גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

4 מיליארד דולר תקציב: הצצה למגדל הכי גבוה באמריקה

למעלה מ-12 שנה חלפו מאז קרסו מגדלי התאומים ■ למעלה מ-12 שנה של תכנון, בנייה ושיקום הגראונד זירו של ניו יורק ■ G בעקבות מרכז הסחר העולמי החדש, הבניין הגבוה באמריקה

זה מריח כמו עונת מעבר. ולא, אני לא מתכוונת לאביב, אלא למתרחש בדרומה של מנהטן. יותר מ-12 שנים אחרי המתקפה על מגדלי התאומים, ואחרי אין-ספור עיכובים ומהמורות, בחודשים הקרובים ילך ויתאכלס מרכז הסחר העולמי מספר 1 בדייריו החדשים. כמו בכוריאוגרפיה משוכללת של קן נמלים עמלני, בימים אלה משתחלים לבניין הגבוה בצפון אמריקה עוד ועוד שוכרים נרגשים, מארגנים ומשפצרים את החללים החדשים שלהם בגובה העננים. באותה שעה, אבל מדלת אחרת, חגיגית קצת פחות, הולכים ונפלטים לרחוב כעשרת אלפים פועלי בניין. אותם פועלים שכמו זחלים נאמנים בנו את הגולם עצום הממדים הזה סביב גופם, יצקו בטון, הבריגו פלדה בפלדה, ועכשיו משהבשילה השעה, הם מתעופפים ממנו.

בסוף הריקוד, הבניין - שפעם רצו לקרוא לו "מגדל החירות" לפני שהחליטו לחזור למותג המקורי של "מרכז הסחר העולמי" - צפוי להיות שוקק חיים וקרנות גידור. רוב המטראז', שלושה וחצי מיליון רגל רבוע (כמעט 350 אלף מטרים רבועים), כבר מושכר. 104 קומות של אופן ספייס לצד משרדים פינתיים, מעל ניו יורק בגרסת הפליימוביל.

חמש קומות במחצית הבניין יהפכו לביתה של החברה הסינית Vantone, שתפעיל מרכז לקשרי תרבות ומסחר. כמה קומות מתחת יתארח בחוזה ארוך טווח בית ההוצאה לאור קונדה נסט, המו"ל של "הניו יורקר", "ווג", "ואניטי פייר" ועוד עשרות מגזינים אחרים. שוכרים מרכזיים נוספים שכבר נחשפו יכללו את מדינת ניו יורק ורשות הנמלים המקומית. בין לבין מקווים היזמים למשוך חברות טכנולוגיות, בנקים וחברות פיננסים בסדר גודל בינוני, ופירמות משפטיות גדולות, שהכתובת "One World Trade Center" היא פשוט פיתוי גדול מכדי שיוותרו עליו.

הסיבה שהפכה את הכתובת הזו למפורסמת כל-כך, היא מרכיב האי ודאות בגורלו של הבניין. האם האירועים הטראומתיים שמחקו את מגדלי התאומים מעל פני האדמה לעיניהם הקרועות של אזרחי כל העולם, הם גורם משיכה או להפך? האם עולם העסקים המקומי והעולמי מאמין שניתן לחזור ולבנות מעל הצלקת הבוערת הזו חיים פיננסים חדשים ומשגשגים? האם מתישהו ה- One World Trade Center יצליח להיות סתם כתובת פרוזאית וסקסית במפה העירונית, או שלנצח יהדהד את הקבר ההמוני ששוכן תחתיו?

אתר בנייה גראונד זירו

שעת בין השמשות, והטרקטורים שעוד סובבים את WTC 1, בשם החיבה המקוצר שלו, כבר השתתקו. משולשי הענק שיוצאים מבסיסו המוצק של המגדל מדגדגים את השמיים, ועוד מעליהם החוד המונומנטלי שנוגע בקצה הרקיע, בגובה שלא חסך בסמליות היסטורית: 1,776 רגל מעל פני הקרקע. הרבה מתחת, בגובה הרחוב, במקום שעמדו פעם מגדלי התאומים, נפרדים אחרוני התיירים מאנדרטת הזיכרון. שתי בריכות שנבנו על קווי המתאר של המגדלים שאינם. שני בורות של העדר, שהמים שזורמים על קירותיהם נעלמים לתוך התהום. שני חללים שהתרוקנו מהחיים שהיו בהם.

האנדרטה, שתוכננה על-ידי האדריכל הישראלי במוצאו, מיכאל ארד, ונפתחה לציבור כבר בספטמבר 2011, נחשבת להצלחה גדולה, ובצדק (נרחיב עליה בהמשך). השאלה שעוד אין עליה תשובה היא אם הבניין המונומנטלי שלצדה, יצליח לסגור את המעגל באותה אפקטיביות? האם המערכה השלישית בסיפור הזה תיגמר בסוף טוב?

למעלה מ-12 שנה עברו מאז המתקפה, ועדיין גראונד זירו מרגיש כמו אתר בנייה. פה ושם כבר מריחים נורמליזציה. מרכז הסחר העולמי מספר 7, צפונית למגדל מספר 1, כבר אוכלס וסומן כהצלחה. אבל האזור כולו עוד מלא גדרות ומאבטחים. כדי לבקר באנדרטה צריך להזמין כרטיסים מראש, ואז להתייבש בתור מתפתל עמוס בבדיקות ביטחוניות, עם ריח חזק של פרנויה מוצדקת. יעברו עוד כמה שנים עד ששאר הבניינים שבזירה יושלמו, ועד שתיבנה תחנת הרכבת, ייפתח מרכז הקניות הסמוך ויחנך המוזיאון התת קרקעי. אבל קנה המידה העצום הוא רק הסבר אחד לאורכו המייגע של תהליך השיקום.

עכשיו, כשכבר מתחילים לראות את הסוף, מודים המעורבים שמדובר באחד מאתגרי הבנייה הסבוכים ביותר בתולדות העיר או בכלל, וזה עוד לפני שמביאים בחשבון את המטען העודף של הסמליות שצועק פה מכל פיגום. כ-60 דונמים בלב פלונטר עירוני, שיושבים על אדמה בבעלות מדינת ניו יורק, שעוד בשנות ה-60 נתנה את מפתחות הבנייה באתר לרשות הנמלים, שבשנת 2000 החכירה את קומפלקס מרכז הסחר העולמי, כולל התאומים, ליזם נדל"ן בשם לארי סילברסטין (חוזה שנחתם סופית ביולי 2001).

אל האינטרסים השקופים והסמויים של כל אחד מהם אפשר להוסיף גם את השכנים של המתחם, שרובם לא מאוד אהבו את הגרסה הקודמת של מרכז הסחר העולמי, ואסור לשכוח גם את משפחות הקורבנות שנספו במתקפה, שגם להם היה חשוב להשפיע על התוצאה הסופית. "בסטנדרטים ניו יורקים זה בעצם לא כל-כך הרבה זמן", מפתיע ביל מנקינג, העורך הראשי של "העיתון לארכיטקט", שמחלון המערכת שלו ניתן לראות את השפיץ של WTC 1. "תחשבי רק על הבעיות המשפטיות שליוו את הבנייה. לארי סילברסטין טען מול חברת הביטוח שמדובר בשתי מתקפות טרור, ולא אחת".

- כי היו שני מטוסים?

"כן. הטענה לא התקבלה, אם כי כנראה הם הסכימו לשלם לו יותר, אבל לא כפול".

"דיאלוג בין החדש לישן"

הדבר המרכזי שמעסיק את מנקינג הוא האתגר התכנוני. כדי להסביר אותו, הוא לא יכול להסתפק במילים. הוא לוקח את דף השאלות שהכינותי מראש, הופך אותו ומתחיל לצייר מבוך מפותל ורב שכבתי של פונקציות, שכולן מתנקזות לפינה הזו של העיר. "מתחת למרכז הסחר העולמי נמצא קו הרכבת PATH, לניו ג'רזי ובחזרה. מעבר לזה, ממש ליד, נמצא גם קו סאבווי. וכל זה יושב על מה שאנחנו קוראים לו 'האמבטיה'".

מתברר שכבר במאה ה-17 מנהטן עלתה על גדותיה מצפיפות ומיוקר הנדל"ן, וכדי להרחיב את העיר נבנו מספר מטמנות על נהר ההדסון. תוספות חול המחוזקות בקירות תמך, שמעבות את מותניו הצרות של האי. אחת התוספות שוכנת בדרום מערבה של מנהטן, בדיוק מתחת למרכז הסחר העולמי. "כל מה שנמצא מערבית לרחוב צ'רץ', הוא תוספת", מגלה מנקינג ומצרף עוד קו לאיור, "תוספת שמוחזקת עם קיר בטון". אלא שקיר הבטון הזה נפגע בעקבות התמוטטות התאומים, ולא נותרה ברירה אלא לבנות אותו מחדש. "כך שאחרי השנתיים הראשונות, שבהן רק פינו את האתר מהחורבות והעבירו אותן לסטטן איילנד, לקח להם עוד שנתיים-שלוש לבנות את קיר התמך".

כדי להכביד עוד יותר על המלאכה, הפועלים נאלצו לא פעם לוותר על הבולדוזרים לטובת כלים עדינים ופרימיטיביים יותר, שלא יפגעו בתשתית מנהרות הרכבת. באחד העיתונים צוטט מנהל עבודה שסיפר על ימים שבהם הסתפקו בהתקדמות כירורגית של חצי מטר ביום. התוצאה הייתה מאוד מתסכלת. שנים של עבודה תת-קרקעית, בלי שום תוצאה נראית לעין בגובה הרחוב. הביקורת הציבורית על הפרויקט שנראה תקוע רק החמירה את המצב. מה לעזאזל הם עושים שם כל-כך הרבה זמן?, שאלו כולם.

לא אנטנה, אלמנט עיצובי

את WTC 1 החלו לבנות באפריל 2006. עשרים הקומות הראשונות, כך מספרים, הן מפלצת בטון עמידה לפיצוצים. מעליה הורכבו 24 עמודי פלדה אדירי ממדים, שהם השלד של הבניין. מורשת הקרב של פועלי הברזל היא מופת של גאווה מקצועית. רבים מהם דור שני או שלישי במקצוע, ממשפחות ממוצא אירי. חלקם מספרים שהאבות שלהם בנו את מגדלי התאומים, והנה הם, באותו אתר, עם אותה שמש קופחת או קור משתק, רק 45 שנים אחר כך. יום-יום, לפעמים שבעה ימים בשבוע, מהזריחה ועד הלילה. חצי שעה ברכבת מהבית לגראונד זירו, ועוד חצי שעה של מעלית מתחלפת במעלית כדי להגיע מהאדמה ועד לקודקוד הבניין. נזהרים שלא לחטוף כוויה מהפלדה המתלהטת בשיא הקיץ, או להישבר כשהרוח החורפית לועגת לכל מאמצי ההתחממות שלהם. ובעיקר גאים על שאף אחד מהפועלים לא קיפח את חייו באתר.

אחרי שלד הפלדה ויציקות הבטון, הגיעה תורה של הזכוכית, "כי ככה בונים היום", אומר מנקינג. לוחות ענק שכל אחד מהם שוקל כ-600 קילוגרמים מתעופפים ברוח העצבנית של הקומות העליונות, עד שמצליחים להצמיד אותם בשלום לשלד הבניין. ומשזה סוף-סוף הושלם, הגיעה סופת ההוריקן סנדי, בשנה שעברה, והציפה את האזור כולו בכחצי מיליארד ליטרים של מים. הנזק שנגרם ברובו לתחתית הבניין הוערך ב-185 מיליון דולר. תוספת לתקציב שכבר חצה בינתיים את קו ה-3.5 מיליארד דולר ומתקרב ל-3.9.

הקתרזיס הסופי הגיע לפני 9 חודשים, כשהקודקוד המחודד של הבניין הורכב סוף-סוף. פאנצ'ליין מסחרר באורך 120 מטרים, שהביא למגדל את אות הכבוד הרשמי כבניין הגבוה ביותר בארצות הברית (ומקום שלישי בעולם). רם עמנואל, ראש עיריית שיקגו, שהחזיקה בתואר המהולל עד אז, בזכות מגדל סירס (גם הוא פרי תכנונו של משרד סקידמור, אווינג אנד מריל), לא אהב את ההחלטה. הוא טען שמה שצריך למדוד זה את גובה הקומות בבניין, ולא להתחשב בתוספות ובצ'ופצ'יקים ארעיים. או במילותיו: "אם זה נראה כמו אנטנה, ומתפקד כמו אנטנה, אז נחשו מה? זה אנטנה". בתגובה, המועצה לבניינים גבוהים כינסה מסיבת עיתונאים שבה הסבירה בארכניות מדוע הקודקוד הוא דווקא לא אנטנה, אלא אלמנט עיצובי קבוע שהוא חלק אינטגרלי מהבניין, ולכן ראוי למדידה.

ההתכתשות הפומבית בין המגדלים, רק עזרה לבסס את מעמדו של WTC 1 כמותג עירוני בעל שם, אם כי לא חסרו אנשים שלא מתלהבים ממנו. "הוא נראה כמו אצבע משולשת לעיר", קובע מנקינג, "זה מאוד עצוב שבחרו לבנות פה עם האדריכלות הכי צפויה ומסורתית. אין בבניין הזה שום דבר מעניין, כי מה שעניין את סילברסטין זה עסקים, לא אדריכלות". אחרים דווקא מתנחמים בקונסטרוקציה המרשימה, שכבשה מחדש את קו השמיים של העיר. טוטם אימתני ושופע זקיפות קומה, שנותן קצת קונטרה לאמפייר סטייט בילדינג, שבעשור האחרון פיקד לבדו על שמי מנהטן.

אם הכול יעבוד היטב והחיים יחזרו למסלולם, היזמים מקווים שלא רק שהפצע יגליד, אלא שהמתחם הנוכחי יהפוך למרכז שוקק בהרבה ממה שהיה בעבר. כיכר עירונית תוססת ומתריסת חיות בפרצופם של שוחרי הרע. נכון, במרכז הזירה שוכנות אותן שתי בריכות זיכרון, אבל בעוד כמה שנים, כשהבנייה תושלם והגדרות ייפלו, מקווה מיכאל ארד, שהמבקרים שיפקדו את האנדרטה יתערבבו עם פועלי הפיננסים, שבדיוק יגנבו הפסקת צהריים על אחד הספסלים בכיכר; "שזה יהיה אתר זיכרון שלא מונע את חיי היומיום", אומר ארד. "שיורגש שהאנשים שאנחנו זוכרים, הם בדיוק כמו האנשים שיושבים לאכול שם צהריים".

הכתבה המלאה - במגזין G

עוד כתבות

נתב''ג / צילום: טלי בוגדנובסקי

המתקפה האיראנית יצרה "פקק" בנתב"ג: זה הפתרון של משרד התחבורה

בימי שגרה אין המראות מנתב"ג בשעות הלילה המאוחרות ● בליל המתקפה האיראנית המרחב האווירי של ישראל נסגר, ולמרות ביטולי הטיסות הרבים, עם חידוש הטיסות לישראל וממנה נוצר פקק ● במשרד התחבורה הנחו על פתרון ליומיים הקרובים

הבורסה בפרנקפורט, השבוע / צילום: Reuters

ירידות חדות באירופה על רקע המתיחות בין ישראל לאיראן

הניקיי צלל בכ-2% ● התמ"ג בסין הפתיע לחיוב ● תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב מזנקות ● באופנהיימר חיוביים לגבי פאלו אלטו ונטפליקס

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

ירידות בבורסת ת"א; הדולר מזנק מעל 3.77 שקלים

מדד ת"א 35 מאבד מערכו כ-1% ● התנודתיות החריגה בשווקים לאור המתיחות בין איראן לישראל ממשיכה, וגם בשאר העולם אי הוודאות מורגשת ● אי.בי.אי מתייחסים לזינוק באגרות החוב הממשלתיות: "ניתן לנצל את עליית התשואות להארכה הדרגתית של מח"מ התיק" ● מדד המחירים לצרכן הפתיע לרעה, והסיכויים להפחתת ריבית הולכים ומתרחקים ● לאומי: "התנודתיות תימשך, בגלל רגישות מחיר הנפט למתיחות באזור"

עומדים - אסף גריס ושירי הייסר, יושבים - זיו קורן (מימין) וניב חורש / צילום: שי פרנקו

משרד הפרסום ראובני-פרידן ממנה מנכ"לים חדשים: שירי הייסר ואסף גריס

בראובני-פרידן ממשיכים את המודל לפיו המושכות נמצאות בידי מנכ"לים משותפים ● זיו קורן וניב חורש, שמילאו את התפקיד עד כה, יכהנו כמנכ"לי הקבוצה, הכוללת עוד ארבע חברות ● לדברי השניים, "אצלנו אי-אפשר להצניח מנכ"לים מבחוץ, גם אם הם מנהלים ואנשי מקצוע מצוינים"

האלוף במיל' ישראל זיו / צילום: גיא חמוי

"אני מודאג": ישראל זיו מנתח - מה יקרה עם רפיח והאם נתקוף באיראן?

האלוף במיל' ישראל זיו, שכיהן בעבר כראש אגף מבצעים בצה"ל, עוקב בדאגה אחרי מהלך העניינים לאחר המתקפה האיראנית נגד ישראל ● "מבחינת ישראל, יש לה את הלגיטימציה לתקוף, אבל אני חושש שזו החלטה קצת נמהרת. יש לנו שתי חזיתות פתוחות" ● ומה הוא חושב שצריך לעשות ברפיח?

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

דיווח: משרד האוצר האמריקאי אישר סנקציות חדשות על איראן

באיראן נערכים לתקיפה ישראלית, ומזהירים: "אנחנו מוכנים להשתמש בנשק שמעולם לא השתמשנו בו" • פיקוד צפון תרגל מעבר משגרה לחירום "במתכונת פתע" • איזיג'ט בהודעה דרמטית: מבטלת את כל הטיסות לישראל עד אוקטובר • רב-אלוף הרצי הלוי אמר אחרי המתקפה האיראנית כי "ישראל חזקה מאוד ויודעת להתמודד לבד" • עדכונים שוטפים

תשואות קרנות הפנסיה והגמל: מעל כולם בלטו שוב המסלולים העוקבים אחר מדד ה-S&P 500 / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

החודש החזק של קרנות הפנסיה וההשתלמות: אלו הגופים המצטיינים

קרנות ההשתלמות רשמו במרץ תשואה ממוצעת של 2.3% במסלול הכללי ו-3.8% במסלול המנייתי ● אלטשולר שחם הצטיינה בכל המסלולים בחודש החולף, מור בלטה בסיכום הרבעון ● וגם: התשואות החריגות של מסלולי ה-S&P 500

מפגינה באיסטנבול מניפה דגלי פלסטין בהפגנה למען עזה. בציבור הטורקי גוברות הקריאות לניתוק הקשרים הכלכליים עם ישראל / צילום: ap, Khalil Hamra

"מרמרה 2" ודיונים על הרחבת החרם: בטורקיה מחריפים את הטון נגד ישראל

ההחלטה של טורקיה לפגוע קשות בסחר עם ישראל נובעת גם מהאיסור הישראלי להצניח סיוע בעזה, אבל בעיקר מהדרתה מדיוני השיקום של עזה, שעשויים להכניס הרבה כסף למקורביו של ארדואן ● מהלומה נוספת לסחר עלולה להיגרם ממשט מתוכנן לרצועת עזה, שטורקיה תיטול בו חלק

יירוטי כיפת ברזל מעל שמי אשקלון, ערב מתקפת הכטב''מים מאיראן / צילום: Reuters, Amir Cohen

ישראל החליטה: תקיפה ברורה ונחרצת נגד איראן; נשלמה היערכות חיל האוויר

דיווח: סעודיה ואיחוד האמירויות חלקו מידע מסווג עם ארה"ב כדי לסכל את המתקפה האיראנית ● קבינט המלחמה התכנס ב-14:00 לדיון נוסף על תגובת ישראל מול איראן ● נשיא צרפת מקרון הודיע כי ישוחח היום עם נתניהו; שר החוץ הבריטי: "שוקלים להטיל סנקציות נוספות על איראן" שר החוץ של ארה"ב אנתוני בלינקן שוחח עם שרי החוץ של ערב הסעודית, ירדן ומצרים עדכונים שוטפים

חייל רוסי סוחב רחפן אוקראיני שתוקן ועודכן על ידי הצבא / צילום: ap, Russian Defense Ministry Press Service

איך נכשלו הרחפנים האמריקאים לחולל מפנה במלחמה באוקראינה?

רוב הרחפנים הקטנים של חברות אמריקאיות נכשלו בביצועיהם מול הטכנולוגיה הרוסית, ונחשבים כעת ליקרים ונוטים לתקלות ● בהיעדר פתרונות מהמערב, פנתה אוקראינה למוצרים סיניים זולים

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo & Scitex, בכנס TECH IL / צילום: תמר מצפי

מנכ"ל HP Indigo, נועם זילברשטיין: "החוסן שלנו, במיוחד בעיתות משבר, הוא ששומר עלינו כמובילים עולמיים"

עם מפעל בקריית גת, תוך כדי פינוי עובדים וגיוס מילואים מסיבי, בחברת HP Indigo & Scitex, אחת המעסיקות הגדולות בהייטק הישראלי, התמודדו עם אתגרי המלחמה ● "לא מדובר בתקופה חד־פעמית, אלא במרתון שנצטרך להתמודד איתו", אמר נועם זילברשטיין, מנכ"ל החברה, במהלך כנס TECH IL של גלובס

בחינות הסמכה / צילום: אלון רון

תוצאות בחינת ההסמכה בראיית חשבון: הסטודנטים של מכללת ספיר בראש

מדובר בבחינת ההסמכה הראשונה שהתקיימה מאז פרוץ המלחמה ● הסטודנטים מהאוניברסיטה העברית נמצאים בתחתית הטבלה ● שיעור המעבר הכללי של כלל הנבחנים בבחינה עומד על 68%

מטוס של חברת איזי ג'ט / צילום: מיכל רז חיימוביץ

איזי ג'ט בהודעה דרמטית: מבטלת את הטיסות לישראל עד סוף אוקטובר

אתמול הודיעה איזי ג'ט על השהיה זמנית של הפעילות לתל אביב וממנה עד 21 באפריל, אולם כבר אמש באתר החברה לא היה ניתן להזמין כרטיסים עד אוקטובר. כעת הגיע האישור הרשמי ● וגם: אילו חברות זרות מחדשות את הטיסות לישראל?

שיגור כטב''ם איראני / צילום: Reuters, dpa via Reuters Connect

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

לאה פרמינגר, סמנכ''לית השקעות, אלטשולר שחם / צילום: סם יצחקוב

אלטשולר בצמרת, מיטב בתחתית: אפיקי ההשקעה שמאחורי התשואות

לאה פרמינגר, סמנכ"לית ההשקעות החדשה של בית ההשקעות אלטשולר שחם, שחזר להצטיין בכל המסלולים: "החשיפה למניות פיננסים באירופה שיחקה לטובתנו" ● גם מור בלט לחיוב ברבעון, ואילו מיטב בתחתית ● מעל לכולם - הביצועים של מסלולי ה-S&P 500 שהניבו תשואה רבעונית של 12%

בנק J.P. Morgan / צילום: Reuters, Nicolas Economou

ריביות גבוהות היוו מכונת מזומנים לבנקים. לא עוד

הבנקים האמריקאים ג'יי. פי מורגן, וולס פארגו וסיטיגרופ הציגו דוחות טובים מהצפוי לרבעון הראשון, אך התחזיות שלהם קדימה מופחתות ● כשריבית הפד נותרת גבוהה, ייאלצו הבנקים לשלם יותר על פיקדונות, ומנגד יעמידו פחות הלוואות

אלונה בר און, מו''ל גלובס בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

אלונה בר און: אנחנו משתדלים להציף גם סוגיות שלא מסוקרות ולראות גם את הדברים הטובים, ויש כאלה

בפתח כנס TECH IL של גלובס, הציגה מו"ל העיתון את העשייה של מדור הטק שלו וכן ציינה את השאיפה להציע לקוראים "מזון בריא למוח" ● בר און הציגה גם את תהליך דירוג 10 הסטארט־אפים המבטיחים של גלובס, המבוסס על בחירות של קרוב ל־90 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בענף ההייטק הישראלי

יאיר נחמד, מנכ''ל נאייקס ויו''ר הדירקטוריון / צילום: דוד זיסר

המנכ"ל שמכר מניות בעשרות מיליוני שקלים: "במבט לאחור עשינו דברים מסוכנים מאוד ברמה האישית"

יאיר נחמד הקים את חברת הפינטק נאייקס עם שני שותפים, הנפיק אותה בת"א לפי שווי של כמעט מיליארד דולר ובהמשך הוביל אותה לנאסד"ק ● הגיוס בנאסד"ק בוצע אחרי שהמניה עלתה בעשרות אחוזים מתחילת 2024 ● "לא רציתי למכור", טוען נחמד, "אני מאמין בחברה ולא רוצה למכור מניות. יכולנו גם לא להנפיק, אבל היו לנו סיבות"

דני בן עטר, מנכ''ל משותף אינטל ישראל, אורי פרנק, סגן נשיא להנדסה, Google Cloud, עמית קריג, מנהל מרכז הפיתוח של אנבידיה בשיחה עם אסף גלעד / צילום: תמר מצפי

"נמצאים רק בתחילת הדרך": מנהלי חברות השבבים הגדולות בעולם לראשונה על במה אחת

דני בן עטר מאינטל ישראל, אורי פרנק מגוגל ועמית קריג מאנבידיה, שוחחו בכנס Tech IL של גלובס על תפקידה של ישראל במפת תעשיית השבבים העולמית ובתחום ה-AI ● איך הם מתווכים את המלחמה להנהלות הגלובליות, איך מטפחים טאלנטים מקומיים ואיך מצמצמים את הדומיננטיות של המזרח הרחוק, כדי להימנע ממשבר כמו זה שפרץ בקורונה?

שלט אנטי־ישראלי המציג טילים איראניים, טהרן / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

רבים מהטילים ששוגרו מאיראן לישראל נפלו בדרך. וזו הסיבה

לפי "וול סטריט ג'ורנל", כמחצית משיגורי הטילים הבליסטיים האיראניים נכשלו או התרסקו עוד לפני הגיעם ליעד, מה שקרה גם לחלק מהכטב"מים ● רותם מי־טל, מנכ"ל חברת אסגארד, המפתחת טכנולוגיה צבאית לתעשיות הביטחוניות, מסביר בשיחה עם גלובס למה זה קרה