גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תחקיר "גלובס": מכבי פ"ת, אבי לוזון ובוננזת הנדל"ן

אגודת המייסדים של מכבי פ"ת מחזיקה ב-35 דונם ליד כפר מעש המיועדים לבניית וילות; קבוצת הכדורגל רוצה לגזור נתח; ואבי לוזון? הוא מחפש רוכש לקרקעות

בחודשים האחרונים, בין עיסוקיו באופ"א ובהתאחדות לכדורגל, מתרוצץ אבי לוזון בניסיון לפתור פלונטר נדל"ני שקשור לקרקעות ששייכות לאגודת מכבי פ"ת. לא מדובר בקרקעות ששוות כמה גרושים. אלא ב-35 דונם שצמודים לכביש 471 החדש ("כביש מכבית") בסמוך לכפר מעש, ולפי תוכניות הבנייה שהוכנו לאחרונה על-ידי אדריכל מטעם אגודת מכבי פ"ת, זהו שטח עם אופציה לבניית 70 וילות.

פוטנציאלית, הנדל"ן הזה יהפוך את אגודת מכבי פ"ת בן-לילה לאחת מאגודות הספורט העשירות בישראל. כמה עשירה? התוכנית הכלכלית של אנשי האגודה אומרת ש"בהנחה שהמגרשים יופשרו לבנייה ויימכרו לפי שווי של מיליון וחצי שקל למגרש - האגודה תצא עם 100 מיליון שקל מהסיפור הזה".

חלק קטן מהכסף כבר מתחיל להשתחרר - בינתיים סוכם כי מע"צ תעביר 3.5 מיליון שקל (מזה יקוזז מס ותשלום לעו"ד) לאגודה, בגין פיצוי הפקעה של המקרקעין בעת סלילת הכביש.

אלא שכמו הרבה חלומות נדל"ן בישראל, המציאות העגומה לפעמים צפה מהר מעל פני השטח. המציאות הנוכחית היא שסיפור הנדל"ן סיבך את אגודת מכבי פ"ת, גרם ללקיחת הלוואות במיליונים שאין מי שיחזיר, וגרם לקרע בין מחלקת הכדורגל של הלוזונים, לבין גוף-העל "פרו מכבי אבשלום סוסייטי בע"מ" (או בקיצור 'הוועד למען מכבי פ"ת'), שהיא החברה הציבורית המהווה את אגודת המייסדים של מכבי פ"ת. הקרע הזה נראה בערך ככה: מכבי פ"ת כדורגל, שנכנסה למצוקה כלכלית, חמה על הנדל"ן ששייך לחברה של דור המייסדים - רק שאלו לא מוכנים לשחרר. "שקל הם לא יראו מהכסף הזה", מבטיח צבי מנדל, חבר בוועד למען מכבי פ"ת.

לאבי לוזון ולמעורבות שלו בסיפור הזה עוד נגיע, אבל לפני כן קצת היסטוריה איך נכנסה מכבי פ"ת לבוץ טובעני של חובות כבדים.

***

בשנות השבעים ריכזה מכבי פ"ת את הפעילות שלה ברחוב שטמפפר בעיר, שבו גם היה האצטדיון של קבוצת הכדורגל. עיריית פ"ת החליטה לבנות במקום בנייני מגורים ובתמורה אפשרה לאגודה לרכוש שטח שעליו ייבנו מגרשי האימונים של המועדון - אותם 35 דונם ליד כפר מעש שנמצאים בתחום שיפוט של מועצה אזורית דרום השרון, ומחולקים על-פני שלוש חלקות. אבל לא רק שמגרש אימונים לא קם שם מעולם, אלא שעל חלק מהשטח השתלטה כנופיית האלפרונים. בינתיים קיבלה אגודת מכבי פ"ת ממינהל מקרקעי ישראל בחכירה ל-49 שנים שטח להקמת מגרש אימונים ברחוב בן דרור בעיר ליד צומת סגולה, אותם מגרשים המשמשים אותה עד היום.

לימים עברה מחלקת הכדורגל לניהול של אבי ועמוס לוזון. הבעיה של הלוזונים לאורך השנים היתה בעיה שאיתה מתמודדת כל קבוצת כדורגל בישראל: לעמותה המנהלת את מחלקת הכדורגל, ולמעשה מהווה את מרכז הפעילות ואת מירב העניין - אין שום נכס ממשי. כלום. הנכס (הפוטנציאלי) היקר היחיד של מכבי פ"ת, הקרקע בכפר מעש, מוחזק בידי אגודת המייסדים (הוועד למען מכבי פ"ת), כאשר גם מגרשי האימונים החכורים הנוכחיים שייכים ל'ועד למען'. כשמחלקת הכדורגל של הלוזונים החלה לחלום בגדול, התחילו הפזילות לכיוון שטחי הנדל"ן. בסרט תיעודי בערוץ הראשון מ-1997, שמתאר את עלייתם של הלוזונים במכבי פ"ת, מתייחס עמוס לוזון כבר אז לקרקעות בכפר מעש, ומבלי לפרט יותר מדי אומר למצלמות כי "זו תהיה הירושה שלנו".

עמוס לוזון / צלם: אלון רון

"לפני בערך 20 שנה, כשהגיעו הלוזונים לכדורגל, הם ביקשו לקנות את האגודה", מספר צבי מנדל, מדור המייסדים ומי שמשמש כחבר בוועד האגודה. "אמרנו להם שאנחנו לא למכירה. לא הסכמנו בשום אופן. אמרנו להם, 'אתם רוצים לנהל את הכדורגל? בבקשה'. הם ניהלו את זה בסדר גמור, אבל אחרי כמה שנים הם באו אלינו, ל'ועד למען', ואמרו - 'חסר לנו כסף בכדורגל, אנחנו צריכים בערך מיליון דולר, לקנות שחקנים וכולי. תמשכנו את הקרקע בכפר מעש, ואנחנו נשלם את הלוואה'. ככה חתמנו על שטר המשכנתא מול בנק דיסקונט. אבי (לוזון) היה אז בדיסקונט, והוא סידר שם את ההלוואה. הם (מחלקת הכדורגל) שילמו את ההלוואה והריבית, עד שלפני שנה וחצי הפסיקו לשלם". ההלוואה המקורית עמדה על סכום של 4.8 מיליון שקל.

"ברגע שנתנו בזמנו את ההלוואה הם התחילו להשתולל ולהשתגע. עמוס מינה את עצמו לנשיא. אין דבר כזה נשיא, מה זה נשיא? זה הכל בבל"ת. אנחנו לא עושים מהומות, אז שיקרא לעצמו נשיא. הוא לא בעלים של אף אחד. גם המגרשים הם בבעלות 'הוועד למען'. הם (הלוזונים) השתלטו בכוחנות, בסגנון שאנחנו לא היכרנו מעולם".

בהמשך, טוענים ב'וועד למען', כדי למנוע השתלטות על הנכסים של האגודה - קיבלו ל'ועד למען' חברים חדשים על מנת ליצור רוב חזק לגוף המייסדים ובכך לסגור הרמטית כל ניסיון של אנשי הכדורגל להשתלט על האגודה. בשבוע שעבר (18.2) הגיע מכתב רשום ל'ועד למען' מסניף דיסקונט בבני ברק ובו דרישה לפירעון מיידי של ההלוואה, שצמחה לסכום של 5.28 מיליון שקל. כאן יש לציין כי ההלוואה הזאת שאמורה ליפול על כתפיה של מחלקת הכדורגל, היא בנוסף להלוואות נוספות שלקחה בשנים האחרונות העמותה המנהלת את הכדורגל, והן בפני עצמן עומדות על מיליוני שקלים.

הלחץ הכלכלי שבו נמצאת מחלקת הכדורגל וההלוואה שיושבת על הצוואר, הביאה בחודשים האחרונים למכבש לחצים מצד אנשי מחלקת הכדורגל לפעול למכירת הנדל"ן. "הם רוצים שהמגרש יימכר וכל הכסף ילך לכדורגל. זה ברור. ואז הם חושבים שהם יקנו עם הכסף הזה שחקנים, את די סטפאנו ופושקש. זה לא יקרה. הם לא יראו שקל מהכסף הזה", מסביר צבי מנדל. "הצעתי להם פיתרון קלאסי - ממילא יורדים השנה ליגה, בואו תמכרו את כל הכוכבים שהבאתם, יהיה כסף, ותחזירו לבנק. יש לנו נוער, תגדלו אותו. אותם זה לא מעניין, הם רוצים את הכסף. הם מבקשים מאתנו לכסות את ההלוואה, אבל לתת לנו לדעת מה הולך שם במחלקת הכדורגל הם לא מוכנים. אנחנו לא יודעים מה הם עושים עם הכסף בכדורגל".

וכאן בדיוק נכנס לתמונה יו"ר ההתאחדות אבי לוזון.

***

סיפור ניגוד העניינים של אבי לוזון ומכבי פ"ת שעלה בחודשים האחרונים בעניין המאבק בין משרד הספורט לבית ההתאחדות לכדורגל, כבר נטחן מכל הכיוונים. ובכל פעם הוא צץ מחדש: לא מזמן דווח ב"מעריב" על כניסה לחדר השופטים בעת משחק של מכבי פ"ת; או המינוי של בנו ייטב למאמן הקבוצה; במקרה הזה, אבי לוזון מעורב עמוק מאוד ובאופן פעיל בניסיון לשחרר את הפלונטר הנדל"ני. לוזון הוא חבר ב'ועד למען מכבי פ"ת', וככזה תמיד יכול לטעון כי הוא פועל לטובת האינטרסים של 'הוועד למען' ולא של מחלקת הכדורגל. רק שלכולם ברור שהאינטרסים למכירה במקרה הזה הם בעיקר של מחלקת הכדורגל, שחייבת כסף כמו אוויר לנשימה כדי להמשיך לפעול.

מעיון בפרוטוקולים של 'הוועד למען' עולה, כי לא רק שאבי לוזון מגיע לישיבות הוועד, אלא יש לו חלק מרכזי בפעילות למכירת השטח בכפר מעש. "בישיבה האחרונה היו צרחות אימים", מספר אחד מהנוכחים בישיבה. "בין היתר היה שם אבי לוזון. בטח שהיה".

- מה היה נושא הישיבה?

"ההלוואה, המגרשים".

- מה אבי רוצה מהמגרשים?

"למכור".

לפני מספר שבועות נפגש אבי לוזון עם איש העסקים צביקה דגני, מבעלי סוכנות הגז דו-גז, וניסה להגיע איתו למתווה למכירת הקרקעות. הפגישה הסתיימה ללא תוצאות.

תגובות

בהמשך לפניית "גלובס" לכתבה, מסר יו"ר ההתאחדות אבי לוזון: "מפאת כבודו של צבי מנדל אסתפק ואומר רק כי טענותיו והפרטים שהוא מציין הם עיוות מוחלט של המציאות. ההלוואה שנלקחה לפני יותר מעשור לא היתה לטובת מכבי פ*ת אלא לטובת 'הוועד למען מכבי פ"ת', כך שלמועדון הכדורגל אין כל חוב. לא במקרה הדרישות של בנק דיסקונט, נותן ההלוואה, מופנות כלפי הוועד ולא כלפי מועדון הכדורגל. הפגישה שלי עם צבי דגני לא קשורה בשום אופן לקבוצת הכדורגל של מכבי פ"ת, והיא אכן לא הניבה נכון לעכשיו תוצאות".

ממכבי פ"ת לא נמסרה תגובה. עמוס לוזון לא הגיב לפניית גלובס.

עוד כתבות

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר, מתוכם 100 מיליון דולר יוקצו לשימור יזמים ועובדים ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה ירדה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

המיליארדר דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בסכסוך עם האחים גרטנר, בנימוק שאורנשטיין סבור כי גרטלר הוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות שלו עם יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה, מהן עולה חשש ליחסי "תן וקח" בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי־ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן, וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת ת"א לבינלאומיות