גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מא בוער

עם נתח שוק של 80% בסין, שווי מוערך של כ-140 מיליארד דולרים ויכולת להכניס 6 מיליארד דולרים ב-24 שעות - עליבאבא, ענקית הקמעונות המקוונת של ג'ק מא, פוזלת למערב לקראת הנפקת ענק. כך הפך המורה לאנגלית מסין לסיוט הגדול של אמזון ושל איביי. ניתוח G

הנה רשימה חלקית של דברים שקרו ב-11 בנובמבר האחרון: נשיא הפיליפינים שקל להודיע על הטלת ממשל צבאי בעקבות המהומות במדינה; ארצות הברית חגגה עם ותיקי המלחמות שלה; המורדים הסורים שחררו הצהרה רפה על נכונותם העקרונית להיכנס לשיחות עם משטרו של אסד; וביפן ציינו את "יום הפוקי", חטיף שוקולד פופולרי. ממש כמו החדשות האחרות מהעולם, גם האירוע שצוין בסין באותו יום לא היה סיבה גדולה מדי להתרגשות: חג הרווקים והרווקות הסיני - שבו מקובל לקנות מתנות לעצמך ולפנויים ולפנויות מבין ידידיך כדי לחגוג את הסטטוס המתוק-מריר - הוא בדרך כלל לא עניין שחורג מאזכור הומוריסטי בשיחות ברזייה.

אלא שמאחורי האירוע הזה התחבאו נתונים מרתקים למדי, הן מבחינה סוציולוגית, הן מבחינה פיננסית: בתוך 24 שעות באותו יום, מעמד הביניים העצום של סין (זה שגדל בהתמדה ומשנה את פניה של המעצמה העולה כבר שני עשורים) השאיר בענקית הקניות המקוונות הסינית עליבאבא לא פחות מ-5.7 מיליארד דולרים לצורך מתנות לרווקים ולרווקות. כמו ב-ebay - לא כל הכסף הזה נכנס ישירות לקופתה של עליבאבא, אולם החברה השאירה אצלה נתח יפה ובעיקר הראתה שוב עד כמה היא דומיננטית.

בשנה החולפת, כשאפליקציות כמו אינסטגרם, ווייז, וייבר וכמובן וואטסאפ נרכשו תמורת סכומים אדירים על-ידי ענקיות האינטרנט המערביות, פעלה עליבאבא מתחת לרדאר (לא שהפעילות לא סוקרה, כמובן, אולם ביחס לחברה בהיקף הפעילות שיתברר פה בהמשך - מדובר בהחלט בסיקור חסר). בזו אחר זו, היא רכשה יותר מעשר חברות קטנות במגוון תחומים רלבנטיים לעסקי הליבה שלה, בסין ובמערב.

מסע הקניות הזה מתרחש בשנה קריטית עבור חברת הענק: רשת אתרי המסחר שלה אחראית אמנם ליותר מכ-80% מהמכירות המקוונות בסין והיא שולחת כ-70% מהחבילות במדינה, אולם היא עומדת מול מתחרות מקומיות שהולכות ומתחזקות (כמו tencent ו-baidu), בייחוד על רקע המעבר לקנייה באמצעות טלפונים חכמים. ב-2012, מספר הסינים שמתחברים לאינטרנט באמצעות סמארטפונים עבר לראשונה את מספרם של אלה שעושים זאת באמצעות מחשבים אישיים, ומאז הפער בין שתי הקבוצות הולך ומתרחב - 69.7% מתחברים לאינטרנט ממחשבים בעוד ש-81% עושים זאת מסמארטפונים (על-פי נתוני קבוצת מחקר המסונפת לממשל הסיני, ושפורסמו בפייננשל טיימס). כמו במערב, רוב האנשים מתחברים לאינטרנט משתי הפלטפורמות. עם זאת, אפשרויות הצמיחה נראות עדיין אדירות כיוון שרק 45% מאוכלוסיית סין (המונה יותר מ-1.3 מיליארד בני אדם) מחוברת כיום לאינטרנט. ב-2013 נוספו לפחות 54 מיליון משתמשי אינטרנט חדשים ועל-פי כל ההערכות, רובם יגלשו רק או בעיקר בסמארטפונים, הנמכרים בסין בפחות ממאה דולר, ושמחירם צפוי להמשיך לרדת.

לאור הנתונים הללו קל להבין את ההשקעה של עליבאבא בחברות סיניות שמייצרות אפליקציות ושירותים המותאמים לסמארטפונים. AutoNavi, למשל, היא יצרנית מפות דיגיטליות ששילובה בפלטפורמות של עליבאבא אמור לאפשר לקבוצת הענק לדייק יותר בעסקות מבוססות המיקום שהיא מציעה ללקוחותיה; Kuadi Dache היא אפליקציה דמוית גט טקסי, שאמורה להשתלב עם השירות דמוי פיי-פל של עליבאבא ששמו עלי-פיי; UCWeb היא יצרנית הדפדפנים הפופולרית ביותר בסין, שהשקעה בה אמורה לייצר תנועה מוגברת יותר לאתרים השונים של קבוצת עליבאבא.

במקביל, היא מתכוונת לצאת השנה להנפקה ציבורית ראשונה של מניותיה ומעוניינת לשדר עוצמה בלתי מתפשרת. משאל בין שמונה אנליסטים מובילים שפורסם בתחילת החודש על-ידי סוכנות הידיעות רויטרס, גילה כי עליבאבא כנראה שהצליחה לשכנע את אנשי שוק ההון בכוחה: האנשים שעוקבים אחרי פעילותה הצהירו שהחברה צפויה לגייס בהנפקה 15 מיליארד דולר על-פי שווי שוק של 140 (!) מיליארד.

על פניו, הנתונים הכלליים על השווקים שבהם פועלת עליבאבא, כמו גם הנתונים הפרטניים על פעילותה שלה, מרשימים מאוד. נכון לעכשיו, סין היא השוק השני בגודלו בעולם ברכישות מקוונות שמוערך ב-210 מיליארד דולר לשנה. עם זאת, חברת הייעוץ הבינלאומית מקינזי צופה שעד 2020 השוק יכפיל את גודלו ויעמוד על לא פחות מ-420 מיליארד דולר לשנה. ספציפית - יאהו, שמחזיקה ב-24% ממניותיה של עליבאבא, דיווחה כי ברבעון השלישי של 2013 הכניסה החברה 1.78 מיליארד דולר - עלייה של 51% מהכנסותיה ברבעון המקביל ב-2012.

למרות הגידול בצריכה בסין, הרכישות האחרונות של החברה מתקיימות על רקע רצונה להרחיב את הפורטפוליו שלה כך שיתאים לפלישה למערב, ולפני כן לנסות להתמודד עם האיומים שחברות קטנות יותר מציבות מולה. "מכירה לארצות הברית ולשאר העולם היא הכיוון שאנחנו רוצים ללכת אליו", אמרה לאחרונה אנני שו, שמנהלת את עסקי החברה בארצות הברית. הרכישה של נתח מחברת ShopRunner שמתמחה בניהול משלוחים שנקנו ברשת בארצות הברית, היא דוגמה טובה לאסטרטגיה הכפולה של עליבאבא. ShopRunner אמנם עשויה בעתיד לסייע לעליבאבא למכור לצרכנים אמריקאים, אולם בינתיים היא ככל הנראה תסייע לחברה להרחיב את עיסוקיה כך שצרכנים סינים יוכלו לקנות מוצרים באינטרנט מאתרים בארצות הברית. בסופו של דבר, הודתה שו, "ליבת הפעילות העסקית של החברה היא עדיין בסין ו-ShopRunner תסייע לנו בכך. הצרכנים בסין משוגעים על כל דבר שלא מיוצר במדינה, ולהיות אלה שמספקים את הצורך הזה, זו הזדמנות עסקית אדירה".

בשנה האחרונה שבה רכשה עליבאבא את ShopRunner ושתי חברות סטארט-אפ אמריקאיות אחרות, היא הייתה רחוקה מלהזניח את נושא הקניות בסין. כמו מתחרותיה, גם עליבאבא נתפסה מופתעת לאור נתוני החדירה המהירה של הסמארטפונים לשוק הסיני. בעוד שכל שוק האינטרנט הסיני עסוק כעת בניסיון להתאים את עצמו לעולם המשתנה, הנהלת עליבאבא עושה זאת אפילו בטירוף יתר. ההנפקה הקרובה מחייבת אותה להיראות חזקה ומעודכנת, וגם המיצוב שלה כמובילה הבלתי מעורערת של השוק לא מאפשר לה להיתפס כחברה שנשרכת מאחור.

מעלי-פיי ועד עלי-אקספרס

המסלול שהביא את עליבאבא להפוך לחברת ענק ששני הפורטלים המובילים שלה גלגלו ב-2012 170 מיליארד דולר (יותר כסף מהסכומים שמגלגלים אמזון ו-eBay יחדיו) מייצג במידה רבה את הדרך שעברה סין מיישום מדיניות כלכלית בדלנית ועד הפיכתה למפעל העולמי שהיא כיום. תשלובת החברות הוקמה ב-1999 על-ידי ג'ק מא, שנולד לפני 49 שנים בעיר האנגג'ו והתעתד להיות מורה. הוא נכשל פעמיים בניסיונותיו להתקבל למכון להכשרת מורים בעיר, אולם בסופו של דבר הצליח, וב-1988 - זמן קצר לפני אירועי כיכר טיאננמן שמאוחר יותר זרזו את היפתחותה של סין לעולם - קיבל תואר באנגלית.

מא, שפניו בעלות החיתוכים החזקים מרמזים על הכריזמה שלו, הפך למרצה לאנגלית ולמסחר בינלאומי באוניברסיטה בעיר, ולקראת אמצע שנות ה-90 החל להתעניין בבניית אתרי אינרטנט, ועל הדרך, להבין את הפוטנציאל העסקי של הרשת. "ביום שבו התחברנו לאינטרנט, הזמנתי חברים אליי הביתה והתחלתי להראות להם איך בונים אתרים תוך שימוש במודם טלפוני איטי מאוד. המתנו שלוש וחצי שעות וקיבלנו חצי עמוד באתר. שתינו, ראינו טלוויזיה ושיחקנו קלפים בזמן שחיכינו שהעמוד יעלה, אבל כשזה קרה הייתי ממש גאה כי הצלחתי להוכיח לאורחים שלי שהאינטרנט הזה באמת קיים", הוא נזכר שנים מאוחר יותר.

ב-1995 ייסד מא את שירות "דפי זהב" הסיני, שנחשב לעסק הסיני הראשון באינטרנט, ובין 1998 ל-1999 הוא עמד בראש חברת IT שהייתה חלק ממשרד הכלכלה הסיני, מה שכמובן חיבר אותו היטב לצמרת הפוליטית-פיננסית. עליבאבא החלה את דרכה כשירות מסחר בין עסקים. על-פי האגדה שמא אוהב לספר, שמה של החברה נולד לאחר משאל רחוב שהוא עצמו ביצע בסן פרנסיסקו. "ישבתי יום אחד בבית קפה בעיר וחשבתי לעצמי שעליבאבא הוא שם טוב. התקרבה אליי מלצרית ושאלתי אותה אם היא שמעה על עלי באבא. היא אמרה שכן ושאלתי אותה מה היא יודעת עליו והיא השיבה 'נו, עלי באבא ו-40 השודדים', ואני אמרתי לעצמי 'כן, זה השם'. אחר כך יצאתי לרחוב ושאלתי עוד 30 איש. דיברתי עם אנשים מהודו ומגרמניה ומטוקיו ומסין וכולם ידעו מי היה עלי באבא... עלי באבא היה איש עסקים נחמד וחכם שעזר לכפר שלו וקל לאיית את השם שלו וכולם - בכל העולם - מכירים אותו. הוא פותח את הסומסום לעסקים קטנים ובינוניים. אפילו רשמנו את שם הדומיין עלימאמא למקרה שמישהו יירצה להתחתן איתנו!".

ההימור של מא הצליח. בשנתיים הראשונות לקיומו הצליח האתר לגייס יותר מ-25 מיליון דולר ממשקיעים שכללו את קרן פידליטי ואת בנק ההשקעות גולדמן זאקס ובסוף 2001 הפך עליבאבא לרווחי. במאי 2003 השיקה הקבוצה את TauBau, שהיה אתר למסחר בין צרכנים ובדצמבר 2004 הפך Alipay (כאמור, המקבילה הסינית של פייפאל) לעסק עצמאי.

נקודת המפנה המשמעותית של החברה אירעה באוקטובר 2005, כשעליבאבא הפכה למנהלת העסקית של יאהו בסין לאחר שענקית האינטרנט האמריקאית רכשה 24% ממניותיה. מאז, יש לציין, יאהו דומיננטית במזרח הרחוק הרבה יותר מאשר בארצות הברית. במשך שנים הכניס מא עוד ועוד שירותים לקבוצה - שירותי ענן, מנוע חיפוש לקניות ואתר עליאקספרס לרוכשים מחוץ לסין. כיום הוא משרת מעל 79 מיליון בני אדם ביותר מ-240 מדינות.

במשך השנים הפך מא - נשוי ואב לבן ולבת - לנער הפוסטר של הכלכלה הסינית הצומחת. ב-2004 הוא נבחר בסין לאחד מ-10 אנשי העסקים המובילים במדינה, ב-2005 הוא הוכנס לפורום הכלכלי העולמי כ"מנהיג צעיר" וב-2009 נכנס לרשימת "100 המשפיעים בעולם" של מגזין טיים. בשנים הבאות - במקביל לצמיחת ההון האישי שלו, שעומד כיום על כ-12 מיליארד דולר - זכה מא לאינספור אותות כבוד על יזמות עסקית ועל פילנתרופיה. בנובמבר 2012 הוא זכה בסין לכינוי המעריץ "טריליון הו" (ברון הטריליון, בתרגום חופשי) לאחר שנודע שעסקיה של עליבאבא גלגלו באותה שנה יותר מטריליון יואן. חודשיים לאחר מכן הוא הודיע שיפרוש מכס המנכ"ל וכיום הוא מכהן כיו"ר קבוצת החברות.

תימנע ממלחמה חזיתית

הגידול בכוחה ובהצלחתה של קבוצת עליבאבא הפך אותה כנראה לחברה שמבינה יותר מכל חברה אחרת בכלכלה הסינית הגדלה. היא יודעת על מה בדיוק מוציאים המוני בני מעמד הביניים הסיני את כספם, היא יודעת מה היצרנים רוצים למכור והיא זיהתה את טרנד הרכישות בחו"ל של המתעשרים הסינים החדשים שצפוי להשפיע מאוד על הכלכלה העולמית בשנים הבאות. לדברי כלכלנים שמתמחים בשוק הסיני, לזרוע הפיננסית של עליבאבא (עלי-פייננס שמה) ישנה השפעה שחורגת מהתחום העסקי וממש תורמת לליברליזציה של הכלכלה הסינית בכך שהיא משמשת כשירות הלוואות לעסקים קטנים ולאנשים פרטיים ובכך עוקפת את הבנקים הרגילים.

עמדת הכוח הזו מערערת במידה רבה אמירה של מא מלפני שנים כשהוא התבקש להתייחס למעמדה של עליבאבא מול מעמדה של eBay האמריקאית. "eBay היא כריש באוקיינוס בעוד שעליבאבא היא קרוקודיל בנהר הינגצה", הוא אמר. "אם נילחם באוקיינוס, נפסיד, אבל אם נישאר בנהר, ננצח".

כיום, לקראת הנפקת החברה במערב, נראה שעליבאבא בטוחה מספיק בעצמה כדי לקנות לעצמה דריסת רגל בשוק הבינלאומי. היא אמנם רוכשת חברות אמריקאיות ומבססת את מעמדה בסין, אולם בכירים בה אומרים שבשלב הראשון היא תימנע ממלחמה חזיתית מול אמזון ו-eBay במגרש הביתי שלהן. במקום זאת, כל הסימנים מעידים שעליבאבא תוקפת בכל הכוח שוק עצום אחר - רוסיה - ומתכוונת להגיע בו בקרוב לעמדת דומיננטיות. לפני שנתיים חתמה החברה על עסקה עם Qiwi - החברה הרוסית המובילה לתשלומים מקוונים - ובשנה שעברה היא השיקה את זרוע המכירות ללא-סינים של החברה, עלי-אקספרס, כאתר דובר רוסית.

בינתיים, נראה שמגרש המשחקים שמצפון לסין, שבו היא מוכרת את התוצרת המקומית שלה במחירים שוברי שוק, עושה את העבודה והחברה צוברת עוד ועוד ניסיון מעבר לגבול. בהתאם לכך, יש להניח שמעט אחרי ההנפקה יונח ראש הגשר למערב, וכמו באותו יום בסן פרנסיסקו, לא יהיה איש שלא יכיר את עלי באבא, עם או בלי 40 השודדים. *e

אמזון ואיביי

רגועות - בינתיים

לפני ארבעה חודשים, בראיון לתוכנית 60 דקות של CBS, חשף מנכ"ל ומייסד אמזון ג'ף בזוס (בתמונה למעלה) את המיזם החדש של חברת הקמעונות הענקית: רובוטים מעופפים עצמאיים לשינוע חבילות היישר לבתי הלקוחות.

אם הכול יילך בהתאם לתוכניותיו של בזוס, ואם הרשויות הרלבנטיות יאשרו שהרובוטים המעופפים בטוחים לשימוש, ייתכן שאמזון תתחיל להעביר כך נתח משמעותי מהחבילות שהיא שולחת כבר בסוף 2015. הרעיון נועד בעיקר להוריד את עלויות המשלוח ולאפשר לחברה עצמאות משירותים חיצוניים כמו חברות שליחויות או הדואר, או במילים אחרות: להשיג יתרון על עליבאבא כשזו תחליט מתישהו לתקוף את אמזון במגרש הביתי שלה בצפון אמריקה.

לעת עתה, אמזון ו-eBay לא מרגישות על בשרן את האיום הסיני, אולם שתיהן יודעות כי לא לעולם חוסן. שתי החברות האמריקאיות משגשגות (שווי השוק של אמזון עומד על 166 מיליארד דולר ובשנה החולפת מנייתה עלתה ב-36%; eBay שווה 67 מיליארד דולר ומנייתה עלתה ב-7% ממחירה לפני שנה) והן זוכות לאהדה ולאמון רב במערב. עלי-אקספרס, זרוע המכירות למערביים של עליבאבא, עדיין הרבה פחות מוכרת מהן, אבל כל השחקניות במגרש הגלובלי הזה יודעות שהמצב ישתנה בקרוב.

עוד כתבות

ח''כ משה ארבל, מפלגת ש''ס / צילום: איל יצהר

"מוכרחים להבין את גודל השעה": ראיון חג עם השר הכי לא שגרתי שיש

שר הפנים משה ארבל מכוון אצבע מאשימה לבג"ץ שיצר תגובת נגד בציבור החרדי לשאלת הגיוס ● בענייני התכנון, הוא מגלה שהוא הודף לחצים להתערבות ומאשים את שרי הליכוד באינטרסים צרים ● את הפועלים הפלסטינים, הוא אומר, צריך להחזיר, "אין שאלה בכלל" ● ולמה הוא משוכנע שזה הזמן להעלות ארנונה

בעולם מתפעלים מישראל: "הראתה שהיא יכולה לתקוף מתי שהיא רוצה"

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: בוושינגטון פוסט מתפעלים מהמתקפה שמיוחסת לישראל באיראן, ובאיראן מנסים להקטין את האפקט שלה וגם: אייפ"ק פותח בקמפיין נגד פוליטיקאים אנטי-ישראלים בבחירות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם 

הסופרקמפיוטר של חברת Cerebras בחוות שרתים בקליפורניה / צילום: Reuters, REBECCA LEWINGTON/CEREBRAS

בחסות אלטמן ומשקיעים מישראל, המתחרה באנבידיה יוצאת להנפקה

סריבראס, יצרנית "השבב הגדול בעולם", בה מושקעים מייסדי OpenAI וכן ישראלים ואמירותים רבים, מתקדמת להנפקה ● בינתיים היא גייסה 723 מיליון דולר

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

חופית באטה, חוקרת בינה מלאכותית ב-AI21 / צילום: יונתן בלום

היא התגייסה ליחידת מודיעין, צוללת עם כרישים ועובדת בתחום הכי חם בעולם

היא שובצה במודיעין אך התעקשה להתגייס לקרבי, שימשה אלגוריתמאית במובילאיי ויש לה תואר במתמטיקה ● כיום חופית באטה היא חוקרת ב-AI21 Labs, שנתמכת בידי ענקיות הטכנולוגיה ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כאב הראש החדש של האחים אמיר בשופרסל

‎בבקשה לאישור תובענה ייצוגית, נטען כי האחים אמיר ביקשו לרכוש את השליטה בשופרסל באופן שיפטור אותם מלשלם לציבור את מלא פרמיית השליטה, כדי לא להיקלע לתחרות על השליטה בחברה ● התובעים מעריכים את הנזק בסכום הנע בין 232-146 מיליון שקלים

פליקס בייקר / איור: גיל ג'יבלי

האחים שהמתינו 20 שנה עד שהשקעה של מיליונים הפכה ל־8 מיליארד דולר

משקיעים בקרן גידור של האחים פליקס וג'וליאן בייקר זכו לאחרונה להכנסה מפתיעה, מהגדולות ביותר שחולקו אי פעם בתעשייה, בעקבות עסקת ביוטק ● זה קרה כשהאחים מכרו החזקה היסטורית בחברת הטיפול לסרטן, סיג'ן, לענקית התרופות פייזר

ראש אמ''ן אהרון חליווה

מבריק ויהיר, כריזמטי ונהנתן: הכירו את אהרון חליוה, האלוף השנוי במחלוקת שפרש היום

מבריק, כריזמטי, האיש הכי מקושר במטכ"ל, רוקסטאר, ומנגד נהנתן, יהיר ויש שיאמרו בוטה • ראש אמ"ן, שהודיע היום על פרישה מצה"ל, מיהר לקחת אחריות על הכישלון, אבל מאז, עלו עוד ועוד סימני שאלה סביב התנהלותו ● נראה שגם הוא - שיודע להתנהל מול התקשורת "אפילו יותר מדובר צה"ל" - לא צפה את עוצמות המתקפה ולא מפסיק למשוך אליו אש

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה חיובית בוול סטריט; טסלה איבדה כ-3%, אנבידיה עלתה בכ-4.3%

בורסות ארה"ב נצבעו ירוק ● מדד ההנג סנג זינק בכ-1.7% ● טסלה ירדה לאחר שפורסם כי הורידה את מחירי הרכבים החשמליים שלה ברחבי העולם; המניה ירדה מתחילת השנה בכ-40% ● ירידות במחירי הנפט והזהב ● האג"ח הממשלתיות בארה"ב נסחרו בעליות

עלי חמינאי נפגש עם משפחות הבכירים שחוסלו בסוריה, אפריל 2024 / צילום: ap, Office of the Iranian Supreme Leader

החישוב הגרעיני של איראן נעשה כעת מסוכן יותר

המנהיג העליון חמינאי בוודאי תוהה אם מצבה של הרפובליקה האסלאמית היה טוב יותר לו כבר היה ברשותה נשק גרעיני ● המערב אינו צריך להמעיט בצורך של חמינאי להשאיר מורשת מפוארת

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

איסמאעיל הנייה / צילום: ap, Lebanese Official Government

מומחים מסבירים: אלו הסיבות שבגללן בכירי חמאס שוקלים לעזוב את קטאר

בסוף השבוע האחרון, התפרסמו דיווחים על כך שההנהגה הפוליטית של חמאס שוקלת לעזוב את קטאר ולהעתיק את בסיסה לעומאן או לטורקיה ● שני חוקרים בכירים במכון למחקרי ביטחון לאומי מסבירים מה עומד מאחורי הדיווחים, ואיך הדבר קשור לתפקיד שממלאת קטר במשא ומתן לשחרור החטופים

קרית שמונה / צילום: אייל מרגולין

בערב החג: רצף אזעקות בגליל העליון והמערבי

מוקדם יותר: מטרה אווירית יורטה באזור קריית שמונה ● יותר מחצי שנה אחרי 7 באוקטובר - ראש אמ"ן חליוה פורש מצה"ל • "לעד אשא איתי את הכאב האיום של המלחמה", כתב לרמטכ"ל • אלוף פיקוד מרכז יסיים את תפקידו בקיץ ● צה"ל פתח במבצע סיכול במסדרון החיץ ברצועה: מחבלים חוסלו, תשתיות טרור אותרו והושמדו • דיווח בניו יורק טיימס: ישראל תכננה מתקפה גדולה יותר נגד איראן, גם בטהראן - אך היא נבלמה ברגע האחרון ● כל העדכונים

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העלית בארה"ב צוברות תאוצה

כניסתו של פרופסור שי דוידאי, ישראלי המרצה באוניברסיטת קולומביה, נחסמה ● עשרות נעצרו באוניברסיטת ייל לאחר שהקימו מחנה אוהלים בקריאה לשחרור עזה

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / חומרים: אתרי החברות, Shutterstock

תוספים וטריקים: כך קונים ברשת חכם ובזול

היקף הרכישות של ישראלים באונליין נמצא בעלייה מתמדת, אבל רבים לא מכירים את הכלים שמאפשרים לחסוך בתשלום ● מתוספים שמשתלם להתקין בדפדפן ועד שיחה עם צ'אטבוט

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים