גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המדינה ביטלה את הקמת המגדל הפרטי ברמב"ם

החשבת הכללית באוצר מביעה התנגדות חד-משמעית לבניית בית-חולים החירום במתכונת הבעלות הפרטית ■ מעבירה 20 מ' ש' להשלמת פרויקט ביה"ח הממוגן וקובעת: רוצים עוד כסף? רשמו הערת אזהרה על הנכס לטובת המדינה

החשבת הכללית מיכל עבאדי-בויאנג'ו, בשיתוף מנכ"ל משרד הבריאות רוני גמזו וצוות בפרקליטות המדינה בראשות אורית סון, מחסלת היום (ג') סופית את התוכניות של הנהלת בית החולים רמב"ם, בראשות פרופ' רפי ביאר, להקים מגדל בן 20 קומות בבעלות פרטית במתחם בית החולים הממשלתי. במכתבים ששלחה החשבת למנהל רשות המקרקעין בנצי ליברמן, לפרופ' ביאר ולחברת ק.מ.ר (החברה הפרטית של אגודת הידידים של רמב"ם) המיוצגת על ידי משרד הרצוג פוקס נאמן, היא קובעת כי עסקת המקרקעין שעל בסיסה מוקם הפרויקט היא תוצאה של הטעיה ומצג שווא למינהל מקרקעי ישראל ולגופי התכנון, מאחורי גבם של משרדי האוצר והבריאות.

הנהלת רמב"ם וחוג הידידים של בית החולים מקדמים זה כמה שנים תוכניות להקים את "מגדל התגליות והחקר" בבעלות ק.מ.ר. למרות שמו של המגדל, עלה חשש שהוא נועד בעיקר לרפואה פרטית ברמה נרחבת במיוחד ולתיירות מרפא, מתוך כוונה להתחרות בתוך כמה שנים בבתי החולים הגדולים במרכז הארץ, שיבא ואיכילוב.

מהמכתבים ששלחה עבאדי בויאנג'ו, עולה שהמדינה מצאה שורה של אי סדרים, פעילות בעייתית, "ללא סמכות" ו"בניגוד עניינים" של גורמים בכירים ברמב"ם. בדיקת משרד החשבת וסגנה יאיר טל מתנהלת זה כמה חודשים, בתוך התכתבות עם רמב"ם ועורכי הדין של חוג הידידים ואנשי ק.מ.ר.

בעסקה להקמת המגדל הפרטי, שנחשפה בתחקיר "גלובס" ("רמב"ם מתעקש להקים מגדל בעלות פרטית; המדינה מתנגדת", 2.2.2013), מכר מינהל המקרקעין, בפטור ממכרז, את חלקו בקרקע בתחום בית החולים לחברת ק.מ.ר הפרטית. כמנהלי חברת ק.מ.ר פעלו במשך השנים גם פרופ' ביאר וגם סגניתו ד"ר אסתר גולן, במקביל להיותם עובדי מדינה במסגרת בית החולים. לא מכבר הורתה שרת הבריאות יעל גרמן לשניים להתפטר לאלתר מתפקידם בשל חשש לניגוד עניינים. לפי הערכות, הרוח החיה מאחורי היוזמה להקמת המגדל הוא איתן ורטהיימר, לשעבר מבעלי ישקר. בפרסומים רשמיים תואר ורטהיים כ"יו"ר חבר הנאמנים של אגודה שהוקמה להפיכת בית החולים רמב"ם לבית החולים המתקדם ביותר במזרח התיכון".

במכתבה היום, החריג בחומרתו, עבאדי בויאנג'ו פונה למנכ"ל רשות מקרקעי ישראל בנצי ליברמן בבקשה לבטל את העסקה עם הנהלת בית החולים וחוג ידידיו. בקשת הביטול נשענת על כך שהעסקה נעשתה בתוך "מצג מטעה" ו"הטעיית הגורמים המוסמכים ברשות המקרקעין", כדברי החשבת.

מהמכתב עולה שבשנת 2010 רכשה ק.מ.ר ממינהל מקרקעי ישראל את זכויות המדינה בשטח המגדל ושילמה לממ"י 23 מיליון שקל. במכתב לליברמן, כותבת החשכ"לית: "לאחר בחינה יסודית של התהליך שבאמצעותו קיבלה ק.מ.ר זכויות בשטח בית החולים, אנו סבורים שהחלטת ממ"י לאשר את מכירת נכסי המדינה לק.מ.ר בפטור ממכרז נעשתה על בסיס מצג מטעה, כאילו המדינה עומדת מאחורי העיסקה וכאילו מכירה זו מבוצעת על דעת משרד הבריאות. בפועל, התמונה שונה לחלוטין. הפעולות שבוצעו נעשו ללא הסכמה ואף ללא ידיעה של משרד הבריאות ומשרד האוצר, וזאת למרות שמדובר בפעולות בעלות השלכות משמעותיות על פעילותו של בית חולים ממשלתי באזור הצפון".

לפי החשכ"לית, ממסמכים שהגיעו אליה עולה כאילו הפעולות של ק.מ.ר מבוצעות ברשות משרד הבריאות וכי קיימת כביכול זהות אינטרסים בין ק.מ.ר לבין בית החולים. לדבריה, מדובר בתוצאה חמורה ביותר, הנוגדת את מדיניות משרד הבריאות, שלפיה רק תאגידי בריאות רשאים לפעול בתחומי בתי חולים המהווים נכסי מדינה. אפשר להניח שהאשמות חריפות אלה, שבאו לאחר בדיקה ממושכת של האוצר, הבריאות ופרקליטות המדינה מול רשות המקרקעין, יגררו אחריהן חקירה יסודית יותר של רשות המקרקעין והגורמים ברמב"ם או הקשורים לרמב"ם שהציגו את "המצג המטעה".

במכתב לפרופ' רפי ביאר ולחברת ק.מ.ר מוצגת התנגדותה הנחרצת של המדינה לבניית מגדל במתכונת של בעלות פרטית במתחם בית החולים הממשלתי. כמו כן, החשבת שלחה לבית החולים הודעה רשמית על כך שהמדינה פועלת להעברת מלוא הזכויות על הקרקע לידיה. "תקצר היריעה מלפרט את מסכת העובדות המלאה של פרשה זו ואת האופנים השונים שבהם חרגה התנהלותם של הגורמים המעורבים בפרשה, לרבות בעלי תפקידים ומי שפעל בשם חוג הידידים וק.מ.ר, מכללי ההתנהלות", כותבת החשבת ומוסיפה: "ק.מ.ר רכשה לעצמה, מכספי תרומות שגויסו לטובת בית החולים, קניין פרטי בלב קמפוס בית החולים".

החשבת מתארת את אופן הפעולה של מנהלי בית החולים ואלה שפעלו בשם חוג הידידים, וכותבת בסיום: "במעשיהם אלה הפרו הנוגעים בדבר את חובת האמון כלפי המדינה, הפרו הסכם מפורש עם המדינה, פעלו בניגוד לחוק נכסי המדינה ולהרשאות על פיו, פעלו בניגוד לתנאי אישור שניתן לעובדי המדינה ביחס לכהונתם בק.מ.ר, וכרתו הסכמים לכאורה בשם המדינה, ללא סמכות ובניגוד עניינים". עבאדי בויאנג'ו כותבת עוד כי "לא ניתן להתעלם מהרושם המפורש שהובלת המהלך על ידי ק.מ.ר באמצעות ממלאי תפקיד בבית החולים נועדה לחמוק מהרגולציה השלטונית בתחומי בית החולים".

20 מיליון שקל לבי"ח חירום

בתוך כך הודיעה היום החשבת על החלטה שקיבלה להעביר באופן מיידי סכום של של 20 מיליון שקל להשלמת פרויקט בית החולים הממוגן ברמב"ם, שישמש לטיפול ב-2,000 מאושפזים במקרי חירום, ובמהלך השנה ישמש חניון תת קרקעי. הכוונה המקורית של בית החולים הייתה שגם הקרקע הזאת תישאר קרקע פרטית: ק.מ.ר תתפעל את החניון בימי רגיעה, והמדינה תתחייב לתת לה שיפוי על אובדן הכנסות שייגרמו בעת מלחמה כאשר החניון יהפוך למתקן טיפולי של בית החולים. התנאי להעברת 20 מיליון השקלים הוא רישום הערת אזהרה על הנכס לטובת המדינה.

עבאדי בויאנג'ו מזהירה כי "אם תוך זמן סביר לא יושלם הליך העברת הנכס לבעלות מלאה של המדינה ויוסדרו זכויות המדינה בכל המתחם, נפעל בהתאם לסמכויותינו על פי דין". כלומר, החשבת, בשיתוף משרד הבריאות ומשרד המשפטים, תפעל לקיזוז הכספים המועברים לבית החולים על ידי המדינה, וכמו כן תשקול נקיטת צעדים אישיים, משפטיים או מינהליים נגד גורמים בכירים בהנהלת בית החולים שינסו למנוע את מהלך העברת נכסי המקרקעין לידי המדינה. יש לציין כי המדינה אינה מפקיעה את הקרקע, אלא פועלת לביטול עסקת המכר, והכסף ששולם יוחזר.

ל"גלובס" נודע כי במקביל לפעילות החשכ"לית מתקיימת בפרקליטות המדינה (אזרחי) בדיקה לעומק של מסמכי הפרשה ומשמעויותיה, כדי להכין דוח מיוחד בעניין זה.

מרמב"ם נמסר בתגובה: "אנו שמחים שתחושת התכיפות לסיים את פרויקט בניית בית החולים התת-קרקעי לשעת חירום קיבלה אוזן קשבת וכי האוצר החליט להעביר חלק מהסכום הנחוץ לסיום הפרויקט. את יתר הערותיה של החשבת הכללית נלמד בימים הקרובים".

מחברת ק.מ.ר נמסר כי: "אנו מקווים שחודשיים לאחר ששרת הבריאות חזרה על התחייבות המדינה להעביר את חלקה להשלמת בנייתו של בי"ח ממוגן, הכסף אכן יועבר ותושבי הצפון יוכלו ליהנות מבית חולים ממוגן שבנייתו התאפשרה בזכות תרומות מהארץ ומחו"ל.

"ק.מ.ר הינה חברה לתועלת הציבור אשר גייסה תרומות מהארץ ומחו"ל לפיתוח של המרכז הרפואי רמב"ם, ובכלל זה תרמה משאבים רבים בהיקף של מאות מיליוני שקלים לצורך בניית חניון תת-קרקעי אשר יוכל לשמש גם כבית חולים ממוגן. זה זמן שק.מ.ר מביעה את נכונותה לתרום ללא שום תנאי את החניון התת-קרקעי לטובת המדינה ולהעביר למדינה את כל זכויותיה והתחייבויותיה במתחם, לצערנו עד ליום זה המדינה טרם קידמה את העניין".

עוד כתבות

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

עומר אלפרן, מנהל השקעות ושותף בחברת רובי קפיטל / צילום: דין אהרוני רולנד

"עד עכשיו יזמי נדל"ן לא יצאו עם פרויקטים שכבר מוכנים, מכאן נראה מבול"

חברת המימון החוץ־בנקאי רובי קפיטל משיקה קרן השקעות שנייה, במטרה לגייס חצי מיליארד שקל לפחות ● עומר אלפרן, מנהל השקעות ראשי ושותף בחברה: "בקרוב הרבה מאוד יזמים בתחום ההתחדשות העירונית יוציאו הרבה מאוד פרויקטים לשוק"

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

התחזית האופטימית של ענקית השבבים מטייוואן: ההכנסות יזנקו פי 2

יצרנית השבבים TSMC הציגה דוחות רבעוניים חזקים ועקפה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות והרווח ● המומנטום החיובי צפוי להימשך כשעל פי ההערכות החברה צפוי להכפיל את הכנסותיה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

שלומית וייס / צילום: שלמה שהם

"חייבים להיות מהירים וגמישים יותר": העזיבה של הבכירה הישראלית והשינוי הארגוני באינטל

לפי מכתב שנשלח לעובדי החברה אמש נראה כי באינטל החליטו לאחד פעילויות בתחום הפיתוח ולהעביר את המשקל לפיתוח בתחום השרתים ובינה מלאכותית ● צעד זה הוביל בסופו של דבר להחלטתה של הישראלית הבכירה בחברה, שלומית וייס, לפרוש ממנה ● "עלינו להגביר את המהירות והגמישות בביצועים שלנו", נכתב במכתב

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

מטוס אל על / צילום: Shutterstock

אחרי הצניחה בתחילת המלחמה: התאוששות בענפי התיירות והבילויים

חג הפסח שיחול בקרוב מחולל רכישות בתחום החופשות והמופעים ● אתר KSP מרחיב את שיתוף־הפעולה עם שטראוס לצד מותגים כמו ויסוצקי ולוואצה ● הדירוג החודשי של אתרי האונליין

סניף של ביטוח לאומי בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

אלפי עסקים עלולים לגלות בקרוב שהם חייבים לביטוח לאומי מיליוני שקלים

אלפי מעסיקים קיבלו לאחרונה מכתב מהמוסד לביטוח לאומי, שממליץ להם לדווח מרצון על ניכוי הוצאות עובדיהם השכירים מהברוטו לצורכי תשלום דמי הביטוח הלאומי ● הדיווח יהיה רטרואקטיבי, משנת 2017 ואילך ● מעסיק שלא יעשה זאת חשוף לביקורת ולקנסות

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

אילוסטרציה: shutterstock

החשש מחלחל לשווקים: פרמיית הסיכון של ישראל בשיא של 11 שנים, ומרווחי האג"ח ממשיכים להתרחב

מדד ה-CDS הישראלי, המגלם את עלות הסיכון שמדינת ישראל לא תצליח לשלם את חובותיה, עלה ב-18% בשבוע האחרון ● במקביל, המרווחים של איגרות החוב הדולריות של ישראל מול ארה"ב קופצים

עלות היירוט של ישראל של כמחצית מהמטח האיראני בסוף השבוע נאמדת ב-2.1 מיליארד שקל / צילום: Reuters, IMAGO/Bashar Taleb\ apaimages

הטקטיקה של רוסיה נגד אוקראינה ובעיית המיירטים שיכולה להגיע גם לישראל

המתקפה של איראן על ישראל מצביעה על הביקוש הגובר למיירטים ואת ההמתנה הארוכה עד להשגתם ● "אין ספק שהעומס על מלאי התחמושת עומד להיות בעיה, עבור כולם", אומר טום קראקו, מנהל צוות חשיבה אמריקאי בפרויקט הגנה מפני טילים במרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

ייפוי-כוח מתמשך. זה ההליך שיחליף אותו / אילוסטרציה: Shutterstock, REDPIXEL.PL

חקיקה חדשה: תומך החלטות לקשיש או בעל מוגבלות - במקום אפוטרופוס

השבוע נחקק המוסד של "תומך החלטות" ● מה זה אומר, מה ההבדל בין התומך לבין אפוטרופוס, ולמה בעצם צריך מינוי פורמלי מבית המשפט רק כדי לסייע לאדם קשיש או מוגבל?

איך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

הבכיר שחושף באופן נדיר את הסודות על איך משקיעים את הפנסיה שלכם

הצצה אל מאחורי הקלעים של דיוני ועדת ההשקעות של גוף מוסדי: היכן להגדיל סיכון, כמה פיצוי נדרש עבורו, עד כמה משפיעים השווקים העולמיים על החוסך הישראלי, ואילו אתגרים ייחודיים עומדים בפני מנהלי קופות הגמל וקרנות הפנסיה וההשתלמות המקומיים

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל ● שער הדולר-שקל נסחר ברמה של כ-3.8 שקלים, שיא של חמישה חודשים

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות