודעים? כי זה מה שכתוב בתחזית רשמית של ממשלת ישראל, שנכתבה על ידי בכירי המומחים בתחום. "הגודש בדרכים צפוי לגדול לכדי כשל כללי של רשת הכבישים העורקית במטרופולינים בשעות הבוקר", הם כותבים. "כל נוסע ברכב צפוי לבזבז מעל 60 דקות נוספות בממוצע ליום בכבישים בגין הגודש", "אורך הפקקים יוכפל" ו"הפסד התוצר למשק יגדל ל-25 מיליארד שקל בשנה" - וזהו רק מבחר מצומצם מתוך שלל תחזיות המומחים, שהתבססו אגב על תרחיש אופטימי למדי, כפי שנסביר מיד.

התוכנית האסטרטגית לפיתוח התחבורה הציבורית בישראל, שהוכנה בדיוק לפני שנה, בדקה בפעם הראשונה את מצב תשתיות התחבורה הציבורית בערים הגדולות בישראל. הבדיקה הזאת מספקת תשובות לכמה שאלות עקרוניות המלוות אותנו בשנים האחרונות. היכן נמצאת ישראל ביחס למדינות המערב מבחינת השקעה במערכות הסעת המונים בערים הגדולות? האם זה יוצא דופן שבכל גוש דן אין עדיין רכבת קלה, שלא לדבר על רכבת תחתית? מה היקף הנזק הכלכלי שנגרם בשנה למשק בגלל רמת התחבורה הציבורית? האם צודקים מנהיגי המדינה שנלחמים לבנות עכשיו רכבת סופר-יקרה לאילת, בזמן שבתל אביב, בירת הסטארט-אפ ניישן, אין אפילו קו אוטובוס רב-קיבולת?

הרעיון להכין תוכנית אסטרטגית לתחבורה ציבורית בישראל נולד באגף התקציבים באוצר. "יצאנו מתוך תחושה שמה שנעשה כאן בתחום התחבורה הציבורית הוא הרבה פחות ממה שרואים בערים גדולות בעולם המערבי", אומר אחד מיוזמי התוכנית, שהיה אז באוצר. "רצינו לבדוק עד כמה זה נכון ולספק לקובעי המדיניות תמונה כוללת שתאפשר להם תכנון לטווח ארוך". הממצאים איששו את תחושותיהם של יוזמי התוכנית בעוצמה שהם עצמם לא שיערו. חלק מהמספרים קשים לעיכול. 250,000,000,000 - רבע טריליון שקל בעברית - זה הסכום שיידרש כדי לסגור את הפער האדיר שנוצר במהלך השנים בין הערים הגדולות בישראל לאלה של העולם המפותח ברמת התחבורה הציבורית להמונים. או 15 מיליארד שקל - הנזק השנתי למשק באובדן שעות עבודה בפקקים ובשאר הפסדים שנגרמים כתוצאה מהגודש בכבישים.

הצפיפות בכבישים תוכפל

אבל יש גם נתונים שכל אחד יכול להבין. עורכי המחקר בדקו כמה כסף הושקע עד היום במצטבר בכל אחת מהערים בישראל בתשתיות תחבורה ציבורית. הסכום חולק במספר התושבים בכל עיר, כדי לדעת כמה משקיעה המדינה בכל אחד מתושבי הערים. הממוצע לתושב בערים הגדולות במערב עומד על 50 אלף שקל. בכל תושב בתל אביב הושקעו עד היום 7,625 שקל, בכל תושב ירושלים הושקעו רק 2,642 שקל. המקופחים ביותר הם תושבי באר שבע, שזכו עד היום להשקעה מצטברת של 1,251 שקל בתחבורה הציבורית בעירם, בקושי 2.5% ממה שמקבל תושב עיר ממוצעת בעולם המפותח.

על רקע הנתונים האלה אין זה מפתיע שמערכת התחבורה הציבורית בישראל מציעה רמת שירות מהנמוכות בעולם המערבי: המהירות הממוצעת של התחבורה הציבורית בערים הגדולות בישראל עומדת על 16 קמ"ש, לעומת 25 קמ"ש - הממוצע בערי העולם המפותח. כתוצאה מכך קרתה תופעה מדאיגה ביותר: מספר הנסיעות באוטובוסים בישראל לא גדל מאז שנות ה-80. החלק היחסי של תחבורה ציבורית בנסיעות בגוש דן ירד בקצב שנתי ממוצע של 3% מ-45% ב-1984 ל-30% ב-1996 ועד 23% ב-2008. באותו פרק זמן הוכפלה האוכלוסייה והשימוש ברכב פרטי גדל פי חמישה. כבר ב-2005 הייתה ישראל המדינה בעלת הכבישים הצפופים ביותר בין מדינות המערב הדומות לה (ראו טבלה) ומאז גדלה הצפיפות בקצב שנתי ממוצע של 3%.

"למרות ההשקעה הניכרת בפיתוח תשתית כבישים, קצב הגידול בסלילת כבישים אינו עומד בקצב הגידול במספר הרכבים ובנסועה לרכב", קובע מסמך רשמי של משרד התחבורה מ-2012, "המשך המצב הקיים יוביל להכפלה של הצפיפות בכבישים בתוך 20 שנה. משמעות הדבר היא משבר תחבורתי חמור, בדגש על עורקי התחבורה המרכזיים בתחומי מטרופולין תל אביב".

נקודת האור היחידה של השנים האחרונות הייתה הרכבת, שמספר הנוסעים בה גדל פי 10 בשני העשורים האחרונים. אבל היקף הנסיעות ברכבת הוא עדיין פסיק מסך הנסיעות הכולל: פחות מ-2% מכל הנסיעות ופחות מ-10% מהנסיעות בתחבורה הציבורית.

*** הכתבה המלאה - במהדורה המודפסת

פילוח הנסיעות בישראל

הכבישים הכי צפופים בישראל

משקיעה מעט

מפגרים אחרי העולם

שברנו את השיא




עוד כתבות

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה - או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לארה"ב, וכיצד תושפע הפעילות בישראל?

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה ירדה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר, מתוכם 100 מיליון דולר יוקצו לשימור יזמים ועובדים ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי־ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן, וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת ת"א לבינלאומיות

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר