גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מפשילים שרוולים

ענף הרכב הישראלי נמצא בסיטואציה אגרסיבית למדי

בשבוע שעבר פרסמה דלק רכב את הדוח השנתי שלה לשנת 2013. כתמיד, לדוח הזה יש חשיבות הגולשת מעבר לביצועים הכספיים של חברה בורסאית חביבה על המשקיעים. דלק אמנם חוותה בשנים האחרונות ירידה ממושכת במכירות אך היא עדיין אחת מ"ספינות הדגל" של שוק הרכב הישראלי ולפיכך הדוח שלה משקף במידה רבה את התהפוכות שעוברות על שוק הרכב כולו.

שערי המטבע: הגורם הדומיננטי

השורה התחתונה בדוחות 2013 של דלק היא עלייה מרשימה ברווח מ-303 מיליון שקל ל-456 מיליון שקל, נתון שמזכיר את "הימים הטובים". אבל התמונה יותר מורכבת. ההכנסות מתחום מכירות הרכב דווקא התכווצו בכ-600 מיליון שקל לעומת 2012, ומה שסידר לחברה את השנה במידה רבה היו השערים של הידידותיים של הדולר והיאן, שבהם היא רוכשת את כלי הרכב. אלה תרמו בין השאר להכנסות מימון והפרשי שער של כ-215 מיליון שקל.

אגב, תופעה דומה ראינו ברבעון השלישי של 2013 גם בדוחות של יפנאוטו, יבואנית סובארו (שנמחקה בינתיים מהבורסה), והיא ממחישה יותר מכול עובדה שהרגולטור מעדיף להתעלם ממנה בעקביות: במציאות שבה מוטלים 100% מסים על רכב, הגורם הדומיננטי ביותר ברווחיות יבואני הרכב היה ונותר שערי המטבע ולא גורם תחרותי כזה או אחר. לא מדובר רק בהכנסות מימון; שער מטבע נוח מאפשר להגדיל מכירות באמצעות הנחות לחברות הליסינג, לצאת במבצעים אגרסיביים לשוק הפרטי ולשפר את התחרותיות גם במקרה שבו חברה כלשהי סובלת מחיסרון תחרותי בקו המוצרים שלה.

במקרה של דלק רכב, החברה המשיכה לסבול ב-2013 מהעדר מתחרות בפלח מכוניות המיני העירוניות האוטומטיות ובפלח רכבי הכביש-שטח העירוניים - שניים מהפלחים הצומחים ביותר בשוק הרכב הישראלי. במקרה של פלח הג'יפונים עשויה החברה לסגור את הפער השנה עם השקת הכלי הקומפקטי פורד אקוספורט, שיציע תמחור אגרסיבי במיוחד, ומאוחר יותר עם הדגם המקביל החדש של מאזדה, CX-3. אבל פלח המיני יצטרך כנראה לחכות ל-2015 להשקת הדור החדש של מכונית המיני פורד קא, שתהיה לראשונה "מכונית עולמית" עם מרכב חמש דלתות, עלויות ייצור נמוכות ותמחור לשווקי העולם השלישי.

הרגולציה: אין השפעה מהותית

שנת 2013 הייתה שנה שבה "התבשלו" לא מעט שינויי רגולציה ואף יצא לדרך יבואן מקביל ראשון, שהתמקד בשיווק רכבי פורד. אלא שעיון בדוח השנתי מגלה שבחברה מסרבים להתרגש מהשינויים. כך, למשל, הדוח השנתי של דלק מקדיש פרק לא קטן לנושא הייבוא המקביל אבל בשורה התחתונה תגובת ההנהלה להתפתחויות דומה לזו שראינו בדוחות קודמים: "יצוין כי במהלך שנת 2013 החל ייבוא מקביל של מספר דגמי פורד לישראל. למרות זאת מעריכה החברה כי בתנאי השוק הקיימים אין כדאיות כלכלית לייבוא מקביל בכמויות מסחריות". והסיבה? "המחירים לצרכן בישראל של כלי רכב, בניכוי מסים, הינם מהנמוכים בעולם".

גם עיון בהתייחסות הנהלת החברה ל"חוק רישוי הרכב" החדש, שמקדם כיום משרד התחבורה בוועדת הכלכלה, לא חושף דרמות.

ביחס לאחד מסעיפי הליבה של החוק, שמסדיר לצד היבואנים הרגילים גם את פעילותם של "יבואנים זעירים" (ייבוא אישי עם מלאי של עד 20 מכוניות) ויבואנים מקבילים, חוזרת החברה ואומרת בדוח כי "להערכת החברה, עיגון ההוראות האמורות בחוק, במידה שהצעת החוק תתקבל, אינו צפוי להשפיע מהותית לרעה על עסקי החברה, שכן בתנאי השוק הקיימים אין כדאיות כלכלית לייבוא מקביל של רכבים כאמור בכמויות מסחריות".

החברה לא סבורה כי תושפע מהותית גם מהסעיף בחוק שיאפשר לשר בבואו לתת רישיון ייבוא "לשקול את תרומת מתן הרישיון לתחרות בתחום ייבוא הרכב ולרמת השירותים לציבור, לאחר התייעצות עם הממונה על ההגבלים העסקיים".

ולאותה קטגוריה של "אין השפעה על העסקים" נכנסים גם הסעיפים המעניקים הקלות לייבוא האישי - וזאת למרות שהמותג ב.מ.וו שמייבאת דלק חשוף במיוחד לתחרות נקודתית מצד הייבוא אישי - וכך גם שורה ארוכה של סעיפים אחרים הנוגעים למתן אחריות, אי-התניית שירות במוסכי הרכב וכדומה.

בדוח מופגנת גם אדישות לפוטנציאל התחרותי של כלי הרכב ההיברידיים, שלגביהם נאמר כי "למרות הטבות המיסוי המשמעותיות שלהן הם זוכים, מחירי כלי הרכב ההיברידיים הינם גבוהים ממחירי כלי הרכב הנמכרים על ידי החברה בקטגוריות המקבילות, ולפיכך לא מהווים כלי רכב אלה תחרות משמעותית אל מול כלי הרכב הנמכרים על ידי החברה". נציין בהערת אגב, שגם דלק מתכוונת לעלות על העגלה ההיברידית ולקראת השנה הבאה היא מתכוונת להצטרף לתחרות עם דגמים שונים של פורד ואולי גם של מאזדה.

התמהיל: עליית המגזר הפרטי

בחינת מבנה המכירות של דלק רכב בשנה שעברה חושף שינויים מהותיים בתמהיל המכירות. כך, למשל, רכב הפנאי/שטח מאזדה CX5, ששייך אצל רוב היבואנים לקטגוריית "נישה", הפך ב-2013 לאחד ממוקדי המכירות של הקבוצה כולה, עם הכנסות מצטברות של 420 מיליון שקל - כ-12.4% מסך הכנסות הקבוצה. זה לא היה פיצוי מלא על העדרה של המאזדה 3 מהתחרות ב-2013 ועל הירידה החדה (כמעט מחצית) בהכנסות ממכירת הפורד פוקוס, אבל בהתחשב ברמת הרווחיות הגבוהה יותר שמיוחסת לרכבי הפנאי ולתדמית המשודרגת של הפלח, זו ללא ספק הייתה סוכריה שהמתיקה את הגלולה המרה.

העדרה של המאזדה 3 והירידה בביקוש לפורד פוקוס בציים השפיעו גם על תמהיל המכירות על פי סוגי לקוחות. בשנת 2013 היה שיעור המכירות של הקבוצה ללקוחות פרטיים מתוך סך ההכנסות מהגבוהים בתולדותיה ועמד על כ-52%, לעומת 42% בשנת 2012. בשנת 2007, למשל, כ-60% ממסירות החברה היו ללקוחות מוסדיים, כלומר חברות הליסינג וציים.

מהנתונים הללו נגזרת גם תלות נמוכה יותר בהכנסות חברות הליסינג הגדולות. בשנה שעברה, כ-22% מהכנסות החברה הגיעו משני לקוחות גדולים בלבד - מן הסתם שתיים משלוש חברות הליסינג הגדולות בשוק, אלדן ואלבר. ב-2012, לשם השוואה, ההכנסות משני הלקוחות הללו היו כ-24% מהכנסות החברה.

שינוי רגולציה אחד, שהדוח מעניק לו משקל כבד יותר, הוא שינוי הוראת הנוהל שמאפשר לחברות הליסינג למכור מכוניות עם אפס קילומטרים בתור יד ראשונה. בהקשר זה כותבת הנהלת דלק רכב בדוח כי "שינוי מדיניות זה עשוי, כאמור, להגביר את רמת התחרות בשוק הרכב ואף להביא לצמצום הפערים בגובה ההנחות המוענקות לציי הרכב אל מול הצרכנים הפרטיים". מי שיקרא את המשפט הזה היטב עשוי לגלות בתוכו איום מרומז: אם חברות הליסינג יתחרו בנו על סמך ההנחות שהן מקבלות, ההנחות הללו יתכווצו.

בשורה התחתונה, הדוח מספק רקע הולם למהלכים השיווקיים האגרסיביים שמבצעת כיום דלק רכב, לראשונה בתולדותיה. אלה החלו ב"ימי מכירות מיוחדים" עם הנחות, ממשיכים במבצע לארגון הצרכנות "חבר" ומגיעים למבצע מימון עדכני - מעין "ליסינג לפרטיים" - שהשיקה החברה בשבוע שעבר.

מכירות דלק רכב

עוד כתבות

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי־ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן, וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת ת"א לבינלאומיות

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת ״יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה״ל״

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

רונן בר, ראש השב''כ / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

המו"מ לעסקת חטופים: משלחת מצרית תגיע לישראל מחר

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"