גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האטה? הרבעון הקודם היה הטוב ביותר בשוק הרכב בארץ

מכירות הרכב החזקות ברבעון הראשון של השנה מגבירות את התיאבון ומלבות את התחרות בין חברות הליסינג ליבואנים

שוק הרכב הישראלי סיים בשבוע שעבר את הרבעון הטוב ביותר בתולדותיו. יותר מ-72 אלף מכוניות חדשות עלו על כבישי הארץ בינואר-מארס, מתוכם כמעט 24 אלף כלי רכב בחודש מארס בלבד.

לנתונים החזקים יש הסברים נקודתיים ועונתיים כמו רכישות מסורתיות של חברות ההשכרה לקראת חג הפסח; מבצעי מכירות של יבואני רכב גדולים; אפקט "החלפת שנת המודל"; הריבית הנמוכה במשק שמקלה על מימון רכב ועוד. אבל כל הנתונים הללו היו קיימים במידה רבה גם בתקופה המקבילה אשתקד, שבה נמכרו כמעט 25% פחות כלי רכב. יתר על כן, הרתיחה של שוק הרכב בולטת למול נתוני המאקרו הקרירים של הרבעון הראשון, שמלמדים על צמיחה בשיעור מתון במשק, קיפאון בשוק הנדל"ן וירידה חדה בפדיון של רשתות המזון ומוצרי הצריכה. את ההסבר אפשר למצוא במכניזם הפנימי של ענף הרכב ובעיקר בזינוק ברמת התחרות.

חגיגת שערי המטבע

שלושה גורמים תורמים כיום לעלייה ברמת התחרות בשוק הרכב: מצד אחד השקל ממשיך להפגין חוזק ביחס למטבעות ייבוא הרכב, דבר המוריד באופן משמעותי את מחירי הייבוא הריאליים של כלי הרכב. מנגד, המחירונים הרשמיים של היבואנים נותרו כמעט ללא שינוי ובהתאם לא נרשם גם שינוי משמעותי ב"מחירון המשומשות" - אותו מדד כל-יכול שממנו נגזרים ערכי הגרט של חברות הליסינג, הרווחיות שלהן ממכירת רכב משומש ושווי הבטוחות שלהן לצורך גיוסי אג"ח.

התוצאה היא זינוק במתח השיווק, ה"דלתא" שבין המחיר "האמיתי" של הרכב החדש למחיר הפיקטיבי לצרכן, כפי שהוא משתקף במחירוני המכוניות החדשות והמשומשות. במכוניות משפחתיות, למשל, הדלתא הממוצעת בין המחיר "הקמעונאי" הרשמי לצרכן לבין המחיר "הסיטונאי" - המחיר לחברות הליסינג וההשכרה אחרי רווח המינימום של היבואן - נעה ברבעון הראשון, על פי הערכות, סביב 25 אלף שקל, בהתאם למטבע ייבוא הרכב.

על הדלתא הזאת כל השחקנים רוצים - ורצים - "לחגוג". חברות הליסינג למשל, או לפחות חלקן, ניצלו את הפער המתרחב ברבעון הראשון של 2014 כדי לרכוש רכב "למלאי" במטרה לשווק אותו עם "אפס קילומטרים" ללקוחות פרטיים. ככל הידוע לנו אף חברת ליסינג עדיין לא ניצלה בצורה משמעותית את האפשרות למכור כלי רכב בתור "יד ראשונה", מה שיוצר הפחתת ערך מסוימת, אבל זה לא מפריע להן להסתער על ההזדמנות העסקית שנוצרה. בהערכה מתונה, כ-7% מסך מסירות כלי הרכב החדשים הן כיום "למלאי".

יבואני הרכב, מצדם, מתייחסים לנושא ברגשות מעורבים. מצד אחד כולם שמחים "להעיף סחורה", במיוחד כאשר שערי המטבע מבטיחים רווחיות נאה אפילו אחרי ההנחות. מצד שני, המכירות לפרטיים הן ה"שמנת". כולם גם מבינים שמה שמתחיל היום בתור "ניצול הזדמנות נקודתית" של חברות הליסינג עלול להפוך בעתיד לטרנד, שירחיק מהן עוד יותר את הלקוחות הפרטיים.

נזכיר שלחברות הליסינג יש כיום בארץ הרבה יותר נקודות מכירה מליבואני הרכב. כיוון שמגוון המוצרים שלהם רחב יותר וכולל משומשות, הן יוצרות הרבה יותר תנועת לקוחות - מה שנקרא בעולם השיווק TRAFFIC - מאשר באולמות התצוגה של היבואנים. לקוחות שבאים לאתר הליסינג לרכוש רכב משומש, מקבל הצעות לרכוש רכב עם אפס קילומטרים. זה איום לא מבוטל.

רוחות מלחמה

צעד הנגד של היבואנים, או לפחות של חלקם, הוא הגברת מאמצי השיווק תוך העברת חלק מאותה "דלתא" ללקוחות הפרטיים. הסמן הבולט ביותר של התופעה הוא כנראה המבצע של דלק רכב לארגון הצרכנות "חבר", שהתחיל בימים האחרונים.

דלק רכב הייתה במשך שנים שותפה כמעט סימביוטית של חברות הליסינג הגדולות וכיכבה במקום הראשון, או לכל היותר השני, בתמהיל הרכישות שלהן. אלא שבשנים האחרונות המצב השתנה לרעה. שלמה סיקסט, למשל, שמחזיקה בכרבע משוק הליסינג הישראלי, "חתכה" בשנה שעברה את רכישותיה מדלק רכב בשנה בכמעט 10%, ל-22% בלבד בתמהיל. חלק מכוח הקנייה הזה נותב לרכישה של רכבי אופל, שאותם מייבאת קבוצת שלמה בעצמה - כ-17% מסך הרכישות ב-2013, בהיקף של כ-300 מיליון שקל - וחלק נותב להגדלת הרכישות מקבוצת כלמוביל, שחלקה בתמהיל צמח ב-9%. כך או כך, מדובר בכסף גדול מאוד אם מביאים בחשבון ששווי רכישות הרכב החדש של שלמה סיקסט עמד בשנה שעברה על כ-1.75 מיליארד שקל.

גם איוויס, אחת החברות הגדולות, לא הסבירה את פניה ליבואניות הגדולות בשנה שעברה. אם בשנת 2012 הופנו כ-70% מסך רכישות הרכב של החברה לדלק רכב ולכלמוביל, בשנה שעברה עמד הנתח של השתיים על 52% בלבד.

כיום, כשאיוויס היא בבעלות מלאה של UMI המתחרה, הנתון הזה לא צפוי להשתנות לטובה מבחינתן.

השלישית בחוליה היא אלבר, שבשנה שעברה רכשה מדלק מוטורס נתח של 26.3% מכלל הרכש שלה, לעומת כ-32% בשנה שעברה, ויותר מ-37% לפני שנתיים.

אמנם חלק מהירידה נובע מהעדרה מהשוק של מאזדה 3 - להיט ליסינג ידוע - במשך רוב השנה שעברה, אך עדיין מדובר בשינוי מהותי שיכול אולי להסביר את השתתפות דלק רכב במבצע "חבר" לראשונה בתולדותיה ואת המחירים האגרסיביים שהיא מציעה לעמיתי "חבר" בדגמי ציים אסטרטגיים.

הצעות מחיר כמו 115 עד 117 אלף שקל לפורד פוקוס אוטומטית, פלוס הטבות לא כספיות בשווי של עוד כמה אלפי שקלים, וכ-122 אלף שקל למאזדה 3 חדשה, הן יותר משיווק אגרסיבי: הן נוגסות עמוק בדלתא של חברות הליסינג וביכולת שלהן לשווק את הדגמים הללו עם אפס קילומטר והן משגרות לחברות הליסינג מסר ברור בנוסח המערב הפרוע: "לנו יש יותר אקדחים".

זו רק דוגמה אחת לתגובת נגד של היבואנים. בשבוע שעבר ראינו, למשל, את טלקאר - עוד חברה שאין לה פעילות ליסינג עצמאית - משיקה "דגם בסיס" חדש ומוזל מאוד של רכב הפנאי ספורטאז', שהפך בשנים האחרונות למוצר מבוקש בקרב סוחרי ה"אפס קילומטרים".

אם מוסיפים זאת להנחות העמוקות שמוצעות כמעט דרך קבע בצ'מפיון מוטורס, ואת הכוונות של חברת הליסינג אלבר להתחיל בקרוב בשיווק ובייבוא מקביל של כלי רכב מארצות הברית, מקבלים תמונה של שדה קרב אולטרה-תחרותי, שממריץ את רכישות הרכב החדש לכל רוחב החזית.

יש עוד קווים אדומים

אף שנראה כי מדובר במלחמת "גוג ומגוג", בענף עדיין יש קווים אדומים ברורים שלא נחצו. אבל גם הגבולות הקיימים יעמדו למבחן במכרז הליסינג של צה"ל שהיקפו יגיע לכמעט 2 מיליארד שקל. מכרזים מסוג זה הם זירה למאבקי כוחות: חברת ליסינג שתרצה לשפר את סיכוייה לזכות תהיה חייבת לקבל תנאים אטרקטיביים מהיצרן, באמצעות היבואן הרשמי.

יבואן שירצה להכניס את כלי רכבו למכרז יהיה חייב לשתף פעולה עם חברות הליסינג או להפעיל לשם חברת ליסינג עצמאית (בהנחה שיש לו). בקיצור, הזדמנות לסגירת חשבונות ו/או כריתת בריתות חדשות ואו "שבירת הכלים". יהיה מעניין.

שיעור רכישות ציי הרכב

עוד כתבות

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילי שיוט חדשים ואופנועי שלג למשימות מיוחדות

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק קפץ ב-1.5% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● מחירי הנפט עלו ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בארה"ב ירד והוביל לירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון הרצועה

אלכרישאת, גשש בן 42 מאבו רובייעה, נפל בקרב בעזה ● דובר צה"ל לעזתים שבבית לאהייא: "עזבו את האזור מיד" ● צה"ל תקף בדרום לבנון; רקטות שוגרו למרחב מרגליות שבאצבע הגליל ● שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה ● כל העדכונים

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים