גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"ניוזוויק" בשלו: מרגל ישראלי ניסה להציץ לאל גור באמבטיה

במאמר נוסף מאשים השבועון האמריקאי את ישראל בפעולות ריגול אגרסיביות נגד ארה"ב במשך "עשרות שנים" ■ בעקבות המאמר הקודם קבעה ישראל: "איננו מרגלים בארה"ב. נקודה"

למרות הכחשה גורפת ונזעמת של ישראל, מוסיף "ניוזוויק" לטעון שישראל "נתפסה" בפעולות ריגול אגרסיביות נגד ארה"ב במשך "עשרות שנים", והיא עדייין מוסיפה לעשות זאת. פשוט לא עוצרים מספיק סוכנים ישראלים שמבצעים פעולות אלה, נאמר בדיווח.

לפני פחות משבוע דיווח האתר של "ניזוויק", כי בשימועים מסווגים בקונגרס אמרו אנשי ריגול נגדי בשירותי המודיעין האמריקאיים, ש"ידידינו" הישראלים הרחיקו לכת ו"חצו קווים אדומים" בפעילויות הריגול שלהם בארה"ב. הם טענו, שפעולות אלה מבוצעות באמצעות משלחות סחר וחוזים לפרויקטים משותפים בתחומי טכנולוגיה צבאית.

תחת הכותרת "ישראל אינה מפסיקה לרגל אחר ארה"ב", כתב אז האתר, בציטוט מאותם אנשי מודיעינים אמריקאיים, שהמטרה העיקרית של הריגול הישראלי בארה"ב היא סודות תעשייתיים וטכנולוגיים. בעקבות אותו מאמר, פרסמה שגרירות ישראל בוושינגטון הכחשה חד-משמעית: "ישראל אינה מרגלת בארה"ב. נקודה".

אך בדיווח חדש בסוף השבוע, מפרסם האתר מה שהוא מתאר כדוגמאות לריגול הישראלי. הטענה הבולטת ביותר היא, שמרגל ישראלי נתפס על חם בתעלת האוורור מעל חדר האבמטיה בסוויטה במלון של סגן הנשיא לשעבר, אל גור, בעת ביקורו בישראל לפני 16 שנה. לדברי גורם בכיר לשעבר בשירותי המודיעין האמריקאי, שמצוטט באתר, שהה סוכן של השירות החשאי בחדר האמבטיה בסוויטה של גור, לפני שגור הגיע למקום.

"צוות השירות החשאי אבטח את הסוויטה ועזב אותה לפני בוא סגן הנשיא, ורק סוכן אחד נשאר בה, והחליט ללכת לשירותים", סיפר המקור. "בעודו נמצא בשירותים, שקוע במחשבות, שמע הסוכן רעש בתעלת האוורור, והבחין שהמכסה בפתח התעלה מוזז מבפנים, ובחור מתחיל לצאת ממנה אל החדר".

הסוכן האמריקאי החליט לא לשלוף את אקדחו אלא הסתפק בהשמעת שיעול והבחור חזר לתעלת האוורור, לדברי המקור. יש שרואים בתקרית הזו מטפורה מתאימה לתיאור היחסים מאחורי הקלעים בין ישראל לארה"ב, אומר האתר. הוא מגדיר את ישראל וארה"ב כ-frenemies, כלומר "ידידות-אויבות" אפילו בתקופות הטובות ביותר ביחסיהן.

תקרית חדר האמבטיה "עברה את הגבול" של התנהגות קבילה בין שני שירותי מודיעין ידידותיים, אך מאחר שהיה מדובר בישראל, העדיפו פקידי רשות אמריקאים להשקיט את העניין, אומר "ניוזוויק".

בעקבת הדיווח הקודם ב"ניוזוויק", נטען בתקשורת הישראלית, גם ב"גלובס", שבחוגים ישראליים, בירושלים ובוושינגטון, שורר זעם על הנימה האנטישמית בכתבה. אולם הגורם המודיעיני הבכיר לשעבר שמצוטט בדיווח החדש של האתר מכחיש את טענת האנטישמיות. מקור זה, שמתואר בעל היכרות אינטימית עם הריגול הישראלי, אמר: "ישנה קבוצה קטנה של אנשים שעבדו בעבר על 'התיק הישראלי' כסוכני סי.איי.איי, אף.בי.איי, או שירותי מודיעין צבאיים, שמריעים עכשיו על הדיווח ב'ניוזוויק'. אף אחד מהם אינו אנטישמי. למעשה, אין לכך כל קשר עם אנטישמיות. יש לכך קשר לטיפול בכפפות משי שמקבלת ישראל בארה"ב על מעשים שאילו יפן או הודו היו עושות אותן, הם היו מוגדרים כשערורייתיים".

הורו לישראלים "להפסיק לשחק בקקה"

החל באמצע שנות ה-90, זמן רב לאחר שישראל הבטיחה להפסיק לרגל בארה"ב בעקבות פרשת פולארד, נאלצו מקבלי החלטות באף.בי.איי לזמן דרך קבע סוכנים ישראלים, כדי לנזוף בהם על פעולות ריגול אלה או אחרות, אמרו ל"ניוזוויק" שני סוכני ריגול נגדי לשעבר.

בעשור שחלף מאז פיגועי 11 בספטמבר 2001, זומנו הישראלים "עשרות פעמים" לרשויות בוושינגטון ונאמר להם "להפסיק לשחק בקקה", כהגדרת בכיר לשעבר באף.בי.איי. אבל, כ"בעלת ברית", ישראל חמקה כמעט תמיד ללא אזהרה.

למרות ה"הרצאות" של אף.בי.איי, שהושמעו בדרך כלל באוזני הנציג הבכיר לענייני מודיעין בשגרירות ישראל בוושינגטון, הישראלים לא התרגשו, לדברי אמריקאי אחר שעבד בשירותי המודיעין של ארצו.

"אינך יכול להביך ישראלי", אמר גורם זה. "פשוט אי אפשר להביך אותם. גם אם אתה תופס אותם על חם, הם ימשכו בכתפיים ויאמרו: "אוקיי, ומה עכשיו"? ברקע נמצא תמיד "הלובי הישראלי" רב-העוצמה, שמוכן להגן על ישראל מפני כל מה שנתפס כניסיון לפגוע בה, אומרים אנשי המודיעין האמריקאי לשעבר.

אחד מהם טען, כי הוא הסתכן תדיר שיעורר עליו את זעמה של ישראל בגלל התדרוכים השגרתיים שנתן למדענים, אנשי עסקים ופקידי ממשל אמריקאים לפני שיצאו לפגישות או ועידות בישראל.

עוד נטען במאמר של "ניוזוויק", כי פקידי רשות ואנשי עסקים ישראליים מנסים לפתות מטרות אמריקאיות אטרקטיביות כדי לבקר בישראל. נציגי מפא"ת (המינהל למחקר, פיתוח אמצעי לחימה ותשתיות טכנולוגיות במשרד הביטחון) הם מקור לדאגה בקרב שירותי הריגול הנגדי של ארה"ב, לדברי איש מודיעין אמריקאי לשעבר. "לנציגים אלה הייתה סיבה סבירה לכאורה להשתתף בכל אותן ועידות ולבקר במתקנים של תעשיות ביטחוניות אמריקאיות. זה היה כיסוי גדול לריגול תעשייתי".

מקור מודיעיני אחר סיפר על שיחה עם מדענית אמריקאית ששימשה לדבריה מטרה לקבוצה של ישראלים, שניסו להוציא ממנה מידע. היא התקשתה להאמין באיזו טכניקות השתמשו הישראלים כדי לדלות ממנה את המידע המבוקש, אמר המקור. הוא סיפר, שהישראלים מנסים להזמין מטרות אמריקאיות מבוקשות לישראל, "להשקות אותם, להאכיל אותם, להעריך אותם, לראות מה החולשות שלהם".

לדבריו, פקידי ממשל אמריקאים שבאו לישראל קיבלו הצעות לצרוך סמים. "הסמים, נשים שבאות לחדר שלך. הישראלים מנסים כל דבר, ולא חשוב עד כמה בכירה המטרה".

עוד כתבות

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, דוברות הכנסת, שאטרסטוק

הדרך לאספקת הפגזים האמריקאיים לישראל עוברת בטורקיה

היחסים בין נשיא טורקיה, רג'פ ארדואן ונשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, מתהדקים למרות היחסים המעורערים שהיו בין השניים לאורך השנים ● מדיווח בלומברג, מתברר כי ארה"ב מנהלת מו"מ עם טורקיה לצורך רכישת פגזים וחומרי נפץ, שיאפשרו לה להאיץ את קצב הייצור שלה ולשלוח את חלקם לישראל

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

חיילים צרפתים מפטרלים בפריז / צילום: Reuters, Benoit Tessier

באירופה מתכוננים לאירוויזיון ואולימפיאדה תחת חשש כבד מחטיפות ופיגועים

אירוויזיון במאלמו, אליפות היורו בגרמניה ואולימפיאדה בפריז: שורת האירועים ההמוניים באירופה הקיץ, במקביל למלחמה בעזה והסיכון הגבוה לטרור איסלמי, מעלים את הכוננות בה לשיאים חדשים ● האמצעים שעל הפרק: שימוש ברחפנים והחזרת הנוכחות המשטרתית בגבולות

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

צילומים: נועם מושקוביץ-דוברות הכנסת, אייל רדושיצקי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כועסים על היציאה לפגרה, אבל הבעיה עמוקה מזה

הבנקים כביכול תחת אש, אבל לא צפויים לספוג ריקושטים כבדים ● פגרת הכנסת מעוררת ביקורת, אבל לא היא הבעיה ● והטעם לפגם בפרס על צילום העיתונות ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Mosa'ab Elshamy), אתר החברה, שאטרסטוק

באפריקה הצעירים מנצחים, וביפן מייצרים חיתולים רק בשביל קשישים

בסנגל בוחרים נשיא חדש וצעיר, ובאירופה רוצים להפקיע את הריבית הרוסית ● בינתיים, סין נזכרת שהיא אינה רוצה בחורבן המערב, וארה"ב מנסה למנוע את מושחתי העולם מלהלבין בנדל"ן ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם 

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד