גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האם פסיקת העליון נגד עובדי בז"ן תגרום לפתיחת הסכמי שכר?

העליון קבע כי המענקים בהיקף 106 מיליון שקל שקיבלו 1,000 עובדי בז"ן בתמורה לוויתור על זכותם להתנגד להפרטה - ימוסו כהכנסת עבודה ולא כהכנסה הונית ■ לדברי מומחה המס פרופ' דן ביין, "קופת המדינה לא תתעשר מזה"

"פסק הדין של בית המשפט העליון, שקובע כי מענקי הפיצול וההפרטה לעובדי בז"ן הם הכנסה מעבודה, הוא פסק דין גורף ושגוי. הוא יגרום להסלמת סכסוכים בשוק העבודה במקומות עבודה ציבוריים ולפתיחת הסכמי שכר, ובסופו של דבר מי שישלם את העלאת רף המס שמוטל על העובדים יהיה האוצר" - כך אומר ל"גלובס" מומחה המס, השופט בדימוס פרופ' דן ביין, ביחס לפסק דינו של בית המשפט העליון מראשית החודש, במסגרתו נקבע כי מענקי "פיצול" ו"הפרטה" שקיבלו עובדי החברה הממשלתית בתי הזיקוק לנפט עם הפרטת החברה, בתמורה לוויתור על זכותם להתנגד להפרטה, יסווג וימוסו כהכנסת פירותית - הכנסה מעבודה - ולא כתקבול הוני, שחבות המס בגינו נמוכה יותר.

פסק הדין הכריע את חבות המס של למעלה מ-1,000 עובדי בז"ן שקיבלו מענקים בהיקף כולל של כ-106 מיליון שקל, מהם תגזור המדינה נתח שמן - כמעט 50% מס מכל עובד. זאת, במקום מס רווח הון בשיעור 20%, כפי שדרשו.

ככלל, תשלומי מעביד לעובדו מהווים הכנסת עבודה החייבת במס לפי שיעור המס השולי הרלבנטי לעובד. אולם במקרים בהם קיבל העובד מענק במסגרת שינוי ארגוני, התעוררה השאלה אם תשלום זה ודומיו יכולים להיחשב להכנסה הונית ולצמצם את חבות המס, לאור הפער שנוצר מתחילת 2003 בין שיעורי המס ההוניים לבין שיעורי המס הפירותיים.

שאלה זו הגיעה לבית המשפט המחוזי בחיפה בפרשת בז"ן, והשופט רון סוקול קבע כי המענקים ששולמו לעובדים הם פיצוי על ויתורם של העובדים על זכותם לעבוד אצל מעסיקם הקודם. לכן, לשיטתו, לא יהיה זה נכון לסווג פיצוי זה כהכנסת עבודה.

ואולם, החגיגות של עובדי בז"ן צוננו במהרה, כאשר פקיד השומה עירער לעליון על פסק דינו של המחוזי, וכאמור, בית המשפט העליון קבע כי מדובר בהכנסה פירותית.

"האוצר ישלם"

לדברי פרופ' ביין, מדובר בפסיקה בעייתית, בלשון המעטה, שלא ברור כלל מדוע רשות המסים התעקשה על מנת להשיג אותה. "קופת המדינה לא תתעשר מזה, כי בסופו של דבר העובדים לא יצמצמו את הדרישות שלהם. אותם מעניין מה בסופו של דבר הם מקבלים, מה נכנס לכיס. מבחינתם, אם הם צריכים לשלם מס יותר גבוה, אז במשא-ומתן הם יעלו דרישות יותר גבוהות ויילחמו עד שהם יקבלו אותן.

"בכל משא-ומתן עתידי, אם הגישה תישאר כזו שמענקי הפרטה הם תשלומים פירותיים, וחל עליהם שיעור מס גבוה יותר, העובדים ידרשו כחלק מהמשא-ומתן שיגלמו להם את זה בצורה כלשהי. זאת אומרת שבסוף מי שיישא במס הגבוה ביותר שהושת לכאורה על העובדים, תהיה המדינה".

לכן, מוסיף פרופ' ביין, "קשה לי להבין למה למדינה היה כל-כך חשוב להילחם בפסיקה של בית המשפט המחוזי. בפועל, הם הטילו עוד נטל מיותר על הקופה הציבורית. אני תמה על גישת מס הכנסה, שנלחם כל-כך קשה כדי להגיע לתוצאה אליה הגיע בית המשפט העליון".

בפסק דין בז"ן, הגם ששופטי ההרכב הגיעו לאותה מסקנה - לפיה יש למסות את המענקים כהכנסה מעבודה - נתגלעה ביניהם מחלוקת באשר לדרך אליה הגיעו למסקנה. בפועל, לא ניתנה הלכה סופית מחייבת באשר לשאלה המהותית איך למסות בכל מקרה את "מענקי ההפרטה".

"יש 3 דרגות של התייחסות בפסק הדין. יש את הדרגה הקיצונית ביותר, של המשנה לנשיאה, השופטת מרים נאור, שאומרת שרק במקרים מאוד מאוד חריגים, יראו במענקים הכנסה הונית; אחר-כך יש את גישת הביניים של השופט עוזי פוגלמן, שקובע כי בדרך-כלל הכנסה שעובד מקבל במסגרת עבודתו, או שקשורה לעבודתו, תסווג כפירותית, אבל זו רק חזקה שניתנת לסתירה; והגישה הפתוחה ביותר היא הגישה של השופטת אסתר חיות, שקבעה שיש לבחון כל מענק לגופו".

"גישה קיצונית"

לדברי פרופ' ביין, "השאלה היא לאן נוטה הרוח, והרוח עכשיו יותר נוטה לכיוון של שלילה - לשלול את האפשרות שכספים שמתקבלים בין עובד ומעביד יכולים להיות תקבול הוני ולא פירותי - וזה בעיה.

"זו גישה שיש לה השפעה על דברים אחרים שלא קשורים להפרטה, כמו למשל על הסכמי אי-תחרות - שמעסיק מחתים עובד שעוזב שלא יתחרה בו תקופה מסוימת ומשלם לו על כך.

"עד לאחרונה הפסיקה הייתה מוכנה לראות בהסכמי אי-תחרות הכנסות הוניות, בנסיבות מסוימות, אבל הגישה המאוד קיצונית שעולה מפסק הדין של בית המשפט העליון בעניין בז"ן מבטאת השקפה ששוללת את זה.

"לדעתי, כבר יש לזה איזשהו הד בפסיקה. יש פסק דין חדש של השופט מגן אלטוביה בפרשת אברהם קרינגל, המשנה לשעבר של מנכ"ל אסם, שקיבל תשלום על אי-תחרות, ושם מגן נוקט בקו מאוד-מאוד קיצוני, ואומר שהוא לא רואה בכל מקרה תשלומים על אי-תחרות כתשלומים הוניים. הוא שולל את זה מכל וכל.

"זה פסק דין באותה גישה מחמירה שבה נוקטת רשות המסים והקו שהיא הובילה בערעור של בז"ן לעליון. וזו, להערכתי, תהיה ההשפעה השלילית שתהיה לפסק הדין של בג"ץ בפרשת בז"ן - נקיטת גישה ששוללת לחלוטין סיווג כספים שהתקבלו במסגרת יחסי עבודה כהכנסה הונית, שנהנית משיעורי מס נמוכים יותר".

עוד כתבות

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי־ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן, וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת ת"א לבינלאומיות

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

החברה הלוהטת בעולם רכשה אותם: הכירו את רונן דר ועמרי גלר

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה - או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לארה"ב, וכיצד תושפע הפעילות בישראל?

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

המיליארדר דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בסכסוך עם האחים גרטנר, בנימוק שאורנשטיין סבור כי גרטלר הוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות שלו עם יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה, מהן עולה חשש ליחסי "תן וקח" בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. אלו הסיבות

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; בשוק ממתינים לפרסום התחזיות להמשך

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● המשקיעים ממתינים לפרסום התחזיות להמשך שיתפרסמו היום בשעה 16:00 ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד