גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שם עובדת שהורשעה יימחק מאתר נציבות שירות המדינה

עובדת בשירות המדינה, שהורשעה בהליך משמעתי, ביקשה למחוק את שמה מגזר הדין, כדי שהוא לא יופיע בהקשר שלילי בחיפוש בגוגל ■ המחוזי: "לא ניתן עוד להתעלם מעידן האינטרנט ומהפגיעה הרבה בפרטיותו של אדם"

התפקיד המשמעותי שתופסת רשת האינטרנט בחיינו בשנים האחרונות הביא לעולם גם סוגיות משפטיות עקרוניות וחדשות הקשורות באינטרנט, שעמם צריכים בתי המשפט להתמודד מדי יום. רבות מהן עוסקות ביחס שבין זכות הציבור לדעת, לבין הזכות של כל אדם לפרטיות ולכבוד.

סוגייה עקרונית כזו עלתה לאחרונה בפני בית המשפט המחוזי בירושלים, שנדרש להכריע בערעור שהגישה אשת שיווק העובדת בשירות המדינה, שהורשעה בהליך משמעתי בכך שדיווחה דיווח שקרי על שעות עבודתה.

העובדת ביקשה מבית המשפט כי יקבע ששמה יימחק מפסק הדין בעניינה, ש"הסתובב" באתר האינטרנט של נציבות שירות המדינה כשהוא נגיש לכל אחד.

בהחלטה ראשונית, קיבל היום (ב') בית המשפט את הערעור, שהוגש באמצעות עו"ד סיגל פעיל ממשרד אשר חלד ושות', והורה על איסור פרסום שמה של העובדת באתר נציבות שירות המדינה.

פרטיות או פומביות הדיון

"לא ניתן עוד להתעלם מעידן האינטרנט ולפגיעה הרבה בפרטיותו של אדם. פריצות המידע הינה דבר בעייתי, כאשר היא מבוצעת ללא בקרה ופיקוח", כתב סגן נשיא המחוזי בירושלים, השופט משה דרורי, בפסק דינו. לדבריו, קיימת חשיבות רבה לבחון כל מקרה לגופו.

"גם אם לא עולה מהפרסום הפרה של חוק כזה או אחר, יש לאזן את מכלול השיקולים ולצמצם ככול הניתן בפגיעה כאשר איננה לצורך. ראוי כל העת להשגיח כי הנזק לא יעלה על התועלת, ככול שמדובר בפרסום, בשמות ובתוכן", קבע.

עובדת המדינה, בעלת תואר שני המועסקת כמנהלת שיווק מוערכת, הורשעה על-פי הודאתה, בבית הדין המשמעתי של נציבות שירות המדינה, במסגרת הסדר טיעון, בעבירות משמעת. העובדת הודתה כי נהגה להחתים כרטיס נוכחות ובמהלך שעות הצהריים לצאת לסידורים פרטיים למשך כשעה וחצי.

בית הדין הטיל על העובדת נזיפה חמורה, הפקעת משכורת אחת שתיפרע ב-10 תשלומים שווים ורציפים, והורדה בשתי דרגות למשך 3 שנים. גזר הדין פורסם באתר האינטרנט של נציבות שירות המדינה, תחת שמה המלא של האישה.

כחודשיים לאחר גזר הדין פנתה העובדת, באמצעות עו"ד פעיל, לממונה הבכיר של המשמעת ולתובעת בתיק, בבקשה להסיר את גזר הדין מאתר נציבות שירות המדינה.

בין היתר היא טענה כי גזר הדין, המופיע באתר נציבות שירות המדינה עם פרטיה, עולה בחיפושים הראשונים של שמה בגוגל. לטענתה, "מדובר בעונש חמור וקיצוני נוסף, שמשקלו כבד פי כמה, ואינו נופל ממשקל העונשים שעליהם הסכימה האישה במסגרת הסדר הטיעון".

במישור המשפטי הודגשה זכותה של האישה, במסגרת חוק היסוד כבוד האדם ושמו הטוב, אשר "חשובים לאדם לעיתים כחיים עצמם, ויקרים לו לרוב יותר מכל נכס אחר".

לפיכך ביקשה העובדת להסיר את גזר הדין מאתר האינטרנט של נציבות המדינה. לאחר שלא נענתה, הגישה העובדת בקשה לבית הדין למשמעת, בטענה כי יש לאזן בין זכות האדם לפרטיות ולשם טוב לבין כלל פומביות הדיון, המתגמד במקרה זה לאור הפגיעה הקשה בעובדת.

הנציבות דחתה את בקשתה בנימוק כי יש חשיבות רבה לפרסום הפרשה, למען עובדים אחרים "יראו וייראו". כמו כן נטען כי פרסום פומבי של גזר הדין תחת שם הנאשם הוא חלק מאמצעי המשמעת שבהם נוקטת הנציבות, וכי זכות הציבור לדעת זאת.

"עונש כפול"

העובדת עירערה למחוזי וטענה כי על בית המשפט להתחשב בעובדה שבעידן האינטרנט, המידע נגיש מאד לציבור כולו. "העונש לעובדת הוא בלתי הפיך, והיא למעשה נענשת פעמיים", נטען. "נוצר מצב אבסורדי, שבו המדינה, שתבעה את העובדת, בוחרת להמשיך להעסיק אותה כמנהלת שיווק - אך העובדת מתקשה מאוד לבצע את עבודתה על הצד הטוב ביותר, בגלל הפרסום השלילי של שמה".

בית המשפט נעתר, כאמור, לבקשה וקרא לכנסת לקבוע בחקיקה ראשית מהו האיזון הראוי בין זכות הציבור לדעת וזכותו להיות נגיש למידע - לבין היקף הפרסום של הליכים משפטיים.

השופט ציין בהחלטתו כי הוא נתן משקל לכך שהעובדת עודנה מועסקת בשירות המדינה, ולעובדה שהיא לא ביקשה למנוע את הפרסום באופן גורף, אלא רק את איסור פרסום שמה המופיע באתר נציבות שירות המדינה בהקשר להרשעה המשמעתית.

"העובדה כי המערערת ממשיכה להיות מועסקת על-ידי המדינה בתפקיד שהינו שיווקי, אשר מעצם טבעו וטיבו נשען על פרסום חיובי, יוצר מצב אבסורדי, שבו המערערת משמשת כאדם שניצב מאחורי פרסומה החיובי של המדינה, בעוד המדינה מפרסמת - באתר של נציבות שירות המדינה - כי המערערת היא אדם שמעל באמון המדינה". (עמש"מ 29553-12-12).

עוד כתבות

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יוסי גם זו לטובה, אורן דאי, אייל טואג, ראובן קפוצ'נסקי

אלו החברות שהכי מעניינות משקיעים בת"א

את בנק לאומי, חנן מור ואל על המשקיעים חיפשו הכי הרבה במאיה, כך עולה מנתוני הפעילות באתר הבורסה ● כ-20% מהחברות הנסחרות בת"א המתינו עם פרסום הדוחות השנתיים עד לרגע האחרון, ושיעור נמוך יותר תרגמו את הדיווחים לאנגלית ● וגם: מי החברה שאחריה עוקבים הכי הרבה משקיעים באופן קבוע

חסימת איילון דרום הערב / צילום: רוני שפירא

משפחות החטופים הפגינו הערב ברחבי הארץ: קוראות לעסקה מול החמאס

הנייה הודיע לקטאר ולמצרים: "מקבלים את תנאי הפסקת האש" • תיעוד: חגיגות בעזה אחרי הודעת חמאס • גורמים בישראל: זו הטעיה, חמאס הסכים למתווה מרחיק לכת שלא מקובל על ישראל • עדכונים שוטפים

ליאור וקס, מנכ''ל אינפיניטי ניהול תיקי השקעות / צילום: יח''צ

"יעמדו בתור לקנות את הטילים שלנו": מנהל ההשקעות שמסמן את התחום המבטיח

ליאור וקס מאינפיניטי מעריך שהתנודתיות בשווקים תימשך, וכדי להתמודד איתה יש לשים דגש בתיק על "פיזור גיאוגרפי וסקטוריאלי, עם אקטיביות" ● הוא נלהב ממהפכת ה-AI, מעריך שמניית אנבידיה עדיין מעניינת וטוען כי "המחירים בת"א אטרקטיביים, אבל הסיפור בעייתי"

מוטי שרף / צילום: יהב שרף

היועץ האסטרטגי מוטי שרף הופך לשותף במשרד הפרסום סיטימדיה

שרף ייכנס למשרד שבבעלות דניאל וינר במקום המייסד-שותף שעוזב, ליאור ששון, בהשקעה של כמה מיליוני שקלים ● במהלך נוסף בענף, עידו מינקובסקי מרחיב את פעילות קבוצת התקשורת בבעלותו ומקים את ג'נסיס - מתחם תוכן ומוזיקה חדש

איתי בן זקן (משמאל) ונמרוד שדות, מייסדי האניקומב / צילום: יוסי זליגר

חברת הביטוח הדיגיטלית האניקומב גייסה 36 מיליון דולר

האניקומב מציעה ביטוח דיגיטלי לבעלי בתים משותפים בארה"ב, שוק שמוערך ב-34 מיליארד דולר ● החברה תשתמש בכספי הגיוס להעמקת היתרון הטכנולוגי המבוסס AI שלה ולהתרחבות לשווקים משיקים

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

אחרי הודעת חמאס: החלה "פעולה ממוקדת" במזרח רפיח

על רקע הודעת חמאס שהוא מקבל את ההצעה המצרית להפסקת אש, הקבינט הצביע הערב להמשיך בפעולה ברפיח ● עוד נמסר כי "ישראל תשלח משלחת למתווכות כדי למצות את ההיתכנות להגעה להסכם"

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

יגאל דמרי מתכנן להקפיץ את שכרם של אשתו ובנו במיליוני שקלים לשנה

חברת הבנייה שבשליטת דמרי מבקשת לאשר מדיניות תגמול חדשה ממנה ייהנו גם חלק מבני משפחתו, שתאפשר להם לקבל תגמול הוני בהיקף של עד 1.5 מיליון שקל בשנה כל אחד

מפגינים פרו-פלסטינים באוניברסיטת ''סיינס פו'' בצרפת מסמנים מתוך בניין של המוסד עליו השתלטו / צילום: ap, Jeffrey Schaeffer

העימותים עם מתנגדי ישראל בקמפוסים התפשטו לאירופה

בצרפת, בבריטניה, בברלין, בקופנהגן, באמסטרדם ועוד - מפגינים אנטי-ישראלים ופרו-פלסטינים מתעמתים עם המשטרה, עורכים תהלוכות ומקימים מאהלים מבוצרים ● מנכ"לית ICE, ארגון הקהילות הישראליות באירופה: "האוניברסיטאות לא יכולות להמשיך ולשבת על הגדר, ומדינת ישראל חייבת לפעול כבר היום ובאופן ממושך בקמפוסים"

אורן הולצמן, מנכ''ל ומבעלי אודיטי טק / צילום: יח''צ

באופנהיימר מעריכים שהמניה הזו מישראל תזנק שוב

בבנק ההשקעות החלו לסקר את אודיטי טק, לשעבר איל מקיאג', המייצרת מוצרי טיפוח וקוסמטיקה שנמכרים באינטרנט ישירות לצרכן ● לאחרונה ירדה מנייתה ממחיר ההנפקה

שרוול אשפה לפינוי שיפוצים / צילום: תמר מצפי

הקבלן איחר במסירת דירה בפרויקט תמ"א. זה פיצוי הענק שיקבלו הרוכשים

ביהמ"ש קבע כי סעיף 5א לחוק המכר, הנוגע לאיחור במסירת דירה, חל גם על פרויקטי תמ"א 38, אף שבעבר נקבע בפסיקה כי בפרויקטים כאלה מדובר בהתקשרות למתן שירותי בנייה, שעליה חל חוק חוזה קבלנות

אניית הקרב Hessen, בשובה מהים האדום לגרמניה / צילום: Reuters, Sven Eckelkamp

הגרמנים נסוגו, החות'ים השתכללו: כוח המשימה האירופי בים האדום מקרטע

דברי האדמירל היווני שעומד בראש כוח המשימה האירופי, שדלפו לתקשורת הזרה, חשפו כי הכטב"מים שמשגרים החות'ים מתגברים על ההגנות האוויריות, ושעם שלוש ספינות בלבד, הוא לא יכול למלא את המשימה ● בינתיים, מספר הספינות העוברות במצרי באב אל–מנדב צנח

מחלקת מוצרי חשמל / צילום: תמר מצפי

החרם הטורקי יעלה את מחיר המקררים והתנורים. המרוויחה הגדולה תהיה סין

בענף החשמל מחפשים פתרונות למחסור בעקבות המהלך הטורקי, מהחלפת ספקים ועד הובלה דרך יוון וקפריסין ● ההערכות הן שבכל מקרה המחירים יעלו ב־20%-10%, וזמן האספקה יתארך - וכולם מנסים לעקוף את הגזרה: "זה פוגע גם ביצרנים הטורקים"

משה מזרחי, מנכ''ל אינמוד וממייסדיה, עם מכשיר החברה / צילום: איל יצהר

"לפעמים אני תוהה אם היה נכון להנפיק": מדוע וול סטריט מענישה את כוכבת האסתטיקה מישראל

אינמוד מיקנעם ידעה לספק במשך שנים צמיחה מהירה בהכנסות ורווחיות פנומנלית, אך לאחרונה חתכה את התחזיות נוכח הריבית הגבוהה בארה"ב ועיכובים בייצור, ומחיר המניה נחתך בחצי ● המייסד משה מזרחי, שלאחרונה הוזז מתפקיד היו"ר, אומר כי "מי שאומר שהמלחמה לא משפיעה על עסקיו בחו"ל, משקר בעיקר לעצמו. הרופאים מקבלים מיילים 'החרימו את החברות הישראליות'"

הדרכת לוחמי אש של Civil Squads of Israel בזיקים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

החברים שמסייעים לכיתות הכוננות: מציוד ועד הדרכות כיבוי אש

ניר אלון חיפש דרכים לשיקום עצמי אחרי תשע שעות עם משפחתו בממ"ד בסופה, דניאל בוכן הוא הייטקיסט שעשה עלייה מאוסטרליה ורצה להתנדב ● יחד הם הקימו את Civil Squads of Israel ● ישראל מתגייסת

מתחם תע''ש השלום / צילום: דמיטרי ספקטור

בכמה מכרה המדינה את הקרקע הכי לוהטת בכניסה לתל אביב

החברות אקרו נדל"ן וקטה ירכשו את הקרקע במתחם תע"ש השלום תמורת 644 מיליון שקל ועוד 67 מיליון שקל הוצאות פיתוח, פער של כמעט פי חמישה ממחיר המינימום אך נמוך משמעותית ממחיר השומה ● 5 הדונם ששווקו במכרז מיועדים למגורים בבנייה רוויה עם חזית מסחרית

יאיר כץ, יו''ר ועד עובדי התעשייה האווירית / צילום: איל יצהר

מה יעלה בגורל הבונוס של עובדי תע"א? דיל חדש עשוי לשחרר את הפלונטר

בתעשייה האווירית מבקשים לנתק את החיבור בין הדיבידנד שמשלמת החברה למדינה ובין חלוקת בונוס לעובדיה ● רשות החברות מעוניינת לנצל את המחלוקת כדי לרקום עסקה שתביא לפתרון כמה סכסוכים, ובראשם האשמות הממונה על השכר על חריגות שכר בתע"א

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

"היום הגדול ביותר לאייפד": אפל חושפת דגמי טאבלט חדשים וממשיכה להתעלם מה-AI

אפל השיקה את דגמי האייפד הראשונים מאז אוקטובר 2022 ● החברה הודיעה כי היא תכניס את המעבד החזק ביותר שלה עד כה, M4, לאייפדים החדשים ● ומה עם בינה מלאכותית? בינתיים זה לא בלקסיקון

שיפוצים בבניין / צילום: כדיה לוי

בניין הוכרז כמסוכן, אך דייר סירב לשלם על שיפוץ. מה קבע ביהמ"ש?

המפקח על רישום המקרקעין דחה תביעה של בעל דירה שסירב לשלם את חלקו בשיפוץ של בית משותף בבת ים

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

השקל נסחר בתנודתיות לאחר הודעת חמאס על קבלת המתווה להפסקת אש

ת"א 35 יורד בכ-0.1% ● השקל נסחר בתנודתיות מול המטבעות הזרים ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● חוזה חדש לאלקטריאון בסין ● מיטב: הקמעונאיות מעלות מחירים רק כי הן יכולות, לא בגלל הצורך שלהן לפצות על גידול בהוצאות ● וורן באפט מכר מניות אפל ופוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" ● בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33%

קניות בכרטיסי אשראי / צילום: Shutterstock

לפני פסח נרשם זינוק ברכישות בכרטיסי אשראי, אבל בחג עצמו הארנק נשאר בכיס

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל ● מנתוני הפניקס גמא עולה כי ענף החשמל והאלקטרוניקה רשם את העלייה הגבוהה של השבוע בהיקף ההכנסות