גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

רות אסארסי: "זה עצוב שרק ב-2014 גילו את האתיופים"

השחקנית רות אסרסאי מדברת בריאיון ל"גלובס" על הקריירה המוצלחת ומבקשת שיתמקדו בכישרון שלה ולא במוצא: "אני לא טובה במה שאני עושה בגלל שאני אתיופית או למרות שאני אתיופית"

עם תפקידים שייקספיריים נהדרים כליידי מקבת וכליידי אן על הבמה המרכזית של הקאמרי, רות אסרסאי הייתה רוצה שיפסיקו לעשות סיפור מהמוצא שלה. היא ממוקדת, יודעת היטב מה היא רוצה להגיד, ולא פחות מה היא לא רוצה לומר. כשאני שמה את "האתיופיות" שלה על השולחן, היא נרתעת כאילו חטפה זרם חשמלי ואומרת בצינה, "עוד פעם את שואלת את מה ששואלים אותי תמיד. בשביל מה צריך לדבר על זה?".

כי זה חלק ממך ואני חושבת שאת ונשים אחרות שהצליחו לפרוץ את הבטונדה שהציבה מולן החברה הישראלית, כמו אסתר רדא או טיטי איינאו, יכולות לנצל את הכוח שלכן כדי לעודד אחרות לפרוץ קדימה.

"אני לא טובה במה שאני עושה בגלל שאני אתיופית או למרות שאני אתיופית, אלא כי אני שחקנית. לא אומרים השחקנית המרוקאית הזאת או הרוסייה".

- זה לא לגמרי מדויק. יבגניה דודינה, למשל, שחקנית-על, אבל תמיד תהיה גם ה"רוסייה".

"יש לי כישורים. תמדדו אותי על-פי הכישרון שלי. ההתעסקות בזה מעצבנת אותי, אז בואו נתקדם. אף אחד לא עושה לי טובה בגלל צבע העור שלי. נותנים לי תפקידים כי אני טובה. תאמיני לי, אני קמה כל בוקר כבר 31 שנים, מסתכלת במראה, רואה את הצבע שלי ואני גאה בו. תמיד היו אתיופים בולטים, רופאים, פרחי טיס".

- מה קרה פתאום שהתחילו לשים לב אליכן?

"כי החליטו לשים לב. לא יודעת מה הביא את השינוי הזה ואני ממש לא מתעסקת בזה. זה עצוב שב-2014 גילו את האתיופים. אני גאה במה שאני ובמי שאני ובמה שאני אוהבת. אני לא צריכה את הפוקוס בגלל הצבע שלי".

- אבל זה חלק מהעניין, לא?

"מי החליט? אצלנו בבית לא הייתה התעסקות בזה. גדלתי בבאר שבע, בחברה מעורבת, ובבית הכול היה פתוח בפניי. ההורים לא צמצמו את העולם. ידעתי שאם אעבוד קשה ואהיה חרוצה, אשיג מה שאני רוצה. אנשים שזה מפריע להם ושינסו לתחום אותי בתוך משהו, רק יניעו אותי קדימה. אני מתעסקת בעשייה ואף אחד לא יחליט מה אני יכולה ומה לא. אף אחד לא מסוגל להגביל אותי".

- ההורים שלך הם יוצאי דופן בקהילה - אימא יועצת בכירה במשרד הקליטה, אבא עובד במפעלי ים המלח.

"אימא שלי נלחמה תמיד ולא הייתה אצלנו בבית תחושת קיפוח. היא הציבה לי רף מאוד גבוה, ואם היא, שהגיעה לכאן בת 17 והייתה צריכה ללמוד שפה חדשה ותרבות חדשה - אם היא הגיעה לאן שהגיעה, זה אפשרי".

- כל האחים שלך חדורי מוטיבציה כמוך?

"אני הבכורה. חלקם עדיין צעירים".

- בואי נחזור למשחק ולכישרון שלך. זה קרה די במקרה, כשחיפשת עבודה מועדפת אחרי הצבא.

"חשבתי שלהיבחן לצוות בידור באילת עדיף על להיות מתדלקת. רקדתי ושרתי בבית הספר, הופעתי בטקסים במקהלות, אבל הבמה לא הייתה החלום שלי. הכנתי לאודישנים מונולוג שכתבתי על מישהי שרוצה שיאהבו אותה וקראו לה 'שושנה'. לא יודעת מאיפה היה לי האומץ. התקבלתי ועברתי קורס של חודש והמנהל שלי אז, ערן מור, משחק איתי היום בקאמרי".

- ידעת אז שזאת תהיה הקריירה שלך?

"ידעתי שאני באה לעונה. זאת הייתה הפעם הראשונה שיצאתי מהבית. כשחזרתי הביתה, להורים, הם התחילו לשאול מה אני רוצה ללמוד. הייתי בכיוון של ספרות ופסיכולוגיה, ואמרתי שאם ללמוד ריקוד ושירה, זה יהיה בחו"ל. אבל אז מישהי מהצוות בידור דיברה איתי על בית צבי ודרכה קיבלתי ארבעה זימונים למבחנים. בפעם הרביעית ניגשתי".

- עם המונולוג של "שושנה"?

"לא", היא צוחקת, "אני חושבת שזה היה מ'רכוש נטוש'. שרתי את 'פרח' של יהודה פוליקר".

- כשהתקבלת עברת למרכז. מפחיד, לא?

"לא היה בי פחד. נלסון מנדלה אמר שכשאתה צעיר יש בך את היכולת לעשות הכול, כי אין בך פחד. ככל שאתה גדל, הפחדים גדלים".

- ממה את פוחדת היום, בגיל 31?

"הפחד הכי גדול שלי הוא שלא אספיק לעשות את כל מה שאני רוצה, להגיד ליעד שלי".

- לאן את רוצה להגיע?

"אני רוצה לייצר לעצמי דברים, לגלות, ללמוד, לדעת. תמיד יש תחושה שאת לא יודעת מספיק. אני לומדת כל הזמן".

- את כותבת?

"כילדה כתבתי המון. היום לא. השאיפה שלי היא לצאת מהקופסה".

- איך זה מסתדר עם להיות חלק מהקאמרי?

תיאטרון זה האבא. הקאמרי זה מקום שמאוד רציתי להיות בו. אני עושה דברים מאהבה".

- יש תפקידים שאת מחויבת לעשות במסגרת ההתקשרות שלך עם התיאטרון?

"אם יש תפקיד שלא נראה לי, אני אומרת לא, וכבר יצא לי להגיד. אני אוהבת את הקאמרי ומחויבת אליו כבר ארבע שנים".

- בואי נדבר על שייקספיר. הפעם הראשונה ששיחקת שייקספיר הייתה במסגרת תיאטרון הספרייה מיד עם סיום הלימודים.

"הייתה לגרי בילו (המנהל המיתולוגי של בית צבי) את היכולת למתוח את הגבולות שלי. לא האמנתי שאוכל לשחק את שייקספיר. בחיים לא הייתי מלהקת את עצמי לתפקיד. לא האמנתי אז ביכולות של עצמי, אבל השנה בספרייה השפיעה עליי בצורה דרמטית. עשיתי שלוש הפקות במקביל, התנסיתי במגוון של חומרים, זה היה מטורף. יצא לי לומר לגרי שאני לא מאמינה שלקחתי את זה על עצמי אז".

- ומה הוא ענה לך?

"אצלו זה הסתכם בחיוך. הוא לא הרבה במילים".

- משם עברת לשחק בבאר שבע ואז הגיע הטלפון מהקאמרי. ספרי איך זה קרה.

"עמרי ניצן התקשר יום אחד ואמר לי שאיתי טיראן עובד על מחזה ושהם ישמחו לראות אותי באודישן. זאת הייתה התגשמות של חלום. התרגשתי לפני האודישן ועבדתי בעיקר על הנמכת ציפיות. הכנתי את עצמי שלא אקבל את זה. עשיתי את האודישן בערב שבועות ולא סיפרתי אפילו לאימא, שלא הבינה למה לא באתי הביתה לחג".

- פתאום את על הבמה של הגדולים.

"התחלתי לשחק ב'ווייצק' עם איתי, שזו התרגשות בפני עצמה, אחר כך בא התפקיד ב'סוף טוב' (המחזה האחרון של ענת גוב), ותפקיד רדף תפקיד".

- הצלחת להתפרנס?

"בבאר שבע עבדתי כברמנית. בקאמרי כבר לא הייתי צריכה לעבוד בעבודות נוספות".

- איך את בניהול? את מנהלת את המשאים ומתנים שלך?

"לא, הסוכנת שלי. שכל אחד יעשה מה שהוא טוב בו. היום אני מלמדת את עצמי להבין בזה, אבל תמיד הייתי מעורבת".

- את מתמקדת בעיקר בתיאטרון.

"תיאטרון זה הבייסיק בשבילי. אני הולכת לאודישנים לסרטים ולסדרות - עכשיו התחלתי לצלם סדרה שאני עדיין מנועה מלדבר עליה; קמה בארבע בבוקר, מסיימת את הצילומים והולכת להצגה. כל ערב אני על הבמה".

- על התפקיד שלך ב"וויצק" קיבלת בעבר את פרס השחקנית המבטיחה, אבל באופן די תמוה את לא מופיעה כמועמדת בקטגוריית השחקנית הראשית בטקס פרסי התיאטרון הקרוב.

"זה בסדר".

- ובכל זאת, ליידי מקבת תפקיד משמעותי, וזה בטח מאכזב. נפלת קורבן לפוליטיקה?

"אני לא נכנסת לפוליטיקה. את הפרס שלי קיבלתי בזה שאני עוסקת במקצוע שאני אוהבת. חשוב לי להמשיך ולהתפתח והעיקר - לעבוד. אני גם לא מחוברת לאקטואליה. החדשות עושות לי רע. היום אני שואלת את עצמי איך אני יכולה לעשות את השינוי אצלי ואני חושבת שהתיאטרון הוא מקום טוב לעשות את זה".

- מה לגבי קולנוע? הצטלמת לאחרונה לסרט "סוכריות" של יוסף פיצ'חדזה.

"והסצנות שלי לא נכנסו בסוף בגלל אורך הסרט. קולנוע זה משהו שמעניין אותי. אני בטח גם אחזור מתישהו לשירה. בפעם הראשונה אני אומרת שאני יכולה".

- מה הביא את השינוי?

"ההתבגרות שלי. אני לא נותנת לפחד לנהל אותי. אני יודעת שאני יכולה".

אישי: 31, רווקה, מתגוררת בתל אביב

קריירה: התחילה בצוות הבידור של מלון רויאל ביץ', תיאטרון הספרייה, אורנה פורת, תיאטרון באר שבע, וכיום שחקנית תיאטרון הקאמרי עם תפקידים ב"ריצ'רד השלישי", ב"סוף טוב" וב"מקבת'", שרצות בימים אלה

עוד משהו: יצאה בעבר עם אקי אבני ושאלות בנושא אינן מתקבלות בברכה

עוד כתבות

ח''כ משה ארבל, מפלגת ש''ס / צילום: איל יצהר

"מוכרחים להבין את גודל השעה": ראיון חג עם השר הכי לא שגרתי שיש

שר הפנים משה ארבל מכוון אצבע מאשימה לבג"ץ שיצר תגובת נגד בציבור החרדי לשאלת הגיוס ● בענייני התכנון, הוא מגלה שהוא הודף לחצים להתערבות ומאשים את שרי הליכוד באינטרסים צרים ● את הפועלים הפלסטינים, הוא אומר, צריך להחזיר, "אין שאלה בכלל" ● ולמה הוא משוכנע שזה הזמן להעלות ארנונה

ג'רמי סוארד (משמאל) ועידו גונן, מייסדים משותפים Exodigo / צילום: Exodigo

עשרות יוצאי מודיעין ויחידות הנדסה התקבצו לסטארט-אפ אחד, כדי לפצח את הסוד

שירות מיפוי תת הקרקע של הסטארט-אפ הישראלי יכול לעלות מאות אלפי דולרים, אך הלקוחות מפחדים יותר מהלא נודע: "תמיד יש הפתעות באדמה" • אחרי שגלגלה מיליוני דולרים מהרנטגן התת קרקעי, אקסודיגו חולמת גם על התרחבות למיפוי אסטרואידים וירחים • וגם: איך מתפקדים כש-75% מעובדי החברה מגויסים למילואים, ולמה מדובר בעצם בשוק בלתי מוגבל? ● הסטארט-אפים המבטיחים

ראש אמ''ן, אלוף אהרון חליוה / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן האלוף אהרון חליוה הודיע על פרישה מצה״ל

חליוה הודיע היום על פרישה, חצי שנה אחרי המחדל המודיעיני העמוק של ה-7 באוקטובר ● במכתב שחיבר לרמטכ"ל, כתב כי "אגף המודיעין בפיקודי לא עמד במשימה עליה אנו אמונים. לעד אשא עימי את הכאב האיום של המלחמה"

איש חיזבאללה מצלם את מטולה / צילום: ap, Bilal Hussein

יום קרב בצפון: כטבמ"ים יורטו מעל נהריה ועכו, צה"ל תקף בדרום לבנון

דובר צה"ל לעזתים שבבית לאהייא: "למען ביטחונכם - עזבו את האזור מיד" ● צה"ל תקף בדרום לבנון; רקטות שוגרו למרחב מרגליות שבאצבע הגליל ● מקור בחמאס: הארגון מחויב לתיווך הקטארי ● שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה ● כל העדכונים

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית ומתחילת השנה איבדה מניית אפל 10.7% ● למרות הכל, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

הירידות הנוכחיות מגיעות אחרי שנה ורבע חלומיות למשקיעים בשווקים בחו''ל / צילום: Shutterstock

אפריל האדום: וול סטריט יורדת בחדות, וזה מה שצפוי לקרות לחיסכון שלכם ולשקל

הבורסה האמריקאית פתחה את 2024 בסערה עם תשואות מרשימות במדדים המובילים ● אלא שכעת הקערה התהפכה, ומתחילת אפריל נמחקה יותר מחצי מהתשואה ● מי החוסכים הישראליים שייפגעו במיוחד, ומהן ההשלכות של המגמה השלילית על שער הדולר?

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כאב הראש החדש של האחים אמיר בשופרסל

‎בבקשה לתובענה ייצוגית, נטען כי האחים אמיר ביקשו לרכוש את השליטה בשופרסל באופן שיפטור אותם מלשלם לציבור את מלא פרמיית השליטה, כדי לא להיקלע לתחרות על השליטה בחברה ● התובעים מעריכים את הנזק בסכום הנע בין 232-146 מיליון שקלים

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

צילומים: יריב כ''ץ (ידיעות אחרונות), יח''צ, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המילון העכשווי של ענף השיווק, הפרסום והמדיה

גלובס מציג את המושגים, האנשים, הרשתות והחברות שמסעירים בעת הנוכחית את אנשי השיווק, הפרסום והמדיה ● מהאחים אמיר והשרים ניר ברקת ושלמה קרעי, דרך האיום הסיני משיין, ועד רשתות המזון שעשו עלייה והבינה המלאכותית שכולם מתאמצים לייצר איתה מציאות חדשה

ראש אמ''ן אהרון חליווה

מבריק ויהיר, כריזמטי ונהנתן: הכירו את אהרון חליוה, האלוף השנוי במחלוקת שפרש היום

מבריק, כריזמטי, האיש הכי מקושר במטכ"ל, רוקסטאר, ומנגד נהנתן, יהיר ויש שיאמרו בוטה • ראש אמ"ן, שהודיע היום על פרישה מצה"ל, מיהר לקחת אחריות על הכישלון, אבל מאז, עלו עוד ועוד סימני שאלה סביב התנהלותו ● נראה שגם הוא - שיודע להתנהל מול התקשורת "אפילו יותר מדובר צה"ל" - לא צפה את עוצמות המתקפה ולא מפסיק למשוך אליו אש

נתב''ג בליל התקיפה האיראנית. השמיים נסגרו במפתיע / צילום: Reuters, Nir Keidar

הטיפים והטריקים: איך לקנות ביטוח נסיעות לחו"ל?

עשרות אלפי ישראלים נותרו ללא טיסות אחרי ששורת חברות הודיעו על ביטול הטיסות לארץ וממנה ● האם הכיסוי לביטול נסיעה שמציעות חברות הביטוח יבטיח לכם פיצוי? מה קורה אם גויסתם למילואים? וגם: מתי כדאי לרכוש את הביטוח והטיפ שיחסוך לכם מאות שקלים בהשכרת רכב בחו"ל

חופית באטה, חוקרת בינה מלאכותית ב-AI21 / צילום: יונתן בלום

היא התגייסה ליחידת מודיעין, צוללת עם כרישים ועובדת בתחום הכי חם בעולם

היא שובצה במודיעין אך התעקשה להתגייס לקרבי, שימשה אלגוריתמאית במובילאיי ויש לה תואר במתמטיקה ● כיום חופית באטה היא חוקרת ב-AI21 Labs, שנתמכת בידי ענקיות הטכנולוגיה ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

צילום: Eduardo Munoz Alvarez (AP) (עיבוד תמונה)

הטעויות הנפוצות שמשקיעים עושים בהשקעה באג"ח ממשלתיות

בוול סטריט ג'ורנל מרחיבים על הטעויות הנפוצות של משקיעים באיגרות חוב ממשלתיות ● להערכתם, הטעות הנפוצה ביותר היא בהשקעה בקרנות אג"חיות שנסחרות בתנודתיות ● במקביל הם מסבירים כי כיום, תשואות האג"ח הממשלתיות קצרות הטווח אטרקטיביות יותר מאשר ארוכות הטווח

במשרד המשפטים סבורים כי התיקון יעודד הגשה של תובענות ייצוגיות ראויות / אילוסטרציה: Shutterstock, Morakot Kawinchan

הסוף למסחרה? משרד המשפטים מקדם חוק שמבקש לטלטל את מוסד התובענות הייצוגיות

ברקע הסערה הציבורית בנוגע לתובענות ייצוגיות, משרד המשפטים הפיץ תזכיר חוק בנושא ● בתזכיר מוצע להגביל את מספר התובענות הייצוגיות שיכול אדם להגיש בשנה, לקבוע תקרות ברורות לגמול ושכר הטרחה, וגם לאפשר לשופטים לפסוק הוצאות משפט אישיות לחובתם של עורכי הדין במקרים של תביעות סרק

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בתל אביב: מדד ת"א בנקים 5 זינק בכ-4%

מדד ת"א 35 קפץ ב-1.1% ות"א 90 הוסיף לערכו כ-1.4% ● הדולר חצה רף של 3.8 שקלים ונחלש חזרה בסוף השבוע ● S&P הודיעו על הורדת הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● הסיכויים להפחתת ריבית בישראל וארה"ב הולכים ומתרחקים ● בעוד שבישראל יתקיים שבוע מסחר מקוצר לרגל החג, בוול סטריט יפרסמו דוחות כמה מענקיות הטכנולוגיה המשתייכות לשבע המופלאות

הסופרקמפיוטר של חברת Cerebras בחוות שרתים בקליפורניה / צילום: Reuters, REBECCA LEWINGTON/CEREBRAS

בחסות אלטמן ומשקיעים מישראל, המתחרה באנבידיה יוצאת להנפקה

סריבראס, יצרנית "השבב הגדול בעולם", בה מושקעים מייסדי OpenAI וכן ישראלים ואמירותים רבים, מתקדמת להנפקה ● בינתיים היא גייסה 723 מיליון דולר

עלי חמינאי נפגש עם משפחות הבכירים שחוסלו בסוריה, אפריל 2024 / צילום: ap, Office of the Iranian Supreme Leader

החישוב הגרעיני של איראן נעשה כעת מסוכן יותר

המנהיג העליון חמינאי בוודאי תוהה אם מצבה של הרפובליקה האסלאמית היה טוב יותר לו כבר היה ברשותה נשק גרעיני ● המערב אינו צריך להמעיט בצורך של חמינאי להשאיר מורשת מפוארת