גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"ישראל הייתה יכולה להיות המדינה בת הקיימא ביותר בעולם"

ז'יימה לרנר, כבר אוטוטו בן 80, ועדיין עולים אליו לרגל מכל העולם לשמוע על פתרונות תחבורה חדשניים. וגם: מה התשובה שלו ל"בטר פלייס"

מעטים הם ראשי הערים, האדריכלים, המהנדסים והמתכננים שיכולים להתגאות כי הצליחו להביא לשינוי משמעותי וברור, להמציא דבר חדש, לחולל מהפכה או לייצר מודל הניתן לשכפול במקומות אחרים. על ראש העירייה לשעבר של קוריטיבה בברזיל, ז'יימה לרנר, אפשר לומר את כל אלה, ועדיין לא לתאר את גודל המהפך שהביא לעירו, ששוכפל אחר כך ביותר מ-200 ערים בכל העולם, כולל בישראל.

לרנר, יהודי שכבר חצה את גיל 75, הוא אדריכל שנבחר לשמש כראש עיריית קוריטיבה (מבטאים קוריצ'יבה) בשנת 1971, ואחר כך שוב ב-1979 וב-1989. אחרי הקדנציות שלו כראש עירייה נבחר ב-1994 למושל מדינת פרנה (בדרום ברזיל), ובתפקיד זה שימש במשך שתי קדנציות, שמונה שנים

כמו כל עיר מרכזית בדרום אמריקה, ובעולם המתפתח בכלל, קוריטיבה מושכת אליה בעשורים האחרונים יותר ויותר תושבים. קצב הצמיחה של ערים אלה הוא מהיר מאוד, ורובן מתקשות להתמודד עם המעמסה שהמגמה הזו מפילה עליהן - הצורך בהרחבת התשתיות הבסיסיות והשירותים לתושבים שמספרם הולך וגדל, והשאיפה לשפר את השירותים האלה במקביל.

משלמים בתחנה

אחד האתגרים הגדולים ביותר של ערים הוא התשתית התחבורתית. וכשמדברים על תחבורה, נזכיר שלא מדובר רק ביכולת של תושבים לנוע ממקום למקום באופן יעיל ולא יקר. ממחקרי תחבורה עולה תמונה ברורה: אנשים לא נוסעים לאן שהם רוצים, אלא לאן שהם יכולים. לפיכך, מערכת תחבורה שאינה מתוכננת נכון, עלולה להשאיר קבוצות שלמות מתושבי העיר ללא נגישות לתעסוקה, לחינוך, לבריאות ולתרבות, ומשום כך, המשמעות של התחבורה היא בהכלה החברתית שהיא מאפשרת (או לא), בנגישות לחינוך, תעסוקה ותרבות בקלות, היא משפיעה על הכלכלה העירונית, על מחירי הנדל"ן, על איכות הסביבה ואיכות החיים ועל אין ספור משתנים אחרים בחיים העירוניים.

לאורך עשרות שנים השתרכו הערים של העולם המתפתח מאחור, ללא תקווה לשפר את התשתיות שלהן ולסגור את הפער בינן לבין העולם הראשון. פתרון התחבורה המומלץ עבור עיר בינונית או גדולה היה הקמת מערכת רכבות תחתיות, אך מובן כי פתרון יקר זה לא היה אפשרי ברוב הערים, שגם כך התמודדו עם קשיים כספיים. התסכול רב השנים בא לקצו בתחילת שנות השבעים של המאה ה-20, כשעל כס ראש עיריית קוריטיבה התיישב ז'יימה לרנר.

לרנר, מתכנן ערים בהשכלתו, נקט גישות חדשניות לפתרון בעיות רבות שנים בערים והקים, לראשונה בעולם, בעירו קוריטיבה, את ה-BRT (bus rapid transit) - תכנון מחדש של תנועת האוטובוסים בעיר, שמשמעותה נתיבים מופרדים וייחודיים רק לאוטובוסים רבי קיבולת, מתן תיעדוף לאוטובוסים הללו במעבר ברמזורים, ותחנות אוטובוס שבהן משלמים הנוסעים מראש עבור הנסיעה, ואינם מעכבים את תנועת האוטובוס.

רעיונות אלה, שהיום נדמה שהם ברורים מאליהם, היו מהפכניים בשנות ה-70. הם נידונו באקדמיה כתיאוריות, ולא היו קיימים בפועל בשום מקום בעולם. השאר היסטוריה. המערכת מאז הועתקה בווריאציות שונות בכ-200 ערים בעולם, וגם מערכת המטרונית בחיפה היא וריאציה של אותו רעיון, שבוצע באיחור של 40 שנה. פתאום, לערים שאינן עשירות כמו המרכזים הפיננסיים המסורתיים של אירופה וצפון אמריקה, הוצע פתרון זול (עשירית ממחיר הקמת רכבת תחתית), מהיר וקל להטמעה, ואפילו ערים בארה"ב כבר החלו ביישומו.

"עיר היא כמו צב"

בשנת 2010 ערך האקונומיסט בשיתוף חברת סימנס את מדד הערים המקיימות ביותר באמריקה הלטינית, בניסיון לאמוד את ביצועי הערים בשורה של מדדים. הדו"ח דירג את קוריטיבה במקום הראשון וציין: "קוריטיבה, חלוצה לאורך זמן רב בתחום הקיימות באזור, היא המובילה הברורה במדד. מקום הולדתו של ה-BRT ושל הרחוב הראשי הראשון המיועד להולכי רגל בלבד, קוריטיבה היא העיר היחידה במדד המדורגת 'הרבה מעל הממוצע' בניקוד הכללי. היא השיגה ציונים ייחודיים אלה בשתי קטגוריות - איכות אוויר ופסולת, וכן דורגה 'מעל הממוצע' בחמש קטגוריות אחרות. היכונו להתאהב בעיר המקיימת ביותר באמריקה הלטינית".

40 שנה לאחר השקת ה-BRT נפגשתי עם לרנר לשיחה על ערים, תחבורה ועתיד החיים העירוניים.

גם כיום, ז'יימה לרנר מגדיר את עצמו כמחויב יותר מכל לתחבורה הציבורית. הוא עדיין שוקד על פתרונות לערי העתיד, ואפילו יש לו כמה רעיונות מעניינים. את העיר מדמה לרנר לצב - הוא חי, עובד, נע ומבלה באותו המקום, אומר לרנר, וכך גם העיר צריכה להיות. הפרד את הצב מביתו, והוא ימות. משנה זו, הקרויה בעגה המקצועית "עירוב שימושים", גורסת כי ערים המתוכננות לפי אזורים ייחודיים לעסקים, מסחר ומגורים, אינן ערים טובות, וכי כל מקום בעיר צריכים לדור בכפיפה אחת כל שימושיה, כדי שתהיה חיה ותוססת.

התחבורה הציבורית, שהיא הפתרון היחיד על פי לרנר לחוליי הערים המודרניות, נמצאת במרבית הערים במצב של התדרדרות. אולם, הוא אומר, זה ניתן לשינוי. עד היום, משלחות ממשיכות ועולות אליו לרגל כדי לקבל את עצתו, ויש לו הרבה כאלה: ללונדון הציע לרנר ליישם את רעיונות ה-BRT על הרכבת התחתית, וליצור קווי רכבת מהירים עם תחנות מועטות ותדירות גבוהה, "ישראל", אומר לרנר, "בשל שטחה הקטן, הייתה יכולה להיות המדינה המקיימת ביותר בעולם", אולם הוא אינו בטוח כי הפוליטיקאים מחויבים מספיק לרעיון. באופן כללי הוא אומר כי ערים מתוכננות כיום על פי חיזוי האסונות, שבתורם אכן מתרחשים, וכנגד זאת הוא מציע לאתר מגמות ולפעול לשינוין.

אף שהוא מתקרב לגיל 80, לרנר מנהל משרד אדריכלים משגשג, ונותר מעודכן בכל החידושים בתחום תכנון הערים. מתופעת הערים החכמות, שפושטת בעולם והפכה לנושא החם ביותר בשנים האחרונות, הוא אינו מתרגש. "כל דבר שמצמידים לו את התואר 'חכם'", אומר לרנר, "מיועד קודם כל לתת לך לחשוב שאתה טיפש".

איל צאום הוא עורך הבלוג cityncountrybranding.com ומנכ"ל סגסיטי, פתרונות תחבורה חכמים

התשובה של קוריטיבה לבטר פלייס: תחבורה ציבורית אישית

לרנר עדיין שוקד על פתרונות לחיים העירוניים, וכיום עובד על פיתוח מערכת תחבורה ציבורית אישית. הרעיון, שכבר מתפתח במקביל בכמה מקומות בעולם, מנסה לתת לתחבורה הציבורית מאפיינים אישיים ופרטיים יותר, ולהתמודד עם הסלידה של רבים מהצטופפות מיוזעת עם עוד עשרות נוסעים בכלי תחבורה זה או אחר.

לרנר מפתח רכב חשמלי הבנוי כולו מחומרים ממוחזרים, שישמש כתחבורה ציבורית ויושכר בעבור שימוש על פי זמן, ויסע בנתיבים מיוחדים. הפיתוח, שנמצא בשלבים מתקדמים, עדיין מתמודד עם שאלות של טכנולוגיות טעינה מהירות וזולות (להזכירנו את מפלת בטר פלייס ודילמת טעינת המכוניות שעמה התמודדה). תחבורה ציבורית היא הפתרון על פי לרנר, והוא אומר בגאווה כי בעירו היא אחראית לשינוע 2.8 מיליון איש בכל יום. "זו הצלחה" אומר לרנר, וזהו הכלי להתפתחות החיים העירוניים.

עוד כתבות

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

עם נוף לים ומרפסת גדולה: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים ברמת אביב ג?

ברחוב אבשלום חביב ברמת אביב ג' נמכרה דירה בשטח של 114 מ"ר בתמורה ל־5.17 מיליון שקל ● בבניין יש חניה מקורה עם שער חשמלי, שתי מעליות, והוא קרוב לקאנטרי ולמרכז שוסטר ● "המחיר הראשוני היה גבוה יותר, אולם בגלל שבעלי הנכס ביקשו למכור בהקדם - המחיר ירד" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

כל תאגידי הבידור קרקרו סביב הסדרה / צילום: Shutterstock

הומור חצוף ואותנטי: סדרת הילדים שכבשה דווקא את ההורים

למרות הצנזורה של דיסני והביקורות הקשות מנציגי ה–Woke, "בלואי" שוברת שיאי צפייה, מגלגלת מיליארדים ממרצ'נדייז וסוחפת אחריה בעיקר מבוגרים שנהנים מהניואנסים ● כך הפכה סדרה מצוירת על משפחת כלבים אוסטרלית לתופעה עולמית

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

דיווח בארה"ב: ישראל עדכנה את ממשל ביידן על תוכניתה להתחיל לפנות אוכלוסייה מרפיח

צה"ל ערך תרגיל המדמה תקיפת פתע של חיזבאללה בגבול לבנון • אזעקות הופעלו אחרי כמעט יומיים ללא ירי לצפון, גם הירי מעזה התחדש עם נפילה - שלא הפעילה אזעקה • מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון • לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - בסוריה דיווחו על תקיפה ישראלית ליד דמשק ● עדכונים בולטים

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

כרים חאן, התובע הראשי של בית הדין הפלילי בהאג / צילום: Reuters, Latin America News Agency

התובע שנפגש עם משפחות בעוטף וכעת חוששים שיוציא צווים נגד ממשלת ישראל

מומחים מספרים לגלובס על התובע הראשי, כרים חאן, שבידיו הכוח להוציא צווי מעצר בינלאומיים לבכירים ישראלים ● הם מתארים משפטן מוערך שמבין את הזירה הפוליטית, וברגע שהוא מקבל החלטה - קשה להניא אותו ● עם זאת, הם בטוחים: אף אחד לא ייעצר כרגע

איה אבידור / צילום: יוסי זינגר

המנהלת הבכירה שמאמינה: זה הלקח הכי חשוב שצריך ללמוד ממלחמת רוסיה-אוקראינה

כשאיה אבידור נכנסה לתפקידה ככלכלנית ביצרנית המלט נשר היא הייתה האישה היחידה בחדר ● היום, כיו"ר נתג"ז, היא עדיין מרגישה את הפערים: "ב־32 החברות הממשלתיות יש רק ארבע מנהלות בכירות" ● היא גם מספרת מה צריכות לעשות חברות התשתית הישראליות כדי שלא נמצא את עצמנו בלי חשמל ● שיחה קצרה עם איה אבידור

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

מכרה זהב של טלקו בטג'יקיסטן. טונות של שאריות עפר / צילום: Reuters, NAZARALI PIRNAZAROV

מתנגדי הביטקוין אמרו שכרייתו צורכת תועפות חשמל, אך הוא לא מתקרב לנזק העצום מכריית זהב

מחיר הזהב הולך ועולה, והפקתו תובעת מחיר לא קטן: שחרור חומרים רעילים ומסרטנים, הרס צמחייה ומקורות מים, וחייהם של מאות הרוגים ואלפי פצועים שעסקו בכרייתו ● כשמנגד ניצבת כריית הביטקוין, שנשענת יותר ויותר על אנרגיה נקייה, נשאלת השאלה: מדוע מוצדק לבזבז כל כך הרבה נכסים סביבתיים רק כדי לכרות מהאדמה מתכת צהובה שתיקבר במרתפי הבנקים המרכזיים

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דריכות בוול סטריט לקראת פרסום נתוני התעסוקה לאפריל

דוח התעסוקה לאפריל צפוי להתפרסם היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט ● הצפי הוא לתוספת של כ-240 אלף משרות ולשיעור אבטלה של 3.8% ● למה בפדרל ריזרב ובשווקים מודאגים?

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

החוקרת הישראלית שמפרקת את המיתוסים על אבי הקפיטליזם

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

ד''ר אלמוג שמחון / צילום: דני מכליס - אוניברסיטת בן גוריון בנגב

החוקר שמגלה איך הבוטים הרוסיים הפכו אותנו לכלי משחק

ד"ר אלמוג שמחון, פסיכולוג חישובי מאוניברסיטת בן גוריון, חוקר את השימוש בשפה ברשתות ואת האופן שבו היא מובילה לקיטוב חברתי ● בראיון לגלובס, הוא מסביר איך בוטים רוסיים הופכים אותנו לכלי משחק, מה קורה לשיח אחרי פיגועים ומי משתף יותר פייק ניוז ● ויש לו אזהרה לעתיד: "בינה מלאכותית יכולה לייצר טענות לא פחות משכנעות משל בני אדם, ואפילו יותר"

מנות של Neomi's / צילום: איריס כץ

הקיבוץ שתמצאו בו קפה כמו בפרובנס ואמן שפסלו מעטר את ביתו של ארדואן

סדנת קרמיקה בסגנון מינימליזם יפני, תצפית מוצלת על מרבדים צהובים, פשטידה מתפקעת ממנגולד וקרמבל תפוחים לקינוח ● יום מרומם נפש בקיבוץ יזרעאל

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק