גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

דוח חושף ריקבון ברשות השידור: עוה"ד שלשלו לכיסיהם 25% מסך הגבייה

לפי דוח פנימי שהוצג בוועדת הכספים, משרדי עוה"ד שהפעילה הרשות גבו רק 512.6 מיליון שקל מחובות של 3.4 מיליארד שקל - אך קיבלו 130 מיליון שקל שכ"ט ■ בנוסף, עובדי אגף הגבייה מעלו בכספי ציבור; "כמו במדינה אפריקנית"

גביית אגרת רשות השידור בידי עורכי דין לא רק הייתה אגרסיבית ועוררה מורת-רוח בציבור, אלא גם נוהלה בכשלים וללא אפקטיביות אמיתית.

מדוח ביקורת פנימי שנערך ברשות והועבר לוועדת הכספים של הכנסת עולה כי מתוך 3.4 מיליארד שקל של חובות שאמורים היו 16 משרדי עורכי הדין לגבות, רק 512.6 מיליון שקל נגבו, ובגינם קיבלו עורכי הדין שכר-טרחה של 130 מיליון שקל, כלומר - 25% שכר-טרחה בעבור יעילות גבייה של 15%.

99 מיליון שקל משכר-הטרחה של משרדי עורכי הדין שולמו על-ידי הציבור. בסך-הכול גבתה הרשות 519 מיליון שקל בגין אגרת הטלוויזיה בשנת 2012. הדוח קבע כי לא נמצאו כל מנגנוני בקרה ופיקוח אפקטיביים אחר פעילות משרדי עורכי הדין באגף הגבייה.

"התנהלות גובלת בפלילים"

הדוח מצביע על כשלים מתמשכים באגף הגבייה של רשות השידור, שפעל כגוף נפרד ברשות, ללא פיקוח חשבונאי או ניהולי כלשהו. אגף הגבייה התנהל פעמים רבות באופן מיושן וידני, ונמצאו בו חוסר התאמות מתמשכות שלא טופלו לאורך השנים. בין היתר מצביע הדוח על מעילות של עובדי האגף בכספי הציבור - מעילות שלא ברור כיצד טופלו ואם בכלל.

בתחילת דיון בוועדת הכספים בעקבות דוח הביקורת אמר יו"ר הוועדה, ח"כ ניסן סלומיאנסקי, (הבית היהודי): "התנהלות רשות השידור, כפי שעולה מממצאי הדוח, גובלת בפלילים. נראה כי הנהלת רשות השידור אפילו לא מודעת לכמות הכסף שיש ברשותה. התנהלות אגף הגבייה מעלה תהיות קשות ביותר, כאילו אנחנו חיים במדינה אפריקנית שהכול בה הפקר. נשכרו שירותיהם של משרדי עורכי דין, דווקא אלה שגובים את המחירים הגבוהים ביותר לטיפול בתיקים, בניגוד להיגיון. או שיד רוחצת יד, או שזו רשלנות נוראה.

"איפה שלא נוגעים ברשות השידור, הכול לקוי, בלשון המעטה. אם הדוח הגיע לדירקטוריון, אני מתקשה להאמין שמישהו מחזיק בו ולא מעביר אותו הלאה לטיפול. הדברים גובלים בפלילים. הדברים לא יכולים להימשך כך. ייתכן שצריך לפרק את הרשות ולהקימה מחדש".

סלומיאנסקי מחה על כך שמנכ"ל רשות השידור לא נכח בדיון היום, ואילו מהרשות נמסר בתגובה: "בישיבה השתתפו בכירי רשות השידור, המשנה למנכ"ל וראש אגף הגבייה בפועל, הבקיאים בנושא והמוסמכים לתת את כל התשובות בנושא לחברי הוועדה; וראש אגף הגבייה הקודם, אבי כץ. המנכ"ל יעביר לח"כ סלומיאנסקי את ההסבר לאי-הגעתו".

הכנסות רשות השידור מאגרה

עורכי הדין פעלו בניגוד להנחיות

לפי ממצאי הביקורת, חסרים ברשות השידור דוחות לפי פרטים ועסקים, לא מופקים דוחות נתונים, ולא נעשה ריכוז מסודר של עבודת הגבייה.

"הנתונים והדוחות אותם מפיקה יחידת המחשוב באופן שוטף, לא משמשים באופן אפקטיבי לצורך הפקת לקחים והטמעת פיקוח בקרה מול משרדי עורכי הדין. דוחות הבקרה מועברים מידי יום לגורמים שונים באגף: לצוות הבקרה, לסניפים, לעורכי הדין ולעובדי המחשוב, מבלי שמתבצעות פעולות אפקטיביות לטיפול בחריגים בעקבות דוחות אלה", נכתב בדוח. "ממצאי בדיקה של 15 דוחות חריגים, שהתקבלו בביקורת ב-26 בדצמבר 2013, מצביעים על כ-120 אלף תיקים חריגים שזקוקים להתייחסות דחופה של בקרה באגף הגבייה... דוחות אלה אינם מיושמים ובשל כך אינם אפקטיביים. הדוחות אינם מנותחים, ולא מופקים לקחים באופן שוטף".

עוד נכתב בדוח כי "נמצאו מקרים רבים בהם עורכי הדין פעלו בניגוד להנחיה של הרשות. לדוגמה, המשיכו בצווי עיכוב יציאה מהארץ דרך הוצאה לפועל, וזאת לאחר דרישת הרשות להפסיק את הצווים לאלתר. לא נראה בביקורת כי משרדי עורכי הדין מצייתים להוראות הרשות, ולא ברור למה באגף הגבייה המשיכו לתת לאותם עורכי דין תיקים חדשים".

מה קורה בהוצאה לפועל?

כמו כן, נמצא אי-שוויון בחלוקת תיקים בין משרדי עורכי הדין. לא נמצאו נהלים להסדרת הליך חלוקת תיקים בין משרדי עורכי הדין, ולא נמצאו הנחיות וכללים כתובים וברורים, ללא ניתוחים כלכליים של אחוזי יעילות הגבייה ואחוזי שכר-טרחה ששולמו. במשך 8 שנים, החל מ-2006, לא בוצעה ביקורת כספית על משרדי עורכי הדין אשר גבו כחצי מיליארד שקל בתקופה זו.

"ליקויים שנמצאו בבדיקות המדגמית של רואי החשבון בשנת 2010 העלו ממצאים חמורים באופן עבודתם מול הרשות של 3 משרדי עורכי דחן", נכתב.

נכון לספטמבר 2013, משרדי עורכי דין אלה עדיין מחזיקים בכ-17 אלף תיקים בהוצאה לפועל, למרות שטיפולם נמצא לקוי. ממצא חמור הוא כי ב-958 מהתיקים בהוצאה לפועל מספר חשבון הבנק שאליו הפקידו הכספים אינו חשבון הבנק של הרשות - בניגוד להוראות.

"בהנהלת רשות השידור אין גורם שמבצע בקרה על עבודת אגף הגבייה ועל כספי ההכנסות מאגרה. אגף הגבייה פועל כגוף עצמאי. אגף הגבייה הפעיל ביוזמתו דוחות בקרה מטעמו של רואה חשבון חיצוני, ללא פיקוח ויידוע של אגף הכספים והנהלת הרשות", נכתב בדוח.

בביקורת שנערכה נעשה מעקב אחר תיקים נקודתיים של חייבים, ובמסגרת זו נמצאו בדצמבר 2013 מאות תיקים שהיו סגורים ברשות השידור אך פתוחים בהוצאה לפועל, או ההפך, ולא פחות מ-2,492 תיקים שנפתחו בהוצאה לפועל עם סכום גבוה מקרן החוב.

עוד כתבות

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה - או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לארה"ב, וכיצד תושפע הפעילות בישראל?

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי־ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן, וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת ת"א לבינלאומיות

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. אלו הסיבות

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו מגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

מדד פוטסי הבריטי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

מגמה מעורבת באירופה; ירידה חדה בצמיחה בארה"ב

הניקיי צלל בכ-2% ● החוזים העתידיים בארה"ב יורדים ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר