גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ספקולציה או השקעה? הימור מחושב על Plus500

יש הטוענים כי עבור החברה הישראלית - הנסחרת בלונדון, ועוסקת במסחר בחוזי הפרשים - החולשה האנושית להימורים היא נכס ממשי ■ אולם בכל הנוגע למשקיעים בה - עבורם Plus500 עדיין מציעה יחס טוב בין פוטנציאל הצמיחה לסיכון

"למה להגיד חברת הימורים?!, זה כמו לומר שמסחר בבורסה זה הימורים". התרעומת הזו שייכת לגל הבר, מנכ"ל חברת Plus500 הישראלית, שהונפקה לפני פחות משנה בלונדון ועוסקת במסחר בחוזי הפרשים.

יש לי תחושה שאיני היחיד שמופתע מהתמיהה, שכן מעטים יתנגדו לקביעה שמסחר בבורסה אכן מקפל בתוכו מרכיב משמעותי של אקראיות. יתרה מכך, העובדה שהמסחר בהפרשים הוא קצר טווח בבסיסו - על פי רוב תוך-יומי (Day Trading) - תומכת בטענה כי משקלו של ההימור כאן דומיננטי הרבה יותר.

בואו נסכים כבר עכשיו על העובדה הבאה - מסחר בהפרשים הוא פעילות מאוד ספקולטיבית, אפילו מסוכנת, ויהיה זה סביר בהחלט לייחס לה ממד נכבד של הימור. נו, אז מה זה אומר? האם זו הסוגיה שאמורה להטריד את המשקיעים? לדעתי לא. מדוע? משום שהסיכון האמור הוא של הלקוחות - אלו שרוכשים ומוכרים את החוזים - ולא של החברה שמתווכת ביניהם.

יהיו מי שיטענו אף מעבר לכך, שהחולשה האנושית להמר היא נכס ממשי מנקודת ראותה של Plus500, שכן היא זו שמעניקה לביקוש מאפיין קשיח. אז מה כן אמור לעניין את המשקיעים? בדיוק מה שמעניין אותם בכל חברה אחרת - המחיר שמאזן בין פוטנציאל הצמיחה לסיכון העסקי. הסיכון של החברה, לא של הלקוחות.

מחיר המניה: אתחיל ממה שלרוב איני מייחס לו כל חשיבות - התשואה ההיסטורית של המניה. במהלך תקופתה הציבורית הקצרה, של קצת יותר מתשעה חודשים, הספיק שווי השוק של Plus500 לנסוק פי חמישה ויותר - מה שמשקף תשואה פנומנלית של 450%.

גם אם אנסה לשכנע אתכם באותות ובמופתים, כי מה שחשוב בהשקעות הוא התחזית קדימה ולא המבט אחורה, זה עדיין יהיה בלתי אנושי לא להירתע מנתון שכזה. אז חכו רגע, לפני שאתם מדפדפים לעמוד הבא, בואו נחליף מילה על פוטנציאל הצמיחה.

פוטנציאל הצמיחה: ניתן לומר כי המישור הריאלי אינו שונה מזה הפיננסי, שכן גם לגביו מה שחשוב הוא התחזית לעתיד. נכון, אבל ההבדל הוא שחלק לא מבוטל מהתחזית הריאלית נגזר מביצועי העבר - המלמדים על עוצמותיו וחולשותיו של העסק.

ניתן לומר, באופן גס, שצמיחה ריאלית מורכבת משניים: צמיחת הענף, וצמיחתה העודפת של החברה ביחס אליו - כלומר הגידול בנתח השוק. אז זה בדיוק העניין, שמה שמרשים ב- Plus500הוא המרכיב השני, שכן הוא מעיד על יתרון תחרותי מוצק.

די להביט על דוח הרווח והפסד בשלוש השנים האחרונות, בכדי להבין את עוצמת הצמיחה - מחזור ההכנסות גדל פי חמישה, בזמן שהרווח הנקי צמח כמעט פי שבעה - הרבה מעבר למתחרות. תאמרו שאין זה מעודד, שכן המסקנה המשתמעת היא שפוטנציאל הצמיחה מוצה - אז זהו שלא.

כאשר בוחנים את נתח השוק של Plus500 בבריטניה, השוק המרכזי שבו היא פועלת, מגלים כי הוא עומד על 5% בלבד - מה שמותיר עוד מקום רב להמשך. נקודה נוספת שרלוונטית בהקשר זה, היא שגם ברור במי Plus500 נוגסת: במתחרות הגדולות והוותיקות.

היתרון נעוץ בטכנולוגיה: אי אפשר לא לשאול מהו יתרונה היחסי של Plus500. התשובה טמונה, לדעתי, באופן ההקמה הנכון והמושכל של החברה, בבחינת סוף מעשה במחשבה תחילה.

העובדה שעיקר המשאבים הושקעו בתכנון תשתית טכנולוגית חכמה וחזקה, כזו שתהיה גם ידידותית למשתמש וגם גמישה ואמינה, הפכה את השירות המוצע לאטרקטיבי מאוד - הן מבחינת הנגישות והן מבחינת המחיר.

נקודה חשובה לא פחות, נוגעת לכך שפלטפורמת המסחר המתוחכמת מזערה עד מאוד את עלויות התפעול הקבועות - מה שאפשר להפנות את מירב המשאבים לצורכי מיתוג.

הביטו על מבנה ההוצאות של Plus500 - אין בו כמעט מרכיבים קבועים, הרוב המוחלט מוקצה למכירה ולשיווק. מה זה אומר לגבי הצמיחה הצפויה? שהקצב המיוחס להכנסות ימשיך להיות דו-ספרתי, ושזה של הרווחים יהיה ככל הנראה גבוה ממנו.

התמחור: מכפיל הרווח הנקי של Plus500, על בסיס רווחי 2013, נע סביב 20. אז תגידו אתם, מבין כל החברות שנסחרות ברמת תמחור דומה - וקיימות לא מעט - כמה מציגות שיעורי צמיחה שכאלה? מעטות. קל להמחיש זאת על בסיס תוצאות הרבעון הראשון של 2014, שכן גם אם מניחים כי הרווחים בשלושת הרבעונים הנותרים יהיו זהים לו, הרי גם אז הרווח הנקי יכפיל את עצמו בהשוואה לשנת 2013 - מה שמעמיד את מכפיל הרווח לשנה הקרובה על רמה של 10 לערך.

הסיכון העסקי: אין חולק ש-Plus500 אינה חברה נעדרת סיכונים, אבל אם לשפוט על פי מחיר השוק שלה, אזי יש כאן משום ההפרזה. לו נדרשתי למקד את הסיכונים האפשריים, הייתי מצביע על שניים - תחרות והחמרה של הרגולציה.

בהקשר של הרגולציה אומר, כי לא רק שהחברה מפוזרת על פני חמישים מדינות שונות, אלא שהשוק המרכזי שבו היא פועלת מתאפיין בשמרנות ובהקפדה רגולטורית כבדה - אז עד כמה הדברים יכולים עוד להחמיר?

ולגבי התחרות הייתי אומר כך: הסכנה המרכזית אינה מהמתחרות הקיימות, אלא דווקא מחברה חדשה שתפתח פלטפורמה עדיפה - אבל זהו סיכון שקיים בכל עסק טכנולוגי, וגם אם הוא יתממש במקרה שלפנינו, תידרש לכך תקופת זמן לא מבוטלת.

שורה תחתונה: מניית Plus500 אינה נמנית עם הז'אנר הסולידי, ואין ספק שתשואתה מאז ההנפקה מרתיעה, אבל תהיה זו טעות לבסס על כך את החלטת ההשקעה - שכן אם מביאים בחשבון את פוטנציאל הצמיחה, בכפוף למחיר שבו המניה נסחרת, אזי יש לה עוד הרבה מה להציע למשקיעים.

*** הכותב הוא מנהל מחלקת מחקר מניות בלאומי שוקי הון, עובד בנק לאומי. הסקירה בוצעה על בסיס מידע ונתונים ציבוריים, המפורסמים לכלל המשקיעים, ועליהם בלבד

פלוס על המתחרות עדיפות בביצועים ובתמחור

עוד כתבות

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור, (22.17%) תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

מה הוביל לקפיצה במספרי תו החניה לנכים?

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

הנוף הנשקף מהררית / צילום: ליבי לוי

על קודקודו של הר בגליל מצאנו משקה חלומי עם מרכיב סודי ועיסוי תאילנדי מסורתי

קפה שהוא גם גלריה, מופע מוזיקלי של ערפול חושים, מעדנייה משובחת ושופינג ברוח האנתרופוסופיה ● ביקור ביישוב הררית, שמרגיש כמו יקום מקביל

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

מפגין מניף שלט עם ''מהפכת אינתיפאדה'' בוושינגטון. תמיכות מפורשות באלימות / צילום: Associated Press, Lindsey Wasson

״אינתיפאדה עולמית״ מתפשטת בקמפוסים של ארה״ב אבל היא עשויה לחזק דווקא את הימין

זה מה שקרה למחאות הענק נגד מלחמת וייטנם ולמרד הסטודנטים בצרפת לפני 60 שנה ● התנועה הנוכחית מעתיקה בהצלחה גוברת את דפוסי הפעולה של המאבק נגד אפרטהייד לפני 40 שנה ● ישראל הופכת למנוף של שינוי

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק