גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מישאל חשין חזר סוף-סוף לעצמו - וכבש את עמיתיו

השופט הססגוני והסוער מישאל חשין הסתגר בעצמו בעקבות מותו של בנו שניאור חשין ז"ל - ואז נשא הרצאת מתובלת הומור ושנינות

החדשות הטובות הן שמישאל חשין חזר. השופט הסוער, המשפטן מלא ההשראה, והאיש שידע להכניס רוח תזזית בכל כנס משפטי משמים ובכל דיון פעוט באולמות בית-המשפט העליון בימיו כשופט, נעלם מהזירה בשנים האחרונות. מותו של בנו שניאור חשין, ז"ל, בתאונת רכב-אופניים לפני קרוב לארבע שנים הפך את חשין לאדם כבוי. זיק השובבות שבער תמיד בעיניו, נעלם. אך ביום חמישי האחרון, בכנס שערכה לשכת עורכי-הדין לכבוד השופט בדימוס גבריאל קלינג, לרגל צאת ספרו "אתיקה של שופטים", חשין חזר לאלמנט שלו. הזיק חזר.

חשין עמד בראש הוועדה שניסחה את כללי האתיקה לשופטים בשנת 2004, ושעליהם היה אמור לחתום נשיא בית-המשפט העליון דאז, אהרן ברק. אלא שבסופו של דבר נמנע ברק מלחתום עליהם, ומי שחתמה עליהם לבסוף הייתה הנשיאה דאז, דורית ביניש, בשנת 2007. מי שמחפש את הסיבות ימצא אותן מתחת לפני השטח, במאבק היצרי שבין הרשות השופטת לרשות המחוקקת. חשין, שעוד מימי ידו המאוימת להיגדע של דניאל פרידמן לא עושה חשבון לאיש, השכיב את הקהל מצחוק כשתיאר בקולו הרועם את האבסורד שבהתנהלות הכנסת.

"במגירה של כל שופט חייבים להיות כללי האתיקה השיפוטית", אמר חשין. הוא תיאר את מקום פרסומם הנוכחי של כללי האתיקה, בילקוט הפרסומים הרשמי, בין הודעות לפי חוק החברות להודעות לפי חוק חובת מכרזים; וקרא למנהל בתי-המשפט, מיכאל שפיצר, להדפיס חוברת ייעודית ובה הכללים (ביניש קראה לו מהקהל שכבר יש חוברת כזו, אך בתוך רעמי הצחוק, חשין לא יכול היה לשמוע).

"הייתה ועדת זמיר", המשיך חשין, "שקבעה כללי אתיקה לחברי-הכנסת. אותה כנסת שכל-כך מיהרה לחוקק כללי אתיקה לשופטים. האם חוקקו גם כללי אתיקה לחברי-הכנסת? לא ולא. והייתה ועדת שמגר, שהתוותה כללי אתיקה לשרים. מה קרה לוועדה הזו? האם הכללים נתקבלו? בנושא הזה הם לא ממהרים. לא צריך כללי אתיקה לשרים, לא צריך לחברי-כנסת, אבל לשופטים - מהר-מהר נקבעו כללי אתיקה. אנחנו יודעים את מה שעומד מאחורי הדברים. 'אנחנו נלמד את בית-המשפט לקח'. זו התערבות הפוליטיקאים בעשייה השיפוטית. הם רוצים את זה, הם אוהבים את זה. הם יודעים יפה מאוד להעיר לזולת כאשר משהו נראה להם לא כהלכה. אבל לגבי עצמם - סטנדרטים כפולים! זה לא ראוי".

חשין, וגם ברק שדיבר לפניו בכנס, החזירו את הקהל כעשור לאחור, לדיאלוג הפוליטי-חוקתי שהוליד את כללי האתיקה במתכונתם הנוכחית. בימי כהונתו של חיים רמון כשר המשפטים, הוכנס סעיף לחוק בתי-המשפט המסמיך את נשיא בית-המשפט העליון לפרסם כללי אתיקה לשופטים, שיש להם תוקף מחייב. המחלוקת התגלעה על ההוראה בחוק, שלפיה כל הפרה של כל אחד מכללי האתיקה לשופטים תהווה עילה להעמדתו לדין בבית-הדין המשמעתי לשופטים. חשין וחבריו טענו, ובצדק, שכללי האתיקה שנוסחו מייצגים איזו אוטופיה נשגבת; למשל, שהדיונים יתקיימו באדיבות ובאורך-רוח, ולא כללים קשיחים שכל הפרה שלהם מהווה עבירת משמעת.

"יו"ר ועדת החוקה דאז, מנחם בן-ששון, ניסח הצעת חוק קשה מאוד", אמר חשין, והביא באופן טבעי דוגמאות הקרובות ללבו. "למשל, שופט שעבר על הכלל המחייב אותו לנהוג כלפי עדים באורח מכובד. זו תהיה עבירת משמעת! השופט קצר סבלנות, אנחנו יודעים את זה. כשאנחנו כתבנו את הכללים כתבנו צורת התנהגות כוללת; לו הייתי קובע עבירות משמעת לא היה עולה על דעתי לכתוב מה שכתבנו. כתבנו דבר שהבושם העולה ממנו הוא איך בית-משפט ראוי שייראה. לכן כשראינו את זה חשכו עינינו. מה נעשה עכשיו?".

המחלוקת הזו היא שגרמה לברק בשעתו להימנע מלחתום על כללי האתיקה ומלתת להם תוקף מחייב. התיקון לחוק בתי-המשפט עבר ביולי 2006, פחות מחודשיים לפני מועד פרישתו של ברק מכס השיפוט. "ברק אמר שלא עולה על דעתו לחתום על דבר כזה", סיפר חשין, "לא רצינו להיות תלויים בשיקול דעתו של שר המשפטים, אם להעמיד לדין משמעתי שופטים". בסופו של דבר נמצא פתרון, שאותו הגה השופט בדימוס יצחק זמיר. לכללי האתיקה נוסף כלל שקבע כי "שופט ייראה כמי שהפר כלל מכללי האתיקה באופן המאפשר הגשת קובלנה נגדו לבית-הדין המשמעתי לשופטים, אם התנהגותו בניגוד לכללים עולה כדי התנהגות שלא כהלכה במילוי תפקידו או התנהגות שאיננה הולמת את מעמדו של שופט בישראל" - נוסח שהפנים את העילות הקבועות ממילא בחוק להעמדת שופט לדין משמעתי.

גרוניס מבודח

דומה שכל החברים הוותיקים בקהילה השיפוטית באו לכבד את קלינג לרגל צאת ספרו. מלבד חשין וברק הגיעו לכנס גם נשיא בית-המשפט העליון המכהן, אשר גרוניס, השופט יורם דנציגר, הנשיא בדימוס מאיר שמגר, הנשיאה בדימוס ביניש, שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי, ועוד רבים. גרוניס הגיע למפגש במצב-רוח מבודח. הוא סיפר שבית ילדותו היה במרחק אווירי של 250 מטר מבית הפרקליט בתל-אביב, שבו התקיים הכנס, ונשק לבית שבו גדל גבי קלינג. "בתקופה ההיא", סיפר גרוניס, "עוד לא בנו את בית הפרקליט, ובמקום הזה הייתה בחורף בריכה גדולה, והיינו מגיעים לכאן כדי לתפוס ראשנים".

מי שהגיע, כהרגלו, פרוגרמטי ומסודר, היה הנשיא בדימוס ברק, שתיאר את השתלשלות השלבים השונים של כללי האתיקה השיפוטיים, החל מהכללים שניסחה ועדת לנדוי ב-1985, אלה שפרסם שמגר ב-1993, ושהוכרזו על-ידי הרכב של העליון עצמו בשנת 2000 כבלתי מחייבים. ברק: "חלק מכללי האתיקה הם פרי האיזון העדין בין האוטונומיה של הרצון הפרטי והחופשי של השופט, לבין הצורך להבטיח עצמאות, אי-תלות, הגינות ואת אמון הציבור בשופטים", אמר.

ספרו של קלינג מפרש את כללי האתיקה שנחתמו ב-2007, ומוסיף עליהם גם את החלטות ועדת האתיקה בנושאים שהופנו אליה מאז ועד עתה, וכן את חוות-הדעת העקרוניות של נציבי תלונות הציבור על שופטים לדורותיהם - טובה שטרסברג-כהן, אליעזר גולדברג ואליעזר ריבלין. הרגולציה של ההתנהלות השיפוטית סובלת, כך נראה, ממגוון רחב יתר על המידה של מנגנונים שאמורים לפקח עליהם: מלבד כללי האתיקה ונציבות התלונות על שופטים, גם הוועדה לבחירת שופטים אמורה להפעיל במקרי קצה את סמכותה ולהדיח שופטים, כפי שאירע במקרה של הילה כהן ב-2006.

לצד זאת, היועץ המשפטי לממשלה פתח לאורך השנים בכמה חקירות פליליות נגד שופטים בגין התנהגות שהעלתה חשש לעבירה פלילית. ריבוי המנגנונים גרם להתנוונות הכלי המרכזי בתחום זה - בית-הדין המשמעתי לשופטים, שבו ככל הידוע כמעט לא נעשה שימוש.

ואולם, דומה שהכלי האפקטיבי ביותר לפיקוח על השופטים הוא עדיין המנגנון הבלתי-פורמלי, שבו שופט שסרח נקרא לשיחה אל נשיא בית-המשפט העליון, בתקווה שיבין את הרמז ויפרוש בעצמו מכס השיפוט. אך לא תמיד זה עובד, ראו מקרה השופטת המחוזית לשעבר ורדה אלשיך.

קלינג מתייחס לאפשרות הזו בספרו: "כאשר התנהגותו של שופט הצדיקה זאת", כתב, "הוא היה מוזמן לנשיא בית-המשפט שבו כיהן, או לנשיא בית-המשפט העליון; ואם שיחת הבירור הצדיקה זאת, היא הייתה מסתיימת בהסכמה על פרישתו של השופט. בתקופה שבה השקיפות של מערכת המשפט הייתה פחותה מאשר היום, הטיפול במרבית התלונות הסתיים בדרך זו".

עוד כתבות

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי־ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן, וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת ת"א לבינלאומיות

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר, מתוכם 100 מיליון דולר יוקצו לשימור יזמים ועובדים ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה - או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לארה"ב, וכיצד תושפע הפעילות בישראל?

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. אלו הסיבות

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי