גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מועצה של 28 דיירים: כך מנסה נאות חובב למשוך יזמים

נאות חובב התנערה מהתדמית השלילית והריחות הרעים ומנסה למשוך יזמים ומפעלים למועצה העצמאית הקטנה, שלא צריכה להתעסק עם חינוך ורווחה

נדרי אוזן עומד בראש המועצה המקומית הקטנה ביותר בישראל, לכל הפחות מבחינת מספר תושביה הקבועים. במועצה שלו אין בתי ספר, בתי חולים, מסעדות או גני משחקים, אלא רק עובדים ומפעלים. למעשה, הוא ראש מועצה האחראי ל-28 דיירים/מפעלים ומתקנים, המעסיקים ביחד כ-10,000 עובדים.

כראש המועצה המקומית תעשייתית נאות חובב נהנה אוזן מכמה פריבילגיות שעמיתיו יכולים רק לחלום עליהן. אין לו אופוזיציה מאיימת, הוא לא צריך להתמודד עם אזרחים טורדניים ולא לדאוג לשלומם של ילדים במוסדות החינוך ובכבישים. ובכל זאת טוען אוזן, כובד האחריות הרובץ על כתפיו אינו נופל מזה של כל ראש מועצה אחר ואולי אף יותר.

"השירותים שלנו ל"תושבים" הם רק חלק קטן מאד מהתפקיד", הוא מסביר, "מבחינת האחריות העיקר הוא ההשפעות הסביבתיות על אזור מרכז הנגב כולו, שבו חיים מאות אלפי איש. אני מרגיש אחראי לבריאותם של 600 עד 800 אלף איש. אני לא מכיר עוד ראש מועצה מקומית שצריך להתמודד עם אתגרים כאלה".

מרכז שיטור קהילתי

בשנת 1989 הכריז שר המסחר והתעשייה דאז אריאל שרון על רמת חובב המועצה המקומית תעשייתית הראשונה בארץ. בתכנית המקורית יועד אזור התעשייה ל"לתעשייה מזהמת", אך מסיבות מובנות שונה השם ל"מרכז התעשייה הכימית, המיחזור ואנרגיות מתחדשות". ראש המועצה ממונה על ידי שר הפנים ובמועצה תשעה חברים: שלושה נציגי ממשלה, שלושה נציגי המפעלים הגדולים (מכתשים, תרכובות ברום וטבע-טק) ושלושה נציגי הרשויות המקומיות השכנות (באר שבע, רמת נגב ואשכול).

נאות חובב (השם נכנס רק לאחרונה לשימוש במקום רמת חובב המוכרת לשמצה) החלה כאתר שפיכת פסולת בשנות השבעים. בסוף שנות ה-70 עברו לכאן מבאר שבע המפעלים מכתשים ותרכובות ברום שגרמו מטרדים קשים לתושבי העיר הדרומית. ביקור במועצה מגלה שהיא נמצאת בתנופת צמיחה משמעותית. עבודות בנייה והרחבה מתבצעות לאורכם של הכבישים הראשיים: מדרכות נבנות, עצים ומדשאות נשתלים וקווי חשמל עליים מוטמנים בקרקע. "כל הארנונה שאנחנו גובים מוחזרת בחזרה לתושבים", אומר אוזן בגאווה.

- זו לא חוכמה. איזה הוצאות כבר יש לכם?

"יש לנו את כל ההוצאות שיש לרשות מקומית מלבד רווחה וחינוך - שבעיני נחשב להשקעה ולא להוצאה. אנחנו משקיעים בתשתיות כמו כל מועצה אחרת ואפילו יותר, כי בגלל התנועה של משאיות כבדות יש אצלנו שחיקה יותר גדולה".

המועצה מעסיקה 45 אנשים במשרה ממלאה ותקציבה השנתי עומד על כ-60 מיליון שקל, כולו מארנונה ומאגרות. ההשקעה העיקרית של נאות חובב איננה בתשתיות כבישים אלא באכיפת תקני איכות הסביבה. כשליש מתקציב המועצה מופנה להפעלת יחידה סביבתית הנחשבת לגדולה מסוגה בישראל: צוות היחידה מונה 15 מומחים מתחומי הכימיה ואיכות הסביבה הפועלים בעזרתם של 3 מעבדות, ו-10 מתקני ניטור.

בנוסף, וכלקח מאסון הכרמל, נחנך במועצה לפני כשנה וחצי מרכז חירום אזורי, הכולל ניידת טיפול נמרץ, כבאית, ניידת לטיפול בחומרים מסוכנים ואפילו מרכז שיטור קהילתי. העלות השוטפת של המרכז עולה כ-5 מיליון שקלים לשנה.

בזכות צה"ל

נאות חובב סבל במשך תקופות ארוכות מדשדוש וקיפאון, אולם הקמת קריית ההדרכה של צה"ל בצומת הנגב אפשרה השגת פתרון כולל לבעיית מטרדי הריחות שהפיץ האזור. העובדה שבסיס צה"ל הענקי ישכון פחות מ-10 ק"מ מנאות חובב חייבה את המדינה להשיג פתרון לבעיה בת עשרות שנים: מטרדי הריח הקשים של המפעלים. שורש הבעיה היה נעוץ בבריכות האידוי המשותפות, שאפשרו לבעל מפעל להפטר משפכיו ללא חשש שניתן יהיה לזהות את מקורם. הסדר שנחתם ב-2006 בין המדינה למפעלים קבע כי במקום הבריכות המשותפות יוקמו בריכות נפרדות לכל מפעל, בהשקעה של מאות מיליוני שקלים. הבריכות הישנות עוברות הליכי שיקום - חלקן יימכרו למפעל דשנים ועל אחרות מוקם מיזם סולארי גדול.

נאות חובב מתגאה בכך שהיא מחוברת למסילת הרכבת וזוכה למעמד אזור פיתוח א'. אבל היתרון הייחודי של האזור הוא כמובן היותו מועצה מקומית בפני עצמה. "אנחנו היחידים היום בארץ שמהווים מועצה מקומית נפרדת", אומר אוזן, "אפילו לתפן אין ועדת תכנון משלה. כל הנושא של הביורוקרטיה, אבן הנגף במדינה - לא קיימת אצלנו. להיפך, אנחנו מלווים את היזמים ומסייעים להם במגעים מול רשויות המדינה. אנחנו במקום מה שקוראים היום 'מאכערים', רק שכשראש מועצה או מנכ"ל פונה מתייחסים אחרת. הנושא היחיד שבו אנחנו לא 'באים לקראת' הוא נושא העמידה בדרישות הסביבתיות".

אחת הדוגמאות הבולטות להצלחת הקונספט של נאות חובב היא הקמת המיזם הסולארי. מדובר באחד השדות הגדולים שנבנו עד היום בישראל, בהספק כולל של 37.5 מגוואט. המיזם של נאות חובב החל באיחור רב, אך למרות זאת הצליח להספיק ולהשיג את כל האישורים הנדרשים כדי להיכנס בזמן למכסה.

"הקלף המנצח שלנו הוא הליווי האישי והיכולת שלנו להיות קשובים ליזמים", אומר המנכ"ל אמנון בן-דהן, "אני לא מנכ"ל עירייה שיש לו מוסדות חינוך ובעיות תחבורה. אני קשוב אך ורק לתעשייה".

הארנונה הזולה במדינה

מעבר צה"ל לנגב תרם גם לזינוק בהתעניינות ברכישת קרקעות בנאות חובב. כיום נמצאת המועצה בעיצומו של שלב ב' בשיווק הקרקעות של אזור התעשייה. בשלב זה, שהחל ב-2012 וצפוי להסתיים ב-2015, שווקו 11 מגרשים ומהם נותרו להקצאה 3-4 חלקות בגודל 10 עד 25 דונם. אבל אוזן ובן-דהן כבר שקועים בשלב ג' שייפתח בעוד 3-4 חודשים, עם מתן התוקף לתכנית בוועדת התכנון המחוזית.

שלב ג' אמור להכניס לראשונה עסקים שאינם מפעלים או מתקני תשתית. מדובר בשיווק מגרשים לתחנת תדלוק, מרכז מסחרי קטן, שני מבני משרדים ומבני מלאכה ותעשייה ובסה"כ 10 עד 15 מגרשים בגדלים שונים. "זו הפעם הראשונה שהמינהל משווק לציבור מגרשים בנאות חובב" אומר אוזן, "מי חלם על דבר כזה עד לפני כמה שנים? להערכתי עד סוף העשור יהיה לנו 50-60 מפעלים שיעסיקו כ-20 אלף עובדים".

עלות החכירה מגיעה ל-50 אלף שקל. המחירים לפיתוח קרקע עומדים על 160 אלף שקל ללא סבסוד (שמגיע ל-60 אלף שקל). הארנונה של רמת חובב נחשבת לזולה ביותר במדינה, ומגיעה ל-28 שקל למ"ר מבונה.

עוד כתבות

רז בכר, מנהל מיקרוסופט פור סטארט-אפ ישראל / צילום: כדיה לוי

רז בכר, מנהל מיקרוסופט פור סטארט-אפ ישראל: "המלחמה הציבה את ההייטק הישראלי בפני דברים שלא ראו קודם"

רז בכר, מנהל מיקרוסופט פור סטארט-אפ ישראל, אמר בכנס TECH IL של גלובס כי כלי הבינה המלאכותית מנוצלים היטב על ידי יזמים ישראלים ● בהתייחסו למלחמה בישראל סיפר: "במהלך המלחמה ציפינו לראות האטה, אבל נהפוך הוא - ראינו עלייה בקצב הבקשות לתכנית"

מערכת חץ 3 / צילום: דוברות משרד הביטחון

הזמנות בשיא וביקוש מקומי: האם החברות הביטחוניות ירוויחו מהתקיפה האיראנית?

מערכות ההגנה האוויריות בישראל קיבלו חותמת משמעותית כאשר הדפו 99% מהאיומים במתקפה האיראנית ● כעת העניין במערכות מצד ממשלות מסביב לעולם מזנק, והביקושים עולים ● בתעשייה האווירית מרגיעים: "יודעים לתת איזון בין צרכי מדינת ישראל לבין הלקוחות"

שיגור מיירט ה'חץ' במהלך המלחמה / צילום: דוברות משרד הביטחון

"הדבר הכי טוב שאנחנו מכירים בשוק": ההתעניינות במערכות היירוט הישראליות בשיא

ביצועי ההגנה האווירית בשבת זכו לסיקור תקשורתי באירופה, ולגלובס נודע כי בחברות הביטחוניות בישראל נרשמה התעניינות גבוהה מהרגיל בטכנולוגיות שלהן בימים האחרונים ● בגרמניה, המדינה היחידה שרכשה את חץ 3, היוו היירוטים הוכחה לכך שההשקעה הייתה נבונה. כעת עולה במדינה השאלה: "מתי כבר היא תגן עלינו?"

ד''ר זיו קציר, ראש התוכנית הלאומית לבינה מלאכותית ברשות החדשנות, בכנס TECH IL / צילום: תמר מצפי

זיו קציר: "בעולם מעריכים מאוד את הערך המוסף שאנו מביאים לתחום ה-AI"

ד"ר זיו קציר, ראש התוכנית הלאומית לבינה מלאכותית ברשות החדשנות, הזהיר בכנס TECH IL של גלובס כי המרוץ העולמי לבינה מלאכותית מחריף: "כל מדינה מנסה לקחת את החלק הארי מהענף הצומח, ומי שלא רץ קדימה, משתרך מאחור"

יאיר נחמד, מנכ''ל נאייקס ויו''ר הדירקטוריון / צילום: דוד זיסר

המנכ"ל שמכר מניות בעשרות מיליוני שקלים: "במבט לאחור עשינו דברים מסוכנים מאוד ברמה האישית"

יאיר נחמד הקים את חברת הפינטק נאייקס עם שני שותפים, הנפיק אותה בת"א לפי שווי של כמעט מיליארד דולר ובהמשך הוביל אותה לנאסד"ק ● הגיוס בנאסד"ק בוצע אחרי שהמניה עלתה בעשרות אחוזים מתחילת 2024 ● "לא רציתי למכור", טוען נחמד, "אני מאמין בחברה ולא רוצה למכור מניות. יכולנו גם לא להנפיק, אבל היו לנו סיבות"

דני בן עטר, מנכ''ל משותף אינטל ישראל, אורי פרנק, סגן נשיא להנדסה, Google Cloud, עמית קריג, מנהל מרכז הפיתוח של אנבידיה בשיחה עם אסף גלעד / צילום: תמר מצפי

העתיד, השכר והאם מדובר בבועה? מנהלי חברות השבבים הגדולות מדברים על התחום הלוהט

דני בן עטר מאינטל ישראל, אורי פרנק מגוגל קלאוד ועמית קריג מאנבידיה, שוחחו בכנס TECH IL של גלובס על תפקידה של ישראל במפת תעשיית השבבים העולמית ובתחום ה-AI ● איך הם מתווכים את המלחמה להנהלות הגלובליות, איך מטפחים טאלנטים מקומיים ואיך מצמצמים את הדומיננטיות של המזרח הרחוק, כדי להימנע ממשבר כמו זה שפרץ בקורונה?

אלונה בר און, מו''ל גלובס בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

אלונה בר און: אנחנו משתדלים להציף גם סוגיות שלא מסוקרות ולראות גם את הדברים הטובים, ויש כאלה

בפתח כנס TECH IL של גלובס, הציגה מו"ל העיתון את העשייה של מדור הטק שלו וכן ציינה את השאיפה להציע לקוראים "מזון בריא למוח" ● בר און הציגה גם את תהליך דירוג 10 הסטארט־אפים המבטיחים של גלובס, המבוסס על בחירות של קרוב ל־90 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בענף ההייטק הישראלי

רינת זילברשטיין, סגנית נשיא ומנכ''לית מרכז המו''פ של AT&T בישראל, בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

סגנית נשיא AT&T העולמית: שלושה אנשים יושבים בחדר וממציאים מוצר שנוגע במיליוני אנשים - זה התבלין הסודי שלנו בישראל

רינת זילברשטיין, סגנית נשיא ומנכ"לית מרכז המו"פ של AT&T בישראל, אמרה בכנס TECH IL של גלובס כי מה שייחודי בדנ"א של ההייטק הישראלי הוא "הפיוז'ן שקיים פה בין סטארט-אפים לחברות גדולות, החינוך לטכנולוגיה, המיקס של חוש הישרדות ומנהיגות שמפתחים בצבא"

מסמך סודי חושף: תפקידה של איראן בתדלוק ההפגנות נגד ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: האופוזיציה האיראנית חשפה מסמך לפיו איראן עומדת מאחורי הפגנות אנטי-ישראליות ברחבי העולם, ביקרות על התפקוד של גנץ, גלנט ונתניהו והצעד הבא שארה"ב צריכה לעשות אחרי המתקפה האיראנית ● כותרות העיתונים בעולם 

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

האם הממשלה הנוכחית בלמה את הכניסה של פועלים מעזה?

השר מירי רגב טענה כי הממשלה הקודמת הכניסה פועלים מעזה. אך כך גם ממשלתה שלה ● המשרוקית של גלובס

אנדרו אביר, המשנה לנגיד בנק ישראל, בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

המשנה לנגיד בנק ישראל: "לשקל הדיגיטלי תהיה השפעה על התחרות בבנקים"

אנדרו אביר אמר בכנס TECH IL של גלובס כי כי בשבועות הקרובים בנק ישראל יוציא לדרך פרויקט טכנולוגי משמעותי, כחלק מתהליך בחינת ההיתכנות להנפקת מטבע דיגיטלי ● לפי התוכנית של בנק ישראל, "השקל הדיגיטלי יהיה פלטפורמה לחדשנות"

השופט בדימוס ד''ר עדי זרנקין / צילום: פאול אורלייב

בן הבורר הוא בכיר בחברה מתחרה - האם זו עילה לפסילתו?

ביהמ"ש דחה את בקשת קבוצת סיגמא לפסול את הבורר ד"ר עדי זרנקין, שופט בית המשפט המחוזי בדימוס, בשל טענה לחשש לניגוד עניינים, מאחר שבנו מכהן כבכיר ומחזיק במניות של חברה מתחרה לחברה שבלב המחלוקת

ג'ו וג'יל ביידן / צילום: ap, Manuel Balce Ceneta

הנתונים נחשפים: כמה מרוויחים ג'יל וג'ו ביידן בשנה?

הנשיא האמריקאי והגברת הראשונה דיווחו על הכנסה ברוטו של 619,976 דולר ב-2023 ● לפי אתר החדשות אקסיוס, בני הזוג שילמו 146,629 דולרים למס ההכנסה הפדרלי - מדובר בשיעור מס של כ-24% ● בניגוד לנשיא לשעבר דונלד טראמפ, ביידן מקפיד לפרסם את דוחות המס שלו מאז שכהונתו התחילה

חן חיים, סמנכ''לית התפעול של חברת הרחפנים XTEND ליאור סגל, מנכ''ל חברת גילוי הרחפנים, העין השלישית, חגי בלשאי, מנכ''ל חברת הרובוטיקה הצבאית רובוטיכאן בשיחה עם אסף גלעד / צילום: כדיה לוי

"פרדוקס": מנהלי חברות הרחפנים חשפו – זו הסיבה שסין מנצחת אותנו

חן חיים, סמנכ"לית התפעול של XTEND, ליאור סגל, מנכ"ל עין שלישית, וחגי בלשאי, מנכ"ל חברת רובוטיכאן, השתתפו בפאנל בכנס TECH IL של גלובס ● הם שוחחו עם אסף גלעד על הלקחים מהמלחמה, ולאן מתקדמת טכנולוגיית הרחפנים

חייל רוסי סוחב רחפן אוקראיני שתוקן ועודכן על ידי הצבא / צילום: ap, Russian Defense Ministry Press Service

איך נכשלו הרחפנים האמריקאים לחולל מפנה במלחמה באוקראינה?

רוב הרחפנים הקטנים של חברות אמריקאיות נכשלו בביצועיהם מול הטכנולוגיה הרוסית, ונחשבים כעת ליקרים ונוטים לתקלות ● בהיעדר פתרונות מהמערב, פנתה אוקראינה למוצרים סיניים זולים

שלט אנטי־ישראלי המציג טילים איראניים, טהרן / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

רבים מהטילים ששוגרו מאיראן לישראל נפלו בדרך. וזו הסיבה

לפי "וול סטריט ג'ורנל", כמחצית משיגורי הטילים הבליסטיים האיראניים נכשלו או התרסקו עוד לפני הגיעם ליעד, מה שקרה גם לחלק מהכטב"מים ● רותם מי־טל, מנכ"ל חברת אסגארד, המפתחת טכנולוגיה צבאית לתעשיות הביטחוניות, מסביר בשיחה עם גלובס למה זה קרה

מייסדי חברות Ermetic, Snappy ו-Pecan, שדורגו בעבר / צילומים: איל יצהר, אלעד מלכה

רווח במקום צמיחה: תובנות מהסטארט־אפים המבטיחים של השנים הקודמות

לקראת חשיפת 10 חברות הסטארט־אפ המבטיחות של גלובס לשנת 2024 ביום חמישי הקרוב, בדקנו מה אפשר ללמוד מחברות שדורגו פה בעבר וכעת מתמודדות עם מציאות שונה בחוץ ● "המשקיעים נוהרים להשקעה במספר מצומצם יותר של חברות, אך בעלות איכות גבוהה יותר"

רחוב כנפי נשרים 24 בירושלים / צילום: דוברות עיריית ירושלים

רשות המסים שכרה מקומות חניה ל-17 עובדים. כמה היא משלמת?

מאז פרצה המלחמה, רשות המסים שוכרת חניה ל־17 עובדים ותשלם כ־180 אלף שקל עד סוף 2024 ● "העובדים הועסקו במוקד למתן מענה לצורכי המלחמה. עובדים אלו נדרשו להגיע בשעות הבוקר המוקדמות וסיימו את עבודתם בשעות הערב המאוחרות" ● נכון להיום רשות המסים שוכרת חניות מבעלי חניונים פרטיים ב־48 חניונים ברחבי הארץ

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

הבורסה ננעלה בירידות; מדד הבנקים ירד ב-1.2%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.3% ● התנודתיות החריגה בשווקים לאור המתיחות בין איראן לישראל ממשיכה, וגם בשאר העולם אי הוודאות מורגשת ● אי.בי.אי מתייחסים לזינוק באגרות החוב הממשלתיות: "ניתן לנצל את עליית התשואות להארכה הדרגתית של מח"מ התיק" ● מדד המחירים לצרכן הפתיע לרעה, והסיכויים להפחתת ריבית הולכים ומתרחקים ● לאומי: "התנודתיות תימשך, בגלל רגישות מחיר הנפט למתיחות באזור"

רועי קדוש, סמנכ''ל ההשקעות בהכשרה ביטוח / צילום: שירעד שליט

הסמנכ"ל שמזהיר: "להוציא מהתיק את מניות גוגל או מיקרוסופט זו נאיביות"

רועי קדוש מהכשרה ביטוח מודה כי התמחור הגבוה בשווקים "בעייתי", וממליץ להשקיע במדדי וול סטריט במשקל שווה - כדי לנטרל את הדומיננטיות של מניות "שבע המופלאות" ● חלק מהכסף הוא מציע להשאיר כיום במזומן, כדי "לנצל הזדמנויות כשיגיעו ירידות"