גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הקלאסיקו של ספרי החשבונות

ריאל וברצלונה מנהלות בעשור האחרון דו-קרב כלכלי אדיר: כך הקבוצות המכניסות בעולם משתמשות בכל כלי אפשרי כדי להגדיל את כמות המזומנים

על היריבות הספורטיבית בין ריאל מדריד לברצלונה כבר אין צורך להרחיב. השנאה, המתיחות, הקרב על ההגמוניה מי יהיה מועדון הכדורגל הגדול בספרד ובעולם כולו - זה עניין ותיק שנמתח על-פני עשורים רבים אחורה, והערב (22:00) ייכתב בסך הכל עוד פרק קטנטן באנציקלופדיה המרתקת של משחקי הקלאסיקו לדורותיהם. אבל עם כניסתו של הכסף הגדול לכדורגל מתישהו בתחילת-אמצע שנות ה-90, הסתעפה התחרות לכיוון נוסף ומרתק לא פחות: ההתמודדות הכלכלית. נשיאי שתי הקבוצות, שמקבלים מנדט מה"סוסיוס" (חברי המועדון) לנהל בחופשיות יחסית כמעט כל אספקט של ספרי החשבונות - שוברים את הראש איך להגדיל את ההכנסות. בכל זאת, משהו צריך לפרנס שני מועדונים שהוציאו מעל 1.5 מיליארד אירו על רכש בעשור האחרון.

ריאל ובארסה הם שני המועדונים בעלי המחזור הגבוה ביותר בכדורגל העולמי, במה שמאפשר להם גם לשלם את השכר הגבוה ביותר לכוכבים שהם מחזיקים על הדשא (מנצ'סטר סיטי האנגלית מקום שלישי בפרמטר הזה). על-פי דוח "ליגת הכסף" השנתי של דלויט, ה"בלאנקוס" סיימו את העונה הקודמת (2012/13) עם 519 מיליון אירו הכנסות, יתרון לא קטן של קרוב ל-40 מיליון אירו על הנמסיס מקטאלוניה (483 מיליון). מאז החלה להתפרסם "ליגת הכסף" בעונת 1996/97 - ברצלונה מעולם לא דורגה מעל יריבתה. הלבנים, בתור הקבוצה הכל-ספרדית שנהנתה באופן היסטורי גם מתמיכה שלטונית (גנרליסימו פרנקו וכו') ומסיוע מוניציפלי נרחב של עיר הבירה העשירה - ידעה תמיד לתרגם את התמיכה הרחבה בה לייצור של הכנסות גבוהות יותר ממפרסמים, אוהדים וזכויות שידור.

אבל האם לעולם חוסן? לא בהכרח: ב-15 העונות האחרונות הגדילה ריאל את הכנסותיה ב-618%, בעוד בארסה מקפידה לצמצם את הפער באיטיות - אך בעקביות: 894% עלייה בהכנסות באותה תקופה. במקביל לכך, ברצלונה חזרה בשנים האחרונות להיות רווחית: בשתי העונות הקודמות (2011/12-2012/13) הרווח שלה לפני מס הסתכם ב-81 מיליון אירו, אחרי שנתיים של מינוס שהתקרב ל-86 מיליון אירו.

***

הזינוק המטאורי של ברצלונה מאז 2008, אז פפ גווארדיולה נטל את שרביט האימון ובנה את אחת השושלות המצליחות בהיסטוריה של המשחק - הפכה את בארסה למותג כלל-עולמי נחשק, ואת הקבוצה לאטרקציה תיירותית. דוגמה קטנה למינוף של המותג ליצירת מזומנים היא "חוויית הקאמפ נואו של ברצלונה" - סיור באצטדיון ובמוזיאון של הקבוצה, שמוכר לישראלים רבים, וכרטיס אליו עולה 23 אירו (למבוגר): המוזיאון הפך לאטרקציה יותר גדולה מכל המוזיאונים במחוז קטאלוניה, יותר ממוזיאון סלבדור דאלי, מוזיאון פיקאסו ומוזיאון בית גאודי - עם 1.5 מיליון מבקרים בשנת 2013. ההכנסות שברצלונה דיווחה בשבוע שעבר כי רשמה מהסיורים המודרכים הללו: 24.2 מיליון אירו. מדובר על עלייה של 142% בהכנסות המוזיאון מאז 2008, ועלייה של 22% בכמות המבקרים. ותודה לטיקי-טאקה של פפ. מצד שני - ריאל מדריד, שלא מדווחת כמה היא מכניסה מסיורים באצטדיון הסנטאיגו ברנבאו שלה ובמוזיאון - רשמה רק 850 אלף מבקרים בשנת 2012, לפי פרסום בעיתון "האס".

***

עם כל החשיבות של המוזיאונים, החזית הגדולה ביותר שבה ברצלונה וריאל יתמודדו על הגדלת ההכנסות בשנים הקרובות תהיה באמצעות שיפוצים מאסיביים של האצטדיונים שלהן. בברצלונה ישקיעו 420 מיליון אירו בפרויקט שיהפוך את קאמפ נואו למקורה לחלוטין ויגדיל את תכולתו ל-105 אלף מקומות (כ-99 אלף כיום). ב-2021 המיזם אמור להיות מושלם. בריאל מדריד ישקיעו בין 350 ל-400 מיליון אירו בברנבאו, במה שיגדיל את תכולתו בכ-9,000 מקומות (לאיזור ה-90 אלף), בנוסף לאלמנטים נוספים של שדרוג, כשמועד סיום העבודות המוערך הוא 2018.

קשה לכמת בכמה בדיוק יגדלו הכנסות המועדונים בעקבות הפרויקטים הללו, אך בשניהם מדברים על התייקרות מחירי הכרטיסים והמנויים. בכל מקרה, ברצלונה עדיין תופסת את עצמה, למרות הגלובליזציה, המסחור והתיירים שמציפים את משחקיה - כקבוצה עם מחויבות לערכים סוציאליים. ככזאת, היא ממשיכה לפרסם בחינם את ארגון יוניצ"ף ואף לתרום לו כספית. במקביל, היא גם תמשיך לגבות מחירי מנויים וכרטיסים הרבה יותר זולים מאלו של המתחרה הגדולה: כיום, המנוי הכי יקר למשחקי ברצלונה עומד על כ-635 אירו (ניתן כמובן לשים עליו את היד רק אם אתה "סוסיו", ויש רשימות המתנה של כ-8,000 איש). אצל ריאל הסכום יותר מכפול: 1,461 אירו למנוי הכי יקר.

המיסחור והרצון לייצר עוד ועוד כסף הביא את המועדונים להחלטה על מכירת החסות השמית של האצטדיונים (בספרד דיווחו בחודשים האחרונים על מו"מ של ריאל מול חברות כמו מיקרוסופט, קוקה-קולה ואאודי על לקיחת הספונסרשיפ הזה, באותו מודל שעובד בהצלחה לבאיירן מינכן עם אליאנץ ארנה או לארסנל עם אמירייטס) - אם כי צריך לציין שבפועל בונים על ההכנסות מהפרמטר הזה בעיקר לצורך מימון העלויות הנרחבות של השיפוצים.

***

בכל אופן, חשוב להדגיש שמתחת לפני השטח, ולפעמים גם מעליו - הכלכלה של שני מועדוני הכדורגל העשירים בעולם שנויה במחלוקת ונתונה לאינסוף ביקורות, למרות הגידול המתמיד בהכנסות והיותם ארגונים שבדרך כלל מרוויחים כסף.

בברצלונה בלט לאחרונה הסיפור סביב העברתו המנופחת של ניימאר, שנולד עקב תלונה שהגיש אחד מה"סוסיוס" לבית המשפט בספרד על חוסר שקיפות ברכישתו של הברזילאי. בסופו של התהליך, התפטר מהקבוצה הנשיא סנדרו רוסל, ורק לאחרונה ברצלונה שילמה למס הכנסה כופר של כ-13.5 מיליון אירו על מנת להקל על תוצאות הליך משפטי בנושא. ובצד השני? כנגד פלורנטינו פרז התרעם בתחילת העונה אחד מה"סוסיוס" של ריאל, וטען כי הוא מפברק באופן יצירתי במיוחד את דוחות המועדון, ומציג חובות נמוכים ביחס למציאות, של 91 מיליון אירו בלבד, למרות שבפועל, על-פי פרשנותו - הם גבוהים מחצי מיליארד אירו.

במועדונים שנשלטים על-ידי בעלי הון פרטיים, "הפרעות" כאלו לא היו מתרחשות. מצד שני, זה בדיוק היופי במודל הכלכלי של ריאל וברצלונה: שתיהן ישויות עצמאיות כה גדולות ובומבסטיות - שהן לא צריכות להתחנן לאיזה רומן אברמוביץ' או דומיו שיממנו אותן.

הקלאסיקו: 5 קטנות

■ מאזן כל הזמנים במשחקים בין ברצלונה לריאל מדריד בכל המפעלים עומד על 87-90 לריאל בניצחונות (48 משחקים הסתיימו בתיקו). במשחקי הליגה הספרדית, המאזן עומד על 65-70 בניצחונות לריאל (32 תיקו)

■ ליונל מסי צריך להבקיע רק עוד שער אחד כדי להרשית בפעם ה-19 במשחקי הקלאסיקו - יותר מכל שחקן אחר בהיסטוריה (אלפרדו די-סטפנו ראשון כרגע עם 18 כיבושים; ראול, אגדה מדרידאית אחרת, שלישי עם 15)

■ עם הצמד השבוע מול שאלקה בליגת האלופות, השתווה כריסטיאנו רונאלדו לפרנץ פושקאש בטבלת הכובשים הבכירים של ריאל בכל הזמנים - עם 242 כיבושים. ההבדל: הפורטוגלי עשה זאת ב-236 משחקים בלבד, ההונגרי ב-262

■ למרות היריבות הגדולה, לא פחות מ-33 שחקנים הרשו לעצמם ללבוש את המדים של שתי הקבוצות. המפורסמים ביותר ביניהם: סמואל אטו, רונאלדו (הברזילאי), לואיס פיגו, לואיס אנריקה, מיכאל לאודרופ, גיורגי חאג'י, ברנד שוסטר

■ קרלו אנצ'לוטי, מאמן ריאל, הפך השבוע למנג'ר הראשון שמופיע ברבע גמר ליגת האלופות עם חמש קבוצות שונות (עשה זאת גם בפ.ס.ז', צ'לסי, מילאן ויובנטוס), ובכך עקף את ז'וזה מוריניו (פורטו, צ'לסי, אינטר, ריאל)

עוד כתבות

יאיר ארז, מנהל צוות החלוץ של רשות המטרו / צילום: יונתן בלום

150 ק"מ של רכבת: עוד לא היה בישראל פרויקט כזה. הכירו את הצעיר שאחראי עליו

יאיר ארז סולד מפוליטיקה, אך תמיד ידע שהוא רוצה לחולל שינוי דרך המגזר הציבורי ● כיום הוא מנהל צוות החלוץ של רשות המטרו: "רוצה כבר לראות את העבודות יוצאות לדרך" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

האינפלציה בישראל מתחממת / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

האינפלציה מרימה ראש? מדד מרץ חם מהצפוי - קצב של 2.7%; מחירי הדירות ממשיכים לעלות

בקצב חודשי עלה המדד ב-0.6% • נתוני האינפלציה הפתיעו את התחזיות המוקדמות, שציפו לעלייה חודשית של 0.5% ועלייה שנתית של 2.6% ● מחירי הדירות ממשיכים לטפס ● מתן שטרית, הכלכלן הראשי של קבוצת הפניקס: "בנק ישראל ימשיך לנקוט משנה זהירות, ולכן הסיכויים להפחתת ריבית בהחלטה הקרובה נמוכים בשלב זה"

רועי קדוש, סמנכ''ל ההשקעות בהכשרה ביטוח / צילום: שירעד שליט

הסמנכ"ל שמזהיר: "להוציא מהתיק את מניות גוגל או מיקרוסופט זו נאיביות"

רועי קדוש מהכשרה ביטוח מודה כי התמחור הגבוה בשווקים "בעייתי", וממליץ להשקיע במדדי וול סטריט במשקל שווה - כדי לנטרל את הדומיננטיות של מניות "שבע המופלאות" ● חלק מהכסף הוא מציע להשאיר כיום במזומן, כדי "לנצל הזדמנויות כשיגיעו ירידות"

רחוב כנפי נשרים 24 בירושלים / צילום: דוברות עיריית ירושלים

רשות המסים שכרה מקומות חניה ל-17 עובדים. כמה היא משלמת?

מאז פרצה המלחמה, רשות המסים שוכרת חניה ל־17 עובדים ותשלם כ־180 אלף שקל עד סוף 2024 ● "העובדים הועסקו במוקד למתן מענה לצורכי המלחמה. עובדים אלו נדרשו להגיע בשעות הבוקר המוקדמות וסיימו את עבודתם בשעות הערב המאוחרות" ● נכון להיום רשות המסים שוכרת חניות מבעלי חניונים פרטיים ב־48 חניונים ברחבי הארץ

מדד ינואר-פברואר של 2024 קבע שיא חדש במחירי הדירות / אילוסטרציה: Shutterstock

מחירי הנדל"ן בדרך לשיא חדש, ואלה הדירות והמיקומים שהרוכשים מעדיפים

הירידות נמחקו לחלוטין, ומדד ינואר-פברואר של 2024 קבע שיא חדש במחירי הדירות ● עיון בנתונים מוצא כי בשלושת החודשים שבין דצמבר לפברואר השנה הוביל מחוז המרכז את עליות המחירים, עם 3.6% עלייה ● הבעיה המסתורית היא ההיצע 

תשואות קרנות הפנסיה והגמל: מעל כולם בלטו שוב המסלולים העוקבים אחר מדד ה-S&P 500 / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

החודש החזק של קרנות הפנסיה וההשתלמות: אלו הגופים המצטיינים

קרנות ההשתלמות רשמו במרץ תשואה ממוצעת של 2.3% במסלול הכללי ו-3.8% במסלול המנייתי ● אלטשולר שחם הצטיינה בכל המסלולים בחודש החולף, מור בלטה בסיכום הרבעון ● וגם: התשואות החריגות של מסלולי ה-S&P 500

מגרש מכבי יפו לשעבר / צילום: תמר מצפי

מעט הצעות ומחיר נמוך בתל אביב: אקרו ואשדר זכו במכרז - 412 דירות במכבי יפו

הזכייה במכרז היא על שטח שהיה בעבר של אצטדיון מכבי יפו בתל אביב תמורת 378.5 מיליון שקל ● מדובר בסכום נמוך ב-149.5 מיליון שקל ממחיר השומה שעמדה על 528 מיליון שקל

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo & Scitex, בכנס TECH IL / צילום: תמר מצפי

מנכ"ל HP Indigo, נועם זילברשטיין: "החוסן שלנו, במיוחד בעיתות משבר, הוא ששומר עלינו כמובילים עולמיים"

עם מפעל בקריית גת, תוך כדי פינוי עובדים וגיוס מילואים מסיבי, בחברת HP Indigo & Scitex, אחת המעסיקות הגדולות בהייטק הישראלי, התמודדו עם אתגרי המלחמה ● "לא מדובר בתקופה חד־פעמית, אלא במרתון שנצטרך להתמודד איתו", אמר נועם זילברשטיין, מנכ"ל החברה, במהלך כנס TECH IL של גלובס

מייסדי סנאפי, חני גולדשטיין ודביר כהן / צילום: Elad Malka

הגיוס מגלה: השווי של הסטארט-אפ נחתך בחצי, אבל ההכנסות עלו

חברת הסטארט-אפ סנאפי, פלטפורמת המתנות לעובדים וללקוחות, השלימה סיבוב גיוס הון חדש בהובלת קרן קומרה ● הסיבוב בהיקף של 25 מיליון דולר משקף לחברה ירידת שווי, שנע כעת בין 180-200 מיליון דולר - כמחצית מהשווי הקודם שקיבלה החברה בשנת 2021

שיגור מיירט ה'חץ' במהלך המלחמה / צילום: דוברות משרד הביטחון

"הדבר הכי טוב שאנחנו מכירים בשוק": ההתעניינות במערכות היירוט הישראליות בשיא

ביצועי ההגנה האווירית בשבת זכו לסיקור תקשורתי באירופה, ולגלובס נודע כי בחברות הביטחוניות בישראל נרשמה התעניינות גבוהה מהרגיל בטכנולוגיות שלהן בימים האחרונים ● בגרמניה, המדינה היחידה שרכשה את חץ 3, היוו היירוטים הוכחה לכך שההשקעה הייתה נבונה. כעת עולה במדינה השאלה: "מתי כבר היא תגן עלינו?"

בחינות הסמכה / צילום: אלון רון

תוצאות בחינת ההסמכה בראיית חשבון: הסטודנטים של מכללת ספיר בראש

מדובר בבחינת ההסמכה הראשונה שהתקיימה מאז פרוץ המלחמה ● הסטודנטים מהאוניברסיטה העברית נמצאים בתחתית הטבלה ● שיעור המעבר הכללי של כלל הנבחנים בבחינה עומד על 68%

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

החשש מעימות חזיתי בין ישראל לאיראן הפיל את וול סטריט

הנאסד"ק ירד בכ-1.8% ● הניקיי ירד ב-1.2% ● מאסק: "עשינו בדיקה מעמיקה והחלטנו, בהחלטה קשה, לפטר יותר מ-10%" ● BDO: "המתיחות מול איראן ובמיצרי הורמוז צפויה להשפיע על שוק הנפט העולמי" • בזכות מאזניהן החזקים, בוול סטריט צופים תשואת יתר ל"שבע המופלאות" ● 10.5 טריליון דולר - שיא בשווי הנכסים שמנהלת בלקרוק

העימות בין ישראל לאיראן העסיק את תעשיית הפייקים העולמית

המתיחות בין ישראל לאיראן משכה תשומת לב עולמית. אבל לא תמיד בגלל האמת ● המשרוקית של גלובס

שלט אנטי־ישראלי המציג טילים איראניים, טהרן / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

רבים מהטילים ששוגרו מאיראן לישראל נפלו בדרך. וזו הסיבה

לפי "וול סטריט ג'ורנל", כמחצית משיגורי הטילים הבליסטיים האיראניים נכשלו או התרסקו עוד לפני הגיעם ליעד, מה שקרה גם לחלק מהכטב"מים ● רותם מי־טל, מנכ"ל חברת אסגארד, המפתחת טכנולוגיה צבאית לתעשיות הביטחוניות, מסביר בשיחה עם גלובס למה זה קרה

יאיר נחמד, מנכ''ל נאייקס ויו''ר הדירקטוריון / צילום: דוד זיסר

המנכ"ל שמכר מניות בעשרות מיליוני שקלים: "במבט לאחור עשינו דברים מסוכנים מאוד ברמה האישית"

יאיר נחמד הקים את חברת הפינטק נאייקס עם שני שותפים, הנפיק אותה בת"א לפי שווי של כמעט מיליארד דולר ובהמשך הוביל אותה לנאסד"ק ● הגיוס בנאסד"ק בוצע אחרי שהמניה עלתה בעשרות אחוזים מתחילת 2024 ● "לא רציתי למכור", טוען נחמד, "אני מאמין בחברה ולא רוצה למכור מניות. יכולנו גם לא להנפיק, אבל היו לנו סיבות"

מוצרי חלב / צילום: איל יצהר

החל מהחודש הבא: מחירי החלב בפיקוח עולים בכ-4.5%

החל מ-1 במאי ייכנס לתוקפו עדכון במחירי מוצרי החלב, שיעלו בשיעור של כ-4.5% ● אלה המוצרים שצפויים להתייקר בעקבות העדכון

שיגור כטב''ם איראני / צילום: Reuters, dpa via Reuters Connect

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

משקאות ממותקים / צילום: Shutterstock

גביית יתר של 16.7 מיליון שקל: התביעה שאושרה נגד רשות המסים

בית המשפט אישר הגשת תובענה ייצוגית נגד רשות המסים בגין גביית מס קנייה ביתר מיבואני המשקאות הממותקים ● ברשות טענו בתגובה כי תנאי להשבת הכסף ליבואניות המשקאות יהיה הוכחה שהן לא גלגלו את המס לצרכנים ● המס, שהטיל שר האוצר לשעבר אביגדור ליברמן, בינתיים כבר בוטל ע"י הממשלה הנוכחית

שיחה משותפת בין אילנית אדסמן, ר' נבחרת ביטוח ופינטק, KPMG, לבין עופר גולן, מנהל תחום תשלומים, ניהול סיכונים וציות, KLMG / צילום: תמר מצפי, כדיה לוי

הבנקים המרכזיים מול השוק הפרטי: מי ינצח במרוץ על המטבע הדיגיטלי?

במסגרת כנס TECH IL של גלובס, אילנית אדסמן ועופר גולן, שני בכירים מפירמת KPMG, דנו במאבק החם על שוק התשלומים העתידי, שכולל מגוון הזדמנויות לצד לא מעט סכנות ● השניים שוחחו על היתרונות והחסרונות של מטבעות דיגיטליים בהנפקת בנקים מרכזיים

חייל רוסי סוחב רחפן אוקראיני שתוקן ועודכן על ידי הצבא / צילום: ap, Russian Defense Ministry Press Service

איך נכשלו הרחפנים האמריקאים לחולל מפנה במלחמה באוקראינה?

רוב הרחפנים הקטנים של חברות אמריקאיות נכשלו בביצועיהם מול הטכנולוגיה הרוסית, ונחשבים כעת ליקרים ונוטים לתקלות ● בהיעדר פתרונות מהמערב, פנתה אוקראינה למוצרים סיניים זולים