גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חשיפת "גלובס": איציק שרם משקיע במריחואנה

חברת בריד איט, שהוקמה רשמית רק לפני שנה, עוסקת בתוכנה להכלאת פירות וירקות ■ יחד עם שמות מוכרים בשוק ורעיון לכניסה לתחום המריחואנה, המניה זינקה ב-318% והביאה את החברה לשווי של כ-25 מיליון דולר ב-OTC

יודע חקלאי פיקח, כי תוכנה לשיפור הכלאות של פירות וירקות היא מוצר שיכול להימכר בעשרות מיליוני דולרים, אבל מידת הסקסיות שלו מבחינת שוק ההון מוגבלת. תוכניות בתחום הקנביס הרפואי? זה כבר עניין שונה לחלוטין. הוסיפו לכך יו"ר בשם יצחק שרם, וכבר ניתן להבין איך זינקה מניית BreedIT, העוסקת בשני התחומים הללו, בכ-300% בתוך חודשים ספורים מאז מוזגה לשלד בורסאי בארה"ב.

לשרם, "המהנדס הפיננסי" שאיבד בשנים האחרונות את השליטה בחברות הבורסאיות לידר וקבוצת שרם-פודים, רקורד עשיר בהשקעות בתחום הטכנולוגיה, ואף בתחום טיפוח הזרעים (בעבר היה מבעלי השליטה בחברת הזרע). לדבריו, "כשהתפניתי מעיסוקיי, החלטתי שאצטרף רק לחברות כאלה, בעלות פוטנציאל מלהיב עם אוסף של אנשים טובים. אני רוצה עכשיו ליהנות מהדרך ולתרום מהידע שלי".

עוד מעורבים בבריד איט - הדירקטור ד"ר בן ציון וינר (לשעבר סגן נשיא למו"פ בטבע), ממציא הטכנולוגיה פרופ' חיים רבינוביץ' (ממציא זני עגבניות שהניבו עשרות מיליוני דולרים לאוניברסיטה העברית), והאגרונום ד"ר עודד שגיא, בעבר המדען הראשי ומנהל הפיתוח העסקי של גאון אגרו, ומי שקיבץ את האנשים הללו יחד, לפעילות בחברה הבורסאית.

בריד איט, שנסחרת כיום לפי שווי של 24.5 מיליון דולר בבורסה שמעבר לדלפק (OTC), היא חברה צעירה מאוד שהוקמה רק ב-2013. הנכס הממשי שלה מיועד לשוק תחרותי למדי - תוכנה שעוזרת לחקלאים לבצע הכלאות אופטימליות של צמחים לשם שיפורם - והמוצר עדיין לא רשם מכירות של ממש.

הרעיון להיכנס לתחום הקנביס הרפואי עלה, מודה שרם, בעקבות ההייפ שיש סביב התחום בחודשים האחרונים, ועליות של מאות אחוזים בשווין של חברות שעוסקות בתחום. מבחינת בריד איט, בינתיים הקנביס הוא רק רעיון פלוס מו"מ לשיתוף פעולה עם חברה ישראלית, ואין לה עדיין מוצרים בתחום.

ומדוע הם בחרו בך?

"בגלל שתי יכולות עיקריות - ניהול דירקטוריון וגיוס כספים".

אין גיוס באופק

בריד איט הוקמה על בסיס רישיון לטכנולוגיה שפיתח פרופ' חיים רבינוביץ' בפקולטה לחקלאות באוניברסיטה העברית. רבינוביץ' פיתח, וממשיך לפתח, זני עגבנייה רבי מכר, בין היתר באמצעות אותה תוכנה. המערכת הממוחשבת קולטת את הנתונים לגבי הכלאות שכבר נעשו, ומכוונת את החקלאי לבחור את הטובות ביותר למטרותיו, וכן מציעה לו אפשרויות הכלאה נוספות.

חקלאים רבים בארץ התנסו במערכת, למדו את המקצוע עליה בפקולטה לחקלאות, והיא אף נמכרה לכמה לקוחות בארץ בהיקף כולל של 300 אלף דולר. עם זאת, תחת הפעילות של בריד איט, אין לה עדיין מכירות.

בספטמבר האחרון הוקמה חברה אם לברידט איט, ומוזגה לשלד בורסאי שבעליו ישראלים ברובם ושהחזיק בעבר את פעילות חברת Progaming שלא צלחה. בעלי השלד קיבלו כ-66% מן ההחזקות בחברה הממוזגת - שיעור גבוה יחסית - בתמורה להשקעה של 250 אלף דולר עד מיליון דולר מטעם השלד. שגיא גייס עוד כ-1.4 מיליון דולר ממשקיעים פרטיים, שבהם שרם, וינר ויוגב, המחזיקים כ-3%, כ-1.5% וכ-3.5% מהחברה בהתאמה. שם החברה הממוזגת שונה לבריד איט קורפ, והיא מחזיקה בשליטה בחברה בת ישראלית, שהיא בפועל בעלת הרישיון בתוכנה.

לפי דוחות מחצית 2013, לחברה, שעדיין נקראה אז פרוגיימינג, לא היה כסף בקופה לפני ביצוע הגיוס. בכנס שערך השבוע אתר ספונסר, שבו הוצגה החברה למשקיעים, אמר שגיא: "אין גיוס באופק. בעלי המניות לא יסכימו להידלל בשווי הנוכחי". גם שרם מציין כי "החברה אינה בתהליך גיוס כעת", ומוסיף כי מניותיו בחברה נעולות וכי הוא רואה בה פוטנציאל לטווח הרחוק.

לדברי שגיא, לתוכנת החקלאות הקלאסית יש פוטנציאל שוק של מאות מיליוני דולרים. הוא מפרט כי יש כ-50 אלף לקוחות פוטנציאליים בעולם, שעשויים לשלם דמי שימוש ראשוניים בתוכנה של 100 אלף דולר, ועוד תחזוקה של 10,000 דולר בשנה כדמי תחזוקה. להערכתו, ניתן להגיע לתזרים מזומנים של כ-20 מיליון דולר מדמי השימוש השנתיים.

לעומת זאת, גורם מתחום החקלאות אומר כי: "לחברות הזרעים יש תוכנות הרכבה משלהן. השוק תחרותי. גם אם התוכנה של בריד איט טובה יותר, קשה לגרום לחקלאים להחליף את מה שכבר קיים". על כך אמר שגיא בכנס כי הוא בונה את המערכת שלו כ"תוסף" למערכות של חברות הזרעים, כדי לא להביך אותן בהחלפת מערכת שבה הושקעו מיליוני דולרים. "אני יודע שהמערכת שלי טובה משלהן, כי לקוחות ישראלים שקנו רישיונות משתמשים דווקא במערכת שלנו".

עוד ציין שגיא כי ניתן יהיה למכור את המוצר לחברות צעירות במחיר מופחת תמורת שותפות ברווחים עתידיים, וכך להעלות את הפוטנציאל. אולם, אותו גורם מתחום החקלאות טוען כי המודל הזה מסובך מאוד לביצוע בתחום התוכנות לחקלאות, וכי הוא אינו מכיר חברה שמיישמת מודל של תמלוגים בתחום. "המערכת צריכה להיות באמת משהו סופר-יוצא דופן בשביל מודל כזה", הוא אומר.

קנביס מותאם למצב רפואי

ומה לגבי הקנביס? כבר לפני כמה שבועות החלו גורמים בשוק לדבר על מיקוד של בריד איט בתחום הזה, ובמקביל החלה המניה לעלות. לפני שבוע הודיעה החברה כי היא נמצאת במו"מ עם חברה ישראלית (כנראה מגדלת הקנביס הרפואי "תיקון עולם"), לשותפות בפיתוח קנביס רפואי טוב יותר.

החלום של התחום הוא ליצור באמצעות הכלאות צמחי קנביס שמותאמים במיוחד למצב רפואי, על פי החומר הפעיל הדומיננטי בהם. למשל "קנביס משכך כאבים אבל לא ממסטל", "קנביס נוגד דיכאון", "קנביס ממסטל, אבל לא מרעיב", וכדומה.

לכך עשוי להיות פוטנציאל גדול, אולם יש לציין כי המדע בתחום עדיין רחוק מן המקום הזה, וגם לא ברור מה יהיה המודל העסקי של מוצרים אלה. האומנם ניתן יהיה למכור אותם במחיר גבוה מהקנביס שנמכר היום בשוק? יהיה צורך לעשות זאת, כדי שבריד איט ושותפתה יוכלו להרוויח.

פעילות הקנביס

עוד כתבות

עומדים - אסף גריס ושירי הייסר, יושבים - זיו קורן (מימין) וניב חורש / צילום: שי פרנקו

משרד הפרסום ראובני-פרידן ממנה מנכ"לים חדשים: שירי הייסר ואסף גריס

בראובני-פרידן ממשיכים את המודל לפיו המושכות נמצאות בידי מנכ"לים משותפים ● זיו קורן וניב חורש, שמילאו את התפקיד עד כה, יכהנו כמנכ"לי הקבוצה, הכוללת עוד ארבע חברות ● לדברי השניים, "אצלנו אי-אפשר להצניח מנכ"לים מבחוץ, גם אם הם מנהלים ואנשי מקצוע מצוינים"

דני בן עטר, מנכ''ל משותף אינטל ישראל, אורי פרנק, סגן נשיא להנדסה, Google Cloud, עמית קריג, מנהל מרכז הפיתוח של אנבידיה בשיחה עם אסף גלעד / צילום: תמר מצפי

"נמצאים רק בתחילת הדרך": מנהלי חברות השבבים הגדולות בעולם לראשונה על במה אחת

דני בן עטר מאינטל ישראל, אורי פרנק מגוגל קלאוד ועמית קריג מאנבידיה, שוחחו בכנס Tech IL של גלובס על תפקידה של ישראל במפת תעשיית השבבים העולמית ובתחום ה-AI ● איך הם מתווכים את המלחמה להנהלות הגלובליות, איך מטפחים טאלנטים מקומיים ואיך מצמצמים את הדומיננטיות של המזרח הרחוק, כדי להימנע ממשבר כמו זה שפרץ בקורונה?

פרופ' רות פלאטו-שנער ואילנית אדסמן / צילום: איתמר מילרד, ניקי וסטפהל

כיצד שקל דיגיטלי יכול היה לסייע במלחמת "חרבות ברזל"

לשקל הדיגיטלי יש שלושה יתרונות אשר יכלו לבוא לידי ביטוי משמעותי במשבר הביטחוני והכלכלי הנוכחי: יעילות ביצוע תשלומים, הגשמת מדיניות ממשלתית וצמצום הסיכון של מימון טרור

יירוטי כיפת ברזל מעל שמי אשקלון, ערב מתקפת הכטב''מים מאיראן / צילום: Reuters, Amir Cohen

ישראל החליטה: תקיפה ברורה ונחרצת נגד איראן; נשלמה היערכות חיל האוויר

דיווח: סעודיה ואיחוד האמירויות חלקו מידע מסווג עם ארה"ב כדי לסכל את המתקפה האיראנית ● קבינט המלחמה התכנס ב-14:00 לדיון נוסף על תגובת ישראל מול איראן ● נשיא צרפת מקרון הודיע כי ישוחח היום עם נתניהו; שר החוץ הבריטי: "שוקלים להטיל סנקציות נוספות על איראן" שר החוץ של ארה"ב אנתוני בלינקן שוחח עם שרי החוץ של ערב הסעודית, ירדן ומצרים עדכונים שוטפים

שיחה משותפת בין אילנית אדסמן, ר' נבחרת ביטוח ופינטק, KPMG, לבין עופר גולן, מנהל תחום תשלומים, ניהול סיכונים וציות, KLMG / צילום: תמר מצפי, כדיה לוי

הבנקים המרכזיים מול השוק הפרטי: מי ינצח במרוץ על המטבע הדיגיטלי?

במסגרת כנס TECH IL של גלובס, אילנית אדסמן ועופר גולן, שני בכירים מפירמת KPMG, דנו במאבק החם על שוק התשלומים העתידי, שכולל מגוון הזדמנויות לצד לא מעט סכנות ● השניים שוחחו על היתרונות והחסרונות של מטבעות דיגיטליים בהנפקת בנקים מרכזיים

נתב''ג / צילום: טלי בוגדנובסקי

המתקפה האיראנית יצרה "פקק" בנתב"ג: זה הפתרון של משרד התחבורה

בימי שגרה אין המראות מנתב"ג בשעות הלילה המאוחרות ● בליל המתקפה האיראנית המרחב האווירי של ישראל נסגר, ולמרות ביטולי הטיסות הרבים, עם חידוש הטיסות לישראל וממנה נוצר פקק ● במשרד התחבורה הנחו על פתרון ליומיים הקרובים

נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

ועדת האיתור הכריעה: זה המנכ"ל המיועד של נמל אשדוד

ניסן לוי, המכהן כסמנכ"ל ההון האנושי בבנק מזרחי טפחות, צפוי לקבל את תפקיד מנכ"ל נמל אשדוד ● ההמלצה של ועדת האיתור תעלה לאישור דירקטוריון הנמל בהמשך השבוע, ולאחר אישור הדירקטוריון המינוי טעון את אישור ועדת המינויים ברשות החברות

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo & Scitex, בכנס TECH IL / צילום: תמר מצפי

מנכ"ל HP Indigo, נועם זילברשטיין: "החוסן שלנו, במיוחד בעיתות משבר, הוא ששומר עלינו כמובילים עולמיים"

עם מפעל בקריית גת, תוך כדי פינוי עובדים וגיוס מילואים מסיבי, בחברת HP Indigo & Scitex, אחת המעסיקות הגדולות בהייטק הישראלי, התמודדו עם אתגרי המלחמה ● "לא מדובר בתקופה חד־פעמית, אלא במרתון שנצטרך להתמודד איתו", אמר נועם זילברשטיין, מנכ"ל החברה, במהלך כנס TECH IL של גלובס

תוכנית הכשרת הסייבר למפוני כפר עזה / צילום: CyberProof

החברה שמסייעת למפוני קיבוץ כפר עזה לעבור הסבה מקצועית לתחום הסייבר

בנק דיסקונט ועמותת אלו"ט חברו למיזם משותף בו ילדי המפונים במלונות ים המלח לקחו חלק בסדנאות ציור שבהן התבקשו לצייר בהשראת המילים "חופש" ו"תקווה" ● סטארט-אפ ההכשרות להייטק, Elevation, יאפשר למפונים לעבור הכשרות במטרה לספק להם עבודה והכנסה בתחום בניית האתרים ● ישראל מתגייסת

רועי קדוש, סמנכ''ל ההשקעות בהכשרה ביטוח / צילום: שירעד שליט

הסמנכ"ל שמזהיר: "להוציא מהתיק את מניות גוגל או מיקרוסופט זו נאיביות"

רועי קדוש מהכשרה ביטוח מודה כי התמחור הגבוה בשווקים "בעייתי", וממליץ להשקיע במדדי וול סטריט במשקל שווה - כדי לנטרל את הדומיננטיות של מניות "שבע המופלאות" ● חלק מהכסף הוא מציע להשאיר כיום במזומן, כדי "לנצל הזדמנויות כשיגיעו ירידות"

מדד ינואר-פברואר של 2024 קבע שיא חדש במחירי הדירות / אילוסטרציה: Shutterstock

מחירי הנדל"ן בדרך לשיא חדש, ואלה הדירות והמיקומים שהרוכשים מעדיפים

הירידות נמחקו לחלוטין, ומדד ינואר-פברואר של 2024 קבע שיא חדש במחירי הדירות ● עיון בנתונים מוצא כי בשלושת החודשים שבין דצמבר לפברואר השנה הוביל מחוז המרכז את עליות המחירים, עם 3.6% עלייה ● הבעיה המסתורית היא ההיצע 

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

דיווח: משרד האוצר האמריקאי אישר סנקציות חדשות על איראן

באיראן נערכים לתקיפה ישראלית, ומזהירים: "אנחנו מוכנים להשתמש בנשק שמעולם לא השתמשנו בו" • פיקוד צפון תרגל מעבר משגרה לחירום "במתכונת פתע" • איזיג'ט בהודעה דרמטית: מבטלת את כל הטיסות לישראל עד אוקטובר • רב-אלוף הרצי הלוי אמר אחרי המתקפה האיראנית כי "ישראל חזקה מאוד ויודעת להתמודד לבד" • עדכונים שוטפים

חייל רוסי סוחב רחפן אוקראיני שתוקן ועודכן על ידי הצבא / צילום: ap, Russian Defense Ministry Press Service

איך נכשלו הרחפנים האמריקאים לחולל מפנה במלחמה באוקראינה?

רוב הרחפנים הקטנים של חברות אמריקאיות נכשלו בביצועיהם מול הטכנולוגיה הרוסית, ונחשבים כעת ליקרים ונוטים לתקלות ● בהיעדר פתרונות מהמערב, פנתה אוקראינה למוצרים סיניים זולים

מפגינה באיסטנבול מניפה דגלי פלסטין בהפגנה למען עזה. בציבור הטורקי גוברות הקריאות לניתוק הקשרים הכלכליים עם ישראל / צילום: ap, Khalil Hamra

"מרמרה 2" ודיונים על הרחבת החרם: בטורקיה מחריפים את הטון נגד ישראל

ההחלטה של טורקיה לפגוע קשות בסחר עם ישראל נובעת גם מהאיסור הישראלי להצניח סיוע בעזה, אבל בעיקר מהדרתה מדיוני השיקום של עזה, שעשויים להכניס הרבה כסף למקורביו של ארדואן ● מהלומה נוספת לסחר עלולה להיגרם ממשט מתוכנן לרצועת עזה, שטורקיה תיטול בו חלק

שיגור כטב''ם איראני / צילום: Reuters, dpa via Reuters Connect

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

רז בכר, מנהל מיקרוסופט פור סטארט-אפ ישראל / צילום: כדיה לוי

רז בכר, מנהל מיקרוסופט פור סטארט-אפ ישראל: "המלחמה הציבה את ההייטק הישראלי בפני דברים שלא ראו קודם"

רז בכר, מנהל מיקרוסופט פור סטארט-אפ ישראל, אמר בכנס TECH IL של גלובס כי כלי הבינה המלאכותית מנוצלים היטב על ידי יזמים ישראלים ● בהתייחסו למלחמה בישראל סיפר: "במהלך המלחמה ציפינו לראות האטה, אבל נהפוך הוא - ראינו עלייה בקצב הבקשות לתכנית"

אנדרו אביר, המשנה לנגיד בנק ישראל, בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

המשנה לנגיד בנק ישראל: "לשקל הדיגיטלי תהיה השפעה על התחרות בבנקים"

אנדרו אביר אמר בכנס TECH IL של גלובס כי כי בשבועות הקרובים בנק ישראל יוציא לדרך פרויקט טכנולוגי משמעותי, כחלק מתהליך בחינת ההיתכנות להנפקת מטבע דיגיטלי ● לפי התוכנית של בנק ישראל, "השקל הדיגיטלי יהיה פלטפורמה לחדשנות"

לאה פרמינגר, סמנכ''לית השקעות, אלטשולר שחם / צילום: סם יצחקוב

אלטשולר בצמרת, מיטב בתחתית: אפיקי ההשקעה שמאחורי התשואות

לאה פרמינגר, סמנכ"לית ההשקעות החדשה של בית ההשקעות אלטשולר שחם, שחזר להצטיין בכל המסלולים: "החשיפה למניות פיננסים באירופה שיחקה לטובתנו" ● גם מור בלט לחיוב ברבעון, ואילו מיטב בתחתית ● מעל לכולם - הביצועים של מסלולי ה-S&P 500 שהניבו תשואה רבעונית של 12%

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

החשש מעימות חזיתי בין ישראל לאיראן הפיל את וול סטריט

הנאסד"ק ירד בכ-1.8% ● הניקיי ירד ב-1.2% ● מאסק: "עשינו בדיקה מעמיקה והחלטנו, בהחלטה קשה, לפטר יותר מ-10%" ● BDO: "המתיחות מול איראן ובמיצרי הורמוז צפויה להשפיע על שוק הנפט העולמי" • בזכות מאזניהן החזקים, בוול סטריט צופים תשואת יתר ל"שבע המופלאות" ● 10.5 טריליון דולר - שיא בשווי הנכסים שמנהלת בלקרוק

גל בר דעה, מנכ''ל בנק ONE ZERO בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

גל בר דעה, מנכ"ל ONE ZERO: "רוצים להיות בנק גדול. טכנולוגיה היא הדרך היחידה לתת ייעוץ לכולם"

מנכ"ל ONE ZERO אמר בכנס TECH IL של גלובס כי על הבנקים לקחת אחריות לעתיד הכלכלי של הלקוחות שלהם, להוציא אותם ממינוס ולאפשר להם לשפר את האשכול הסוציו-אקונומי שלהם ● על וואן זירו אמר: "בנקאות זה מרתון, אנחנו מתכוונים להיות בנק גדול ומשמעותי במערכת הישראלית"