גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שיווי משקל חדש

הדוחות השנתיים בשוק הרכב מגלים שינוי ביחסי הכוחות

השורה התחתונה של הדוחות השנתיים של השחקניות הציבוריות בשוק הרכב מגלה תמונה יציבה למדי עם מגמה חיובית. שנת 2013 הייתה שנה טובה בעיקר בשל חולשת מטבעות ייבוא הרכב ביחס לשקל כאשר המבצעים הגלויים וההנחות הסמויות, שהתאפשרו בשל אותם שערי החליפין, עוררו את השוק הפרטי ועודדו את חברות הליסינג לרכוש רכב למלאי. אבל בין השורות ובאותיות הקטנות מגלים תמונה מורכבת יותר של השוק, שנשען כיום על מנגנוני איזון שיציבותם הולכת ומתערערת.

UMI: מהדקת את החבילה

חברת UMI, יבואנית מותגי ג'נרל מוטורס שדוחותיה כלולים בדוחות קרדן ישראל, רשמה שורה תחתונה סבירה עם רווח של כ-22.66 מיליון שקל. אמנם זה עדיין כמחצית מהרווח בשנת 2011 וראינו כבר שנים עם רווחיות גדולה פי חמישה. אבל עדיין זהו שיפור משמעותי מאוד לעומת 2012, שהייתה שנת משבר עם רווח סמלי של כ-3 מיליון שקל.

מכירות החברה אמנם התכווצו גם השנה ב-4.3%, אך השפל של הדולר סייע לשפר את המכירות לצד שינוי בתמהיל המכירות של החברה, שמתמקד כיום בדגמים רווחיים יותר ומותאמים יותר לשוק הפרטי כמו רכב הכביש-שטח טראקס ודגמי טורבו שונים. אם בשנת 2011 כמעט 23% מכלל הכנסות החברה הגיעו ממכירת דגם קרוז המשפחתי, ב-2013 תפסה הקרוז נתח של 9.4% בלבד.

מהדוח עולה גם התמקדות של החברה - אולי מבחירה ואולי מחוסר ברירה - בשוק הלקוחות הפרטיים. בשנת 2013 מכרה החברה 55% מכלי הרכב שלה ללקוחות פרטיים והשאר למוסדיים, לעומת 41% בלבד לפרטיים בשנת 2011. להתמקדות כזו יש יתרונות אך גם חסרונות. היתרונות הם שהמכירות לפרטיים רווחיות יותר בהשוואה למכירות ה"מוסדיות", שדורשות הנחות עמוקות והן מייצרות יותר הכנסות מחלפים ושירותי מוסך - שני תחומים, שבהם שיפרה החברה את הרווחיות שלה.

מצד אחר, מכירות כאלה מחייבות את היבואנים להשתמש באופן אינטנסיבי בסבסוד באמצעות "טרייד-אין" (החלף ישן בחדש), שנחשב בדרך כלל פעילות לא רווחית ולעתים אף הפסדית. על פי הדוח של UMI, לא פחות מ-49% מהלקוחות הפרטיים שלה ביצעו בשנה שעברה טרייד-אין.

אבל למרות ההתמקדות בפרטיים, שוק הציים הוא עדיין כוח שלא ניתן להתעלם ממנו. על פי הערכות החברה, חלקם של המוסדיים בעוגת המכירות הכוללת בישראל עמד בשנה שעברה על כ-46%. זו אולי הסיבה להשקעה הכבדה שהשקיעה השנה UMI בהשתלטות על חברת הליסינג איוויס.

איוויס, שגם דוחותיה נכללים בדוחות קרדן ישראל, רכשה בשנה שעברה כ-9,400 כלי רכב, שהיו נתח לא מבוטל של 4.6% מכלל מכירות הרכב החדש ב-2013. אבל הדוח שלה מגלה שכדי לעמוד בדרישות של "עסקאות בעלי עניין" רק כ-8% מאותן רכישות היו של כלי רכב מבית UMI. זהו אחוז זעיר ויורשה לנו לשער שבשנים הקרובות, כאשר UMI כבר בעלת הבית המלאה של איוויס והיא כבר לא נסחרת, יחס הרכישות שלה יהיה שונה בתכלית. לשם השוואה, תמהיל הרכישות של חטיבת הליסינג של קרסו מוטורס מגלה כי בשנה שעברה 44% מרכישותיה היו של רכבי רנו וניסאן (ראו בהמשך).

קרסו מוטורס: הליסינג ככוח מכירות

לקרסו מוטורס הייתה שנה נאה בתחומי הפעילות השונים שלה. הרווח הגולמי של החברה זינק ב-2013 ב-19% לעומת השנה שלפני כן והרווח הנקי הסתכם בכ-112 מיליון שקל, זינוק של כ-36% לעומת השנה שלפני כן. החברה גם הגדילה את נתח השוק המצרפי שלה בכ-1.5%.

פעילות הליסינג של החברה צומחת בהדרגה, אם כי בקצב מתון, ובסיום 2013 עמד היקף צי הליסינג התפעולי של פסיפיק מוטורס, חטיבת הליסינג של הקבוצה, על כמעט 14 אלף כלי רכב. הרווח הגולמי של הפעילות הזו גדל בהדרגה, אולם עיון בנתונים מגלה את "הערך המוסף" המרכזי שלה ליבואנית: מתוך 5,745 כלי רכב חדשים שרכשה פסיפיק בשנת 2013, כ-42% היו של קרסו עצמה. אמנם עדיין מדובר בהיקף צנוע יחסית של כ-12% מכלל מכירות הקבוצה באותה שנה אבל חטיבת הליסינג הפרטית הייתה אחד הגורמים שסייעו לקרסו להגדיל את שיעור מכירותיה למגזר המוסדי ל-47% בשנה שעברה, לעומת 38% בלבד לפני שנתיים.

עוד הוכחה לתלות הגוברת והולכת בשוק המוסדי אפשר למצוא בפילוח תרומת הדגמים הספציפיים להכנסות החברה. המשפחתית רנו פלואנס, למשל, שלפני שנתיים ושלוש שנים תרמה כ-15% להכנסות החברה, תרמה בשנה שעברה לא פחות מ-25% מהכנסות קרסו מוטורס, בעיקר בזכות דגם הדיזל הפופולרי שנרכש על ידי ציי רכב. בשורה התחתונה, הנתונים מראים שפעילות הליסינג העצמאית היא זרוע מכירות שחשיבותה קריטית למותגים, שלא זוכים לקבלת פנים חמה במיוחד בקרב חברות הליסינג העצמאיות.

ואי אפשר בלי כמה מילים על בטר פלייס - זוכרים? מהדוח עולה שקרסו, בשיתוף עם רנו, פתחו במבצע "ניקיון" שמטרתו להוציא מהשוק את כלי הרכב החשמליים שנותרו בידי בטר פלייס לאחר הפירוק. העסק עלה לקרסו ולרנו כ-6 מיליון שקל ולא נופתע אם גם שאר כלי הרכב, שנותרו בידי לקוחות פרטיים, "ינוקו" בהדרגה מהשוק כדי למחוק כל זכר לסופו המביך - ליצרן - של המיזם.

אלבר: בדרך להיות "מגה-דילר"

אלבר היא לא רק אחת משלוש השחקניות הגדולות בשוק הליסינג הישראלי אלא גם אחת משתי חברות הליסינג הגדולות האחרונות שנותרו עצמאיות, כלומר ללא קשר בעלות ישיר לייבוא רכב (השנייה היא אלדן שלא מדווחת לבורסה). התואר הזה מציב אותה בעמדה רגישה מאוד בשוק הרכב הישראלי, תחת זכוכית המגדלת של יבואניות רכב עצמאיות גדולות דוגמת יוניון מוטורס, דלק רכב וטלקאר, שאין להן פעילות ליסינג עצמאית משלהן.

אלבר סיימה שנה יפה בסך הכול עם רווח של כ-51.75 מיליון שקל, כולל רווחי הון ורווחים חשבונאיים - נתון די דומה לזה של השנה שעברה. אבל כאשר בוחנים את פילוח ההכנסות של החברה לפי ענפי פעילות, מגלים נתון מעניין. בעוד שההכנסות מפעילות הליסינג נותרו יציבות, עם עלייה קלה, הכנסות החברה מפעילות "סחר הרכב" זינקו בתוך שנתיים ב-324% והסתכמו בשנה שעברה בכ-491 מיליון שקל, עם תרומה נאה לרווח הכולל.

כיוון שזרימת כלי הרכב המשומשים מליסינג של החברה נותרה יציבה פחות או יותר בשנים האחרונות (כפרופורציה של היקף צי הרכב שלה) ורכישת כלי רכב משומשים מחברות אחרות היא פעילות עסקית מוגבלת יחסית, אפשר בהחלט להניח, שהזינוק הדרמטי בהכנסות ממכירת רכב של אלבר נובע ממכירה של "משומשות חדשות" כלומר מכוניות עם אפס קילומטרים מיד ראשונה, שנרכשות מהיבואנים עם הנחה. זהו היקף מכירות רכב חדש, שכמה וכמה מותגי רכב קטנים ובינוניים בישראל היו שמחים להתגאות בו.

כאשר מצרפים את הנתונים הללו להשתלטות של UMI על איוויס, לתרומה של חטיבת הליסינג של קרסו לפעילות הקבוצה ולתרומה הנכבדה של קבוצת שלמה למכירות אופל, מקבלים תמונה די ברורה: יחסי הכוחות בין היבואנים לחברות הליסינג משתנים במהירות ושיווי המשקל המסורתי מתערער.

עוד כתבות

וויטני וולף הרד. המנכ''לית הצעירה ביותר שהנפיקה בארה''ב / צילום: Reuters, Andrew Kelly

מייסדת באמבל רוצה ש-AI תבחר לכם את הדייט

היא הייתה שותפה באפליקציית ההיכרויות טינדר, התפטרה בסערה, הקימה את המתחרה באמבל ופרשה מתפקיד המנכ"לית ● אלא שאז הייתה לה תובנה: במקום שאנחנו נחליט עם מי לצאת, AI תחליט בשבילנו ● אז היא חזרה, פיטרה 30% מהעובדים, ובאמצעות הפרויקט תנסה לעצור את רצף ההפסדים והצניחה בשווי ● ראיון עם וויטני וולף הרד

מסחר עם הרבה עסקאות לא בהכרח יביא לתוצאות טובות / צילום: Shutterstock

אל תהיו האויב של עצמכם: מסחר מהיר לא מיטיב עם איש חוץ מהיועצים הפיננסיים

לאחרונה חשפו ארבעה חברי קונגרס אמריקאים כי כל אחד מהם עשה עד כה השנה 600 עסקאות לפחות במניות, אצל חלקם זה מתקרב ל-3000 ● התיאבון הבלתי פוסק הזה - הגובל בפנטזיה - להגדלת הימורים בדרך להתעשרות מהירה הוא לכל הפחות לא חכם. יש שיגידו מטורף

גדעון תדמור, מייסד ויו''ר נאוויטס / צילום: דניאל קמינסקי

ההצהרה של ממשלת ארגנטינה שמעוררת חשש אצל המשקיעים הישראלים

ארגנטינה גינתה מחדש את פרויקט סי ליון והצהירה כי פעילות נאוויטס באיי פוקלנד אינה חוקית ● בחברה מבהירים כי לא חל כל שינוי משפטי, וכי ההצהרה לא צפויה לעכב את ההחלטה על השקעה סופית במחצית השנייה של השנה ● עם זאת, המשקיעים נרתעים, והמניה נחלשת

של אפל, וג'מיני בתפקיד עוזרת קולית / צילום: יח''צ Genmoji

איזו יצרנית סמארטפונים משלבת את ה-AI טוב יותר?

בטלפונים החדשים משולבים פיצ'רים רבים של בינה מלאכותית - מתמונות, דרך טקסטים ועד ביצוע משימות - במטרה למשוך צרכנים ● אלא שבעוד סמסונג מובילה עם הבשורות, באפל משתרכים מאחור

מגרש במטולה נמכר ב־350 אלף שקל / צילום: נוה לוי

המגרש שנרכש רק לפני שנתיים וכעת נמכר שוב, במחיר נמוך יותר

המגרש בשטח 516 מ"ר נמצא בדרום הר צפייה, ולפני כשנתיים נמכר ב־10,000 שקל יותר ● שוק הנדל"ן הקטן ממילא של מטולה כמעט שבק חיים מאז פרוץ המלחמה ● עצם זה שהרוכש לא היה מוכן לשלם על המגרש סכום גבוה יותר, מבטא את חוסר האמון שלו שהשכונה תקרום עור וגידים בשנים הקרובות

איתן אלדר / צילום: תמר מצפי

הרימון שנזרק לחצר של בעל המניות: "לדעתי זאת טעות"

המשטרה פתחה בחקירה באשר לנסיבות זריקת הרימון לחצר ביתו של איש העסקים איתן אלדר, בעל מניות מיעוט בב.ס.ר הנדסה ● "אין לי מושג במה מדובר", אמר אלדר לגלובס, "לדעתי זה לא כוון אליי"

לארי אליסון, מייסד אורקל / צילום: Shutterstock

בחסות הסנסציה בשווקים: חדשות טובות לאלשטולר שחם, מגדל, כלל ומיטב

שורה של מנהלי השקעות מוסדיים נהנו מרווחים גדולים על הנייר כתוצאה מהזינוק היומי החריג במניית ענקית התוכנה אורקל ● מגדל: "לאורקל יש עוד לאן לצמוח, ואנחנו מאמינים בה בטווח הארוך"

אנשי ביטחון סינים אוספים פרטים מאזרחים באיי שלמה, החודש / צילום: Reuters, Royal Solomon Islands Police Force

מדינות האי הזעירות של האוקיינוס השקט נקראות לבלום את התפשטות סין

שורת איים קטנים ומרוחקים הצביעו עם ישראל בעצרת האו"ם ביום שישי האחרון נגד ההצעה ל"שתי מדינות לשני עמים" ● ניתן להניח שהדבר קשור בכך שהן נשענות, לפחות במידת מסוימת, על סיוע אמריקאי - ומאוימות מההתפשטות הסינית באזור

טלטלה בשווקים / צילום: ענבל מרמרי

האם נותרו הזדמנויות באפיק שכל הישראלים רוצים - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

משקיע העל ביל אקמן בוחן הזדמנויות נוספות בישראל ● האפיק הסולידי שהמשקיעים הישראלים נוהרים אליו ● וגם:האם זה הזמן להוציא את הכספים מהקרנות האיריות?

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

מארה"ב ועד יפן: היכונו ל־36 שעות של החלטות ריבית מסביב לעולם. ומתי בישראל?

היכונו ל־36 שעות של החלטות ריבית מסביב לעולם, מארה"ב ועד יפן ● את מירב תשומת־הלב ימשוך הנגיד האמריקאי, שצפוי לבצע הפחתה ראשונה לאחר תשעה חודשים ● ומה לגבי ישראל? בתחזית הפסימית, הריבית כלל לא תרד עד סוף השנה

אינפלציה / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

מה צפוי היום בנתוני האינפלציה בישראל?

היום יתפרסם מדד המחירים לצרכן עבור חודש אוגוסט 2025, שעפ"י ההערכות צפוי להצביע על עלייה בשיעור גבוה יחסית של 0.6%-0.7% ● עם זאת, האינפלציה השנתית צפויה להתכנס לראשונה אל תוך יעד המחירים שהציב בנק ישראל - עם התמתנות מ־3.1% ל־2.8%

בנייה ללא היתר / צילום: Shutterstock

התגורר במשך חמש שנים בבית ללא היתר וקיבל קנס של 180 אלף שקל

בית המשפט המחוזי החמיר בעונשו של תושב עראבה שבנה בית בן חמש קומות ללא היתר, אולם המבנה לא נהרס

פרויקט ורטיקל סיטי ברמת גן / הדמיה: DBLK - ברעלי לויצקי כסיף דה לה פונטן אדריכלים; 3dvision

המגדל הגבוה בישראל יוצא לדרך. מי יגור בקומה 72 וכמה דמי ניהול ישלמו?

400 מהדירות במגדל ברמת גן מיועדות להשכרה לטווח ארוך במסגרת "דירה להשכיר", עם דגש על קהל יעד של משפחות צעירות ● גובה שכר הדירה ודמי הניהול טרם נקבע, אך בפרויקט מבטיחים בשורה: "החלפנו את עובדי הניקיון ברובוטים וחסכנו כמעט 50% מהעלויות" ● גלובס עושה סדר

מה עומד מאחורי המהלך של החשכ''ל / צילום: רפי קוץ

סוף לשוטף פלוס: באוצר מקדמים מערכת דיגיטלית חדשה לניהול תשלומי המדינה

לגלובס נודע שהחשב הכללי יוצא במהלך שאפתני להחלפת העברות הכספים המסורתיות לספקים ב"אסימונים" דיגיטליים ממשלתיים - שיתקבלו מיד עם גמר העבודה ● על פי הערכות, מיליארדי שקלים שמועברים לביצוע פרויקטים "נבלעים" בדרך ● המערכת תאפשר מעקב אחר הכספים ותמנע את זליגתם לגורמים עברייניים

סמנכ''ל האוצר, יוראי מצלאוי / צילום: עודד קרני

נחשף בגלובס: האוצר משיק תוכנית תמריצים למוסדיים שישקיעו בתשתיות

לפי התוכנית שנחשפה, התזכיר אמור להעלות את תקרת הפטור מ-20% ל-49% עבור קופת גמל בודדת, ומ-50% ל-75% עבור השקעה משותפת של מספר קופות ● הודעת האוצר מהיום אישרה את הכיוון הכללי, אם כי לא פירטה את האחוזים הספציפיים החדשים

מה מלמד אותנו נאום ה–82% של סמוטריץ'? / צילום: צילום מסך יוטיוב

מה מלמד אותנו נאום ה-82% של סמוטריץ'?

נאומו של שר האוצר בצלאל סמוטריץ' מזכיר את הלקח המצמרר של דרום אפריקה: הלבנים הוזמנו להציע חלוקה הוגנת, אך מנהיגם העדיף את חזון האפרטהייד הגדול - והם הפסידו הכול

יבגני דיברוב ונדיר יזרעאל, מייסדי ארמיס / צילום: ארמיס

הסכר נפרץ: החברות הישראליות שמכוונות להנפקה בוול סטריט

הצפי להורדת ריבית בארה"ב וליציבות האינפלציה מביא כמה מהחברות לשקול הנפקה בשוק האמריקאי ● ביניהן ארמיס, שנמצאת כעת בסבב גיוס לפי שווי של 5 מיליארד דולר, ו־וואסט דאטה, אחת השותפות המרכזיות של אנבידיה בתחום ניהול אחסון מידע

קופת חולים כללית / צילום: Shutterstock

משרד הבריאות ידרוש מכללית: קיצוץ במשרת היו"ר והגבלת השפעת הדירקטוריון על מינוי בכירים

על רקע מינוי מנכ"ל חדש לקופה, במשרד הבריאות דורשים כי יו"ר הדירקטוריון יוחנן לוקר יעבור למשרה חלקית, וכי סמכויות הדירקטוריון יצומצמו ● גורמים במערכת הבריאות: "אנחנו מחכים לראות אם ימונה האדם המתאים ביותר. אם לא, נפעל" ● תהליך מינוי המנכ"ל עשוי להסתיים עד ראש השנה

עידן הבינה המלאכותית / צילום: Shutterstock

עידן הבינה המלאכותית יצריך מודלים חדשים לגמרי של מיסוי וחלוקה

תזרים ההכנסות של תוכניות הביטוח הלאומי ומדיקר מגיע ממס המוטל על השכר, המהווה היום כ-85% מהכנסות ממשלת ארה"ב ● ההתקדמות בעולם הבינה המלאכותית תשאיר את התוכניות המהותיות הללו מרוקנות לגמרי

נחשון קיויותי, יו''ר ומבעלי ב.ס.ר הנדסה / צילום: באדיבות החברה

בנק הפועלים מאמין בנחשון קיויתי; משקיע בבסר לפי שווי של מיליארד שקל

ב.ס.ר הנדסה הפועלת לגיוס אג"ח של 150 מיליון שקל, עדכנה את התשקיף על הסכם השקעה שנחתם עם פועלים אקוויטי שיחזיק בנתח שעשוי להגיע ל-15% ומכין את הקרקע להנפקת מניות • החברה פועלת להקמת פרויקטים של דיור ומשרדים בערים מרכזיות