גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מיוחד ל"ליידי גלובס": 50 המנהלות המתוגמלות ביותר בישראל

מנכ"לית בזק כובשת את ראש דירוג שיאניות השכר בפעם השנייה ב-5 השנים האחרונות ■ רחל לוין, מנכ"לית אטריום, במקום השני עם עלות שכר של 7.1 מיליון שקל ■ כמה מרוויחות הבנקאיות הבכירות, ומי עוד בעשירייה הראשונה?

חלק לא מבוטל מהחברות המובילות במשק הישראלי מנוהלות היום על ידי נשים. רקפת רוסק עמינח מנהלת את בנק לאומי, לילך אשר טופילסקי קיבלה לאחרונה את המושכות של בנק דיסקונט, סמדר ברבר צדיק מובילה את קבוצת הבנק הבינלאומי, סטלה הנדלר עומדת בראש מונופול התקשורת המקומי בזק, וברשימה המלאה מופיעות עוד מנכ"ליות וסמנכ"ליות רבות. (הדירוג המלא מפורסם במגזין "ליידי גלובס" הנמכר בסטימצקי)

עלויות השכר שלהן לא מדגדגות את אלו של מקביליהן הגברים - מנכ"לית לאומי, לדוגמה, נכנסה "רק" לעשירייה השישית ברשימת 100 מקבלי השכר הגבוה ביותר של 2013. אך בכל מקרה, חשוב לזכור כי מדובר בעלות שכר ולא בשכר ברוטו. עלות שכר פירושה כל ההוצאות שהחברה מכירה בהן לצורך העסקת המנהל הבכיר, כגון שכר ברוטו, שווי רכב צמוד, הפרשות לקרן פנסיה, בונוס שנתי ותגמול שמבוסס על ביצועי מניית החברה - אופציות למניות ו/או מניות חסומות. בממוצע, מה שנותר לאחר ניכוי מס נע סביב 35%-45%.

מבין כל מרכיבי עלות השכר, שווי התגמול ההוני הוא השנוי במחלוקת, מפני שלא פעם הוא יוצר תמונה מעוותת באשר לשווי המזומן שנכנס לחשבון העו"ש של המנהל הבכיר. כדי להסביר, נצלול מעט למושגי חשבונאות: החברות מחשבות את שווי התגמול ההוני לפי מודל בלאק אנד שולס, העוסק בחישוב שווי עתידי של אופציות למניות. מדובר במודל שאינו מתאר הטבה אמיתית, אלא נועד ליצור רישום אחיד בספרי החברות. השווי האמיתי נקבע לפי המודל הנאיבי - שבו מחשבים את שווי ההטבה הגלומה באופציה ברגע נתון. הפער בין החישובים יוצר לעתים תמונה מעט מעוותת באשר לשווי עלות השכר הכוללת.

50 הנשים שנכנסו לדירוג השנתי של 'ליידי גלובס' אולי לא זכו לחבילות אופציות כבדות כמו מקביליהן הגברים, אך אין להן במה להתבייש. עלויות השכר שלהן נמצאות במגמת עלייה מתמדת, ושום תיקון לחוק החברות לא ימנע המשך שלה.

1. סטלה הנדלר, מנכ"לית בזק

גיל: 52 / מצב משפחתי: נשואה ואם לשניים

בפעם השנייה בחמש השנים האחרונות כובשת סטלה הנדלר את ראש דירוג שיאניות השכר במשק. הנדלר, מהמנהלות הבכירות בשוק המקומי בכלל, ובענף התקשורת בפרט, עברה השנה מתפקיד יו"ר HOT לכיסא מנכ"לית החברה המתחרה, בזק.

החלפת התפקידים תרמה גם לשורה התחתונה של הנדלר: בסיכום 2013 היא נהנתה ממענק פרישה שמן מ-HOT, שייצר לה עלות שכר של 4.6 מיליון שקל עבור חודש עבודה אחד בלבד. בבזק היא רשמה השנה תשעה חודשי עבודה, שבגינם עמדה עלות שכרה על 4.2 מיליון שקל נוספים. מתוך זה, 1.5 מיליון שקל הם מענק על יוזמותיה לשינוי תהליכי עבודה שתורמים לייעול, חיסכון, והישגים עודפים ביעדים התפעוליים, בשיעור של 125% מעל היעד שהוצב.

סטלה הנדלר / צילום: רמי זרנגר

2. רחל לוין, מנכ"לית אטריום

גיל: 48 / מצב משפחתי: נשואה ואם לשתיים

רחל (רוחה) לוין, מבכירות ענף הנדל"ן, מנהלת עבור קבוצת גזית גלוב את חברת אטריום, שמחזיקה בכ-150 נכסים, בעיקר בפולין, בצ'כיה וברוסיה.

לוין מונתה לתפקידה עם רכישתה של אטריום (שנקראה אז מיינל) על ידי גזית גלוב במהלך 2008, בזמן שהמשבר הכלכלי העולמי שלט בשווקים וחוסר הוודאות היה גדול. טרם הרכישה, ועל רקע אותה תקופה קשה, סבלה אטריום מניהול כושל - אולם בגזית גלוב זיהו את הפוטנציאל, וסמכו ידיהם על לוין שתוביל את החברה לדרך חדשה. בעקבות הצלחתה בתפקיד, החליטה השנה גזית גלוב להגדיל את חלקה באטריום לכ-40%.

ללוין יש תואר שני במינהל עסקים, היא רואת חשבון מוסמכת, ולאורך השנים צברה ניסיון רב בתחום הנדל"ן - בעבר ניהלה את חברת פלאזה סנטרס עבור מוטי זיסר. שכר הבסיס שלה הוא 3.7 מיליון שקל, ויתר עלות השכר מורכבת ממענק ומימושי מניות.

3. אורית לרר, משנה למנכ"ל בנק הפועלים, מנכ"לית הפועלים שווייץ

גיל: 58 / מצב משפחתי: נשואה ואם לשניים

השם המפתיע שעלה ברשימת שיאני השכר של בנק הפועלים אשתקד היה אורית לרר - מנכ"לית בנק הפועלים שווייץ הותירה מאחור את מנהלות הבנקים המקומיים. היא מונתה לתפקידה באוגוסט 2012, וקודם לכן הייתה ממונה על החטיבה הבינלאומית של הפועלים. את רוב הקריירה שלה עשתה בבנק (36 שנה), ובין היתר הייתה גם מבקרת הפנים שלו.

אורית לרר / צילום: ענבל מרמרי

4. רקפת רוסק עמינח, מנכ"לית בנק לאומי

גיל: 48 / מצב משפחתי: נשואה ואם לשתיים

האתגר המרכזי של רקפת רוסק עמינח בשנה הקרובה הוא התייעלות - באסיפת בעלי המניות של בנק לאומי הודיעה המנכ"לית כי היא מתכוונת להקטין את מצבת כוח האדם ב-800 עובדים עד סוף 2014. את השנה הראשונה המלאה שלה כמנכ"לית היא סיכמה עם שדרוג של כ-20% בהיקף התגמולים שקיבלה. מרכיבי השכר העיקריים שלה כללו משכורת של 2.4 מיליון שקל, תגמול מנייתי של 1.2 מיליון שקל ומענקים בגובה 1.5 מיליון שקל, והיא הבנקאית השנייה מבין שיאניות השכר במערכת הבנקאות, כשהיחידה שמקדימה אותה בדירוג היא אורית לרר מהפועלים. לפני כחודשיים וחצי נזף בה שר האוצר, והגדיר את השכר שביקשה לקבל כ'מוגזם'. עם הצגת דוחות לאומי ל-2013 אמרה רוסק עמינח כי "כשמסתכלים על טבלאות מקבלי השכר הגבוה ביותר, רואים שאנחנו לא שם. הנתונים מדברים בעד עצמם, הן מול הבנקים האחרים, והן מול חברות הביטוח וכלל החברות הציבוריות".

רקפת רוסק עמינח / צילום: רון קדמי

5. סמדר ברבר צדיק, מנכ"לית קבוצת הבינלאומי

גיל: 50 / מצב משפחתי: נשואה ואם לשלושה

את 2013 סיכמה ברבר צדיק עם שחיקה של כ-3.5% בעלות העסקתה, וזאת בעיקר בשל צמצום המענק שקיבלה. אחת הסוגיות הבולטות שליוו אותה בניהול השוטף של הבנק הייתה סוגיית השכר - שכללה סכסוך עבודה מול ועד פקידי הבנק.

הסכסוך גרר עיצומים של כ-2,300 עובדים, והנהלת הבינלאומי הודיעה כי תנכה 25% מהבונוס השנתי שלהם. ועד הפקידים, מצדו, הודיע החודש כי בכוונתו לעתור לבית הדין לעבודה.

למרות כל זאת, קבוצת הבינלאומי סיימה את השנה עם נתונים מרשימים.

סמדר ברבר צדיק / צילום: רמי זרנגר

6. אפרת יעבץ, ממונה על חטיבת משאבי אנוש, ייעוץ ומשאבים בבנק הפועלים

גיל: 50 / מצב משפחתי: נשואה ואם לשניים

עזיבתן של שתי בכירות בבנק הפועלים במהלך השנה הותירה את אפרת יעבץ כאישה היחידה בהנהלת הבנק. יעבץ מכהנת כחברת הנהלה מאוקטובר 2009, וקודם לכן כיהנה כמנהלת אגף ניירות ערך פיננסיים.

אפרת יעבץ / צילום: ענבל מרמרי

7. עופרה שטראוס, בעלי קבוצת שטראוס

גיל: 53 / מצב משפחתי: גרושה ואם לארבעה

תוצאות 2013 של חברת המזון שטראוס מצביעות על קפיצה של 39% ברווחים - מה שמוכיח את נכונות האסטרטגיה שהובילה עופרה שטראוס: שותפויות והשקעות רחבות היקף בחו"ל, שיצרו לחברה מנועי צמיחה משמעותיים.

על השנה הפיננסית המוצלחת העיב הסכסוך שהתעורר בין שטראוס לבין שותפתה בפעילות הקפה, קרן TPG. לקראת פרידתם המתוכננת של הצדדים, יצאה TPG נגד התנהלותה של שטראוס, וטענה בין היתר כי היא ניצלה לרעה את שליטתה בחברת הקפה, וכי היא מעכבת את הנפקתה. הסכסוך בין הצדדים הגיע לבית המשפט בהולנד, שפסק לטובת שטראוס.

עופרה שטראוס / צילום: יונתן בלום

8. אתי רוטר, בעלי קסטרו

גיל: 56 / מצב משפחתי: נשואה ואם לשלושה

בסיכום שנה מאתגרת של ענף האופנה המקומי, רווחיה השנתיים של קסטרו ירדו ב-13%. עם זאת, עלות שכרה של רוטר לא נפגעה. בתם של מייסדי החברה נהנתה מדמי ניהול של 1.4 מיליון שקל וממענק של 1.6 מיליון שקל. בעלה, גבי רוטר, המנהל איתה במשותף את הרשת, קיבל תגמולים דומים. בנוסף קיבלו השניים תגמול משותף בגובה 1.7 מיליון שקל עבור החנויות בדיזינגוף סנטר וברחוב אלנבי בתל אביב.

במישור העסקי, במהלך השנה השיקה קסטרו קולקציית ילדים - מתוך אמונה שישמש כמנוע צמיחה נוסף לרשת, והשקיעה במהלך יותר מ-18 מיליון שקל. במישור האישי, השנה סיימה רוטר תוכנית דו-שנתית לתואר שני במינהל עסקים, בתוכנית קלוג-רקנאטי של אוניברסיטת תל אביב.

אתי רוטר / צילום: גורן ליובונציץ

9. ליאורה עופר, יו"ר מליסרון

גיל: 59 / מצב משפחתי: אם לשניים

את 2013 סיכמה ליאורה עופר במגמה חיובית, עם דמי ניהול של 2.3 מיליון שקל ומענק של 1.2 מיליון שקל - זינוק של 50% ביחס לתגמול שקיבלה בשנה הקודמת.

מלבד הניהול השוטף של חברת הנדל"ן המניב, שני נושאים העסיקו את עופר השנה: פרשת הרצת האג"ח בחברה, שהסתיימה בזיכוי בבית המשפט , וההחלטה האם למכור את חלקה בגרעין השליטה בבנק מזרחי-טפחות, ולהישאר עם אחזקותיה במליסרון בלבד.

ליאורה עופר / צילום: ורדי כהנא

10. עלית כספי, מנהלת חטיבת ביטוח כללי בכלל ביטוח

גיל: 50

כספי מסכמת שנה ראשונה מוצלחת כמנהלת חטיבת ביטוח כללי וכמשנה למנכ"ל, תפקיד שאליו נכנסה בתחילת 2013. היא נהנתה השנה מתגמולים נאים בזכות היותה אחת מהמנהלים הבכירים שאיזי כהן, בעבר המנהל שלה במגדל, 'ייבא' איתו לכלל ביטוח. קודם לתפקידה הנוכחי כיהנה כמנהלת חטיבת ביטוח כללי ומנהלת מערך ביטוח בחטיבת הלקוחות של כלל ביטוח, ומנהלת הביטוח הכללי לעסקים במגדל.

עלית כספי / צילום: תמר מצפי

עוד כתבות

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה ירדה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. אלו הסיבות

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי־ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן, וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת ת"א לבינלאומיות

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?