גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עמרם מצנע: "להכתיב לחילונים בעיר הרגלי בילוי זו כפייה"

הח"כ עמרם מצנע, שמשמש כיו"ר ועדת החינוך, התרבות והספורט, מכניס את ידיו עמוק לתוך אי הסדר ששולט בעולם התרבות ■ בראיון ל"גלובס", הוא מדבר על הצעות החוק שיזם ומתייחס לנושאים בוערים כמו פתיחתו של מתחם סינמה סיטי בשבת

ימים אחרונים טרם יציאת הכנסת לפגרה, וחבר הכנסת עמרם מצנע("התנועה") כבר טרוד עד צוואר בהכנות למושב הבא. על הפרק: יוזמות חקיקה שיקבעו כיצד ייראו פניה העתידיות של התרבות והאמנות הישראלית - משימה שבה החל במושב האחרון, ה-19 במספר, עת נבחר לשמש כיו"ר ועדת החינוך, התרבות והספורט (במהלכו הוענק לו אות הפרלמנטר המצטיין מטעם המכון הישראלי לדמוקרטיה). הפגרה, שיש שיאמרו כי אין בה צורך, עוצרת את העבודה הפרלמנטרית השוטפת, לעתים אף תוקעת בה טריז. "הרבה פעמים חוקים יוצאים שונים מאיך שהם נכנסו. אין חוק שעובר בצ'יק צ'ק. בדרך-כלל חוקים משמעותיים, כבדים, לוקחים את הזמן שלהם", אומר מצנע ל"גלובס" בפתח הראיון עמו, שאותו ביקש לקיים דווקא בבית קפה הצמוד לסניף מפלגת העבודה ברמת אביב (המפלגה בה החל את דרכו בפוליטיקה הארצית, ובה שימש כיו"ר בשנים 2003-2005). האם יש בכך איזשהו רמז לבאות, או שמא מסר לציפי לבני? על כך בהמשך.

בין הצעות החוק שיזם מצנע - חוק התיאטרון - שזו לו חשיפה תקשורתית ראשונה, שיקבע תקציב ממשלתי לענף התיאטרון הישראלי וכן יסדיר קריטריונים לתמיכה.

מצנע: "מיסוד בחוק של היקף הסכומים וגם אופן החלוקה שלהם, כדי לעודד את התיאטרון הישראלי, הוא בעל חשיבות, והדוגמה הטובה ביותר היא חוק הקולנוע. בראייה לאחור, החוק יצר מציאות חדשה בארץ. עשרות סרטים שמופקים פה בארץ ומגיעים לפסטיבלים שונים ואף למועמדות לאוסקר. יש פה תעשייה בפני עצמה. אנחנו מדינה שיחסית לגודל היישוב צורכת תיאטרון במספרים מדהימים".

- בעקבות החוק, תוקם מועצה ציבורית לתיאטרון, כמו מועצת הקולנוע?

"זה הרעיון".

- תוך כמה זמן אתה מעריך שיחוקק החוק הזה?

"בכינוס הבא של הכנסת ניכנס לזה יותר לעומק, היעד שלי הוא תוך שנה להעביר חוק כזה".

- מה המצב כיום?

"כיום המשרד התרבות - ואין לי טענות כלפי המשרד, מקים ועדה ציבורית שמכינה את הנהלים והקריטריונים ואז מפיצים את זה לכולם, מעירים הערות, וזה הופך למה שזה הופך. כשאתה עושה חוק וקובע בחוק מי זו המועצה הציבורית ומה יהיו סמכויותיה, זה הרבה יותר שקוף ודמוקרטי. וגם לא נותן הזדמנות לשר כזה או אחר בממשלה כזו או אחרת, לשנות את זה".

- לחצים פוליטיים מהצד הימני של המפה הפוליטית, כמו במשרד החינוך?

"כל פעם יש לחצים - עכשיו היה הסרט 'חמש מצלמות שבורות', ועדת סל התרבות של משרד החינוך אישרה את זה להקרנה בתי ספר. ומיד קיבלנו מכתבים מכל מיני ימניים כאלה. אמרנו - 'חבר'ה, אנחנו לא מתערבים. יש את ועדת סל התרבות, שהיא ועדה מקצועית', אני לא מתכוון להתערב".

ללא מגע פוליטי בתכנים

בשלב הזה בראיון, מצנע נקטע. השחקן ששון גבאי, שעבר במקום במקרה, הבחין בו וניגש אל השולחן. גבאי, שבין שלל תפקידיו גילם את דמותו של פוליטיקאי גמלוני ונאיבי בסדרת הטלוויזיה הקומית "פולישוק" (ערוץ 2), לוחץ יד לאנטיתזה של אותה דמות. גבאי: "אני מספר תמיד את הסיפור הזה, שבצילומים על הסט של 'ביקור התזמורת', שהתחילו מוקדם בבוקר, כל יום לפני שנסעת לעבודה בירוחם היית עוצר ליד הסט, בודק שהכול בסדר".

"ביקור התזמורת", שהיה מועמד לאוסקר לסרט הזר הטוב ביותר, צולם בירוחם, בתקופה שבה שימש מצנע כיו"ר הוועדה הממונה בעיר, תפקיד שאותו ביצע מ-2005 ועד 2010, ולאחריו חזר לליבת הזירה הפוליטית הישראלית. בזירה הזו, מצנע לא מתכוון לנוח ולו לרגע. ראייה לכך היא טבלת הלו"ז השבועי הצפוף שלו המופיעה באתר האינטרנט שלו (שם מופיע מועד קיום הראיון הזה), ויותר מכך, בשינויים שהוא מבקש לחולל בנוף התרבותי והחברתי. כמו למשל חוק זכויות האמנים, שימנע חוזים כובלים בין אמנים לבין חברות תקליטים וחברות אמרגנות; חוק לניהול משותף של זכויות יוצרים - שאם יעבור, יסדיר, אחת ולתמיד, את זכאותם של תסריטאים ובימאי קולנוע וטלוויזיה לתמלוגים מגופי השידור השונים.

מצנע: "ישנו צורך לתת מעמד חוקי לגוף שישמור את זכויותיהם של היוצרים בתחום הטלוויזיה והקולנוע. הממונה על ההגבלים טוען שיש הסכם כובל, כלומר שיש גוף אחד שמרכז בתוכו את כל הסמכויות של היוצרים מול הרשתות המשדרות, ושהגוף הזה פועל כמונופול. החוק שהובלתי עבר קריאה טרומית, כלומר הוא עבר ועדת שרים, והוא כרגע בהכנה מקצועית ע"י היועצים המשפטיים של המשרדים השונים.

"ברגע שהכנסת תחזור להתכנס, יתקיימו דיונים לקראת קריאה ראשונה, שנייה ושלישית. החוק בעצם נותן את הבסיס החוקי לגוף כזה לפעול וקובע כללים במקרה של מחלוקת, כדי למנוע סנקציות על שיבוש שידורים. העמדנו פה כלים שיפיגו את חששם של אלה שאומרים שיש יותר מדי כוח לגוף הזה".

הגוף המדובר הוא תל"י - חברת התמלוגים של יוצרי הקולנוע והטלוויזיה בישראל.

"אנחנו לא יכולים להגיד בחוק - 'תל"י'. יכול לקום גוף נוסף. אגב, ניתנת כאן הזדמנות לכל אחד ואחד, לכל מי שבא ורוצה להשמיע את דעתו.

במקביל, ישנו החוק המתהווה לרשות השידור, שניסוחו אמור להתוות יסודות בריאים ודפוסי עבודה נאותים לניהול ערוצי הטלוויזיה הציבוריים (בין אם במתכונת רשות השידור הקיימת ואם בזו שתקום במקומה): ללא מגע פוליטי בתכנים, וללא בזבוז מושחת של כספי ציבור.

לשאלה, מה ליו"ר ועדת החינוך והתרבות ולשידור הציבורי, שהנו תחת סמכותם של ראש הממשלה ושר התקשורת, מסביר מצנע כי כל תחומי השידור נידונים בוועדת החינוך והתרבות.

מצנע: "החוק לא מוכן כרגע, הכול זה רק מחשבות. הזמנו את שר התקשורת להציג את הרפורמה המומלצת בפני הוועדה. זה יקרה רק במושב הבא".

- רשות השידור ללא פוליטיקאים שמתערבים בתכנים ומשפיעים עליהם - זה משהו שיכול לקרות בדור החיים שלנו?

"לפי הכוונה של החוק - כן".

ההמלצות של ועדת לנדס (ועדה שמונתה על מנת לנתח את מצבה של הרשות ולגבש פתרונות), הן בגדר המלצות. לרה"מ נתניהו אין אינטרס לסגור את משרד הפרסום שלו.

"מתכוונים לסגור את התאגיד הקיים, לפרק אותו לחלוטין, ולהקים חדש. אנחנו, בכנסת, נדאג לכך שתצומצם למינימום, אם לא לחלוטין, המעורבות של הפוליטיקה בשידור הציבורי. צריך לקבוע בחוק החדש איך נבחרים המנהלים, והדרך היא על-ידי מועצה ציבורית".

- איך תתמודדו עם מזכ"ל ההסתדרות עופר עיני, המגבה את הוועדים השונים ברשות, שמפעילים לא מעט לחצים פוליטיים?

"זה בוודאי חייב להיות מתואם עם ההסתדרות. הקצו כספים לפיטורים. אבל מי שיצטרך לאשר את החוק זה הכנסת".

- אגב לחצים פוליטיים, מה אתה חושב על ההחלטה של ראש עיריית ירושלים ניר ברקת שלא לאפשר את פתיחתו של מתחם הקולנוע החדש של "סינמה סיטי" בשבתות, בשל לחצים של גורמים דתיים?

"אני מודע לצורך ולרצון בשימור אופייה היהודי של ירושלים. אולם יחד עם זאת, אינני מוצא סיבה מדוע מתחם הסינמה סיטי, שאינו נמצא בלב שכונה חרדית, צריך להיות סגור בשבת. מדובר במקום בילוי אשר חלק ניכר מהאוכלוסייה העובדת יכול להגיע אליו רק ביום החופש היחיד שניתן לו - בשבת. למנוע זאת, או להכתיב לציבור החילוני המתגורר בעיר את הרגלי הבילוי שלו, שגם כך מוגבלים, זו כפייה נוספת, מיותרת וחסרת התחשבות".

לא שואף להיות שר התרבות

- יש לך שאיפה להיות שר התרבות?

"אין לי שאיפות כאלה, מאוד מעניין לי בתפקיד שלי כיום. אבל אם היית שואל איזה שר הייתי רוצה להיות אם וכאשר, זה שר החינוך. בממשלה של 18 שרים לא יהיה מקום לשר תרבות, אבל צריך לזכור שמשרד התרבות היה חלק ממשרד החינוך פעם".

- איך לדעתך ישפיע התהליך המדיני המקרטע על שיתופי הפעולה הבינלאומיים בתחומי התרבות?

"תראה, אין ספק שיש השפעה. תדמיתה של מדינת ישראל בעולם, והקשר בינה לבין המציאות שבה אנחנו מחזיקים תחת שלטון צבאי שלנו מיליוני פלסטינים, אין ספק שזה משפיע וישפיע. אבל הבעיה היא לא החרמות ממשלתיות. הבעיה היא החרמות של הארגונים הלא ממשלתיים: אוניברסיטאות, פרופסורים, גופי תיאטרון, אולמות קונצרטים.

"התרבות והאקדמיה בישראל הן הראשונות שנפגעות מהתהליך המדיני. כי ארגונים של תרבות, אמנות ואקדמיה שהם לכאורה יותר ליבראליים, נוטים לזכויות הפרט והאזרח, מחזיקים מעצמם כגופים בעלי תפיסת עולם ערכית. כך שבהחלט יש איום כזה, כי מי שבסוף דוחפים לחרם זה הארגונים האלה, והציבור, שמצביע ברגליים, על ידי אי-קניית מוצרים".

- אנחנו יושבים בקפה מחוץ לסניף מפלגת העבודה. מתבקש לשאול - אתה מתגעגע? עדיין רואה את מקומך שם?

"עברת עכשיו לתרבות פוליטית? שום דבר לא פסול. אני מניח שלקראת הבחירות הבאות, בהנחה שיקרה משהו פה באזור מבחינת ההליך המדיני, יהיו התחברויות שונות".

- מה למשל?

"יש עתיד, התנועה, העבודה, מרצ - אלו מפלגות שנמצאות באיזשהו מרחב תמרון אחד. מה בדיוק יקרה? איך יקרה? עוד מוקדם לדעת. איחודים או מעברים בין רשימות מחייבים פוליטיקאים לפשרות, אבל פוליטיקה זה קודם כל עניינים אישיים. פוליטיקה היא הדרייב והשאיפה לשלוט, אבל האגו מעביר אנשים על דעתם".

עוד כתבות

דם אברמוב בקמפיין בנק הפועלים / צילום: צילום מסך

בלי אסקפיזם ועם לוחם בשיקום, הפרסומת של בנק הפועלים היא הזכורה ביותר

פרסומת הבנק, שבה מככב הלוחם הפצוע אדם אברמוב, היא גם המושקעת ביותר עם כ–1.6 מיליון שקל ● מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה עולה כי השבוע התברגו שתי פרסומות חדשות: מנורה מבטחים וטאצ' ● הפרסומת של ביטוח 9 היא האהודה ביותר גם השבוע

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"ביוג'ן הייתה פסגת הקריירה שלי עד כה": המנכ"ל לשעבר מדבר על התוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Mosa'ab Elshamy), אתר החברה, שאטרסטוק

באפריקה הצעירים מנצחים, וביפן מייצרים חיתולים רק בשביל קשישים

בסנגל בוחרים נשיא חדש וצעיר, ובאירופה רוצים להפקיע את הריבית הרוסית ● בינתיים, סין נזכרת שהיא אינה רוצה בחורבן המערב, וארה"ב מנסה למנוע את מושחתי העולם מלהלבין בנדל"ן ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם 

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

חיילים צרפתים מפטרלים בפריז / צילום: Reuters, Benoit Tessier

באירופה מתכוננים לאירוויזיון ואולימפיאדה תחת חשש כבד מחטיפות ופיגועים

אירוויזיון במאלמו, אליפות היורו בגרמניה ואולימפיאדה בפריז: שורת האירועים ההמוניים באירופה הקיץ, במקביל למלחמה בעזה והסיכון הגבוה לטרור איסלמי, מעלים את הכוננות בה לשיאים חדשים ● האמצעים שעל הפרק: שימוש ברחפנים והחזרת הנוכחות המשטרתית בגבולות

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

יציבות בוול סטריט; מיקרו־סטרטג'י יורדת ב-10%, שיאומי עולה ב-12%

סיכום הרבעון הראשון באירופה: השווקים עלו בכ-7% ● בלומברג: "שוק הקקאו קורס", וולס פארגו: "עליית המחיר תגולגל אל הצרכנים" ● מייסד בורסת הקריפטו FTX נידון ל-25 שנות מאסר ● הצמיחה בארה"ב עמדה על 3.4%, יותר מהצפוי ● ג'יי.פי מורגן: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ●  אמזון השקיעה 2.75 מיליארד דולר באנטרופיק ● מחר "יום שישי הטוב" לא יתקיים מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

איל וולדמן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שר החינוך התקפל ולאיל וולדמן יוענק פרס ישראל

לפני מספר שבועות הודיע שר החינוך יואב קיש כי הוא מבטל את טקס פרס ישראל, זאת בין היתר על רקע הפרסומים כי אחד מן הזוכים הוא היזם איל וולדמן ● כעת, חזר בו קיש מעמדתו והוא מכריז כי הטקס יתקיים כסדרו בשדרות ● ומי עוד בין הזוכים?

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות