גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מהו שיעור ההצלחה בתביעות קטנות נגד בתי עסק?

נפגעתם מבית עסק - אבל תביעה קטנה נשמעת לכם כמו משימה בלתי אפשרית? כשנה לאחר שהוקם מערך הסיוע של המועצה לצרכנות, הנתונים מגלים שמשתלם לתבוע ■ את מי תובעים הכי הרבה, על מה תובעים ואיך זה עובד?

כשד' הזמין באמצעות אתר קופונים מכונת גילוח של מותג מסוים אולם קיבל מוצר של חברה אחרת, הוא לא תיאר לעצמו שהוא יקבל את כספו חזרה רק לאחר שבית המשפט יתערב. ד' תבע את האתר בתביעה קטנה - וקיבל פיצוי על עוגמת-נפש. אתר הקופונים שהתנער מאחריות קיבל שיעור ביחס הוגן לצרכן (ת"ק 24925-02-13).

מדובר באתר הקופונים קופונט, שבו הזמין ד' מכונת גילוח פיליפס. כאשר פתח את האריזה הוא מצא בתוכה מכונת גילוח של חברה אחרת, ולפיכך ביקש לבטל את העסקה מיידית. האתר טען כי אינו נושא באחריות לשיווק המוצרים, בהיותו גורם ביניים המשמש פלטפורמה פרסומית מסחרית בלבד.

השופט אפרים צ'יזיק פסק כך: "סבורני כי האחריות שיש להטיל על אתר המשמש פלטפורמה שיווקית תהא נרחבת אף יותר, שכן למעשה במסגרת רכישה שכזאת, הסתמכות הצרכנים על תיאור המוצר הינה ניכרת ומהותית, בהיעדר חנות אליה ניתן לפנות על מנת לבחון את המוצר בטרם רכישתו".

סוף דבר: השופט פסק פיצוי של 1,400 שקל בגין הטרחה ועוגמת-הנפש.

מחלוקות צרכניות הן מנת חלקם של רבים, אך למרבה הצער לא כל הצרכנים מתעקשים לפתור את המחלוקת בבית המשפט לתביעות קטנות. אותם צרכנים מתוסכלים כנראה אינם מודעים לפשטות שבהגשת תביעה קטנה, ובעיקר, לשיעור הגבוה של הזכיות.

למעשה, בשנה החולפת נרשם שיעור הצלחה של 94% בתביעות קטנות שהמועצה לצרכנות עזרה לצרכנים להגיש באמצעות גוף מיוחד שהקימה לשם כך - כך לפי דוח שהגישו אתמול (ג') יו"רית דירקטוריון המועצה לצרכנות, ד"ר מיקי הרן, ומנכ"ל המועצה, עו"ד אהוד פלג, לשר הכלכלה נפתלי בנט.

על מה תובעים?

על מה תובעים הישראלים בתביעות קטנות? הסיבה העיקרית היא טענה לפגם במוצר וטענה לחוסר התאמה בין המובטח למציאות: 80% מהתביעות שהוגשו היו סביב הנושא הזה. כל תביעה חמישית נבעה מהטעיה ו-14% מהתובעים התמודדו עם קושי לבטל עסקה.

12% מהתביעות נגרמו בשל קושי לבטל עסקה מתמשכת (כמו מנוי לחדר כושר), וכמעט 10% בגלל קשיים לבטל עסקאות שבוצעו בטלפון ובאינטרנט. שיעור דומה של כ-10% מהצרכנים תבעו משום שלא קיבלו את המוצר שהזמינו, ו-6% לא קיבלו את השירותים שהיו אמורים להיות באחריות.

נושאים אחרים שבגינם הוגשו כתבי תביעה כללו מחלוקות בעקבות ביטולי עסקה שנעשתה ברוכלות, איכות שירות, הפרת התחייבות ועוד.

תקנות ביטול עסקה נכנסו לתוקפן בדצמבר 2010, והן, כפי שעולה מהדוח, היוו את אחת הסיבות למחלוקות שהובילו להגשת תביעה: 60% מהתביעות בעניין זה היו נגד יצרניות וחברות ריהוט, 16% היו בעקבות קשיים בביטול עסקה של מכשיר חשמלי או אלקטרוני, כ-9% היו נגד בתי עסק בענף הציוד לבית ולגן, 6% מהתביעות היו על ביגוד והנעלה.

כוכב הנתבעים: ענף מוצרי החשמל

מתוך כ-600 כתבי תביעה שנוסחו ב-2013, כ-40% היו נגד בתי עסק בתחום מכשירי החשמל לפי החלוקה הבאה: 52% מהתביעות נגעו למחלוקות בעניין מכשירי חשמל ביתיים, 16% מתוכן נגעו למחשבים, 18% היו נגד חברות בתחום ברי המים ומטהרי המים ו-14% בתחום ביטוח מכשירי חשמל.

הענף השני שכיכב ברשימת הנתבעים הוא ענף הריהוט (22% מהתביעות הוגשו נגד בתי עסק בענף הריהוט לבית). יתר התביעות נחלקות בין כמה ענפים: 7% נגד בתי עסק בתחום האופנה; 6% בתחום התיירות; 4% נגד מכוני כושר, 4% בתחום הבריאות ו-3% בתחום הפנאי.

איך זה עובד?

מערך האכיפה הצרכנית הוא פרויקט שמטרתו לסייע לצרכנים לקבל סעד מבית המשפט מול בית עסק שנמנע מלהשיב להם את זכויותיהם בדרך אחרת. הפרויקט מתקיים בעידוד ובתקצוב משרד הכלכלה ומיושם במועצה לצרכנות החל מינואר 2012 ונכנס לעיקר הפעילות במהלך 2013.

במסגרת הפרויקט, פנייה אשר טיפולה לא צלח במחלקת פניות הציבור במועצה, מועברת למדור לליווי משפטי (מל"מ) לאחר קבלת אישור הצרכן, על מנת שתיבחן קיומה של עילת תביעה. התביעות מנוסחות על-ידי סטודנטים למשפטים שעברו הכשרה מקצועית מיוחדת לנושא.

עד כה הוגשו 460 כתבי תביעה לבתי משפט לתביעות קטנות, ובכ-340 מקרים ההליך הסתיים. ב-290 תביעות שהוגשו ב-2012-2013, הצרכנים קיבלו פיצוי כלשהו מבית העסק הנתבע - נתון שתורגם להחזר של מיליון שקל לצרכנים שנפגעו. רק כ-20 תביעות נדחו או שהצרכן הפסיד בהן ו-32 תביעות נמחקו על-ידי הצרכנים, מסיבות כאלה ואחרות, לאחר שהוגשו לבית המשפט.

"אנחנו נגד התנהגות של עסקים שפוגעת בצרכן. למערך האכיפה האזרחית חלק חשוב בהורדת יוקר המחיה - אם העסקים יבינו ששיטת מצליח לא מצליחה הם יפסיקו לנסות. מדינת ישראל הקימה עבור האזרחים כלי לטיפול בעוולות שנגרמו על-ידי בתי עסק שונים. תשתמשו בו ואל תצאו פראיירים", אמר בעניין זה השר בנט, וקרא לצרכנים להשתמש בכלי היעיל הזה.

מנכ"ל המועצה לצרכנות, עו"ד פלג, הוסיף כי זו הוכחה לכך שבידי המועצה לצרכנות תשובה ניצחת לשיטת "מצליח" המגונה הננקטת בבתי עסק רבים: "בהפעלת שירות התביעות הקטנות המועצה מצליחה לשנות את משוואת יחסי הכוחות בעולם המסחר, לכיוון הוגן יותר ומכבד יותר את זכויות הצרכנים".

תביעה קטנה 1: סירוב לשלם במזומן עבור מוצר שהוחזר

התובע קיבל במתנה מוצרים שנרכשו ברשת הרמוניה לבית. בחלוף כמה ימים פנה לחנות עם פתק ההחלפה וביקש להחזיר את המוצרים ולקבל זיכוי כספי. בחנות הוסבר כי מכיוון שהקונה שילם עבור המתנות בכרטיס אשראי, לא ניתן לבצע זיכוי במזומן.

השופטת רנה הירש לא הסכימה עם ההסבר הזה וציינה כך: "מטרת התקנות הייתה להקל עם הצרכנים ולאפשר להם לבטל עסקאות ולקבל החזר כספי, וככל שתתקבל פרשנות הנתבעת יהיה בכך כדי לרוקן את מטרת התקנות בכל מקרה של מתנה שנרכשה בכרטיס אשראי".

סוף דבר: רשת הרמוניה שילמה לצרכן את סכום העסקה, 230 שקל, בניכוי 5% דמי ביטול והוצאות משפט בסך 750 שקל. (ת"ק 46221-02-13)

תביעה קטנה 2: פיצוי על עוגמת-נפש והוצאות בגין איחור בטיסה

נוסע מאוכזב הגיש תביעה לפיצוי נגד אליטליה בשל נזקים שנגרמו לו בעקבות איחור טיסה חזרה לישראל. האיחור הוביל להארכת השהות ברומא, וליום חופש נוסף שהוא נאלץ לקחת מעבודתו. חברת התעופה מצידה טענה כי היא פטורה מכל אחריות כיוון שנקטה בכל האמצעים הסבירים כדי למנוע את הנזק.

השופטת רובין לביא לא התרשמה ופסקה כי לחברת התעופה יש אחריות באשר לנזקים המוכחים שנגרמו לתובע מחמת האיחור בטיסה.

סוף דבר: השופטת פסקה פיצויים בסך 2,000 שקל. (ת"ק 38056-04-12)

המועצה לצרכנות

תביעות קטנות

תובעים במספרים

עוד כתבות

נמל גמליק בטורקיה / צילום: Shutterstock

חדשות טובות לענף הבנייה: טורקיה אישרה לחדש אספקות לישראל

בזמן שבישראל משרד החוץ ומשרד הכלכלה פועלים בקדחתנות בימים האחרונים כדי להפסיק את התלות הישראלית ביבוא מטורקיה גם בטווח הארוך, משרד המסחר הטורקי שלח מכתבים למפעלים בענף הבניין המקומי ועדכן אותם על אישור זמני לחדש את האספקות לישראל

עדן גולן בחצי גמר האירוויזיון, אמש / צילום: Reuters, Leonhard Foeger

שיטת ההימורים והסיכויים: מאחורי הקפיצה של עדן גולן לצמרת הטבלה

הנציגה הישראלית עדן גולן קפצה למקום השני בטבלאות ההימורים, לאחר הביצוע שלה בחצי הגמר ● מקביעת היחסים ועד להיסטוריה, כל הפרטים על השיטה ● וגם: מי המדינה שמובילה? ● שאלות ותשובות

מטוס הריגול הבריטי ''Shadow R1'' / צילום: צילום מאתר חיל האוויר הבריטי

דיווח: מטוסי ריגול בריטיים אספו 1,000 שעות של צילום ברצועת עזה

לפי הפרסום באתר Declassified UK, במהלך גיחות האיסוף של חיל האוויר נאספו עד 1,000 שעות של צילומים מאז חודש דצמבר, ואלו נמשכות גם בימים האחרונים ● בין 132 החטופים שנמצאים בשבי חמאס מאז ה־7 יש שני אזרחים בריטים, והמשימות נובעות גם מהצורך לאתר אותם

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

מגמה מעורבת בוול סטריט; דרופבוקס מתרוממת בכ-1.8%

נעילה חיובית באירופה ● מדד הניקיי ננעל בעליות של 0.5%, בורסת שנחאי ננעלה ללא שינוי ממשי, ומדד שנזן ננעל בירידה של 0.6% ● מניית שירות אחסון הענן דרופבוקס עולה לאחר שאמש פרסמה דוחות שעלו על התחזיות ● אחרי שני רבעונים של צמיחה שלילית, התמ"ג הבריטי עלה

עדן גולן בחצי גמר האירוויזיון, אמש / צילום: Associated Press, Martin Meissner

יותר מנועה קירל ונטע ברזילי: עדן גולן שוברת שיאי רייטינג עבור תאגיד השידור הציבורי

עדן גולן לא רק הצליחה לתת מופע מרשים - אלא גם לשבור שיאי רייטינג לתאגיד השידור הציבורי ● משדר חצי גמר אירוויזיון אמש רשם לתאגיד השידור הציבורי 25.9 נקודות רייטינג - יותר מהמשדרים של 2023 ו-2018, אז התחרו נטע ברזילי ונועה קירל ● האם התאגיד יצליח לשמר את הצופים החדשים?

מכונית הסופר–מיני ההיברידית MG3 / צילום: יח''צ

חסכונית וזולה: המכונית שעשויה לטלטל את השוק תגיע בקרוב לישראל

מכונית הסופר־מיני ההיברידית MG3 של קבוצת SAIC הסינית, שנחשבת ההיברידית "המלאה" הזולה באירופה, צפויה להגיע לישראל במחצית השנייה של השנה ● דלק מוטורס השיקה השבוע קרוס־אובר חשמלי חדש של NIO ● וגם: יצרנית הרכב הסינית GAC חוזרת לישראל ● השבוע בענף הרכב

שר האוצר, בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

רגע לפני שבת: עימות פומבי בין שרי האוצר והביטחון על התקציב ורכש מטוסי f-15

שר האוצר פנה למזכיר הממשלה בבקשה להביא לישיבת הממשלה הקרובה החלטה שתקים באופן מיידי את הוועדה הציבורית לבחינת צרכי בניין הכח ותקציב הביטחון שמתעכבת מזה חודשים ● "העיכוב בהקמת הוועדה מביא לעיכוב ברכש חשוב להתעצמות צה״ל" ● גלנט: קיימת תפיסה ישראלי שגוייה לפיה ניתן לספק יותר ביטחון בפחות כסף כנגד צרכים הולכים וגוברים

הפגנה פרו־פלסטינית בטריניטי קולג' בדבלין, ביום שבת האחרון / צילום: Reuters, Mostafa Darwish

האוניברסיטה היוקרתית באירלנד שנכנעה למפגינים הפרו־פלסטינים

התקשורת בבריטניה דיווחה כי טריניטי קולג', המוסד האקדמי היוקרתי ביותר באירלנד, הודיע שיסיט השקעות מישראל, בתום משא ומתן עם מוחים פרו־פלסטיניים בקמפוס ● המפגינים השתלטו על הכניסה למכללה, המהווה אטרקציה תיירותית, ומנעו כניסה של תיירים ומבקרים לאתר

לוחמי צה''ל ברצועת עזה, השבוע

הותר לפרסום: ארבעה לוחמים נפלו בקרבות ברצועת עזה, ארבעה נוספים נפצעו קשה

באותו אירוע שבו נפלו הלוחמים, נפצעו קשה קצין ולוחם. בדרום הרצועה נפצעו קשה שני לוחמים נוספים • בקבינט המלחמה והקבינט המורחב אישרו פה אחד: צה"ל יעמיק את הפעולה ברפיח • אזעקות הופעלו בבאר שבע ובגליל • זוהתה נפילה בבאר שבע, נזק נגרם לבית • עדכונים בולטים

וולבו EX30 TWIN MOTOR / צילום: יח''צ

החל מ-234 אלף שקל: הרכב שמצליח לעורר סערה

רכב הפנאי החשמלי הקומפקטי של וולבו מצליח לשלב ביצועים רציניים מאוד עם טווח נסיעה שימושי ושלדה אירופית ● יש כמה מוזרויות בתא הנוסעים, אך החבילה הכוללת מרשימה מאוד

הפגנה בירושלים נגד הקו הירוק / צילום: ap, Matt Rourke

התפרעויות נגד הקו הירוק: נזק של מאות מיליוני שקלים וחצי שנה עיכוב

בשבוע שעבר הוצתה מכונת קידוח בפרויקט ההקמה של הרכבת הקלה בבירה ● גורמים המעורבים בפרויקט חושדים כי היא הוצתה על ידי קומץ חרדים שמתנגדים להקמת הקו, וזה לא המקרה הראשון

אלכס קארפ, מנכ''ל פלנטיר / צילום: ap, Thibault Camus

ענקית ה-AI הייתה אחת מהמניות האהודות בוול סטריט. ואז היא פרסמה דוחות

פלנטיר, אחת החברות הגדולות בתחומי ה־AI, נסקה בשנה האחרונה ביותר מ־175% והפכה לאחת המניות היקרות בוול סטריט ● עד שהגיעו הדוחות שהביאו לצניחה של 15% במניה

''גרניקה'' של פיקאסו, דוגמה לביקורת בדיעבד / צילום: ap, Manu Fernandez

החוקרים שמגלים: איזה תפקיד יש לתרבות במלחמה

ממוזיקה ואופנה ועד שירה ואמנות פלסטית, התרבות הישראלית בחצי השנה האחרונה מתכנסת בתוך עצמה ● חוקרים שדיברנו איתם מתעקשים שבניגוד לאימרה על מוזות בזמן מלחמה, הן לא שותקות, אבל גם לא ביקורתיות ● מה תפקיד האופנה בתיעוד, ומה אפשר ללמוד מסיפורם של משורר אנגלי והציור "גרניקה" על המשמעות שיצירות עשויות לקבל בעתיד?

סיורי עששיות - מיער אודם לשמורת חוף השרון / צילום: מיכל גיגי - בשביל היער

"תוך כמה שעות לא נשאר כלום": השף ההודי שמביא את פושקר לתל אביב

מבנה נטוש שהפך למתחם טיפולים מואר ומרגיע, גלריה שמציגה רישומים בטכניקת תפירה מיוחדת וחוויה קולינרית אותנטית שעכשיו גם תושבי תל אביב יכולים ליהנות ממנה ● פינוי יישובי הצפון גדע את מפעל חייהם של רבים ● עבור חלקם הוא יצר הזדמנות

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

וול סטריט ננעלה בעליות; פאגאיה זינקה ב-20%, פלייטיקה ב-14%

הדאו ג'ונס עלה ב-0.9% וחתם רצף של שבעה ימי עליות ● ישראליות: טאואר, קמטק, ופייבר עלו בעקבות הדוחות, סולראדג' נפלה ב-9% ● חברת משחקי הוידאו רובלוקס צללה ב-20% ● האנליסטית שמסמנת את החברה שתרוויח הכי הרבה מ-AI ● בבנק אוף אמריקה אופטימיים לגבי Arm, למרות התחזית הפושרת של החברה ● באופנהיימר ממליצים על גילת עם אפסייד של 43%, מתמודדת על שלושה חוזים גדולים

נשיא טורקיה, ארדואן / צילום: Shutterstock, Mr. Claret Red

ישראל מנעה מארדואן מרחב הכחשה, וטורקיה נסוגה מההקלות בסחר - בינתיים

משרד המסחר הטורקי שלח מכתבים למפעלים בענף הבניין המקומי ועדכן אותם על אישור זמני לחדש את האספקות לישראל - אך הפרסומים בתקשורת הישראלית וההודעה החריפה של שר החוץ ישראל כ"ץ בנושא שברו את הכלים 

בנימין נתניהו. להחריש את האבדות / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הדרך לניצחון המוחלט עוברת בעצימת עיניים

ראש הממשלה שוכח את האבידות בדרך לניצחון הגדול ● עורכי הדין חונקים את המערכת עם עתירות חסרות תכלית ● ומה מלמדים הרגלי הצריכה של אנשי המילואים ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק 

דורון טאובמן / צילום: אמנון חורש

זה עורך הדין שייצג את הממשלה בבג"ץ חוק הגיוס

בחודש שעבר אישרה היועמ"שית לממשלה לקבל ייצוג נפרד בבג"ץ חוק הגיוס ● מי שהסכים לקחת את המשימה הוא עו"ד דורון טאובמן, שותף במשרד רם כספי, בעל ניסיון בייצוג בבג"צים המציגים עמדה שמרנית ● בין היתר מייצג טאובמן את הרבנים הראשיים בבג"ץ מתווה הכותל

בית דיזנגוף, השבוע. ריק ועזוב / צילום: ניר וייס ודררו

על מצבו העגום של הבניין שבו הוכרזה עצמאות ישראל

כל מי שעובר בשדרות רוטשילד בתל אביב יכול לראות מה עלה בגורלו של הבניין האייקוני בו דוד בן גוריון הכריז על הקמת מדינה יהודית בארץ ישראל ● ההזנחה הפושעת של הבניין כמו מטאפורה למצב המדינה

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

נתניהו על עצירת משלוחי הנשק מארה"ב: "אם נצטרך - נעמוד לבד"

דובר צה"ל עדכן כי שלושה חיילים נפצעו בפיצוץ פיר ממולכד • כמה כלי טיס של חיזבאללה יורטו אחרי שורה של אזעקות בגליל העליון והמערבי: נזק נגרם לבית בשלומי • הבית הלבן מבהיר אחרי ביטול משלוח הנשק: עדיין תומכים במיטוט חמאס - אבל מתנגדים למבצע נרחב ברפיח, ישראל תצטרך לקבל את ההחלטה • כל העדכונים