גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הצעה: רשות המסים תחליף מידע עם מדינות בלי אמנת מס

עו"ד שוש שחם: "הצעת החוק מהפכנית. כאשר בעלי הון ישראלים פנו למקלטי מס, הם לא היו יכולים לנחש שהם ייחשפו; כעת זה הזמן האחרון להגיש בקשה לגילוי מרצון, שכן לאחר שהמידע יגיע, לא תהיה יותר חסינות פלילית"

בשנים האחרונות הופך העולם לשקוף יותר ויותר, ומתכנני מס "יצירתיים" שוקלים את צעדיהם במקלט מס כזה או אחר בקפידה. באווירת השקיפות הבינלאומית פועלת רשות המסים במרץ על-מנת ללכוד הון ישראלי שחור שמסתובב בעולם, ומדי כמה חודשים מתפרסם עוד הסכם לשיתוף-פעולה בינלאומי וחילופי מידע, עליו היא חתמה מול מדינות שיש לנו עמם הסכמים למניעת כפל מס (שוויץ לדוגמה), והולכת ומתהדקת הטבעת סביב מתכנני מס ישראלים, שחורגים מגבולות התכנון הלגיטימי והופכים למעשה למעלימי מס.

בקרוב, כך נראה, יקפוץ המאבק במעלימי המס הישראלים עוד מדרגה. לאחרונה הונחה על שולחן הכנסת הצעת חוק ממשלתית לתיקון פקודת מס הכנסה, שלפיה יתווסף לפקודת מס הכנסה פרק "חילופי מידע לפי הסכם בינלאומי", במסגרתו תינתן לרשות המסים סמכות להחליף מידע עם רשויות מס של מדינות אחרות, גם אם ישראל אינה חתומה מולן על אמנות מס, לרבות עם מדינות הנחשבות למקלטי מס ברחבי העולם.

לדברי עו"ד שוש שחם, סגנית יו"ר ועדת מסים בלשכת עורכי הדין וחברה בוועדת המסים של האו"ם, "הצעת החוק מהפכנית, מאחר שהיא מעניקה לרשות המסים בישראל סמכות רחבה ביותר להגיע למידע בחו"ל, חלקו במדינות שמהוות מקלטי מס, ולקבל מידע גם 10 שנים אחורה, גם על חשבונות בנק שכבר נסגרו וגם על חברות שכבר חדלו לפעול, וכן לגלות מידע סודי על נישומים בישראל לרשות מסים של מדינה אחרת.

לדבריה, "כאשר בעלי הון ישראלים ואנשים עתירי-ממון פנו למדינות המהוות מקלטי מס ברחבי העולם ושמו שם את כספם, הם לא יכולים היו לנחש שיהיה מצב כזה של חשיפתם".

ביטול חובת הסודיות

לפי המצב החוקי הקיים, כיום רשות המסים יכולה לבצע חילופי מידע עם רשויות מס זרות רק באמצעות אמנות למניעת מיסי כפל הנחתמות על-ידי ישראל ומדינת האמנה. ישראל חתומה על 52 אמנות מס עם מדינות שונות בעולם, ובכל אמנת מס קיים סעיף חילופי מידע בין ישראל למדינת האמנה. כך ניתן לקבל ממדינת האמנה מידע לגבי תושב ישראל הפועל בתחומה, או המחזיק בה כספים או נכסים.

לעומת זאת, עם מדינות רבות אחרות, ובמיוחד עם מדינות הנחשבות למקלטי מס, ששיעור המס החל על תושבי חוץ בהן הינו אפסי, אם קיים בכלל - בדומה לברמודה, ברבדוס - אין לישראל אמנות מס, ואין לרשות המסים בישראל אפשרות לקבל מהן מידע על כספים או נכסים של תושבי ישראל המצויים בהן, אלא בדרך של חתימת הסכם של חילופי מידע. ואולם, לפי פקודת מס הכנסה כיום חלה חובת סודיות על פרטיו של הנישום המצויים בידי רשות המסים.

"על הרקע הזה נולדה הצעת החוק, אשר מבטלת את חובת הסודיות, כך שניתן יהיה לחתום על הסכמים הדדיים שאינם תלויים באמנה", אומרת עו"ד שחם.

לדבריה, בנסיבות אלה, מי שעוד לא חשף את כספיו בחו"ל בפני רשות המסים, כדאי שיעשה זאת כעת בטרם תעבור בחקיקה ותיכנס לתוקף הצעת החוק.

"הצעת החוק היא 'רעידת אדמה' לעולם העסקים ולבעלי ההון במדינת ישראל. כעת זה באמת הזמן האחרון להגיש בקשה לגילוי מרצון, המעניקה חסינות מהליכים פליליים עם הסדר המס - שכן לאחר שהמידע יגיע לרשות המסים בישראל, לא תהיה יותר חסינות פלילית", היא מבהירה.

פגיעה קשה בפרטיות הנישום

הצעת החוק מבקשת להתיר חילופי מידע וסיוע בין מדינת ישראל לבין מדינה אחרת לפי הסכם בינלאומי, שאינו הסכם למניעת כפל מס, וכן לקבוע בדין הפנימי את התנאים והמגבלות לחילופי המידע ולסיוע.

בין היתר, מוצע לאפשר למנהל רשות המסים להעביר מידע לרשות מס במדינה אחרת בהתאם להסכם, בין אם לפי בקשתה של אותה רשות מס ובין אם ביוזמת המנהל; וכן מוצע כי העברת המידע תהיה מותנית בכך שהמידע דרוש לצורך אכיפת דיני המס של המדינות החתומות על ההסכם, שסודיות המידע תישמר, ושהשימוש שייעשה במידע יוגבל לצורך אכיפת דיני המס של המדינה שקיבלה אותו, ולא יועבר למוסדות שאינם קשורים באכיפת דיני המס או למדינות אחרות.

עו"ד שחם מבהירה כי המטרה של הצעת החוק הינה חשובה וחיונית, והיא מלחמת חורמה בהון השחור של תושבי ישראל בחו"ל, הנאמד במאות מיליארדי דולרים, והכנסתו למעגל המס בישראל. אולם לדבריה, "יש לסייגה באיזון עם אי-פגיעה בזכויות הפרט. היקף המידע המוחלף בין רשויות המס הינו רחב ביותר, לפי הצעת החוק, ומאפשר להחליף מידע הקיים ברשות המסים, ואולם גם מידע אשר אינו קיים, ויש צורך לקיים בדיקות וחקירות מס לפי דרישת המדינה הזרה, על-מנת להשיגו".

בהצעת החוק הוספו גם הוראות שמטרתם שמירה על ביטחון המדינה, ונקבע בין היתר כי מנהל רשות המסים לא יעביר מידע לפי הסכם חילופי מידע אם העברתו עלולה לפגוע בביטחון המדינה, בשלום הציבור או בביטחונו, בחקירה המתנהלת, וכן לא יעביר מידע אם אין הדדיות. ואולם, לטענת עו"ד שחם, "אין בהצעה סעיפים מספקים לשמירה על פרטיותו של הנישום הישראלי".

לטענת עו"ד שחם, יש להוסיף להצעת החוק סעיף המחייב את רשות המסים ליידע את הנישום כי בכוונת הרשות להעביר עליו מידע לרשות מס זרה, ולאפשר לו להגיש התנגדות לכך.

לדבריה, "את הרעיון להסכמים של חילופי מידע קבלו ברשות המסים מארה"ב, אולם שם מיידעים את הנישום כי עומדים להעביר מידע לגביו לרשות מסים זרה, ומאפשרים לו להגיש התנגדות, אם הוא סבור כי העברת המידע תגרום לו נזק ופגיעה בזכויות כלשהן שלו. בישראל לא אימצו את החלק הזה - וחבל".

עוד כתבות

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

עומר אלפרן, מנהל השקעות ושותף בחברת רובי קפיטל / צילום: דין אהרוני רולנד

"עד עכשיו יזמי נדל"ן לא יצאו עם פרויקטים שכבר מוכנים, מכאן נראה מבול"

חברת המימון החוץ־בנקאי רובי קפיטל משיקה קרן השקעות שנייה, במטרה לגייס חצי מיליארד שקל לפחות ● עומר אלפרן, מנהל השקעות ראשי ושותף בחברה: "בקרוב הרבה מאוד יזמים בתחום ההתחדשות העירונית יוציאו הרבה מאוד פרויקטים לשוק"

איך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

הבכיר שחושף באופן נדיר את הסודות על איך משקיעים את הפנסיה שלכם

הצצה אל מאחורי הקלעים של דיוני ועדת ההשקעות של גוף מוסדי: היכן להגדיל סיכון, כמה פיצוי נדרש עבורו, עד כמה משפיעים השווקים העולמיים על החוסך הישראלי, ואילו אתגרים ייחודיים עומדים בפני מנהלי קופות הגמל וקרנות הפנסיה וההשתלמות המקומיים

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"שחקנית מרכזית במזרח התיכון": למה הבכירים הישראליים מתייצבים לתדרך את התקשורת בארצות הברית?

משעות הבוקר המוקדמות, גורמים ישראליים בכירים מתייצבים בתקשורת האמריקאית כדי לתדרך על התקיפה באיראן ● כך בוחרים את גופי התקשורת מולם הם עובדים בארה"ב ומה הם מנסים להשיג?

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

התחזית האופטימית של ענקית השבבים מטייוואן: ההכנסות יזנקו פי 2

יצרנית השבבים TSMC הציגה דוחות רבעוניים חזקים ועקפה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות והרווח ● המומנטום החיובי צפוי להימשך כשעל פי ההערכות החברה צפוי להכפיל את הכנסותיה

מירב בן ארי, יש עתיד טוויטר, 23.5.21 / צילום: שלומי יוסף

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד של בן גביר חריג ביחס למקובל?

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד אבשלום פלד הוא חריג? צללנו להיסטוריה ● המשרוקית של גלובס

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

טיל בליסטי שנורה מאיראן בשבת ונפל בים המלח / צילום: N12

הממשלה נדרשת להחלטה לא פופולרית - הבלגה היא הדבר הנכון

ארה"ב שבה ומדגישה שהיא לא תהיה שותפה למהלך התקפי ישראלי נגד איראן, הגם שלישראל שמורה הזכות לפעול, ושארה"ב אף שתמשיך לסייע לה בהגנה ● אפשר לפעול. השאלה היא אם זה הדבר הנכון לעשות ● מבקרים יגידו שההמלצה להבליג היא חזרה על הטעויות שהובילו ל-7 באוקטובר, ולא כך ● הנסיבות השתנו מאז לטובה ולרעה ● דעה