הקצבאות, הסובסידיות והטבות המס המיועדות לסיוע למשפחות צעירות עובדות בישראל הן מבין הנמוכים ביותר ברוב המדינות המפותחות, בפרט כשמדובר במשפחות שהכנסתן נמוכה או בינונית, כך קובע מחקר של ד"ר עדי ברנדר מחטיבת המחקר בבנק ישראל ופרופ' מישל סטרבצ'ינסקי מהאוניברסיטה העברית. המחקר נחשף ב"גלובס" בדצמבר 2013.

המשפחות הצעירות מתמידות בשוק העבודה ולכן אם יינתנו הטבות בתקופה שיש להם ילדים קטנים, הן ימומנו באמצעות מסים בתקופה מאוחרת יותר בחייהם, כך שמדיניות זו מאוזנת תקציבית ולא גורמת לגירעון ממשלתי, כך עולה מהמחקר.

המחקר קובע כי ההטבות שניתנות היום למשפחות הצעירות אינן מספיקות. "על פי המחקר שלנו, ההבדל בהטבה בין ישראל ל-OECD מסתכם בכ-4% מההכנסה", אמר ל"גלובס" פרופ' סטרבצ'ינסקי, בראיון מיוחד ל"גלובס" בעקבות גילוי הממצאים הקשים בדצמבר 2013.

"מצאנו במחקר שמשקל משקי הבית שוכרי הדירות עם ילד עד גיל 9 עלה מכ-21% ל-33%. מדובר בזינוק של 57% מ-2003 וזינוק של 27% החל מ-2007, התקופה שבה החלו מחירי הדיור לעלות בחדות", אמר סטרבצ'ינסקי. "כלומר, הישראלים הללו לא ממש ממתינים לפתרונות מהממשלה בתחום הדיור אלא מצביעים ברגליים", הסביר אז סטרבצ'ינסקי שכיהן בעבר כסגן מנהל חטיבת המחקר של בנק ישראל.

לדבריו, "בעוד שמקובל בישראל לשאוף לדירה פרטית, העדפה שהיא מובהקת בקרב משפחות עם ילדים, בפועל, המשפחות נאלצות לשכור דירה ולוותר על חלום הבית הפרטי". סטרבצ'ינסקי טען כי ממצא זה מקבל משנה תוקף לנוכח העובדה כי שאר משקי הבית (הרווקים והמשפחות ללא ילדים), משקל שוכרי הדירות כמעט לא השתנה בתקופה הזו.

עוד ביקרות שעולה מהמחקר היא הטבות המס בגין ילדים בישראל, שממוקדות באמהות. לפי נתוני המחקר, מחצית מהאמהות העובדות לא מנצלות כלל את הטבות המס בגין ילדיהן, בשל הכנסה נמוכה, ועוד רבע מנצלות רק את חלקה. יתרה מזו, ב-58% מהמשפחות האב עובר את סף המס ולאם נותר זיכוי מס לא מנוצל.

השניים גילו כי המשפחות העובדות הצעירות בישראל שומרות על היקפי תעסוקה גבוהים של שני ההורים, גם במשך שנות ההורות הראשונות, דבר המתבטא בעליה רציפה של שכר ההורים.

עוד צוין כי מחירי המוצרים והשירותים שצורכות המשפחות הצעירות לא עלו בעשור האחרון יותר מאלו שצורכות משפחות אחרות. עם זאת, המחקר מגלה כי בשנים בהן נוכחים ילדים צעירים במשק הבית, הכנסת ההורים נמוכה מאשר בהמשך חייהם ורמת ההוצאות גבוהה יותר: תוספת ההוצאות בגין הילדים היא גבוהה במיוחד עבור ילדים עד גיל 3 וגילאי 17-15.

אחוז האימהות שאינן ממצות את הטבת המס בגין ילדיהן