גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

איך נשאיר פה את הדור הצעיר

הפחתת המע"מ תועיל למגזר חשוב, אך עלולה לייקר את הדיור

בחודש האחרון נחשפנו לסערה ציבורית ותקשורתית סביב יוזמת שר האוצר, יאיר לפיד, להפחית את שיעור המע"מ לאפס, לרוכשי דירה ראשונה, במגבלות של מחיר ואחרות. מאז נחשפה התוכנית, באמצע מרץ, ועד אישורה בקבינט הדיור, ב-24 במרץ, הייתה התוכנית להטלת מע"מ אפס על רוכשי הדירות, מושא לביקורת מצד פוליטיקאים וכלכלנים, שהזהירו כי סופו של המהלך יוביל דווקא לעליות המחירים.

למעשה, בימים האחרונים לא נמצאו הרבה מומחים בעלי שם שיגבו את תוכניתו של שר האוצר. אמנם איני בא לתמוך בתוכנית, אולם אני סבור כי העלאת הנושא לשיח הציבורי וקבלת החלטה של בחירה במתווה מסוים, עשויה דווקא להשיג את מטרותיה. זאת, בתנאי שזוכרים כי הפחתת המע"מ אינה המטרה, כי אם האמצעי.

המטרה הייתה ונשארה - להוריד את מחירי הדירות כחלק מהוזלת יוקר המחיה, ולהשיב בכך את אמון האזרחים הצעירים מקרב מעמד הביניים, במדינה ובמוסדותיה. הפחתת המע"מ היא פתרון אחד מתוכנית כוללת בדרך להשגת מטרה זו.

אם הגעת ל-30 פלוס ואין לך דירה, אתה "תקוע"

עם זאת, הפתרון של הטלת מע"מ בשיעור אפס יוצר בעיה קשה, בכך שהוא שובר את הסטטוס-קוו הקיים מיום החלת חוק מע"מ, שלפיו השיעור הוא אחיד ולא דיפרנציאלי. החלת מע"מ דיפרנציאלי עלולה ליצור קשיים רבים באכיפה בעתיד, ופתיחת ערוץ ללחצים של סקטורים רבים להחלת מע"מ דיפרנציאלי.

אבל לאותם צעירים, דור ההמשך, יש יסוד להאמין - לראשונה מאז פרוץ המחאה החברתית בקיץ 2011 - כי הם יוכלו סוף-סוף להרשות לעצמם לקנות דירה, גם אם המדינה תגרע כמה מיליארדי שקלים מהכנסותיה כדי לאפשר זאת.

בשלוש השנים האחרונות נחשפנו לגל מחאות צרכניות, דוגמת "מחאת הקוטג'" והזעם על זינוק מחירי החלב, המים (התאגידים), הדלק ומחירי הדירות; וטענות על "בריחת מוחות לעמק-הסיליקון, לבריטניה, גרמניה, קנדה, וערים נוספים בעולם".

מחאות אלה אילצו את ראשי המדינה להעלות על סדר-היום את נושא יוקר המחיה ויותר מכך, למצוא פתרונות מהירים ויעילים. כל פתרון כלכלי ניתן לתקוף בנימוקים כאלה ואחרים. החוכמה היא לא לומר מה לא טוב, אלא מה כן טוב! אני מאמין, כי שר האוצר הגה את התוכנית כי הוא מבין דבר בסיסי וחשוב: כשמדובר בבית שלו, הישראלי מוכן להילחם עליו! מדוע?

בתרבות הישראלית, המונח "בית" הוא הרבה יותר מקורת-גג ומיקום גיאוגרפי, שכן הוא מאגד בתוכו מספר ערכים משמעותיים במסלול חייו של כל אחד מאיתנו: משפחתיות, מעמד חברתי כסמל להצלחה, חלום שמתגשם, תרבות חיים וכדומה.

הישראלי שנלחם על יוקר המחיה, נלחם בעצם על "הבית" שלו - הבית שהוא מרכז החיים שלנו וחלק מהזהות שלנו, שלפיו אנו גם מגדירים את עצמנו. בשונה מארה"ב, שבה גרים רבים כל חייהם בשכירות, הרי שאצלנו, אם הגעת לגיל 30 פלוס, ואין לך דירה בבעלותך, אתה "תקוע".

התוכנית נקראת "פטור ממע"מ", ואולי כאן טמונה הבעיה. היות שבפועל מדובר בסובסידיה, רוב הכלכלנים, שמעדיפים פתרונות המגיעים מכוחות השוק ולא מהתערבות ממשלתית, מתנגדים לה.

אולם חשוב לזכור, כי למדינה ולעומדים בראשה, יש גם אחריות חברתית, ותפקידם גם לדאוג לאזרחים. וכך כל ממשלה קובעת את סדר-העדיפויות שלה לקהלים שונים. ישנן הטבות שניתנות לתושבי קו עימות, יש סובסידיה למוצרי חלב וללחם אחיד, ישנן הטבות לקשישים, לבדווים, ליוצאי צבא, לעולים חדשים ועוד דוגמאות רבות להטבות מגזריות.

הפעם, מוצע לתת הטבה לצעירים אשר עובדים קשה כדי לפרנס את עצמם ואת משפחתם, ובכל זאת לא מצליחים לחסוך מספיק, שלא לדבר על אפשרות לרכישת דירה. ואם תוכנית כזו תצליח גם לבלום את "בריחת המוחות" לעמק-הסיליקון, לברלין ולמקומות אחרים בעולם, שבהם תנאי המחיה נוחים יותר, הרי שיש למהלך חשיבות רבה מאוד.

האם מדובר בפתרון כלכלי אמיתי או בניצול מומנטום חברתי? המהלך יגרום להגדלת היכולת של משפחות צעירות לרכוש דירה ולצמצום מספר חודשי העבודה הדרושים לרכישת דירה. וכך, גם אם לא מיד, בתוך מספר שנים נוכל לראות את ההשפעות של תוכנית זו.

נכון, הפחתת המע"מ תביא להגדלת הביקוש מצד צעירים הזכאים לדיור, וכתוצאה מעליית הביקוש תיתכן עלייה מסוימת במחירים. עם זאת, על מנת לזכות בקהל רוכשים זה, ניתן לצפות להוזלת הדירות שעלותן כיום 1.7-2 מיליון שקל. קבלנים יוזילו את הדירות האלה אל הרף של 1.6 מיליון שקל; וכך שוק הדירות מיד שנייה (שעליו לא חלה התוכנית בשלב זה) צפוי להיקלע להאטה, מה שיגרום גם כן להורדת מחירים.

מציאת פתרון מיידי לצעירים היא צו השעה

לפיכך, בסופו של יום, אף אם התוכנית אינה אידיאלית, היא מטפלת בטווח הקצר בסוגיה הכואבת, ומשתלבת בטווח הארוך עם פעולות נוספות הנדרשות להפחתת מחירי הדיור. יודגש, כי איני בא לצדד בתוכנית הפחתת המע"מ השוברת את העיקרון של שיעור מע"מ אחיד, אלא אני רואה בה אמצעי בדרך אל המטרה, שהיא שמירת הדור הצעיר כאן אצלנו בבית.

מציאת פתרון מיידי ומעשי לבעיית הדיור לזוגות צעירים היא צו השעה. לכן, במקום לקטרג, לקטר, ולצאת נגד, צריך פשוט לעשות! במציאות העכשווית קיימת חשיבות רבה לנושאים של אחריות חברתית, שלטון אחראי, וכן לשאלה עד כמה רחוק המדינה צריכה לאפשר ליזמי הנדל"ן ללכת, ועד כמה היא תמשיך, כריבון, לא לשלוט במשאב הקרקע שמרביתו נמצא בבעלותה.

המדינה חייבת לשאול את עצמה, מה הן ההשפעות שיהיו על אזרחיה כשהיא מחליטה על מדיניות חברתית מסוימת וכשהיא מאפשרת לחברות הנדל"ן ולגופים האמונים על קרקעות המדינה, רמת מחירים בלתי סבירה בעליל.

לדאבון כולנו, ישראל לא התברכה באוצרות הטבע, והנכס העיקרי שהתברכנו בו הוא המשאב האנושי והמוח היהודי, שרכש לו מוניטין בעולם.

ישראל משוועת לחזרתם של המוחות שברחו, לאקדמאים שבחרו לחיות בניכר, ולכן תוכנית כזו, גם אם היא כרוכה בעלויות כבדות לתקציב המדינה, תוכל להניב גם פירות לאורך זמן, כי בסופו של יום אזרחים שבעי-רצון מאיכות החיים שלהם, משלמים מסים, קונים תוצרת כחול-לבן, וכנראה גם לא יחפשו את אושרם בשדות זרים.

הכותב, רו"ח, הוא שותף מנהל ב RSM שיף הזנפרץ ושות', לשעבר נשיא לשכת רואי חשבון

עוד כתבות

התחדשות עירונית. חובה לדווח על ניגוד עניינים / צילום: באדיבות י ח דמרי

להתחייב למועד כבר בהתחלה: כל מה שצריך לדעת על תקנות השקיפות בהתחדשות עירונית

פרויקטים תקועים, סכסוכים בין בעלי דירות ליזם ואיחורים משמעותיים גורמים לרבים להימנע מפרויקטים של התחדשות עירונית ● תקנות חדשות שעברו לאחרונה בכנסת מנסות לצמצם את אי הוודאות בפרויקטים

אבי מעוז, נעם / צילום: ויקיפדיה

האם קוצצו 90% מתקציב הרשות לזהות לאומית יהודית?

כמה מתקציב הרשות של אבי מעוז "הוקרב" לטובת המאמץ המלחמתי? כמעט הכל ● המשרוקית של גלובס

ארי הרו / צילום: ניצן שפיר

6 חודשי עבודות שירות לארי הרו, לשעבר ראש הסגל בלשכת רה"מ

גזר הדין ניתן בעקבות הסדר טיעון שחתמה הפרקליטות עם הרו כחלק מהסכם עד המדינה עמו בפרשות 1000 ו-2000 ● במסגרת ההסדר הרו הודה והורשע בעבירה של מרמה והפרת אמונים בפרשת 3H גלובל ● כן נגזרו עליו קנס של 700 אלף שקל וחצי שנת מאסר על-תנאי

ערן ברוך / צילום: תמונה פרטית

המיזם שקורא לבני 50 ומעלה להתנדב לשנת שירות ביישובי העוטף

המהלך של איש החינוך ומנכ"ל בינה לשעבר, ערן ברוך, מחליף בין צעירים בני 18־19 לבעלי מקצועות עם ניסיון שיוכלו לסייע בשיקום העוטף ● עד כה נרשמו כ־500 מתנדבים ● ישראל מתגייסת

צילום: איל יצהר, איורים: גיל ג'יבלי, עיבוד תמונה: טלי בוגדנובסקי,

דב קוטלר נפרד מהפועלים: רווחי השיא, התחרות הצמודה עם לאומי והיורשים האפשריים

בתום כהונה של חמש שנים, מנכ"ל הפועלים הודיע במפתיע על פרישה ● דב קוטלר הצעיד את הבנק לשווי של כמעט 50 מיליארד שקל וכך הצליח להדביק את הפער מול לאומי, הוביל את ההיפרדות מישראכרט וסגר את פרשת הסיוע בהעלמות המס בארה"ב ● העזיבה שלו מצטרפת לגל גדול של שינויים במערכת הבנקאית

מה צפוי לשקל? / אילוסטרציה: Shutterstock

הדולר יגיע ל-3.5 שקלים? מה קורה בשוק המט"ח

לראשונה מאז תחילת אפריל, השקל מתחזק בחדות מול המטבעות הזרים ויורד מתחת לרף ה-3.7 שקלים לדולר ● מדובר בשינוי מגמה חד לעומת התקופה האחרונה בהמשך להתפתחויות הבטיחוניות ● מה עומד מאחורי שינוי המגמה?

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

הבורסה ננעלה בעליות; מדד הבנקים ירד ב-1.2%, טבע זינקה ב-13%

מדד ת"א 35 עלה ב-0.6% ● השקל מתחזק מול המטבעות הזרים על רקע המגעים בעסקת החטופים ● אנבידיה נסחרה בירידות, לאחר שהמיליארדר סטנלט דרוקנמילר חתך את השקעתו במניה ● אפל השיקה דגמי טאבלט חדשים ● בבלקרוק ממליצים להישאר בשוק המניות במאי

שופטת בית המשפט העליון יעל וילנר. קיבלה את ערעור חברת הביטוח / צילום: שלומי יוסף (עיבוד תמונה)

פסק דין תקדימי של העליון מצמצם את הגדרת הידועים בציבור

בית המשפט העליון דן בשאלה מתי זוג ייחשב לידוע בציבור לצורך זכאות לתשלום פיצוי בעקבות מוות בתאונה ● השופטים: הכוונה להינשא אינה מהווה אינדיקציה לרצון הזוג להחיל זכויות לפני הנישואים

טנק ישראלי בצד העזתי של מעבר רפיח / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן לשעבר מסביר: למה חמאס מפחד מכניסה ישראלית לרפיח

אלוף (מיל') אהרן זאבי-פרקש סבור כי עיקר הלחימה נגד חמאס הסתיימה: "השמדת שלושה-ארבעה גדודים ברפיח לא תשנה" ● בשיחה עם גלובס הוא אומר שיש לדאוג שארגון הטרור לא יתחמש שוב: "רק אז נוכל לומר שהמלחמה שיפרה את המצב" ● וגם: מה דעתו על סערת המינויים בצה"ל

הטירה הצרפתית שזמינה על המדף / צילום: whisperauctions.com

אחד הנכסים היקרים אי פעם: כמה עולה טירה שהייתה פעם בבעלות משפחת רוטשילד?

הטירה, שבעבר הייתה שייכת למשפחת הבנקאים היהודית ובהמשך גם למלך מרוקו, מועמדת למכירה פומבית בסכום שמתחיל ב-454 מיליון דולר ● בטירה הצרפתית, מהמאה ה-12 החולשת על פני 2,500 מ"ר, יש 17 חדרי שינה, דיור נפרד לאנשי צוות, שלוש מעליות ואורוות היכולות להכיל עד 50 סוסים

העלות הכלכלית של מתקפות סייבר בישראל / אילוסטרציה: Shutterstock

העלות הכלכלית של מתקפות סייבר בישראל: 12 מיליארד שקל בשנה

הטיפול בנזקי מתקפת סייבר ועלויות ההפסד הכספי הישיר מהמתקפה בישראל עומדות על כ-12 מיליארד שקל בשנה - כך לפי דוח של מערך הסייבר הלאומי ● עוד נכתב בדוח כי צעדים בסיסיים להגנת סייבר בארגון יכולים להפחית משמעותית את ההסתברות למתקפות

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

חברת הדירוג S&P תפרסם בסוף השבוע את עדכון לדירוג האשראי של ישראל: מה צפוי בו?

אחרי שהורידה בהפתעה את הדירוג של ישראל בחודש אפריל, צפויה S&P לפרסם סקירה נוספת ביום שישי ● באוצר מתוחים, אבל מעריכים שלא חלה הרעה במצב הביטחוני שמצדיקה הפחתה נוספת ● החשב הכללי מעדיף לפי שעה להתמקד בגיוס חוב מהמוסדיים הישראלים

מעבר הגבול בין רוסיה לנארווה, אסטוניה, סגור לכניסת רכבים / צילום: Reuters, Mihkel Maripuu

אוקראינה מאבדת מכוחה, והמדינות הבלטיות שואלות: אנחנו הבאות בתור?

נארווה, עיר הגבול של אסטוניה שסומנה על ידי פוטין כאדמה רוסית היסטורית - היא בין היעדים הפוטנציאליים לערעור היציבות באזור ● מפברואר נרשמת הידרדרות מהירה ביחסים בין המדינות

ד''ר נאוה מיכאלי-צברי / צילום: כדיה לוי

מונו כונסי נכסים לביתה של נכדת מייסדי שטראוס בסביון; המימוש יעוכב בחצי שנה

ביהמ"ש מינה השבוע כונסי נכסים לביתה בסביון של ד"ר נאוה מיכאל-צברי, בתה של רעיה שטראוס ואלמנתו של יזם הנדל"ן רוני צברי ז"ל שנפטר באוקטובר האחרון ● המינוי יעוכב למשך חצי שנה על-מנת לאפשר למיכאל-צברי להשיג חוב של 15 מיליון שקל

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

ארה"ב מונעת יצוא שבבים לוואווי הסינית, ואינטל לא תעמוד בתחזיות האופטימיות

ארה"ב מנסה לחסום ייצוא של טכנולוגיה אמריקאית לסין כדי שהסינים לא יעתיקו את הטכנולוגיה ● אינטל צופה שהתוצאות שלה יהיו "מתחת לנקודת האמצע" של התחזית אבל מצהירה: "נציית לכל החוקים והתקנות במדינות שבהן אנו עושים עסקים" ● המניה יורדת ב-2.5%

מערכת ההגנה האווירית כיפת ברזל / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

בגלל המלחמה בעזה: בדנמרק מתנגדים לרכש של מערכות הגנה מישראל

מפלגות בקואליציה הדנית התנגדו לרכישת מערכות הגנה אווירית ישראליות, מטעמים מוסריים ● לפי שרים בממשלה הנוסח שהוסכם לבסוף מעורפל ו"יקשה מאוד" על רכש צבאי מישראל

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

ההפסד הנקי של אופקו גדל וקמהדע בטוחה שתשבור שיא ב-2024

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● אנלייט הציגה דוחות מעורבים, אך בחברה אופטימיים לגבי התוצאות בהמשך השנה ● ההפסד של אופקו הלת' גדל בהשוואה לתקופה המקבילה, והמניה צוללת ● קמהדע מגדילה את תחזית ההכנסות ל-2024 ● מדור חדש

פרויקט פינוי בינוי / צילום: Mark Tso

מה מגיע לבני 70 ומעלה במיזמי פינוי־בינוי? הנחיות חדשות מנסות לעשות סדר

החוק המעניק לבני 70 ויותר הטבות מיוחדות במיזמי התחדשות עירונית, לא כלל התייחסות לפרויקטים שקידומם החל טרם כניסתו לתוקף ● חוות דעת של המשנה ליועצת המשפטית קובעת: גילו של הדייר בעת החתימה הראשונה הוא הקובע ● איך תשפיע ההנחיה על היזמים?

יבוא כלי רכב לנמל אילת / צילום: Shutterstock

יבואנית טויוטה בישראל: צפויים חוסרים בדגמי הרכב הפופולריים

יוניון מוטורס מודיעה על "השפעה מיידית" בשיווק קורולה ו־CH-R, ומוסרת שתעביר את המלאי הקיים לחברות הליסינג כמתוכנן, אך "לא תוכל להיענות לכל הביקוש"

מתחם ביג פתח תקווה / הדמיה: יח''צ ביג

המרכז המסחרי "הכי גדול בישראל" ייבנה בעיר המפתיעה הזאת

בעיר החמישית בגודלה בישראל, פתח תקווה, יש כ־300 אלף מ"ר של שטחי מסחר בסך־הכול, מה שמוביל לדליפת כוח קנייה אל השכנות שמסביב ● פתיחת ביג פאשן פתח תקווה תקטין את הדליפה, אך גם עשויה "לנגוס" מהמתחרים - עמי בסר סיטי, עופר פתח תקווה, Y סנטר ועוד