גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מנכ"ל ברודקום: "העשרנו הרבה אנשי הון סיכון אצלכם"

בראיון בלעדי ל"גלובס", מסמן סקוט מק'רגור את המהפכה הבאה: "האינטרנט של הדברים הוא לא בסיסי כמו ה-PC בזמנו, אבל זה יכול להיות הרבה יותר גדול. הבעיה שעדיין לא הומצא לו היישום האולטימטיבי"

סקוט מק'רגור, מנכ"ל ענקית השבבים ברודקום, מרצה באירוע באולם הכנסים של מלון Xijiao בשנחאי ואינו נראה כמי שמבשר על מהפכה בתחום העיסוק שלו. בכלל, מק'רגור (57), אינו נראה טיפוס של מהפכות. הוא יותר משתלב בסכמה הסימבולית של רואה החשבון האפור שגר מעבר לכביש. זה שחי חיים שרחוקים מאוד מכל ריגוש.

אבל במשך קרוב ל-40 שנות קריירה, הספיק מק'רגור להיות בתפקידי מפתח במספר מהפכות טכנולוגיות בתחומי התקשורת והרכיבים האלקטרוניים, ולפחות במהפכה אחת משמעותית בתחום המחשוב האישי כאשר הוביל את צוות הפיתוח של מיקרוסופט למערכת המקורית של Windows בתחילת שנות ה-80.

מספר שעות לאחר האירוע, בראיון בלעדי ל"גלובס", מק'רגור ממשיך לדבר על מהפכה. במבט מקרוב, הניצוץ בעיניים מעיד כי הוא מעוניין להחזיק בתפקיד בולט במהפכה נוספת שבדרך. הפעם, מדובר במרחב שסביבנו - כולל בגדים, חפצים שונים, ואמצעי אלקטרוניקה בכלל - שיהפוך באמצעות רכיבי המחשוב והתקשורת להרבה יותר חכם. החלק של ברודקום בטרנד החדש - כספקית מובילה של שבבים - הוא בעיקר באמצעות מכלול רכיבים שיספק את התשתית לקישור בין החפצים והעברת מסרים ביניהם. "זה דומה, אבל שונה", מתייחס מק'רגור למהפכה שאולי בדרך לעומת המהפכה שהיה שותף לה בתחום המחשוב האישי, "המטרה של מערכת ה-Windows וה-PC הייתה לשים מחשב בידיים של מי שלא הייתה לו נגישות לציוד מחשוב. כעת, זה יותר להרחיב את הנגישות לטכנולוגיה מאשר לספק את הבסיס שלה. זה יותר כמו להפוך את הטלפון החכם לאקססורי (במובן של פריט נלווה לתעשיית הביגוד - ש.ש). כך שזה לא כ"כ בסיסי כמו שהיה אז, אבל זה יכול להיות הרבה יותר גדול מבחינת ההיקפים".

המחשוב הלביש (Wearable), או באופן כללי יותר 'האינטרנט של הדברים' (IoT) , אכן מאפשרים חזון מרגש עבור כל חובב טכנולוגיה. וכגודל החזון והדמיון - כך גודל ההזדמנויות. לראשונה, תתאפשר מכירה של אביזרי חומרה חכמים שהם חלק מהמרחב הסטנדרטי הסובב אותנו, שיקושרו ביניהם בכל העולם. החיבור הזה, בין, נניח, צמיד בישראל למסד נתונים של חברת אלקטרוניקה סינית, יכול לספק אין-ספור רעיונות יישומיים. ולמק'רגור לא חסר מה להציע: "תחשוב על טבעת שמחוברת לטבעת דומה שאתה נותן לבן הזוג, וכל פעם שאתה בצד השני של העולם בן/בת הזוג מרגישים כשאתה נוגע בטבעת ומודעים לכך שאתה חושב עליהם. זה דבר שיהיה זול לפתח, לא יהיה יקר לקנייה ויהיה ממש כיף להשתמש בזה. זה סוג המוצרים שלא היית יכול לדמיין בעבר. כל מה שצריך זה טלפון חכם ובלוטות', ואז אתה יכול להתחבר לכל דבר בעולם".

אבל עם כל הכבוד לחזון, יש גם ביקורת על הטרנד החדש. "בזמן הקצר, אנחנו משווים בין המחשוב הלביש לקונסולות המשחקים - קטגוריה של מוצרים שימושיים שכיף להתעסק איתם, אך שוק עם היקפים מוגבלים", תיאר לאחרונה בנק ההשקעות אופנהיימר בדוח על המחשוב הלביש. ההיקפים הם נושא נתון לפרשנות. באופנהיימר העריכו כי השנה יעמוד שוק המחשוב הלביש על 6.6 מיליארד דולר ויכלול 47 מיליון מוצרים, כמחצית מתוכם שעונים חכמים.

בכל מקרה, שוק המחשוב הלביש נחשב ליישום הראשוני של שוק גדול בהרבה, שההערכות בו מרקיעות שחקים. בבורדקום מציינים הערכות של ABI לפיה ב-2019 יהיו 30 מיליארד התקנים שמחוברים ביניהם בתקשורת אלחוטית. בסיסקו העריכו ש-50 מיליארד התקנים יהיו מחוברים ב-2020 (ממוצע של 6.6 התקנים לאדם), ובגרטנר טוענים שהערך הכלכלי מהחיבור הזה יגיע ל-1.9 טריליון דולר.

"הייתה תחושה דומה עם הבלוטות'", מתייחס מק'רגור לטענות על התלהבות היתר סביב הנושא. "בהתחלה זה התקבל בהתלהבות עצומה ואז זה עבר לכך שפשוט הפסיקו כמעט להשתמש בזה, והנה היום זה בכל מקום. אני חושב שהאינטרנט של הדברים עובר תקופה דומה וזה בוודאי כרגע במצב של התלהבות יתר. הבעיה המרכזית היא שאין נכון לעכשיו 'Killer App'".

מק'רגור מאמין שהמוצרים המשמעותיים הראשונים בתחום יגיעו מתחום הבריאות, כגון צמידים שמספקים פרמטרים בריאותיים שונים באמצעות סנסורים. "קשה מאוד לנחש מי המנצחים שיהיו בתחום הזה", הוא מוסיף ואף מספק כמה פרמטרים שרלוונטיים לדעתו: "דברים אופנתיים וויראליים, אם יהיו מתומחרים באופן הגיוני, יעשו משהו מעניין ויחברו בין אנשים".

- ומה לדעתך התמחור ההגיוני כאן? גוגל גלאס לדוגמה יקרים.

"זה דבר מאוד אינדיבידואלי. אני חושב שאם אתה קונה משהו אופנתי כנראה שהוא צריך להיות פחות מ-100 דולר, ולעומת זאת כלי שמשמש לצרכים עסקיים יכול להיות משהו אחר. גוגל גלאס הם עדיין בשלבי ניסוי, כך שזה בסדר שהם עולים יותר כי זו טכנולוגיה מאוד מורכבת. אפשר יותר להשוות את זה למחשב הנייד שאתה מחזיק. אבל ככל שהדברים יהיו יותר רלוונטיים מהצד החברתי והאופנתי המחיר צריך להיות יותר נמוך".

"אינטל הם רק עוד מתחרה"

מבחינה אסטרטגית, ברודקום רואה את האינטרנט של הדברים כהזדמנות גדולה. החברה, שנסחרת בשווי של כ-18 מיליארד דולר ואמורה למכור השנה ב-8.5 מיליארד, פועלת בשלוש חטיבות סביב עולם התקשורת: תשתיות אלחוטיות וקוויות (ING); פתרונות לקישור המשתמשים הביתיים לפס הרחב (BCG); ופתרונות עבור התקני המחשוב והתקשורת הניידים (MWG) .

המערכות שמיועדות לאינטרנט של הדברים מגיעות מחטיבת ה-MWG ברובן, שמספקת בין השאר שבבים לבלוטות'WiFi, GPS וניהול מתח על התקנים ניידים. הפעילות בתחום הנייד אמנם סיפקה כ-45% מההכנסות ב-2013, אך מקבלת מעט מאוד קרדיט מהמשקיעים (ראו מסגרת). שוק ה-loT שיתחיל להתרומם השנה בעיקר מצד התשתיות, צפוי להיות צפוף למדי. ב-UBS העריכו כי התרומה לחברות השבבים תסתכם ב-10-20 מיליארד דולר ב-2018, סדר גודל של 2.5%-5% משוק השבבים כולו. לצידה של ברודקום יתחרו גם מספר גדול של חברות שבבים אחרות כדוגמת קוואלקום, פריסקייל, TI ומארוול.

ברודקום מאמינה שהאתגר המרכזי בעולם החדש יהיה השילוב היעיל של רכבי התקשורת בין ה"דברים" שיחוברו - המרחב שהיא מספקת לו פתרונות מוצלחים כבר תקופה ארוכה - ופחות מצד יכולות העיבוד, היכן שאינטל לדוגמה מתמקדת. המעמד של אינטל, שמסתערת על השוק התקני המחשוב הניידים עם פתרונות משלה, עשוי להשתדרג השנה אם תצליח להכניס את הטכנולוגיה שלה למספיק התקני תקשורת (טלפונים חכמים וטאבלטים). על הדרך, תתחמם גם התחרות של אינטל מול חברות כגון ברודקום וקוואלקום, שיימצאו מולם בשוק הסלולרי מתחרה גדול עם אמביציה ויכולות.

באינטל הודיעו לפני מספר חודשים על מערכת רכיבי התקשורת (SoC) המותאמת להתקנים ניידים (כולל תמיכה בדור שלישי בסלולר וקישוריות), במה שאמור להיות יריית הפתיחה שלה. "אינטל כבר נכנסת לתחום במשך עשור, אם לא למעלה מזה. אני לא חושב שזה ישנה משהו עבורנו. אינטל הם רק עוד מתחרה שלא הצליחו כל כך בעבר ונראה עד כמה הם יצליחו השנה. היו להם המון קשיים בפיתוח מערכת כוללת המתאימה להתקנים ניידים, יש להם מערכת חדשה בשנה הבאה וזה דומה למה שהשקנו לפני שנה, כך שזה לא נראה תחרותי במיוחד לדעתי".

אינטל אולי אינה מתחרה מצד התכנון של המוצרים, אבל בצד הייצור הסיפור מורכב יותר. תעשיית השבבים נמצאת בדיסוננס קבוע לגבי ייצור שבבים. מצד אחד, מדובר בהשקעה אדירה (6-7 מיליארד דולר למפעל חדש כיום), מצד שני, היכולת להגדיל את כמות הטרנזיסטורים על גבי פיסות הסיליקון בהתקני המחשוב שהולכים וקטנים היא משמעותית מאוד, ויכולת ייצור מתקדמת יותר מהווה יתרון תחרותי.

ברודקום פועלת כחברה ללא מפעל ייצור (Fabless) , וככזו היא תלויה תמידית בהתקדמות הטכנולוגית של שותפים, כגון מפעלי TSMC שהם היצרנים העיקריים של המעבדים שבורדקום מתכננת. אך, בשנתיים האחרונות, מתנוסס סימן שאלה גדול מעל הכדאיות הכלכלית בפיתוח קווי ייצור מתקדמים יותר, ועל הרקע הזה מק'רגור יכול להרשות לעצמו שלא לראות ביכולת הייצור של אינטל יתרון מובנה. "לאינטל יש יתרון בייצור במשך 20 שנה וזה לא סייע להם להצליח מלבד אולי במעבדים עבור שוק המחשוב, אז למה שזה יסייע להם כרגע? אני חושב שהיתרון שיש להם ייעלם".

קהל היעד של ברודקום בתחום האינטרנט של הדברים כולל יזמים שיהיו מעוניינים להקים חברת מחשוב לביש. אם מה שצריך בכדי להפוך אביזר לבוש ל"חכם" הוא קישור באמצעות בלוטות', WiFi, זיכרון, ניהול המתח ואולי אופציה מסוימת לעיבוד מרכזי, זו חבילה שיכולה להגיע לעלות של כמה דולרים בלבד. "זו נקודת מפנה ביכולת החדשנות", משוכנע מק'רגור, "בכדי לצאת לדרך עם חברת מחשוב לביש חדשה צריך כמה מאות דולרים וקצת זמן".

המספרים האלו תואמים את ההצעות של ברודקום וספקי מערכות תואמות אחרים. גילום של עלות פיתוח ורכישת החומרים יכולה להסתכם באביזרים שעלותם הכוללת פחות מ-50 דולר.

"אין WhatsApp בסין או בישראל"

האתגרים בעולם המוליכים למחצה אינם רק טכנולוגיים, אלא כוללים גם התמודדות גוברת לגבי מציאת כוח האדם בתחום. ברודקום סיימה את 2013 עם הוצאות של 2.5 מיליארד דולר על מחקר ופיתוח, רובן על כוח האדם, כ-30% מכלל ההכנסות ובקצה העליון בעולם ההיי-טק. תכנון שבבים הופך למורכב יותר ויותר וכוח אדם מתאים נעשה קשה יותר ויותר להשגה. חלק מהפתרון מגיע גם מרכישות שבהן כוח אדם שמתמחה בנושא מסוים נקלט בחברה הרוכשת (Acqhire). בברודקום עשו לא מעט כאלו, חלקן בישראל.

- עד כמה קשה לכם למצוא עובדים? עושה רושם שתעשיית השבבים כולה לא מגיעה מוכנה למלחמה על העובדים מול פייסבוק או טוויטר.

"למה אתה אומר את זה? אנחנו נלחמים נגדם בהצלחה מדי יום. יש לנו מהנדסים מעולים. קראת על זה בניו יורק טיימס?"

- לא, דווקא בדוח של מק'ינזי מ-2012.

"תראה, לשכור אנשים טובים זה דבר שלא משתנה, תמיד יהיו מתחרים. היום זו WhatsApp, אתמול גוגל ולפני שבוע פייסבוק. תמיד יהיו לנו מתחרים לכישרון. יש לנו שתי אסטרטגיות בנושא הזה: אנחנו מספקים למהנדסים מוצרים מאוד מעניינים לעבוד עליהם, ואנחנו נמצאים בהרבה יותר מקומות מבחינה גיאוגרפית. אין WhatsApp בסין או בישראל".

- ברודקום מבצעת הרבה רכישות, בעיקר עבור טכנולוגיה וכוח אדם, אך השקעות ההון סיכון בחברות השבבים נמצאות בירידה מתמדת. נשאר לכם את מי לקנות?

"זו פרספקטיבה נכונה לגבי ארה"ב, שההון סיכון הפסיק לתמוך בחברות בתחום. אבל תראה מה קורה כאן (בסין - ש.ש): מממנים סטארט-אפים כפי שההון סיכון האמריקאי לא עשה בעשור האחרון, וגם בישראל עדיין יש יותר כספים לסטארט-אפים בתחום מאשר בעמק הסיליקון. מה שאני רואה הוא שההתפתחות של הסטארט-אפים בתחום השבבים היא כאן ובישראל. העשרנו הרבה אנשי הון סיכון אצלכם (ברודקום ביצעה 11 רכישות בישראל בעשור האחרון - ש.ש)".

על הכניסה לדור הרביעי בסלולר: "הייתי עושה את זה אחרת"

במרץ האחרון השתתף סמנכ"ל הכספים של ברודקום, אריק ברנדט, בכנס שערך מורגן סטנלי. המראיין התקיל את ברנדט בשאלה במה שמציק למשקיעים. "על פי תמחור המניה", אמר, "נראה לי שאתם לא מקבלים קרדיט מוול סטריט על עסקי המובייל והאלחוט שלכם, ויש להם לדעתי איזשהו ערך". ברנדט לא ניסה להתחמק. "סביר שכך רואים את זה רוב המשקיעים", הגיב בתסכול.

שתי בעיות עומדות מול ברודקום בתחום האלחוטי. הראשונה היא האטת הצמיחה במכירות הטלפונים החכמים, בעיקר מתוצרת אפל וסמסונג שאחראיות על כ-36% ממכירות ברודקום בתחום המובייל. השנייה, היא החדירה האיטית עם מודם התקשורת הסלולרי בטלפונים (Baseband), בעיקר על רקע המעבר לדור הרביעי - LTE.

ברודקום רכשה בספטמבר האחרון את חטיבת ה-LTE של Renesas תמורת כ-160 מיליון דולר, מה שאמור לשפר את פתרונות רכיבי התקשורת שלה ואף העלה תקווה חדשה בשוק ההון כי היא תצליח למצב את עצמה באופן מוצלח יותר בקרוב. "אנחנו צריכים להוכיח לוול סטריט שאנחנו יכולים להצליח בתחום ה- Baseband ומוציאים על זה הרבה כסף", מגיב מק'רגור. "אנחנו רואים משקיעים שחוששים שלא נצליח". רכישת הפעילות הזו היא חריגה עבור ברודקום, שלא רגילה ברכישות של חטיבות בחברות, וכן מכיוון שכבר רכשה פעילות בתחום ה-LTE - את חברת Beceem בסוף 2010.

- יש הרגשה שביצעתם צעד שגוי בתכנון אסטרטגיית ה-LTE שלכם.

"האתגר כאן היה התזמון לשוק, וזה קרה הרבה יותר מהיר ממה שחשבנו. היינו בטוחים שיש לנו עוד שנה, ופתאום אנשים קפצו ל-LTE. אם יכולתי לחזור אחורה האם הייתי מבצע את המהלך הזה בדיוק עם אותם האנשים ועם אותן הרכישות? לא, סביר להניח שהייתי עושה את זה אחרת".

לדרמה הזו יש גם היבט ישראלי. אחת המתחרות של Beceem היא Altair הישראלית, ועל פי הערכות ברודקום שקלה גם את האלטרנטיבה הזו וויתרה בעקבות המחיר. קשה לדעת מה היה מעמדה של ברודקום בשוק ה-LTE אם הייתה בוחרת בחברה הישראלית, אך נראה שרכישת Beceem לא סיפקה את התוצאה המיוחלת. בישראל, ברודקום היא אחת מהרוכשות הסדרתיות (ראו טבלה), ומעסיקה מעל ל-800 עובדים. לאחרונה, מכרה חלק מהפעילות בישראל, שכללה את פעילות חברת Siliquent שנרכשה ב-2005 לידי QLogic וכללה כ-50 עובדים. היחס של ברודקום לישראל, כאחד המקומות שמספקים לה אופציות טכנולוגיות, מחייב להישאר עם יד על הדופק - בדיוק מה שהחברה עושה עם פעילות פיתוח עסקי אינטנסיבית אותה מוביל שלמה מרקל, סגן נשיא ומנהל הפיתוח העסקי-אסטרטגי.

"יש לכם הרבה אנשים חכמים", אומר מק'רגור, "היו לנו רכישות מוצלחות בישראל. נעשה יותר כאשר נמצא עוד אופציות ונגדל גם באופן אורגני במשך הזמן".

*** הכותב היה אורח החברה בכנס בסין

עוד כתבות

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בנימוק כי הבורר סבור שהוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות עם יו"ר לשכת עורכי הדין לשעבר אפי נוה - מהן עולה חדש ליחסי תן וקח בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

הבניין ברחוב גורדון 22 בתל אביב / צילום: דנה אטיאס

2.5 מיליון שקל לדירת 2 חדרים בבניין לשימור מחמיר בת"א

דירה במבנה היסטורי ברחוב גורדון בתל אביב, שתכנן האדריכל שלמה גיפשטיין, נמכרה לאחרונה ● לדירה יש זכויות בנייה נוספות בשטח של כ־40 מ"ר, אולם המחיר לא משקף אותן ● המתווכת בעסקה: "עסקאות במחירים של 2.3 מיליון שקל עד 3.1 מיליון שקל קיבלו 'בוסט' בשלושת החודשים האחרונים"

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

מגמה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה יורדת בכ-3%, טסלה מזנקת ב-12%

הנאסד"ק עולה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת בצעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לאמריקה וכיצד תושפע הפעילות בישראל

ח''כ משה ארבל, מפלגת ש''ס / צילום: איל יצהר

"מוכרחים להבין את גודל השעה": ראיון חג עם השר הכי לא שגרתי שיש

שר הפנים משה ארבל מכוון אצבע מאשימה לבג"ץ שיצר תגובת נגד בציבור החרדי לשאלת הגיוס ● בענייני התכנון, הוא מגלה שהוא הודף לחצים להתערבות ומאשים את שרי הליכוד באינטרסים צרים ● את הפועלים הפלסטינים, הוא אומר, צריך להחזיר, "אין שאלה בכלל" ● ולמה הוא משוכנע שזה הזמן להעלות ארנונה

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס