גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הבהלה לזהב: האם ה-fix יחזיק מעמד עד יום הולדתו המאה?

מאז חשיפת הראיות למניפולציה של בנקאים בריביות הליבור ובשערי המט"ח בלונדון, עולות טענות כי יש לשנות את ה-fix, שיטת קביעת מחיר הזהב, שנעשית בתיאום בין חמישה בנקים גדולים באירופה ■ הבנקים מכחישים בתוקף כי מעשיהם לא הוגנים

בבוקר ה-12 בספטמבר 1919, עשרה חודשים אחרי תום מלחמת העולם הראשונה, התכנסו בנקאים בחברת נתן מאיר רוטשילד ובניו בלונדון כדי לחשב מחיר הוגן לזהב. הם התבקשו לעשות זאת על ידי הבנק אוף אינגלנד שרצה לשקם את מעמדה של לונדון כמרכז פיננסי בינלאומי.

סר בריאן קוקיין, נגיד הבנק אוף אינגלנד דאז, ראה לנגד עיניו "שוק פתוח בזהב שבו לא זו בלבד שכל מוכר יוכל לדעת שהוא יקבל את המחיר הגבוה ביותר שהעולם יכול לשלם, אלא גם שכל קונה ידע שהוא יקבל את הזהב שלו במחיר הזול ביותר שהעולם יכול להבטיח". ב-11 בבוקר באותו יום קבע רוטשילד מחיר של 4.92 ליש"ט או 20.67 דולר לאונקיה. ארבעת הבנקים האחרים שהוזמנו להגיש הצעות קנייה רצו את כל הזהב שהוצע למכירה, והמחיר הועלה ב-2 פני כדי לשקף את הביקוש. כך נולד "שער הזהב של לונדון".

כעבור 95 שנים, השער הזה (fix) נשאר מחיר ההתייחסות של הזהב, הבנצ'מארק, שמשתמשים בו חברות כרייה, בנקים מרכזיים, תכשיטנים והתעשייה הפיננסית למסחר במטילי זהב, לתמחור מניות ולתמחור חוזים נגזרים. חמשת הבנקים המקוריים שסחרו במתכת הוחלפו על ידי חמישה בנקים: HSBC, דויטשה בנק, סקוטיה בנק (Scotiabank), ברקליס וסוסייטה ז'נרל. אבל התהליך והמסורת כמעט שלא השתנו. אלמלא מכר רוטשילד את המושב שלו בוועדת קביעת שער הזהב ב-2004, החברים היו עדיין נפגשים בחדר הישיבות מצופה עץ האלון שלו, עם דגלי בריטניה קטנים על השולחן, ולא נועדים בשיחת ועידה.

בעיני תומכי קביעת שער הזהב הזה, אריכות הימים שלו מעידה על יעילות ומעשיות. בעיני מספר גדל של מבקרים, השער הקובע הוא נטול שקיפות, מיושן ופגיע לניצול לרעה בשוק.

מאז חשיפת הראיות למניפולציה של בנקאים בריביות הליבור ובשערי המט"ח בלונדון, המפקחים בודקים עוד מחירי התייחסות פיננסיים גדולים כדי לוודא שהם לא נוצלו לרעה. כך, במסגרת בדיקה של שוק המתכות היקרות, ביקשה רשות הפיקוח הגרמנית BaFin מסמכים מדויטשה בנק שהעמיד את המושב שלו למכירה; כלכלנים ואקדמאיים מפקפקים בהגינות של שער ההתייחסות ומדברים על הסדרים לא חוקיים של בנקים; ועורכי דין אמריקאים שהריחו דם, השיקו במארס לפחות שלוש תובענות ייצוגיות בטענה להונאת השוק. מושב בוועדה שקובעת את שער ההתייחסות, שנחשב בעבר הקרוב ליוקרתי, עלול להפוך בקרוב לנטל.

"רוב האנשים בתעשייה היו רוצים לשמור על שער ההתייחסות מפני שהוא עובד", אומרת נטלי דמפסטר, מנהלת היחידה למדיניות ציבורית במועצת הזהב העולמית שמייצגת את התעשייה. "אבל רפורמה היא דבר נחוץ. מה שהיה מקובל לפני חמש שנים במונחים של שקיפות כבר אינו מקובל כיום".

שלא כמו יתר הסחורות, מנחושת עד קפה, הזהב אינו נסחר בבורסה בלונדון. אנשים שרוצים לקנות ולמכור מטילי זהב בסיטונאות מסתמכים על שוק מעבר לדלפק של 24 שעות ביממה שמופעל על ידי הבנקים שקובעים את ה-fix (שער ההתייחסות), בתוספת בנקי השקעות כמו גולדמן זאקס, ג'יי.פי מורגן ו-UBS. חוזי הזהב העתידיים העיקריים נסחרים בניו יורק ובשנחאי. מחיר ההתייחסות מושפע מהם וגם משפיע עליהם.

בכל יום ב-10.30 בבוקר וב-3 אחר הצהריים שעון לונדון, חמשת הבנקים מנהלים שיחת ועידה מאובטחת. יו"ר הוועדה - תפקיד שמתחלף ברוטציה מדי שנה - מציע מחיר תחילי, שקרוב למחיר השוק. כל בנק מתייעץ בטלפון עם לקוחותיו - מוסדות פיננסיים אחרים ויצרני וצרכני זהב - ואז מכריז אם הוא קונה, מוכר או אין לו עניין. אם יש רק מוכרים המחיר מונמך, ולהיפך. כאשר יש עניין דו-כיווני, הבנקים אומרים בכמה מטילי זהב במשקל 400 אונקיות (12.4 ק"ג) - כל מטיל בשווי נוכחי של 531,600 דולר במחיר של 1,329 דולר לאונקיה - הם רוצים לסחור. היו"ר משנה את המחיר והבנקים מתקנים את ההזמנות שלהם, עד שההפרש בין בקשות הקנייה והמכירה נמוך מ-50 מטילי זהב. זו הנקודה שבה נקבע המחיר. התהליך כולו דורש בדרך כלל פחות מ-15 דקות.

זהו תהליך שונה לחלוטין מקביעת מחירי התייחסות אחרים. ריבית הליבור, לדוגמה, מחושבת באופן עצמאי על פי שערי ריבית שמתקבלים מבנקים בינלאומיים. שערי המט"ח מחושבים על פי מסחר אלקטרוני ב"חלון" של 60 שניות מידי יום. מצדדי שיטת קביעת מחיר הזהב המסורתית אומרים שהיא מספקת תמונת מצב של כל השוק המעוניין במצב שיווי משקל. "יש לזה שם לא מחמיא, אבל זהו מחיר התייחסות אמיתי, בגיבוי מטילים פיזיים שמחליפים ידיים", אומרת רונה אוקונל, ראש יחידת מחרי המתכות בתומסון רויטרס GFMS.

ה-fix אינו רווחי במיוחד לבנקים, שבדרך כלל גובים מהלקוחות 5 או 10 סנט לאונקיה כעמלת שירות. מה שהחברות בוועדת השער מציעה הוא יתרון תחרותי אפשרי בקבלת הזמנות מלקוחות גדולים, כמו בנקים מרכזיים, מפני שהיא מראה מחויבות לשוק.

אבל האם יש יתרונות פיננסיים נוספים למשתתפי קביעת השער וללקוחותיהם שמקבלים בטלפון או באינטרנט פרשנות בזמן אמת? במאמר שפורסם ב"ג'ורנל שוקי החוזים העתידיים" בשנה שעברה, אנדרו קמינסקי וריצ'רד היני, מרצים באוניברסיטת אוסטרליה המערבית, בדקו את האפקט של מחיר הזהב בלונדון אחר הצהריים על חוזי הזהב הגדולים ביותר ותעודות הסל בשנים 2007-2012. הם מצאו שבארבע הדקות הראשונות של תחילת תהליך קביעת ה-fix, מחזורי המסחר בחוזים ובחוזי תעודות סל נסקו ביותר מ-50%, והתנודתיות שלהם עלתה ב-40%. פירוש הדבר הוא שהמידע מן התהליך השפיע על החוזים עוד לפני קביעת מחיר ההתייחסות של הזהב, כמה דקות מאוחר יותר. הכיוון של המסחר בחוזים היה "מנבא משמעותי" של כיוון מחיר הזהב הפיזי, בכמה מקרים עם מתאם של מעל ל-90%.

החוקרים העריכו של"סוחר מיודע" יש יתרון של 0.1% על פני משתתפי שוק אחרים במונחי תשואה, ש"עולה בהרבה על עלויות המסחר ואפשר להגדירו כלכלי". המאמר שכותרתו הייתה "Fixing a leaky fixing" לא האשים אף אחד בהתנהגות לא ראויה, אך העריך שהממצאים ייתנו אולי למפקחים ומשקיעים רגילים חומר למחשבה. "אם חמישה ברוקרים של מניות היו מתכנסים בצהרי כל יום כדי לקיים מכירה פרטית של מניות שהיו נסחרות כל היום, ולתוצאה של המכירה הזו הייתה השפעה חזקה על מחיר המניה - אני חושב שמישהו היה בודק את התהליך הזה", אומר קמינסקי.

הבנקאים טוענים שהמידע אינו "דולף" במהלך קביעת ה-fix. לדבריהם הוא מיועד לזרום בחופשיות ובמהירות דרך כל הסיטונאים כדי להעריך את הביקוש וההיצע האמיתיים, ולעודד מסחר ובכך להגדיל את העמלות שכולם מקבלים.

גם אם זה נכון, איש לא מכחיש שקיימות הזדמנויות ארביטראז' (ניצול פערי מחירים) או שיש מסחר כבד בשוקי זהב אחרים במהלך קביעת מחיר ההתייחסות של הזהב. אינספור מוצרים נגזרים קשורים למחיר הזה, כמו אופציות לסחור בזהב כשמושג מחיר מסוים. לכן, למוסדות פיננסיים - מבנקים עד קרנות גידור - יש אולי תמריץ להעלות או להוריד את המחיר לפני קביעת ה-fix או במהלך המכירה הפומבית.

"תפיסת ה-fix כבר שבורה"

היעדר המידע לציבור על קביעת מחיר ההתייחסות מזמין ביקורת. לא קיימים פרוטוקולים של שיחות הוועידה, ואין פרטים על מחירים שמציעים אותם 'בחורים גדולים' או על כמויות הזהב שמוזמנות. רוזה אברנטס-מץ, פרופסורית נספחת בבית הספר לעסקים סטרן באוניברסיטת ניו יורק שמייעצת למפקחים על מחירי התייחסות פיננסיים והועסקה גם כעדה מומחית בתשלום על ידי עורכי דין של תביעות ייצוגיות, היא אחת המבקרות הקולניות ביותר של ה-fix.

היא מצביעה על חולשות רבות של מחיר ההתייחסות הזה, מהיעדר פיקוח עד לעובדה שהוא כרוך ב"חמישה מתחרים שמחליפים ביניהם מידע על מחירים ובה בעת סוחרים עבור עצמם (נוסטרו)". אברטנס-מץ אומרת שהיא כותבת כעת מחקר שבודק את החשדות שלה לשיתוף פעולה לא הוגן בין הבנקים, אך הוא טרם הושלם ועדיין אינו מוכן לעיון ציבורי.

סוכנות הידיעות בלומברג ציטטה מטיוטת המחקר בכתבה מפברואר. אברנטס-מץ כתבה ש"הנתונים עולים בקנה אחד עם מחיר זהב מלאכותי" ו"סביר להניח שמתרחש שיתוף פעולה בין המשתתפים". מאז, המחקר הזה הוזכר בשלוש התובענות הייצוגיות נגד הבנקים שמעורבים בקביעת ה-fix.

כל חמשת הבנקים מכחישים בתוקף כי מעשיהם לא הוגנים, אבל אף אחד מהם לא היה מוכן להגיב לכתבה. "זה מקרה של 'מתי הפסקת להכות את אשתך?'", אומר בנקאי. "אין לנו מה להרוויח מדיבורים על זה". גם התאחדות שוק מטילי הזהב בלונדון, שחבריה כוללים את חמשת הבנקים שמעורבים ב-fix, בחרה שלא להגיב. "שקט כזה לא מועיל לתעשייה", אומר אדריאן אש מחברת הברוקרים הקמעונית BullionVault, שמוסיף ש"תפיסת ה-fix כבר שבורה".

השאלה היא, אם כן, האם ה-fix יחזיק מעמד עד יום הולדתו המאה, בעוד חמש שנים. כמה מרואיינים במגזר הפיננסי מאמינים שאפשר לוותר עליו ולבנות מחיר התייחסות טוב יותר שיתבסס על נתוני מסחר אלקטרוני בזהב. חברות שמשתמשות ב-fix על בסיס יומי כדי לסחור בזהב עבור לקוחותיהן, כמו סומיטומו היפנית, אומרות שזו תהיה טעות. "אני מאמין מאד ב-fix מפני שהוא מאפשר לכל אחד לעשות עסקאות על בסיס מחיר התייחסות אחד", אומר בוב טאקי, נשיא חטיבת המחקר של סומיטומו. אבל, גם הוא מסכים שיותר שקיפות היא דבר רצוי.

דמפסטר ממועצת הזהב העולמית מציעה שיפורים כמו הכנסת תמונת מצב אלקטרונית של תהליך המכירה הפומבית, נתונים בזמן אמת על ההפצה ופיקוח חיצוני. אם הבנקים לא יפעלו מספיק מהר, המפקחים עלולים/עשויים להתערב. "הרפורמה מגיעה, בצורה זו או אחרת", היא אומרת.

במזרח הפיתוי חזק יותר

שני מאפיינים הגדירו את קביעת ה-fix בלונדון בעשרות השנים האחרונות. הראשון הוא היוקרה של החברות בגוף שקובע את מחיר הזהב, שהייתה נחשקת בעיני גורמים חיצונים. כך, המיליארדר אדמונד ספרא רכש ב-1993 את מייז ווסטפק, בנק מטילי הזהב, בעיקר בזכות המושב שלו בגוף של חמשת החברים. השני היה שקביעת המחיר הייתה תמיד נחלתם של מוסדות פיננסיים מערביים.

מכירת המושב של דויטשה בנק בגוף הקובע מאותתת ששני המאפיינים הללו כבר לא קיימים. הבנק הגרמני הודיע בינואר שהוא נוטש את תהליך ה-fixing.

שלא כמו בשנות ה-90 או בתחילת שנות ה-2000, כאשר סקוטיה בנק, קרדיט סוויס, סוסייטה ז'נרל וברקליס חטפו במהירות מושבים, ההתעניינות כיום מצד בנקים צפון אמריקאים ואירופים היא מעטה. מבחינתם, המחלוקת סביב מחירי ההתייחסות הפיננסיים עמעמה את הזוהר של ה-fixing.

אבל זה לא נכון בהכרח לגבי בנקים במקומות אחרים. המועמד המוביל לקניית המושב של דויטשה בנק, לפי מקורות יודעי דבר, הוא השלוחה הבריטית של סטנדרד בנק הדרום-אפריקני. וזה לא צירוף מקרים שהשלוחה הזו נמכרת כעת לבנק התעשייה והמסחר הסיני ב-765 מיליון דולר. הבנק הממשלתי הסיני, ICBC, הוא הבנק הגדול בעולם במונחי נכסים ויש לו מיליוני לקוחות בעסקי מטילי הזהב ללקוחות פרטיים. השאיפות שלו להרים פרופיל עוד יותר בעסקי המתכות היקרות הוא סוד גלוי בתעשייה הזו.

אם הוא אכן יקנה את המושב של דויטשה בנק - וככל הנראה, הבנקים האחרים הסכימו לכך - זה יעלה בקנה אחד עם המגמה בשוק הזהב הפיזי. אחרי שהשוק השורי של הזהב הסתיים ב-2012, משקיעים מערביים מוכרים תעודות סל מגובות בזהב.

הרבה מהמטילים שמגיעים כיום לשוק זורמים למזרח, אל הודו ובייחוד לסין. בשנה שעברה הפכה סין לצרכנית הזהב הגדולה בעולם, עם ביקוש בסך 1,190 טון - זינוק של פי חמישה מ-2003 - לפי תומסון רויטרס.

הקונים הסינים, שלא כמו עמיתיהם במערב, קונים במקרים רבים תכשיטים כהשקעה ולא קישוט. גם מטבעות ומטילי זהב קטנים הם פופולאריים אצלם.

עוד כתבות

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים