גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תחקיר: הקומבינה של מנהל השירותים הווטרינריים

האם זה רק צירוף מקרים שמאז נכנס ד"ר נדב גלאון לתפקידו קיבלה אגודה שיתופית בשם החקלאית, שבה הועסק בעבר כווטרינר ראשי, רישיון לייבא חיסונים? ■ ואיך כל זה קשור למחלת "קטרת העור" שפרצה כאן לפני שנתיים?

לפני שנתיים פרצה בישראל מחלה מידבקת קשה בבקר, "קטרת העור" שמה. היא אינה מסוכנת לבני אדם, אך מסתיימת בדרך כלל במות הפרה החולבת או העגל. בעולם המערבי, המחלה הזאת כבר הודברה לחלוטין וכיום היא נחשבת אנדמית. היא בלתי נשלטת רק בכמה מדינות עולם שלישי, בעיקר באפריקה. אלא שמחדל בחיסון הבקר והצאן בישראל הביא לכך שבעקבות המגפה מתו או הושמדו בישראל כעשרת אלפים ראשי בקר והנזק הכלכלי למשק הבקר הגיע לכ-150 מיליון שקל.

קבוצת וטרינרים פנתה באחרונה לשר החקלאות יאיר שמיר, למבקר המדינה יוסף שפירא ולמנכ"ל משרד החקלאות רמי כהן בתלונות חמורות על התנהלות השירותים הווטרינריים במשרד החקלאות בראשות ד"ר נדב גלאון, ובראשן טענות להחלטות לא מקצועיות וחשדות לניגודי עניינים של ד"ר גלאון.

התלונות טרם נבדקו, אבל אם וכאשר הפרשה הזאת תיחקר על ידי הגוף הנכון, אלה יהיו שאלות המפתח: האם במהלך כשל וטרינרי גדול היטיב ד"ר גלאון, גם אם בעקיפין, עם אגודה שיתופית שבה עבד לפני שמונה לתפקידו הבכיר, האם הפר בכך את הכללים למניעת ניגוד עניינים של עובד ציבור, וכיצד הוא הוביל את שר החקלאות יאיר שמיר למהלך של הפרטת החיסונים לצאן ובקר.

המינוי שחולל סערה

השאלות סביב מקצועיותו של ד"ר גלאון, בן קיבוץ מעיין צבי, עלו כבר עם מינוי לתפקיד מנהל השירותים הווטרינריים ביוני 2011. השירות הווטרינרי היה אז במצב משבר מבחינה מקצועית ומבחינה פרסונלית, אחרי שבמשך שנים רבות הוא היה "וילה בג'ונגל וטרינרי אזורי" והתמודד בהצלחה עם סכנות וטרינריות שונות.

מינויו של ד"ר גלאון קיבל תמיכה משרת החקלאות הקודמת אורית נוקד, מקיבוץ שפיים, וממנכ"ל המשרד הקודם יוסי ישי, מהמושב גילת, אבל הוא עורר סערה בענף הווטרינריה משום שד"ר גלאון לא עמד באחד מתנאי הסף ההתחלתיים של ועדת האיתור - ניסיון של 8 שנים לאחר קבלת תואר מומחה בווטרינריה. משרד החקלאות פסל שמונה מועמדים בשלב הראיונות האישיים, ובמקביל ביקש מנציבות שירות המדינה "הקלה" בתנאי הסף - ביקש וקיבל - וגלאון נבחר לתפקיד.

ד"ר גלאון, שאומרים עליו שהוא בעל כושר שכנוע יוצא מהכלל ואלוף במצגות מתוחכמות, למד וטרינריה בדרום אפריקה והיה קודם לתפקידו הנוכחי הווטרינר הראשי של ה"חקלאית" - אגודה שיתופית ותיקה שהקימו כמה ממגדלי הבקר והצאן ומספקת שירותים וטרינריים, מעין רופאי משפחה, לכ-80% מעדרי משק הבקר והצאן בישראל. עוד לפני מינויו של ד"ר גלאון לתפקיד הממלכתי, הייתה נתונה החקלאית בקשיים כלכליים משמעותיים, והיא אף נאלצה בשל כך למכור מגרש אטרקטיבי בחיפה בשכונת בת גלים.

עם מינויו של ד"ר גלאון למנהל השירותים הווטרינריים, על פי הכללים למניעת ניגוד עניינים, הוא היה מנוע מהשתתפות בקבלת החלטות או בביצוען בקשר עם החקלאית.

האם הייתה טעות מקצועית?

כמנהל השירותים הווטרינריים, ד"ר גלאון אחראי לדאוג למוכנותם בכל אירוע התפרצות של מחלה וטרינרית רשומה (מחלה שהמדינה אחראית לחיסון נגדה), להתריע ולדווח עליה, בין השאר לארגוני הווטרינריה והבריאות הבינלאומיים, ולאשר או לפסול חיסונים - סמכות שיש לה משמעות מיוחדת כאשר מדובר במחלות מידבקות. למעשה, הוא אחראי על שוק חיסונים ותרכיבים למחלות רשומות בהיקף של 130 מיליון שקל בשנה. לגבי מחלות שאינן מידבקות במיוחד, גלאון אחראי לייבא חיסונים לווטרינרים המטפלים בעדרים.

עם כניסתו לתפקיד, נדרש ד"ר גלאון לטפל בסדרת התפרצויות של מחלות וטרינריות, ובראשן קטרת העור בבקר, מחלת הפה והטלפיים, ברוצולוזיס (קדחת מלטה) המסוכנת גם לבני אדם, ניוקסל בעופות, שפעת עופות חריפה מסוג N9 וכלבת. קדחת מלטה התבטאה בבעיה של שתיית חלב צאן טבעי שבעטיה אושפזו רבים, בעיקר בדרום הארץ. המצב המשברי בשירותים הווטרינריים קודם למינויו של ד"ר גלאון הביא למחדל: מחסור חמור במלאי של חיסונים, בעיקר במחלות קדחת מלטה, דבר הצאן ואבעבועות, הביא לכך שהמדינה לא ביצעה חיסונים חיוניים.

בהתפרצויות קודמות של מחלת קטרת העור בבקר, השירותים הווטרינריים השמידו את כל העדר שבו התגלתה המחלה, חיטאו את הרפת ופיצו את הרפתנים, אבל כשפרצה המחלה ברמת הגולן באוגוסט 2012, החליט ד"ר גלאון לנקוט דרך אחרת, בניגוד לעמדת רופאים קליניים בשטח. הוא החליט לבצע חיסון והשמדה נקודתית רק של הבקר הנגוע. וטרינרים טוענים שלדעתם מדובר בטעות מקצועית קשה ובטעות בשיקול הדעת שיש לה השלכות כלכליות קשות על הענף.

הזיכיון של החקלאית

עד מארס 2013, בשיאה של התפרצות מחלת קטרת העור והתפשטותה מרמת הגולן דרומה עד מרכז הארץ, חיסנו השירותים הווטרינריים את העדרים, כמקובל, באמצעות הלשכות הווטרינריות האזוריות, בחיסון מסוג POX שסיפקה המדינה. מגדלי הבקר שילמו אגרה לכיסוי עלות החיסון בסך 5.60 שקלים לראש בקר, תשלום שנקבע על ידי שר החקלאות.

באותו חודש, בהיתר של ד"ר גלאון, החלה החקלאית, אותה חברה שגלאון עבד בה בעבר, לייבא מדרום אפריקה חיסונים נגד קטרת העור בשם "ניטלינג" - חיסון חי מוחלש, שווטרינרים בכירים טוענים שהוא עצמו עלול לגרום את המשך ההדבקה. החקלאית, שבעבר לא ייבאה חיסונים למחלות רשומות או קיבלה זיכיון לייבא חיסונים, החלה לייבא חיסון בעלות של 2 שקלים למנה. לרפתנים היא הציעה אותו ב-8 שקלים למנה.

חלק ניכר מהרפתנים העדיף את החיסון הממשלתי, הזול יותר, שגם עשה את פעולתו היטב מבחינתם, אלא שעוד באותו חדש מארס, הודיעו לפתע השירותים הווטרינריים שהמכון הווטרינרי, הכפוף לד"ר גלאון, מצא שבחיסון POX "התגלה זיהום בתרכיב". ד"ר גלאון הורה להפסיק להשתמש בחיסון הזה ולהחזירו ליצרן. התוצאה: החקלאית נשארה מונופול בחיסון קטרת העור. הווטרינרים הפרטיים נאלצו להתייצב במשרדי החקלאית כדי להצטייד בתרופות משום שבניגוד ליבואנים והיצרנים האחרים של תרופות וטרינריות וחיסונים, להחקלאית אין חברת שיווק.

לא רק זאת, בסוף מארס 2013 בוצע מהלך מפתיע נוסף: עלות החיסון הממשלתי הוקפצה לכ-8 שקלים, בנימוק ש-2.5 שקלים נוספים נדרשים בגין ביצוע החיסון. זאת אף שמעולם לא נדרשו המגדלים לשלם לעובדי משרד החקלאות עבור ביצוע החיסון, הכלול בתקציב המשרד.

במשרד החקלאות טוענים כי "תעריף חיסון קטרת העור לא הועלה אלא דווקא הורד. התעריף הקודם היה 1.7 שקלים עבור תרכיב צאן, בעוד הבקר חוסן בתרכיב במינון X10 ולכן התעריף היה צריך להיות 17 שקל לחיסון. באישור ועדת האגרות המשרדית נקבעו דמי שירות בסך 5.60 שקלים למנת תרכיב ו-2.50 שקלים לפעולת החיסון (בסה"כ 8.10 שקלים במקום 17 שקל). הבקשה הועברה לאישור הוועדה המשרדית ואושרה לאחר דיון אצל היועץ המשפטי של המשרד. לא הייתה פנייה לוועדה הבינמשרדית או הכנסת משום שאישור דמי שירות הוא בסמכות הוועדה המשרדית ואינו טעון תיקון חקיקה".

במשרד החקלאות טוענים גם ש"לגלאון אין השפעה בלעדית וישירה בנושא" וכי נקבע מחיר למנת החיסון ומחיר נפרד לפעולת החיסון (דמי שירות) במסגרת מנגנון ש"מקל על החקלאי לבחור בעצמו מי יחסן את בעלי החיים שלו. החקלאי בוחר בעצמו על מה לשלם". בפועל, בתקופה שבה החיסון הממשלתי נפסל - במשך כשנה - לחקלאים לא הייתה ממש יכולת בחירה.

ההסבר הזה כנראה לא הניח את דעת העוסקים בענף. היבואן עופר לינביץ' מחברת הורייזן, שעמו עובדת המדינה, התקומם על הקביעה שחיסון POX שלו "מזוהם", שלח אותו לבדיקות במעבדות מפורסמות באנגליה ובגרמניה, ואלה אישרו שהחיסון תקין.

וטרינרים שהתקוממו אף הם על ההוראות החדשות החלו לפנות בתלונות לשר החקלאות. באוקטובר 2013 אישר ד"ר גלאון בדיקה נוספת של החיסון POX במכון הווטרינרי, והפעם, אולי בעקבות הלחץ, אותו מכון הודיע שהחיסון הממשלתי תקין. ד"ר גלאון אישר אותו מחדש לשימוש בינואר 2014.

לינביץ' סירב לענות לשאלות "גלובס" ורק אמר: "יש לי כרגע יחסים טובים עם כל הגורמים בענף התרופות הווטרינריות".

כך או כך, בתקופה שבה פעלה החקלאית כמונופול בחיסון קטרת העור, חוסנו 350 אלף ראשי בקר, והיא נהנתה מהכנסה של יותר מ-2 מיליון שקל. אבל זה לא היה מקור הרווח היחיד. אם לא די בחיסון קטרת העור, באפריל 2013 קיבלה החקלאית זיכיון לייבא שורה של חיסונים למחלות רשומות מידבקות נוספות: חיסון נגד "סימום מעיים בצאן" (שהדרג המקצועי בשירות הווטרינרי התנגד לייבוא שלו), חיסון נגד "קדחת שלושת הימים" בבקר, חיסון נגד מחלות מערכת הנשימה בעגלים וחיסון נגד שלשולים של עגלים.

משרד החקלאות: "היה צורך דחוף"

ממשרד החקלאות נמסרו הדברים הבאים: "ד"ר גלאון לא מקבל החלטות לבד ועל דעת עצמו אלא לאחר שיקול ושיתוף כל הגורמים הרלוונטיים במשרד החקלאות, כולל הלשכה המשפטית וועדת האגרות המשרדית והבינמשרדית. הסדר ניגוד העניינים של ד"ר גלאון נבדק יותר מפעם אחת ובאף מקרה לא נמצא כי חרג ממנו.

"עניין הרווח וההפסד של חברת החקלאית ממכירת תכשירים אינו מעניינו של משרד החקלאות. רכישת חיסונים ותרכיבים אינו תפקיד מובהק או בלעדי של השירותים הווטרינריים. ייבוא והפצת תרכיבים למחלות רשומות נעשה על ידי גורמים פרטיים ללא כל התערבות של הממשלה בייבוא, בהפצה או בקביעת המחיר".

בנוגע לייבוא החיסון לקטרת העור בבקר, נמסר מהמשרד שההחלטה לאשר להחקלאית לייבא חיסון התקבלה כי "בבדיקות מעבדה התגלה זיהום בתרכיב POX". לדברי המשרד, החלטת ד"ר גלאון לאשר להחקלאית לייבא את החיסון ניטלינג התקבלה "לאחר בדיקה עניינית, מדוקדקת ונטולת פניות של גורמי המקצוע הרלוונטיים בשירותים הווטרינריים, היות שהיה צורך דחוף וחיוני לטיפול במחלה למניעת התפשטותה. אין הפליה בין תרכיב למשנהו. ליבואן POX לקח חודשים רבים להביא הוכחות לניקיון האצווה החדשה, ולאחרונה הצליח להביאן, ולכן חזר התרכיב לשימוש".

אופי רייך, מנכ"ל החקלאית, מסר בתגובה: "נכון שנדב גלאון הוא בשר מבשרנו אבל הוא לא עוזר לנו ולצערי אפילו הפריע לנו. לנו היה קשר עם יצרן החיסון לקטרת העור בדרום אפריקה, ואמרתי לנדב שהמחלה כבר בתוך הארץ והמצב חמור, אז בוא נייבא את התרופה. קיבלתי מדרום אפריקה מידע שנשאלו שאלות לגבי התרופה, וגלאון בעצם עיכב את היבוא. אמרתי לו שהשטח בוער במגיפה, ורק מאוחר יותר קיבלנו את האישור. להגיד שגלאון עזר לנו זה שטויות בלשון המעטה. האמת הפוכה".

האם הפרטת החיסונים תוביל לייקור מוצרי החלב?

בשקט בשקט, מנהל השירותים הווטרינריים ד"ר נדב גלאון מוביל את שר החקלאות יאיר שמיר לתהליך של הפרטת החיסונים למשקי הבקר והצאן המטופלים על ידי השירותים הווטרינריים - 450 אלף פרות (מתוכן כ-200 אלף פרות לחלב), וכ-500 אלף ראשי צאן. במשרד החקלאות עצמו הודו היום כי "המשרד מקדם את הפרטת החיסונים שאינם חייבים להתבצע על ידי גורמים ממשלתיים על פי הערכת וניהול סיכונים בהתאם לאופי המחלה, העדרים ושיקולים נוספים. בעתיד תיתכן הפרטה של חיסונים נוספים".

הנהנית העיקרית מהתהליך הזה, אם יימשך, תהיה האגודה השיתופית החקלאית, המספקת שירותים וטרינריים ל-80% ממשקי הבקר והצאן בישראל ותקבל לידיה גם את האפשרות להרוויח מביצוע חיסונים. לא רק זאת, תהליך כזה בסופו של דבר יוביל גם להתייקרות מוצרי החלב, משום הקשר בין עלות החיסון למחיר המטרה שמקבל רפתן לליטר חלב גולמי: עלות החיסון כלולה בתחשיב מחיר המטרה, ומאחר שהפרטת החיסונים צפויה לייקר באופן משמעותי את עלות החיסונים, מחיר המטרה צפוי לעלות בהתאם, ובעקבותיו גם מחיר מוצרי החלב.

העברת האחריות על חיסונים לשוק הפרטי היא עניין חדש בישראל. עד היום השירותים הווטרינריים, גוף ממשלתי, היה האחראי הבלעדי לטיפול במחלות רשומות, הנחשבות מידבקות ומסוכנות לבעלי חיים ולעתים גם לבני אדם. כלומר, הם אחראים לייבוא החיסונים, לאיכותם ולביצועם בפועל על ידי הווטרינרים הממשלתיים. המדיניות הזאת נבעה במיוחד מהרגישות הרבה להתפרצויות של מחלות כאלה במדינות הגובלות עם ישראל.

כיום ניתנים במשק הבקר חיסונים קבועים נגד מחלת הפה והטלפיים (פעמיים בשנה) ונגד קטרת העור. במשק הצאן ניתנים חיסונים נגד אבעבועות, דבר ובורצולוזיס (קדחת מלטה). בסך הכול, רק ב"מחלות רשומות" אמורים להתבצע בכל שנה כ-3 מיליון חיסונים.

באחרונה פנה שמיר ליו"ר ועדת הכלכלה אבישי ברוורמן בבקשה להפריט גם את החיסון נגד כלבת, מחלה רשומה נוספת, שהחריפה בעקבות הקרבות בסוריה והגידול העצום בלהקות כלבי פרא טורפים המשוטטים בסמוך לגבולות הצפון. בישיבה של ועדת הכלכלה של הכנסת, שבה לא נכח אף חבר כנסת, שכנע ד"ר גלאון את ח"כ ברוורמן שהשינוי נחוץ וכי החקלאים "יחסנו את העדרים על ידי זה שהמחיר יהיה יותר אטרקטיבי".

בחיסון הכלבת בבקר וצאן מדובר בכסף קטן יחסית, אלא אם כן השירותים הווטרינריים בראשות ד"ר גלאון יקפידו לפתע הקפדה יתרה ויחייבו חיסון שנתי כזה לכל ראש בקר וצאן; הכסף הגדול מצוי בעתיד, אם וכאשר תימשך מגמת ההפרטה ותגיע לשאר המחלות הרשומות. אז צפויה התייקרות של עשרות מיליוני שקלים בתחום החיסונים, ומחיר מוצרי החלב יעלה בהתאם.

ממשדר החקלאות נמסר בתגובה: "אין תוספת עלויות לביצוע החיסונים, בחלק מהמקרים מדובר בהוזלה של עלויות. ההפרטה והתחרות בשוק אמורות דווקא למנוע האמרת מחירים. בכל מקרה השפעת מחיר התרכיב והחיסון על מחיר המטרה בחלב בפרט או על מחירי המזון בכלל היא אפסית".

בהתייחס לאגודה השיתופית החקלאית נמסר: "יש לה נתח שוק גדול כדי 80% רק ברפת החלב (כ-800 רפתות), בעוד שרוב בעלי עדרי הבקר לבשר והצאן (אלפי עדרים) אינם לקוחותיה. חיסונים אמורים להתבצע בכל עדר על ידי הרופא הווטרינר המטפל בו. על פי נתוני השירותים הווטרינריים יש בישראל יותר ממאה רופאים העובדים בעדרי בקר וצאן. פחות ממחציתם מועסקים על ידי החקלאית. לדוגמה, הפרטת חיסון החובה הממשלתי נגד מחלת הניוקסל, אשר מבוצע על ידי מחסנים פרטיים הפועלים בענף הלול, והפרטת חיסון החובה נגד מחלת הכלבת בחיות מחמד, לאלפי וטרינרים, בוצעו כבר לפני עשרות שנים".

עוד כתבות

שיגור כטב''ם איראני / צילום: Reuters, dpa via Reuters Connect

ישראל וארה"ב בוחנות נשק חדש נגד איום הכטב"מים האיראני

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ארה"ב וישראל בוחנות מערכות נשק מיקרו־גל ולייזר נגד כלי טיס בלתי מאוישים ● בזמן שיירוט באמצעות כיפת ברזל, למשל, מוערך בכ־30 אלף דולר, עלות יירוט באמצעות לייזר היא זניחה

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

ביידן בקריאה לקונגרס במאמר מיוחד: "לאשר בדחיפות את הסיוע הביטחוני לישראל ולאוקראינה"

הנשיא האמריקני הבהיר: "זה לא הזמן לנטוש את ידידותינו, לא מתקבל על הדעת שנעמוד מנגד" • על המתקפה האיראנית אמר ביידן: "איראן רוצה למחוק את המדינה היהודית היחידה מעל המפה" • עוד הזהיר הנשיא: "ארה"ב עלולה להיגרר למלחמה, אסור שנניח להגנה של ישראל להיחלש"

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל ● שער הדולר-שקל נסחר ברמה של כ-3.8 שקלים, שיא של חמישה חודשים

סניף של ביטוח לאומי בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

אלפי עסקים עלולים לגלות בקרוב שהם חייבים לביטוח לאומי מיליוני שקלים

אלפי מעסיקים קיבלו לאחרונה מכתב מהמוסד לביטוח לאומי, שממליץ להם לדווח מרצון על ניכוי הוצאות עובדיהם השכירים מהברוטו לצורכי תשלום דמי הביטוח הלאומי ● הדיווח יהיה רטרואקטיבי, משנת 2017 ואילך ● מעסיק שלא יעשה זאת חשוף לביקורת ולקנסות

מטוס אל על / צילום: דני שדה

פעם בחצי שנה זה קורה: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

מסילות רכבת בחדרה, באזור מתחם 27 / צילום: תמר מצפי

המאבק שתוקע הכפלת מסילת הרכבת ופיתוח קרקע ביותר ממיליארד שקל

הוועדה לתשתיות לאומיות רוצה להפקיע כ-400 דונם במערב חדרה ● בעלי הקרקעות עתרו לבג"ץ והזהירו: ההפקעה, הפיצויים וביטול אזור התעסוקה יגרמו נזק של יותר ממיליארד שקל

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

חיקוי ירוד וזול: זהו הכטב"ם שאיראן שיגרה לעבר ישראל

שאהד 136 נחשב גם לחיקוי ירוד של המל"ט המתאבד הארופ, מתוצרת התעשייה האווירית, שלפי הערכות מחירו עומד על כ־700 אלף דולר ● לצורך ההשוואה, מחיר שאהד 136 מוערך בכ־30 אלף דולר בלבד

ריצ'רד פרנסיס, מנכ''ל טבע / צילום: יח''צ

כמעט 100 מיליון שקל בשנה: זה שיאן השכר החדש בבורסת ת"א

עלות שכרו של מנכ"ל טבע ריצ'רד פרנסיס בשנת 2023 עמדה על כ-26 מיליון דולר, רוב הסכום ניתן כתגמול הוני ● פרנסיס עקף בכך את ברק עילם, מנכ"ל נייס והפך לשיאן השכר בבורסה המקומית ● בשנה שעברה הביעו בעלי המניות של טבע מחאה על התגמולים הגבוהים לעומת ביצועי המניה באותה עת ● בתוך כך, טבע קיבלה אישור FDA לתרופת ביוסימילר

קניות אונליין / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי הצניחה בתחילת המלחמה: התאוששות בענפי התיירות והבילויים

חג הפסח שיחול בקרוב מחולל רכישות בתחום החופשות והמופעים ● אתר KSP מרחיב את שיתוף־הפעולה עם שטראוס לצד מותגים כמו ויסוצקי ולוואצה ● הדירוג החודשי של אתרי האונליין

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

"להשתמש בישראל כדי לדחוף את אוקראינה אל גרונו של העם האמריקאי"

זה מה שאומר ציר בית נבחרים הימני הקיצוני בארה"ב על תכסיס פרלמנטרי שנועד לאפשר סיוע צבאי לאוקראינה, לישראל ולטייוואן ● במקביל, הימין שוקל להדיח את יו"ר בית נבחרים על נכונותו להתפשר ● "הם רוצים שהעולם יעלה בלהבות", אומר ציר דמוקרטי

שירי הייסר ואסף גריס, מנכ''לים משותפים בראובני-פרידן

תקציב הפרסום של ישראכרט, בהיקף 25 מיליון שקל, עובר לראובני-פרידן

ב-12 השנים האחרונות טופל תקציב ישראכרט בקבוצת פובליסיס ● זהו התקציב הראשון בעידן המנכ"לים החדשים בראובני-פרידן, שירי הייסר ואסף גריס

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

בארה"ב מדווחים: ישראל לא תתקוף באיראן לפני פסח

צה"ל תקף במהלך הלילה מטרות טרור בדרום לבנון ● דיווח: ביידן אישר לישראל לפעול קרקעית ברפיח - תמורת צמצום התקיפה באיראן ● שר החוץ האירני נחת בניו יורק, מנהיגי הארגון הכלכלי הבין-לאומי (G7) גינו את המתקפה האיראנית על ישראל • מתאם פעולות הממשלה בשטחים: יותר מ-300 משאיות סיוע נכנסו לרצועה, כ-100 משלוחים הוצנחו • עדכונים שוטפים 

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

התחזית האופטימית של ענקית השבבים מטייוואן: ההכנסות יזנקו פי 2

יצרנית השבבים TSMC הציגה דוחות רבעוניים חזקים ועקפה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות והרווח ● המומנטום החיובי צפוי להימשך כשעל פי ההערכות החברה צפוי להכפיל את הכנסותיה

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בוול סטריט; מחירי הנפט צללו בכ-3%

הנאסד"ק ירד ב-1.2% ● מדד הקאק עלה ב-0.6% ● ירידה במדד המחירים לצרכן בבריטניה, אך מעל הצפי ● יצרנית השבבים ההולנדית ASML יורדת ב-5% ●  ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" • מיקרוסופט תשקיע 1.5 מיליארד דולר בחברת ה-AI מאיחוד האמירויות • יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה"

יו''ר בית הנבחרים, מייק ג'ונסון / צילום: ap, J. Scott Applewhite

4 מיליארד דולר לכיפת ברזל: חבילת הסיוע האמריקאית בדרך להצבעה

בוושינגטון, סוגיית חבילת הסיוע לישראל, אוקראינה וטייוואן עשויה להתקדם כבר בימים הקרובים ● יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון בשיתוף רפובליקנים נוספים הציגו אמש חבילת סיוע הכוללת 26.4 מיליארד דולר לישראל ● דיווח: ארה"ב הסכימה לתמרון ישראלי ברפיח, בתמורה לתגובה לא נרחבת נגד איראן

סם אלטמן / צילום: כדיה לוי

המיזם החדש של סם אלטמן במפרציות ואיך יכול להיות שישראל נותרה בחוץ

הדיווחים על ביקוריו של מנכ"ל OpenAI באיחוד האמירויות ובסעודיה נמשכים, ולפי הערכות המטרה היא הקמת תשתיות לפיתוח שבבי בינה מלאכותית ● ישראל לא חלק מהתוכניות, אבל בענף לא דואגים: "אם אלטמן יחפש את ההון האנושי, ישראל עשויה להיות חלק מהתמונה"

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יח''צ, איל יצהר

בדיקת רשות ניירות ערך והשאלה: מה שמותר לנתן חץ ולדוד פורר, אסור לאחים אמיר?

האחים יוסי ושלומי אמיר משופרסל התקפלו השבוע בפני הרגולטור והחילו על עצמם "וולונטרית" את ההגבלות של בעלי שליטה ● אבל האחים אמיר הם לא היחידים שהתנהלו כמו בעלי שליטה ללא ההגבלות, אז מדוע דווקא הם תפסו את תשומת-הלב של רשות ניירות ערך?

כפר ערב אל-עראמשה / צילום: איל יצהר

הותר לפרסום: 6 לוחמים נפצעו קשה בגליל, 8 נוספים במצב בינוני וקל

אדם נפצע אנוש, שניים נפצעו קשה, ארבעה במצב בינוני והשאר קל בפגיעה ישירה בערב אל-עראמשה ● דיווח: בארה"ב מעריכים שישראל תבצע תקיפה מצומצמת בשטח איראן • איראן: "כל תקיפה של ישראל בשטחנו תיענה בתגובה חזקה ונחרצת" • בגליל המערבי: נפילות בשטחים פתוחים אחרי כ-5 שיגורים מלבנון, לא ידוע על נזק או על נפגעים • הפעילות במרכז הרצועה: כוחות הנח"ל חיסלו מחבל באמצעות רחפן • עדכונים שוטפים

קיבוץ כפר עזה. עלות שיקום הנזק מוערכת ביותר מ־5 מיליארד שקל / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

יותר מ־5 מיליארד שקל: ממדי הנזק בעוטף עזה נחשפים

נזקים ביישובי העוטף, שמוערכים במיליארדי שקלים, נחשפו בהצעת המחליטים של הממשלה שאושרה היום ● מספר דורשי העבודה זינק, והפגיעה בחקלאות מוערכת במאות מיליונים ●  שיקום הבתים טרם החל בשלב זה

מדפי חלב בסופרמרקט / צילום: גלובס

האם ישראל תחזור לייבא חלב? תלוי את מי שואלים ומתי

העלייה הצפויה במחירי החלב הניגר מעלה את השאלה האם המנגנון שקובע מכסים ומחירים מפוקחים לא מיותר ● כיצד ייראה השוק אם התחרות תיפתח, ואיך כדאי לפתור מחסור בפעם הבאה?