גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

משרד הביטחון זועם על "השוק הפרוע" בגביית ארנונה ברשויות

לפי משרד הביטחון, משרד הפנים פועל לחלוקת גבולות מוניציפליים של בסיסי הדרום העתידיים, כך שיניבו תשלומי ארנונה מקסימליים לרשויות המקומיות, וזאת מבלי שהוסדר סיווג השטחים ותעריפיהם

בימים אלה עמלות כמה ועדות לחקירת גבולות שהקים משרד הפנים, לשינוי גבולות שטחיהן המוניציפליים של כמה רשויות מקומיות בדרום הארץ, וזאת על רקע מעבר בסיסי צה"ל לדרום.

במשרד הביטחון זועמים בראש ובראשונה על היוזמה של משרד הפנים והרשויות המקומיות להפוך את בסיס נבטים, שעד היום הוגדר שטח גלילי (שאינו שייך מוניציפלית לאף רשות), לשטח שיסופח לרשויות המקומיות באר שבע, דימונה, רמת נגב, נאות חובב, ערערה וערד, ואלה מתקוטטות מי תזכה להכניס לקופתה את דמי הארנונה שישלם משרד הביטחון. באר שבע מקבלת כבר היום יותר מ-50 מיליון שקל ממשרד הביטחון בגין תשלומי ארנונה מוגדלים, וזאת בשל הגדרתה "עיר עולים" עוד מתקופת קום המדינה.

ועדות נוספות לחקירת וחלוקת הכנסות דנות בימים אלה כיצד לחלק את ההכנסות מתשלומי ארנונה שישלם משרד הביטחון בגין מחנות צה"ל נוספים שיעברו לדרום. ועדה מיוחדת דנה בחלוקת ההכנסות בגין הקמת עיר הבה"דים בין הרשויות המקומיות רמת נגב, מצפה רמון, שגב שלום, ירוחם, וערבה תיכונה.

"מהלך מלאכותי"

לדברי גורם בכיר במשרד הביטחון, המטרה של הוועדות לחקירת גבולות וחלוקת הכנסות שקמו בכל חלקי הארץ היא להגדיל את הכנסות הרשויות המקומיות משמעותית על גבו של משרד הביטחון.

"מדובר במהלך מלאכותי לחלוטין", אמר הגורם, "שכן מי שעד היום תחזק כבישים, רחובות וכל תשתית אחרת בבסיס נבטים, זה משרד הביטחון ולא אף רשות מקומית. מי שימשיך לשאת בנטל גם אחרי הסיפוח באם יתקיים הוא גם משרד הביטחון, כך שמדובר במהלך שכל תכליתו הגדלת ההכנסות של רשויות אלו על חשבון תקציב הביטחון, תוך פגיעה בביטחון המדינה. זה לא מקרי שבסיסים רבים הוגדרו בעבר שטחים גליליים, כאלו שאינם שייכים לאף רשות מוניציפלית. אף רשות ממילא לא נתנה להם שירותים ומילאה את תפקידיה כרשות בתחום הבסיסים או ביחס לאוכלוסיית החיילים המשרתת בבסיסים אלו. האם יש היגיון בכך שנתב"ג שמוגדר שטח גלילי לא משלם ארנונה, ובסיס נבטים כן ישלם ארנונה?".

לדברי הגורם, לרוב בסיסי צה"ל הרשויות אינן נותנות כל שירות. "משרד הביטחון וצה"ל ממשיכים לתחזק את הכבישים בתוך המחנות, להחליף את פנסי הרחוב ולהעניק כל שירות אחר לאוכלוסיית החיילים המשרתת בבסיס", אמר, "יש מועצות שבהן מספר החיילים המשרת בבסיסים משתווה או אף גדול משמעותית ממספר תושבי המועצה. החיילים לא נזקקים וממילא לא מקבלים כל שירות מהמועצה, המסבסדת את השירותים הניתנים לתושביה המועטים בזכות העובדה כי בסיסי צה"ל מצויים בתחומה. רשויות אחרות מקבלות מאות מיליוני שקלים המשמשים לסבסוד עלויות הארנונה של התושבים על חשבון תקציב הביטחון, ועל חשבון כל משלמי המסים שאינם תושבי המועצה, בשעה שלעתים רשויות הסמוכות לבסיסי צה"ל, הנזקקות באמת לסיוע תקציבי, אינן מקבלות אף לא שקל אחד".

"לסווג קודם!"

לטענת אותו גורם, העבודה של אותן ועדות לחקירת גבולות וחקירת הכנסות בשלב זה היא טעות חמורה, כל עוד לא הוסדר נושא הסיווגים והתעריפים שעל פיהם יש לחייב מתקנים ביטחוניים בגין ארנונה.

"החטא הקדמון הוא שלא הגדירו תעריפים אחידים לשימושים שמאפיינים רק את מחנות צה"ל. הרשויות המקומיות כופות במכוון סיווג של שימושים שיש רק בבסיסי צה"ל לסיווגים שנוח להן, דבר שיצר אבסורדים רבים. יש רשויות מקומיות שגובות ארנונה של מלונאות על מגורי חיילים, ארנונה של בנק על שלמייה (מבנה שבו מנפיקים לחיילים כרטיסיות נסיעה), או ארנונה של מסעדות על חדרי אוכל צבאיים. יש בסיסים שמחייבים משטח חניה של טנקים בארנונה של חניון מסחרי, ואף אחד לא נתן את הדין האם נשקייה צריכה להיות מסווגת כמחסן מסחרי או כבית מלאכה".

לדברי הגורם, כל פניות משרד הביטחון למשרד הפנים להקפיא את עבודת הוועדות בעניין מחנות צה"ל, עד לגיבוש פתרון ביחס לאופן הגבייה, לא נענו והסוגיה מעולם לא הוסדרה. "היום כל רשות מקומית גובה ארנונה ממשרד הביטחון כראות עיניה. קודם שמשרד הפנים יגדיר שימושים ותעריפים, ואחר כך יחלק את הכסף בין הרשויות המקומיות", אמר, "הוועדות לחקירת גבולות רואות רק את האי נטרס של הרשויות המקומיות ולכן אסור להן לדון בנושאים אלה, לפני שמשרד הפנים יגדיר את התעריפים והסיווגים החלים על מתקני מערכת הביטחון".

בהתייחס לטענה כי תקציב הביטחון גדול לכאורה, וכי יש להגדיל את תקציביהן של הרשויות, משיב הגורם כי "תקציב הביטחון לא כולל בתוכו את הגדלת תשלומי הארנונה בהתאם לגחמות ואינטרסים של הרשויות המקומיות ומשרד הפנים, כפי שהם באים לידי ביטוי גם בוועדות החקירה, ולכן כל שקל נוסף שהולך לארנונה בא על חשבון פעילות ביטחונית אחרת שהייתה מערכת הביטחון אמורה לממש על פי כוונת הממשלה והכנסת, בשעה שהצביעו על חוק התקציב. מאות המיליונים שנגבים כתשלומים מופרזים של ארנונה, פוגעים בתקציב הביטחון - משמעותם אי ביצוע הנדרש לצורכי ביטחון, ובנוסף לקיצוץ שכבר בוצע.

"האם לזה כיוונה הממשלה? התשובה היא לא. תשלום של מאות מילוני שקלים, משמעותם בערכים מוחלטים פחות ימי אימונים, פחות הצטיידות בכלים ובתחמושת ועוד. כשהממשלה נותנת תקציב למטרת ביטחון, הוא למטרת ביטחון למדינת ישראל, ולא כדי להעשיר את קופת הרשויות שחלקן עשירות גם כך".

משרד הביטחון משלם חצי מיליארד שקל בממוצע בשנה לרשויות המקומיות בישראל בגין תשלומי ארנונה על שטחי מחנות צה"ל. בנוסף משולמים בשנים האחרונות 100 מיליון שקל כל שנה בגין תביעות משפטיות על תשלומי עבר, שמנהלות הרשויות כנגד משרד הביטחון, כך שהסכומים הגיעו בשנה החולפת ל-600 מיליון שקל. "הארנונה המשולמת על ידי משרד הביטחון היא מופרזת, ומבוססת על עיוותים רבים שיצרו הרשויות המקומיות במטרה להגדיל את הכנסותיהן מבסיסי צה"ל", אמר אותו גורם ממשרד הביטחון".

בעבר, מחנות צה"ל כמו מתקנים אחרים של משרדי ממשלה אחרים לא חויבו בתשלום ארנונה, אך בשנות ה-90 הוחלט לחייב גם את משרדי הממשלה, ואיתם גם את מחנות צה"ל, בתשלומי ארנונה, אם כי בגובה 30% מהתעריף הכולל. "זה נשמע אולי סביר, אך הוא סביר כלפי משרדי ממשלה שאינם מחנות צה"ל", מסביר הגורם, "מחנות צה"ל מתפרשים כידוע על שטחים עצומים, המגיעים לעתים למאות ולאלפי דונמים, כך שהם גדולים יותר מכל גוף ממשלתי אחר כמו בית חולים או אוניברסיטה. האופן שבו מתנהל השוק הפרוע של חיוב מערכת הביטחון בתשלומי ארנונה בשנים האחרונות, רק מוכיח ומעצים את העיוות".

לדברי הגורם, הנזקים כתוצאה מהמצב אינם רק כלכליים. "בניסיון להגדיל את היקף ההכנסות מהארנונה, גם במחיר של פגיעה בביטחון המדינה, רשויות מתעקשות לשלוח מודדים מטעמם למדוד את שטחי המחנות, גם במחנות המסווגים ביותר, וזאת כמנוף לחץ על משרד הביטחון, שתכליתו הגדלת הסכומים שישולמו בסוף לרשות המקומית כפשרה. הנכונות לשימוש במנוף זה, אף במחיר של פגיעה בפועל בביטחון המדינה, היא מגמה הולכת ומחריפה. הסכנה שהמידע על הבסיסים יזלוג אל גורמים עוינים וישמש אותם היא מוחשית ביותר, אך לנגד עיני הרשויות עומד רק הניסיון להגדיל את נתח ההכנסות שלהן, תוך שהן מונעת גם על ידי אינטרסים של יועצים משפטיים חיצוניים, הרואים לנגד עיניהם את הגדלת תשלום שכר הטרחה שלהם".

"הארנונה הוכפלה"

לדברי הגורם, התיאבון של הרשויות המקומיות מעודד כנראה גם ע"י משרד הפנים, ומעצים את הבעיה. "כשרשויות מקומיות מגיעות למשרד הפנים לבקש להגדיל תקציבים, המשרד שולח אותן להגדיל את ההכנסות באמצעות תביעות חדשות ממחנות צה"ל. זה שוק פרוע שהגיע לכך שאם ב-2007 משרד הביטחון שילם 300 מיליון שקל ארנונה, היום המספר הזה הוכפל והמגמה רק גדלה".

לדבריו, ניסיונות מרובים של משרד הביטחון לפתור את המצב לא צלחו. למשל, לא נחתם צו שתכליתו קביעת סיווגים ופטור מתשלום לנכסים מבצעיים מסוימים. הוצאת הצו הייתה מאפשרת להקטין את הבעיה, אך שרי האוצר והפנים לא חתמו עליו, כנראה בגלל לחצים פוליטיים מצד הרשויות המקומיות. לדברי הגורם, משרד הביטחון לא מבקש להתנער מתשלומי הארנונה.

"פנינו למשרד הפנים בבקשה להעביר תשלום כולל של ארנונה עבור כל הרשויות יחד, כך שהוא יוכל לחלק באופן שוויוני את התקציב ביניהן", אמר, "מי כמו משרד הפנים יודע לאיזו רשות מגיע סיוע גדול יותר? אך משרד הפנים סירב באופן אבסורדי, כנראה מסיבות פוליטיות".

ממשרד הפנים נמסר בתגובה כי "הנושא נמצא בדיונים בין משרד הפנים למשרד הביטחון".

עוד כתבות

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה - או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לארה"ב, וכיצד תושפע הפעילות בישראל?

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר, מתוכם 100 מיליון דולר יוקצו לשימור יזמים ועובדים ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

המיליארדר דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בסכסוך עם האחים גרטנר, בנימוק שאורנשטיין סבור כי גרטלר הוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות שלו עם יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה, מהן עולה חשש ליחסי "תן וקח" בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי־ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן, וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת ת"א לבינלאומיות

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן